Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 2599 ggr
maxiq
2013-05-22 20:02

Köper du svenskt?

Från Rapport:

"Krisen för landets mjölkbönder fortsätter. På tio år har antalet mjölkbönder minskat från 10 000 till knappt 5 000 idag. Under årets första kvartal har ytterligare 50 mjölkbönder försvunnit. Samtidigt har importen av mejeriprodukter ökat kraftigt till Sverige. Aldrig har vi importerat så mycket mjölk, fil och grädde som idag.

Mellan 2002 och 2011 ökade importen av syrade produkter som yoghurt och fil med 150%, importen av smör ökade med 1300% och importen av mjölk och grädde ökade med 2700%"

Hur gör du med dessa produkter?


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Stephanie
2013-05-22 20:06
#1

Jag försöker alltid köpa svenskt! Men jag misstänker att jag kanske missar många gånger också. Det är ju inte som att de skriver ut att "den här yoghurten är inte svensk!" 😛 Kött köper jag i stort sett alltid svenskt, i enstaka fall danskt.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[myrholingen]
2013-05-22 20:12
#2

Jag försöker köpa så mycket svenskt det går, mejeri köper jag nog bara (fast det är klart varifrån kommer icas egna?) men om det finns köper jag Gävleortens som är vårt närmaste mejeri.

Effie
2013-05-22 20:18
#3

Jag köper ju inte så mycket mejerier. Jag försöker undvika Arla, och handlar helst Wapnö och Hjordnära. Men smör blir det Valios; jag har inte hittat något svenskt som inte är Arla. Hittar jag det, så köper jag det.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Zolunia
2013-05-22 20:51
#4

Köpte Irländsk köttfärs häromdagen. Billigt. Och, ja, vad kan man säga…

"If you pay bananas, you get monkeys."

Och det köttet smakade verkligen apa!

Så nu är det blå-gult kött som gäller.

odjuren
2013-05-22 21:50
#5

Försöker att köpa svenskt! Men ibland räcker inte plånboken till :(
Försöker även köpa lokalt från vår slaktare här i stan! De lyckas jag med ibland iaf

//Odjuren

www.odjuren.com

majala
2013-05-22 22:28
#6

Jag köper svenskt vad gäller kött i alla fall. Danskt fläskkött skyr jag som pesten efter att ha fått veta hur mycket antibiotika de trycker i de stackars grisarna. Rimmar illa med min dåliga ekonomi som föräldraledig just nu, men då drar jag hellre in på annat än på maten.

Annons:
Sweli
2013-05-23 02:02
#7

Jag köper kött från Uruguay eller Argentina om jag hittar.

Gris Svensk eller Tysk

Ursprunget är inte viktig för mig, jag försöker köpa efter kvalitet och vettiga priser.

Mooniq
2013-05-23 07:20
#8

jag köper kött i ekoslaktbutik. Jag är jätteglad för det har öppnat ett nytt ställe som ligger ännu närmare där jag bor. Tidigare åkte jag till RJ's närproducerat Varekil (10 mil) men nu räcker det att jag åker till Kustcharken Askum, som bara ligger 25 min körtid från min bostad. Köttet har hängmörats i 2 veckor.

De grönsaker jag köper, köper jag om möljligt på gårdsbutik och jag köper även ägg på gårdsbutik. Hönsen har det bra och det är trevligt folk på butiken. Jag tycker det är kul att främja småbutiker.

Jag köper nästan inga mejerivaror längre. Smör att steka i såklart och nån enstaka gräddfils och cremefraicheburk. Undviker Arla om möljigt.

Önskar att man fick köpa mjölk hos bonden!!!! DEN mjölken smäller högt på smak-skalan.. wow…när jag var barn så var jag hos vänner varje sommarlov, de hade lagård och vi fick superfärsk mjölk från cisternen med grädde ovanpå mjölken i glaset.. Yummi…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

bluegoose
2013-05-23 07:31
#9

Jag försöker köpa så närproducerat som möjligt, vilket i mitt fall blir svenskt. Om det går köper jag produkter som är producerat  här i länet, ännu hellre sånt som kommer från min kommun. För mig är det viktigt att vi bevarar vår förmåga att producera livsmedel här i landet.

