Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Gluten!

2013-05-23 19:30 #0 av: ed0o

Hej!

Jag har märkt att jag inte mår bra av gluten, speciellt vit bröd. Jag märker humörsvängningar direkt och trötthet.

Men att leva utan vetemjöl är jättesvårt, ibland saknar man det och blir bara sugen. Finns det vetemjöl utan gluten, och nu tänker jag inte på kokosmjöl eller mandelmjöl. För dem har jag testat och fattar inte riktigt hur man lagar dem. Smakade inte bra heller och där bak stod det lägg till socker, socker och salt.

Finns det alltså mjöl som jag kan äta utan att få dessa negativa effekterna av gluten som finns i behandlat mjöl?

Tack!

Anmäl
2013-05-23 19:48 #1 av: Sindri

Nej, gluten är det som gör att du kan baka med mjöl av säd. Det finns en massa bakmixar på glutenfri-hyllan i butiken, men vill du minska på kolhydrater så är det inget alternativ.

Har du kollat in bakrecept på den här sidan. Det finns väldigt mycket bra recept på bröd och kex utan mjöl. Här har du en guldgruva att ösa ur http://mariannslchf.se/

Det finns också recept på pannkakor, plättar och våfflor utan mjöl. Använd sökfunktionen så hittar du det.

Det är inte svårt att leva utan mjöl - jag lovar. Jag var en riktig bullmamma förut och bakade massor, både till familjen och vänner.
Men när man blivit av med sitt sötsug och ätit LCHF ett tag blir man inte sugen på mjöl alls.

Anmäl
2013-05-23 21:01 #2 av: Zepp

Det är gluten som gör bröd till bröd.. allt annat är substitut!

Gillar man inte substituten så är det bara att lägga ner.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-05-23 23:14 #3 av: ed0o

Tack Sindri, men det där är för komplicerad för mig. Jag ska be min mamma kolla på det.

Men Zepp hur är det med kokosmjöl, mandelmjöl? Det gör inget om de innehåller lite kolhydrater, jag äter det lite och så tränar jag redan mycket. Men är dem tillåtna om man ska undvika gluten?

Anmäl
2013-05-23 23:30 #4 av: Zepp

Ja det är säd som skall undvikas.

Glutenintolerans eller celiaki är en autoimmun sjukdom där det finns antikroppar mot ett i glutens förekommandeglykoprotein. Sjukdomen orsakar skador på tunntarmens slemhinna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Celiaki

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.