Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Glutamat!

2013-05-23 19:26 #0 av: ed0o

Hallo!

Jag har upptäckt att jag är

överkänslig

mot glutamat. Jag äter till exempel mycket av Nettos KidneyBönnor, och dem innehåller konsistensmedel (E509).

Innan jag började äta dem hade jag inga problem med öronen. Nu känns det som att jag får eksem i ena örat och det kliar ibland. Samt så får jag ibland extremt mycket eksem i hårbotten. Sen hörde jag att halvfabrikat också innehåller glutamat och även vissa kryddor och frysta kycklingar.

Hur ska jag undvika glutamat?

Jag äter till exempel mycket kyckling från "Kronfågeln" och använder en kycklingkrydda som jag köper hos araben. Där bak står det att den innehåller bara andra kryddor och inga E-nummer eller andra konstiga namn.

Kycklingkryddans ingredienser:

Vit peppar, muskot, nejlika, vitlök, salt.

Hur är det sen med kronfågelns kycklingar? Är dom tillåtna ur ett hälsomedvetet perspektiv?

Jag äter även Wok påsarna, innehåller dem något glutamat? För jag ser inte att det står något där back?

Anmäl
2013-05-23 19:41 #1 av: Sindri

Det låter kanske hårt för dig, men bästa sättet att undvika glutamat och andra obehagliga/farliga tillsatser är att köpa mat som inte har någon innehållsförteckning.

Är man inte van att laga mat från grunden, eller har praktiska möjligheter till det kan det kännas tufft. Men halv- och helfabrikat är inte fria från tillsatser.

Det kan också vara andra saker än glutamat du är känslig mot. Eller en kombination av olika kryddor och tillsatser.

Om du hittar en favoritkrydda som du vill använda så läs innehållsförteckningen; köp hem de kryddor som står där och gör din egen kryddblandning. På sajten här finns flera recept på taco-krydda.

Jag vet inte riktigt vad du menar med wokpåsar så det är svårt att veta. Allt som ingår skall stå på innehållsförteckningen. Men helt säker kan man inte vara.

Om du menar rå kyckling utan marinad eller annat så är det OK från LCHF sett.

Det finns gott om recept och måltidstips här på sajten, ta en rätt i taget och lär dig laga mat med rena råvaror. Du kommer att njuta så mycket mer av maten!

Köttfärs kan man t ex variera i det oändliga i form och smak.

Anmäl
2013-05-23 21:17 #2 av: Zepp

Glutamat är lite olika saker.. det anses vara det som ger upphov till smaken Umami!

Finns i kött och andra livsmedel.. men det är som regel det industriellt framställda natriumglutamat som folk är känsliga mot.

Sen så.. det finns lite olika beteckningar.. olika hur bra de är att förtära.. beroende hur de är tillverkade/naturliga.

Det mest naturliga som tillsätts mat är jästextrakt.

Sen så.. Glutamat är en neurotoxin i för stor koncentration.

Hur som helst.. det är naturligt i mycket mat som kött och ost, det får nerver att öka signaleringen.. vilket ger oss en viss tillfreställelse.. men vid för hög dos leder till överstimulans och död av synapser.

Grejen är altså att livsmedel med tillsats av glutamat.. naturligt eller konstgjort betyder att varan i sig är undermålig och skall undvikas.

Som regel är det som så i de flesta fall att vi känner smakmässigt om en vara är ätlig eller ej, det har årmiljoner av evolution sett till och det är en del av våra gener.

Detta är något som livsmedelsindustrin lärt sig att utnyttja genom att tillsätta smakämnen så att det nästan smakar som riktig mat.. som våra stenåldersgener känner igen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-05-23 23:10 #3 av: ed0o

Okej fröken Zepp!

Jag vet. Men det är svårt att undvika dessa sakerna. Jag vill lära mig laga mat från grunden.

Anmäl
2013-05-23 23:17 #4 av: [Aquelegia]

#3 Ett bra sätt att lära sig laga mat från grunden är att ta med sig anteckningsblock till livsmedelsbutiken. Då kollar du på burken med gryta och skriver ner det som ett recept. Går hem och efterapar. Så jag har lärt mig göra tacosauce, egen tacokrydda, kryddblandningar och dylikt. Wookblandningar skriver du upp vad det är i. Oftast baseras de på vanliga ting som bambu, paprika, morötter, lök. Det blir lite annorlunda men åt det positiva hållet. Renare smaker och dessutom kan du välja kryddstyrkan själv på saker och ting.
När det gäller kyckling är färsk kyckling bäst, den är oftast fri från tillsatser (dubbelkolla för säkerhets skull) Hel är billigt, lite bökigt i början att lära sig stycka men det är så man lär sigGlad

Anmäl
2013-05-23 23:34 #5 av: Ary

Jag förstår inte riktigt.. Du säger att du inte tål glutamat men (E621) men använder E509 som exempel som är något helt annat.. Du tål inte någon av de båda?

Anmäl
2013-05-24 08:54 #6 av: Fraggan

Tycker själv det är hemskt att man tillsätter glutamat  i så mycket. När man gjorde studier på råttor svällde de upp och blev feta och hjärnskadade. Känns som bra att undvika!

Anmäl
2013-05-25 21:45 #7 av: crikarlshamn

Sväller själv upp som en balong av glutamat - http://en.wikipedia.org/wiki/Monosodium_glutamate

Göms under mànga namn innom matindustrin, svàrast att undvika vid restaurang besök...

Anmäl
2013-05-25 22:06 #8 av: Cowboy

Jag har inte upptäckt att jag inte tål glutamat och kommer inte att göra det för jag undviker alltid det.

Varför inte välja bort all mat som innehåller det. Kronfågels kyckling innehåller inte E621 numera, om det tidigare innehöll det har vi konsumenter sett till att det numera är borta.

Det är givetvis bäst att laga mat från grunden utan tillsatser men vi konsumenter måste också välja bort de varor som har E621 och köpa från de tillverkare som svarar på konsumenternas önskemål.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.