[Annamaja27]
2013-05-23 07:44
#10

Hrm…önskar att jag kunde säga jag köper det mesta svenskt men tittar jag på vad jag har just nu så är det

ghhe, gjort på smör från Finland
roqufordost från Frankrike
buffemozzarella från Italien
fårmjölk från Italien
opastöriserat smör från Frankrike
fårost från Holland

Inte mycket svenskt tyvärr😕

odjuren
2013-05-23 07:48
#11

#8 varför undvika Arla? de e den största producenten av mejeriprodukter i Sverige och tyvärr dom som ger sämst betalt,men även dom bönderna behöver ju att vi köper deras grejer 

Och mjölk direkt från ladugården är de bästa!! Så jäkla gott!!! Är delvis uppväxt på de :D

//Odjuren

www.odjuren.com

Mooniq
2013-05-23 07:51
#12

Arla betalar dåligt och finns det andra mindre mejerimärken så väljer jag dem först. Nu köper jag extremt lite mejeri produkter då jag går upp i vikt av dem… nu är det nästan bara smör..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

odjuren
2013-05-23 08:13
#13

ahaa du tänker så! så de blir svenskt utan arla :D jag ska nog va tyst iof köper inte heller arla, men de finns nästan inte här uppe de e Norrmejerier som de finns mest av!

//Odjuren

www.odjuren.com

Annons:
Dicobayo
2013-05-23 08:39
#14

Arla styrs numera från Danmark, det är inte längre ett svenskt företag.
Enligt uppgift görs fler och fler av deras produkter utomlands och skeppas till Sverige, trots att det står att det kommer från Sverige på förpackningarna.
Jag undviker Arla i möjligaste mån jag kan.

bluegoose
2013-05-23 08:51
#15

Jag undviker också Arla. De ger mjölkbönderna usel ersättning och det är väldigt svårt att utläsa på deras förpackningar var råvaran egentligen kommer ifrån.

Effie
2013-05-23 09:01
#16

Ja, det är därför jag undviker Arla också. Dominerande ställning, betalar dåligt. Inte bara svenska råvaror. Har sett antydningar om GMO-foder framöver - sant eller ej men misstanken ökar ju inte förtroendet


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Petronella Pip]
2013-05-23 17:41
#17

fast … om man undviker arla får ju bönderna ännu mindre…  kanske får slå igen…

[Russinflarn]
2013-05-23 18:19
#18

Eftersom jag bor i Umeå: Norrmejerier FTW! :) Dels för att jag vill "ha kvar" så många bönder som möjligt och på det lilla sätt jag kan kunna verka för en levande landsbygd (och glesbygd) och dels för att jag tänker att att det är kortare transportvägar. Och så ekologiskt på det. Har tyvärr inte råd med eko-kött eller köttlådor från bönderna (student) men det kommer jag köpa när jag får jobb (student). Köper däremot alltid svenskt kött. Charkuterier från Nyhléns-Hugossons, då deras kött är norrlandsproducerat. Svårare med tomater, grönsaker, mozarella och philadefiaost etc fast inte nu när det är säsong, iof. Och så ägg från Yttertavle. Finns för övrigt fantastisk fina korvar och fint bacon från Ramseleslakteriet Rafna slakt, iof kanske de bara säljs här i södra-mellersta Norrland… De varorna köper jag emellertid bara när jag vill "lyxa till det" lite. Ekonomin, igen. Tyvärr.

Effie
2013-05-23 19:18
#19

#17 Om jag handlar från Arla, vem får pengarna? Arla. Ev danska bönder. Kanske även svenska, men dåligt betalt.

Om jag handlar från Hjordnära, Wapnö eller, som det blev idag, Falköpings mejeri - ja, det är svenska, lokala, ofta ekologiska gårdar. Hur mycket betalt de får vet jag inte, men jag har inte hört något som fått mig att inte vilja handla.

Jag betalar gärna om jag vet att bönderna får betalt och kan producera bra varor.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Petronella Pip]
2013-05-23 19:22
#20

Jo men de bönder som ändå är bundna till avtal med Arla… de får ju mindre och mindre också när folk bojkottar, ond cirkel…

Annons:
[Petronella Pip]
2013-05-23 19:23
#21

"Arla Foods är en kooperativ mejeriförening, som ägs av svenska, tyska och danska mjölkbönder. Arlas mjölkbönder är både ägare till föreningen och leverantörer av mjölken. Genom demokratin i den kooperativa företagsformen har de inflytande enligt den gamla principen: en medlem, en röst. Det nuvarande företaget bildades i april 2000 genom sammanslagning av svenska Arla och danska MD Foods."

Lilltilda
2013-05-23 20:56
#22

Jag handlar det mesta svenskt och gärna norrländskt. Fast vissa av norrmejeriers produkter gillar jag inte och då väljer jag andra sorter. T.ex. turkisk yoghurt. Norrmejeriers är oätlig.
Stör mig också på att norrmejerier inte har någon 40%ig grädde utan bara 38%. Köper då och då istället Willys "Garant" (som upphandlat tillverkningen av Arla så den tillverkas i deras mejerier) för det är den enda 40%iga grädde vi kan få tag på här. Icas Grädde är 36%ig och kommer från Österrike och innehåller dessutom stabiliseringmedel. INGET alternativ i min värld. Skånemejeriers grädde säljs också här, men samma sak där, ingen 40%ig.

Ju mer insyn jag får i livsmedelsbranschen och deras knepiga och ibland orättvisa upphandlingar, desto mer försöker jag annars bojkotta EMV (egna märkesvaror) som Garant, ICA, Coop osv då de ibland gör riktigt fula upphandlingar och sätter hård press på producenten och i vissa fall slår ut lokala mindre producenter 

Något annat intressant är t.ex. att vissa av produkterna som det står ett märkesnamn på egentligen kan tillverkas av konkurrenter men att upphandling om tillverkningen gjorts. Alla produkter som det står "Arla" på tillverkas t.ex INTE i deras egna mejerier utan av konkurrerande och det går inte att veta exakt hur långt deras produkter egentligen färdats innan de når konsumenten även om det är svenska råvaror

~God loves you, and I´m trying! ~

evion
2013-05-23 21:28
#23

Även andra svenska mejerier knyter sitt pris till Arlas, så går det dåligt för Arla och dom sänker mjölkpriset så sänker de flesta andra svenska mejerier också, tyvärr.

Anders-S
2013-05-23 21:32
#24

Coop har väldigt mycket danska varor numera men deras egen mjölk är svensk!

_Grådö är ett mejeri i Dalarna som Arla hotade att lägga ner och just nu är det 28 kontrakterade bönder – inte så många, men med stora djurbesättningar – som levererar den mjölk som blir Coop-märkt, både ekologisk och vanlig. Mejeriet levererar också fil och grädde.
_

Coop mjölken produceras av Falköpings mejeri och KF/Coop ägda Grådö mejeri. Falköpings mejeri får mjölkråvara till Coop mjölken från gårdar i Östergötland, Västergötland, Dalsland, Småland, Halland och Bohuslän.  Grådö mejeri producerar Coop mjölk främst från gårdar i Dalarna och norra Västmanland.

Med Coop mjölk erbjuder vi våra kunder svensk mjölk till ett lägre pris än all annan färsk mjölk i våra butiker. Bönderna som levererar mjölkråvara till Grådö mejeri får också mer betalt än marknadspriset.

http://www.coop.se/Vart--ansvar/Vara-leverantorer/Grado-mejeri/

På min önskelista står ett mejeri som använder mjölk med enbart A2-kasein.  Det finns förutsättningar eftersom del del kor i Sverige ger A1-mjölk och andra kor ger A2-mjölk. Men Arla blandar all mjölk i tankbilarna!  A1-mjölken kan med fördel användas till mejeriprodukter utan kasein t.ex. ghee.

Beate
2013-05-23 22:10
#25

Det står alltid på produkterna var de är tillverkade. Alla hinkar med fet yoghurt görs i tyskland eller danmark. Upptäckte att Arlas turkiska yoghurt i liter-tetra tillverkas i Linköping medan samma produkt i hink tillverkas i Danmark.

Mjölk, smör, grädde, yoghurt köper jag alltid svenskt. Ostar däremot händer det att jag köper utländska, har faktiskt inte tänkt så mycket på ursprung där av nån anledning, men ska nog bli noggrannare där också.

Anders-S
2013-05-23 22:53
#26

Re #25 Alla hinkar med fet yoghurt görs i tyskland eller danmark.

Wermlandsmejeri i Nysäter har både grekisk och turkisk yoghurt gjord på svensk mjölk i 1 kg och 5 kg hinkar:

http://www.tilab.se/en/produkter/storhush%C3%A5ll-industri/mejeri-11795097

http://www.tilab.se/en/produkter/butik/mejeri-11795345

Hittade en lista över gårdsmejerier:

http://ostforum.se/gardsmejerier/gardsmejerier/gardsmejerier_2.html

Upp till toppen
Annons: