Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Siggebus i MÅÅÅL!

2013-05-25 06:29 #0 av: Siggebus

Japp, så är det!

Vägde mig precis och dagens vikt är 61,6 kilo...faktiskt 400 gr UNDER min målvikt! Skrattar

Anmäl
2013-05-25 06:53 #1 av: odjuren

Grattis!!!

Anmäl
2013-05-25 07:52 #2 av: Ary

Jaaaa! Fantastiskt! PartajarDrinkPresentBlomma 

Nu börjar den nya eran, att hitta vad som funkar att äta och hålla den här vikten.

Anmäl
2013-05-25 07:55 #3 av: AVigortsson

Stort grattis! Partajar

Anmäl
2013-05-25 08:15 #4 av: Mooniq

Grattis SkrattarPartajar

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-05-25 08:40 #5 av: Siggebus

Usch ja! ha ha  Glad

Måste erkänna att jag känner mig lite fundersam. Funderar

Jag ska ju definitivt inte gå ner mer och eftersom jag verkar vara i en fas av viktnedgång för det har gått väldigt lätt här på slutet så måste jag nog justera lite i mitt matintag.

Jag har ju legat på ett litet energi-underskott ca 1600 kcal så jag kommer redan idag att öka lite på mina grönsaker framförallt.

Proteinet känns bra för min vikt och jag har ingen hunger så grönsakerna får öka lite Glad

Men jag kommer inte att vräka i mig en massa mer utan får se vad som händer på vågen. Kan ju kanske vara bra att ha lite marginal också ifall man nu vill festa till det liiiite mer än jag gjort innan.

Sista tiden har jag vägt mig varje dag (bara för det var kul) men nu tänkte jag till en början inskränka det till en gång i veckan. Jag vill ju se så jag inte sjunker ännu mer och så klart inte helt plötsligt ökar massor!

Så småningom tänkte jag försöka dra ner till 1 g i månaden men jag litar inte riktigt på mig själv och jag känner att jag vill ha lite mer koll ännu.

Anmäl
2013-05-25 10:06 #6 av: Medlem

Grattis!

En gång postade du en före och efter bild och då var det under viktminsknungen, det skulle bli oerhört intressant och inspirerande att se en ny bild nu när du är i mål. Du behöver så klart inte visa ansiktet om du inte vill :)

Anmäl
2013-05-25 10:11 #7 av: Siggebus

#6 Tack!

Ha ha jag visar gärna ansiktet - det ser ut ungefär som på den före/efter-bilden :)

Men får nog vänta tills jag köpt nya kläder - har faktiskt inte ett enda plagg som gör mig rättvisa nu - allt hänger! Lipar
Men så fort jag handlat (dröjer lite till - pengabrist hi hi) ska jag ta ett nytt.

Anmäl
2013-05-25 10:28 #8 av: Mozzarellan

Wow, härligt o läsa att du gått i mål!!!

Anmäl
2013-05-25 10:30 #9 av: Siggebus

Tack Mozzarellan :)
Jag "firade" efter vägningen med en kopp kaffe och två stekta ägg Skrattar

Anmäl
2013-05-25 11:25 #10 av: Lilltilda

Grymt bra! GRATTIS! Det är verkligen en underbar känsla att vara i mål! Hoppas att du hittar din väg att stabilisera vikten. Det är alltid lite spännande att försöka hitta vilka metoder som fungerar bäst för den egna kroppen. Det är en omställning att gå från att kämpa för att gå ner i vikt till att plötsligt istället kämpa för att normalisera och stabilisera vikten utan att den sticker iväg åt något håll. Tankarna kring vägning verkar sunda tycker jag. Jag skriver fortfarande min veckovägning i en bok och håller koll, men kliver ändå upp på vågen var och varannan dag bara för att det sitter i som en djupt inrotad vana. Svårt att bryta den.

Anmäl
2013-05-25 11:42 #11 av: Siggebus

Tack Lilltilda! Ler
Ja, underbart ...och faktiskt en lite konstigt tom känsla?

