Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Fråga ang protein samt mängd mat

2013-05-20 20:24 #0 av: majala

Hej på er! Jag har sökt runt lite här på sidan, vet att det ska finnas mängder med trådar om fördelning av kalorier, fett, protein osv men jag hittar dem inte.

Jag har ätit LCHF i fem veckor och ville kolla hur mycket jag egentligen äter en vanlig dag. Skrev in dagens mat i en app och fick fram siffrorna i rutan här (bortse från /siffrorna och de inom parentes, det är vad appen tycker jag borde äta för att gå ner i vikt).

Min första tanke är att jag äter för mycket protein. Gör jag det? Kan tillägga att jag är ganska inaktiv kvinna på 28 år som vill gå ner ca 30 kg. Landade på ca 2500 kcal. Är det för mycket?

Många frågor blir det. :-)

Anmäl
2013-05-20 21:03 #1 av: Zepp

Ser bra ut.. man brukar säga 75E% fett, 20E% protein och 5E% kolhydrater, som en bra början.

Eftersom du behöver gå ner 30 kilo så misstänker jag att du väger en del och då är inte 2500 Kcal så mycket!

Ät som du gjort hitills och låt din aptit bestämma hur mycket du skall äta, för tanken med den här kostmodellen är att undvika svält, och lära känna sin kropps inbyggda kaloriäknare.

Sen så.. förutom all essentiell näring i form av vitaminer, mineraler och spårämnen.. så är proteinet grundpelaren, nästan det statiska.. dvs fett och/eller kolhydrater är främst energi, medans protein främst är en byggsten i kroppen.

Man brukar säga 1-2 gram protein per kilo och dag i snitt, det lägre för inaktiva personer, det högre för aktiva.

Sen så stämmer det inte helt fullt ut för det utgår från normalviktiga.. men det är rätt viktigt att få sitt protein iallafall.. så hellre lite mer än lite för lite!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-05-20 21:20 #2 av: kaisakavat

Instämmer helt med det Zepp skriver. 

Det är ganska så vanligt att man äter mycket i början. Kroppen ska 'byta energislag' från kolhydarter till fett/ketoner och man får diverse energibristsymtom/hunger som en följd.

Men detta går alltså över. Vanligt är att man börjar minska sina portioner självmant, ofta utan att ens tänka på det. Man blir nöjd fortare, äter kanske mer sällan också. Man kan välja förstås, antingen dra ner på portionsstorlekarna eller på antalet mål, utifrån vad som funkar i vardagen-tillvaron. Eller också väljer det sig självt. :D

Hoppas det ska gå fortsatt bra för dig.


Anmäl
2013-05-20 21:32 #3 av: majala

Tack för svaren! Jag kör på som jag gjort hittills så får jag börja justera om jag hamnar på en långvarig platå. Har ätit LCHF tidigare och gick ner 16 kg så jag vet att det funkar, däremot har jag aldrig tidigare skrivit upp allt och fått fram hur mycket jag äter tidigare utan bara kört på. Men den här gången är for life och då vill jag verkligen veta att det jag gör är rätt.

Får hoppas det flyter på och jag äter lite mindre framöver när jag förhoppningsvis är åtskilliga kilon lättare. Med min historia av hetsätning och skeva matvanor är mättnadskänslorna lite ur spel. Ännu en bra anledning till att se över det dagliga intaget. :-)

Anmäl
2013-05-20 21:41 #4 av: [Majbot]

Hade nog rekommenderat dig att köra på iallafall 160 gr protein om dagen och runt 120 gr fett och 40-80 gr kolhydrater. Du äter ju i princip inga proteiner alls! :O Jag äter för fan 180 gr och jag går fan inte upp, men nu styrketränar jag som satan med. Börja med det och håll dig kring 2000 kcal/dag, om vågen rasar vecka efter vecka så gå upp till 2100 eller tvärt om gå ner till 1900 om det inte händer något på vågen osv :) Kombinera med varierad träning och gärna styrketräning då det hjälper dig att hålla vikten borta på ett bättre sätt än vad konditionsträning kan göra! :)


Anmäl
2013-05-20 21:46 #5 av: majala

#4 Tack för tipsen! Träningen avvaktar jag med tills vidare. Går på barnvagnspromenader och tar en och annan kortare cykeltur, men "riktig" träning (ska börja simma o styrketräna igen) får vänta till hösten/vintern. Och jag förstår att du behöver allt protein med tanke på hur mycket du tränar, men det låter lite väl högt för en slöhög som mig. :-)

Anmäl
2013-05-20 21:49 #6 av: kaisakavat

#4 Har du läst vad TS skriver? Hon tränar inte mkt. Och det protein hon äter är inte alls för lite eller "inga alls" som du skriver, utan tillräckligt.

Anpassa helst råden till frågan.

Att ändra ideligen för att man inte får resultat på en vecka, tycker jag är olämpligt. Att pressa/stressa fram snabba förändringar brukar inte vara bra. Men tja.. andra kan tycka annat.


Anmäl
2013-05-20 21:50 #7 av: [Majbot]

#5 Tycker absolut det inte är för mycket! Många jag känner iallafall är fega med att äta protein men av anledningar som att de inte vill ha muskler (fastän de inte ens tränar.. wtf?) eller att dem har för kraftig craving för kolhydrater. Kroppen mår bara bra av protein så jag tror det hade funkar hur bra som helst om du hade reglerat det med att sänka lite i fett och öka i protein :o 

Anmäl
2013-05-20 21:50 #8 av: Zepp

#3

Finessen med att registrera är att lära sig vad som fungerar och inte tvärt om, dvs ät och registrera efteråt, känn efter hur det kändes, lista ut vad som gjorde vad och lär dig hur din kropp fungerar.

Majbot gör lika dant tror jag bestämt.. annars lär inte hennes träning ge något resultat, dvs hon har lärt sig vad som fungerar för henne.

Du får göra detsamma.. sen kan du köra ur minnet, resten av livet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-05-20 23:39 #9 av: Sindri

#1 skrivet av Zepp

1-2 gram protein? Jag som hela tiden läst 1 gram protein per dag och dragit ner betydligt på proteinet. Kanske därför jag gått upp nu...

Och 100 gram kött är ca 40 gram protein - stämmer det?

Anmäl
2013-05-20 23:49 #10 av: Zepp

1 Gram som minimum.. för en inaktiv person på ketogen diet!

Fysiskt aktiv kan ligga 1,5 och en som tränar mycket på 2 gram.

Räkna cirka 20% protein i blandat kött/fisk/fågel!

Dvs det blir snarare 20 gram protein på 100 gram kött.

Och man går nog snarare ner fortare på mindre protein.. för då förlorar man muskler samtidigt.

Oandrasidan äter du 150 gram kolisar om dagen så kan du ligga minimum på 80-85 gram.. för då görs inget om till glukos.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-05-21 00:15 #11 av: Sindri

När jag kollade sist låg jag på 78% fett, 12% protein och 10% kolisar (33 gram), gången innan 79, 13, 8 (27 gram).

Då fattar jag! Har legat högre i protein, men fick för mig att jag skulle minska det och då blev det mer grönsaker (kolisar). Och automatiskt färre kalorier. Vill absolut inte förlora muskler, jag har svårt att bygga, och måste försöka bygga allt jag kan innan jag blir för gammal. Ler

Anmäl
2013-05-21 07:14 #12 av: [Baiyoke]


Det kommer att ta väldigt lång tid innan din kropp kommer att ge sig på ditt muskelprotein. Jag själv är av den meningen att vara väldigt sparsam på proteinintaget. Visst, det är viktigt att få i sig men betydligt lägre än 1 gram per kilokroppsvikt är gott nog även om du tränar tungt! Kroppen omsätter det nedbrutna muskelproteinet till att bygga upp ny vävnad. Riskerna med att få i sig för mycket protein gör också att överskottet bryts ner till glykos och stimulerar insulinet negativt. 0,6-0,8 gram skulle jag råda till. Med denna kost ökar du i muskelmassa utan att träna... inte helt fel! Bara du håller insulinet mot väggen!

Anmäl
2013-05-21 09:28 #13 av: Sindri

#12 skrivet av Baiyoke

Men det kanske finns någon brytpunkt om man väger lite och har ett minimi-behov av proteiner? 
Jag har verkligen svårt att bygga muskler - är mer senig och har alltid trott att jag varit stark, tills en sjukgymnast tog mig ur den villfarelsen.

Om jag skall ligga på 50-51 gram proteiner per dag blir det väldigt lite mat.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.