Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Recept på efterrätter och sötsaker

Kan man ersätta smör med olja?

2013-05-21 00:12 #0 av: orrginell

Som rubriken säger, jag undrar alltså om det går byta ut smör mot rapsolja i en kladdkaka eller cupcakes?
Tänkte ev baka till bl a ett par laktosintoleranta och någon kokosolja har jag tyvärr inte hemma.

Anmäl
2013-05-21 00:17 #1 av: Sindri

Ursäkta, men rapsolja - det låter rent äckligt!

Försök hitta ett annat recept, eller bjud på något annat.

Anmäl
2013-05-21 06:21 #2 av: orrginell

Eller sluta snåla och köp nåt laktosfritt helt enkelt. :-)

Anmäl
2013-05-21 08:19 #3 av: Loria

Sök på veganrecept så får du fram nått som är testat i alla fall...

Anmäl
2013-05-21 09:41 #4 av: Sindri

#2 skrivet av orrginell 

Måste du bjuda på något sött? Köp annars lite getost, oliver, prosciutto, en fin korv eller nåt. Jag fikar aldrig och skulle definitivt uppskatta sånt istället för allt bakverk folk försöker truga på en.

Anmäl
2013-05-21 09:48 #5 av: MimLan

Visst går det att ha olja, åtminstone till stor del, i mjuka kakor. Men håller med #4, gör något bra från början. Att baka något obeprövat till bjudning kan vara vanskligt.

Anmäl
2013-05-21 10:53 #6 av: Amandla

I kladdkaka går det bra att byta smör mot olja, det har jag gjort om jag inte haft något smör hemma, men jag har saknat smörsmaken i kakan... Morotskakan vi brukar göra här har inte smör i receptet, där står det olja. Fast numera är det bara sönerna som äter sånt, jag tar några bitar frusen mango så är jag nöjd och glad Blinkar

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt

Anmäl
2013-05-21 10:59 #7 av: nyborjare08

Eller varför inte laktosfritt smör, som föreslogs i #2 Glad

Anmäl
2013-05-21 11:40 #8 av: KarinJ46

Eller Ghee som en del välsorterade livsmedelsbutiker säljer

Anmäl
2013-05-21 14:51 #9 av: SpurtAnne

Det är inte helt ovanligt att man som laktosintolerant kan äta smör. Har du kollat med dem om de klarar smör?

Anmäl
2013-05-21 18:19 #10 av: orrginell

Tanken var att fixa nåt till p-mötet idag.
Men jag struntade i det och lika bra var det, för två andra hade med sig både bullar och annat slisk.
Jag köpte en ostbit till mig själv istället. :-)

Anmäl
2013-05-21 18:31 #11 av: [Baiyoke]

TROLL...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.