Kan ju bero på att man i så många år (även innan lchf) hela tiden varit så inställd på att gå ner i vikt och nu plötsligt ska jag inte det mer Förskräckt

Men precis som du säger så börjar en ny väg nu. Jag ska ta det lugnt och se vad som händer om jag nu ökar t ex grönsakerna  - det sitter ju en liten rädsla i mig att jag ska lägga på mig en massa igen. Förskräckt

Den rädslan vet jag egentligen att den är ogrundad om jag bara inte flippar ut och börja kränga 8-10 mackor per dag och berg av pasta igen mm och DET kommer jag till 100 % inte att göra!

Jag kommer säkerligen inte heller att bli en tjockis igen bara för att jag ökar lite på grönsakerna - för som det är nu så går jag ju fortfarande ner i vikt. Med ökningen av det gröna hoppas jag det stabiliserar sig.

Ja jag ska väga mig en gång i veckan och verkligen försöka att inte kliva upp varje dag men precis som du säger så är det inrotat ha ha  - blir nog svårt att låta bli Glad

Anmäl
2013-05-25 12:35 #12 av: konichiwa

Å men grattis!! Vad härligt-) Man får en helt annan känsla för sin kropp, en bra känsla, stor omställning <3

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-05-25 14:29 #13 av: Amandla

Grattis! Pokal

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt

Anmäl
2013-05-25 16:02 #14 av: Pagan

ja verkligen. Jättejättegrattis!!VågSkrattar

Starkt jobbat och jag kan förstå din tomma känsla, eftersom ditt mål nu är nått så kan det säkert kännas lite vemodigt också - vad nu att sträva efter.....

kanske att sy egna snygga kläder? Tänk vad schysst. "nä du förstår att Lindex, H&M och Kapp Ahl har verkligen ingenting att hänga på denna vackra kropp, jag beslutade att sy mina egna så jag kommer till min rätt"Skrattar

Anmäl
2013-05-25 16:49 #15 av: kaisakavat

Väldigt härliga nyheter! STORT grattis!!!!

Anmäl
2013-05-25 17:04 #16 av: Siggebus

Ha ha njaaaaeeee, sy mina egna kläder ska jag nog INTE göra! FörskräcktSkrattar

Jag kan inte sy och har aldrig kunnat - i skolan skulle jag göra en pyjamas som var efter det enklaste mönster man kan tänka sig. Men den tog en hel termin att göra och när den var klar så såg den.....ja den såg UT! Storgråter

Min strävan nu är att komma underfund med hur jag nu ska kunna förvalta min nya vikt - jag vill inte gå ner mer och inte gå upp.

Har precis ätit middag och jag ändrade egentligen bara en sak - jag la till lite mer grönsaker.

Det kändes helt okej - jag har ju alltid blivit mätt och belåten när jag ätit och kände mig bara lite mer mätt än vanligt men inte på något sätt övermätt. Glad

Ska köra så här nu ett tag och se om min viktnedgång stannar av eller inte - hoppas på det för jag är fullt nöjd nu. Annars får jag väl öka något annat eller mer men det får vi se.

Anmäl
2013-05-25 20:16 #17 av: Kajak11

grattis!
Får säga att jag blir avundsjuk på dom som bara kan ta mat och kakor och vara tunn. Alltså det var mina gästar som inte äter LCHF. Men potatis salad var det mycket av till övers. Saladen försvann. Vi hade inget bröd och ingen frågade efter bröd. Men det var danska köttbullar..fläskfile och varmrökt laxöring. Dessutom creme fraische och brieost och nötter. Men choklad tårta och blåbär tårta fick dom ha. Slank 3 små choklad ner men det kändes sött. Grädde i kaffet och brie med lite nötter blev det mest av. Smakte en tesked tårta men för sött det också.
Om du börjar med fler kolhydrater stabiliserar du vikten. Grattis igen.

Anmäl
2013-05-25 20:58 #18 av: Siggebus

Min dotter är sådan - hennes pojkvän blir så "sur" ibland och brukar säga att "du kan fan äta vilket skit som helst utan att lägga på dig vikt! Arg
Ha ha jaaa livet är orättvist! Lipar
Men min dotter äter ändå för det mesta lchf - fast kanske lite mer liberal.
Hon har upptäckt att hon mår så mycket bättre och slipper blodsockerfall etc.
Dessutom för några år sedan hade hon mycket acne som blev jättebra när hon började tänka lchf:aktigt.

Anmäl
2013-05-25 22:00 #19 av: Kajak11

tack:-)
Jag har inte särskilt övervikt men har alltid fått tänka på att sköta maten för inte att gå upp. Men nu har sötsuget ju försvunnit. Men jag får nog kolla kolhydratmängd och matmängd bestandig. Alltså får det bli medvetna valg. Men blodsokret mår bäst på LCHF och detta bberättade jag för en gäst som har försökt äte enligt LCHF. Hon fick LCHF blad och magasin med hem. Ha vad gör man inte för att hjälpa:-)

Anmäl
2013-05-25 22:25 #20 av: MillisB

Stort grattis till att du har nått ditt mål!

/Millis Ballong
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Anmäl
2013-05-26 09:49 #21 av: Siggebus

Idag var det svårt att låta bli att kliva upp på vågen  - har ju vägt mig varje dag sista tiden Lipar

Men det gick - och nu har jag druckit mitt morgonkaffe med smör och vispgrädde i så nu är det inte lönt att väga sig hi hi.

Fredags morgnar ska bli min nya våg-tid och det ska bli spännande att få se om det hänt något ner, upp eller ingenting.

Förhoppningsvis ingenting men jag får inte panik om det gått upp lite grann - jag gick ju faktiskt under min målvikt och som jag brukar säga: vikten är inte statisk utan kan gå lite upp och ned helt naturligt.

I går kväll kände jag av lite av mitt dåliga beteende när det gäller mat - det där att jag får en sådan fruktansvärd lust att äta något när jag blir nervös eller liknande.

Jag har inget olämpligt hemma men jag vill inte ändå ge efter för dessa känslor/impulser och trycka i mig något "lämpligt".

Så jag skällde ordentligt på mig själv i tankarna, drack ett stort glas vatten och gick en runda med hunden och det försvann! Puh!

Saken är den att jag ska börja ett nytt  (litet extrajobb) i morgon och jag blir lite nervös vid sådana tillfälle och det lilla kan trigga igång mitt tröstätande. Men som jag sagt tidigare - det går rätt bra nu att stå emot och jag vet oftast vad som sätter igång det.

Ha en bra söndag alla! :)

Anmäl
2013-05-26 10:52 #22 av: MillisB

Bra jobbat med suget att inte klämma i sig något olämpligt.

Lycka till med nya jobbet i morgon!

Ha en strålande söndag Skrattar

/Millis Ballong
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Anmäl
2013-05-26 11:33 #23 av: Medlem

Tänk om jag kunde sy egna kläder eller barnenskläder, då får man finare och unika klädesplagg. Men jag kan inte sy :(

Angående de som äter kakor och bakelser som inte går upp i vikt tänker jag så här; visst går de inte upp i vikt men deras hälsa är inte bättre. Det är aldrig bra att äta skräpmat även fast man inte lägger på sig. De går miste om den nyttiga maten.

Anmäl
2013-05-26 11:34 #24 av: Medlem

Tänk om jag kunde sy egna kläder eller barnenskläder, då får man finare och unika klädesplagg. Men jag kan inte sy :(

Angående de som äter kakor och bakelser som inte går upp i vikt tänker jag så här; visst går de inte upp i vikt men deras hälsa är inte bättre. Det är aldrig bra att äta skräpmat även fast man inte lägger på sig. De går miste om den nyttiga maten.

Anmäl
2013-05-26 21:24 #25 av: Kajak11

lycka till med nya jobbet!

Anmäl
2013-05-27 08:29 #26 av: Septima

Lycka till med alltihopa!

Jag är en ännu ädre tant som efter en låmg platå (sen i december) nu börjat tappa vikt igen - trots att jag nu äter en aning mer liberalt. Så kan det tydligen vara. Jag är mer stressad nu än jag var för några månader sen, så handlar det om stress så är det i så fall att stressen får mig att "bränna" mer än tidigare. Jag har ingen aning. För egen del vill jag inte gå ned så förfärligt mycket till eftersom det blir för "fladdrigt" här o var för min smak. Men jag tänker inte ändra kosten för att hindra fortsatt viktnedgång heller, så länge jag inte blir direkt mager (dit är det nog 7-8 kilo eller så).

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.