Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1361 ggr
majsan76
2013-05-21 17:31

Äggmjölk?

Vad är äggmjölk som så många skriver om och vilket recept e bäst? Är det istället för frukost el what? Kan det vara gott???

Annons:
MimLan
2013-05-21 17:47
#1

Har du provat att använda sökfunktionen?

majsan76
2013-05-21 19:14
#2

Klart jag har sökt o hittat recept. Förstår bara inte grejen. Kan omöjligt likna mjölk och ägg o kokosolja får man ju i sig ändå…

Sindri
2013-05-21 21:00
#3

Äggmjölk naturell används av vissa istället för mjölk eller grädde i kaffe eller te.

Sedan kan man göra hur många varianter som helst efter tycke och smak. Själv tycker jag det är ypperligt som frukost ibland när jag inte känner för att äta, eller har bråttom. Passar bra som måltidsersättning när som helst, på språng eller medhavt eller så.

Det är ett bra sätt för mig att få i mig kokosfett. Ja - jag tycker det är gott. Jag blandar kokosfett och smör och lite fet kokosmjölk (ibland grädde), just nu är favoritsmaken kakao och lakritspasta.

För barn som inte gillar ägg är det en bra form - de flesta ungar gillar ju chokladdryck!

majsan76
2013-05-21 21:13
#4

Tack Sindri:) någon gång, när jag blir modig ska jag testa:)

[Petronella Pip]
2013-05-21 22:17
#5

Man ska nog inte uttala sig så tvärsäkert ("kan omöjligt likna mjölk")  om nåt som man inte vet något om 😛 eftersom du förmodligen sett den uppsjö av recept det finns borde du kanske kunna dra slutsatsen att många tycker det smakar gott….  och svaret på dina frågor finns ju i alla de där trådarna också! Svårt att komma på nåt nytt att säga faktiskt, jag drack en chokladäggmjölk senast i morse, men tar lika gärna en på kvällen om det blivit lite dåligt med mat under dagen.

majala
2013-05-21 22:26
#6

Jag förstår din skepsis. Ägg, smör och vatten låter ju äckligt. Jag tyckte det smakade skit första gången jag provade det, men det var för att jag försökte dricka det "naturellt". Nu gör jag äggmjölk ibland och gör en äggmjölkslatte och det är jättegott!

Annons:
Trippelmormor
2013-05-22 05:04
#7

Min frukost: kokosfett, smör, ett ägg, 2 tsk nescafe och 3 dl kokande vatten körs med mixerstav! *suckar saligt *

wilmavecker
2013-05-22 14:53
#8

trippelmormor…. en fråga bara, har du smält smöret och kokosfettet innan eller smälter det med vattnet?

Effie
2013-05-22 15:27
#9

Det har förekommit diskussioner om avidin och biotin i samband med råa ägg (nej, jag kan inte förklara, men det var mindre nyttigt. Använd sökfunktionen om du vill veta), så att man skulle se till att äggmjölken kom upp i en temperatur på över 70 grader vill jag minnas. Därför förekommer det att man smälter fettet först.

Smaksättningar finns det ju flera. Jag gillar att blanda i kakao och vanilj. En del tycker om pepparkakskryddor. Jag har sett förslag på soppa, med stekt köttfärs och möjligen lite mer i, men det har jag aldrig testat.

Och jag tycker inte det är orimligt att det liknar mjölk. Mjölk är en emulsion; ägg funkar som emulgeringsmedel (lärde jag mig när jag prövade målning med äggoljetempera).


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: