Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

LCHF Fakir- HJÄLP mjölksyra och kraftlöshet

2013-05-20 18:55 #0 av: CatDeLuca

Hej! Jag har problem med jättemycket mjölksyra och trötthet och kraftlöshet i kroppen sedan började äta fakir. 

Jag är sockerberoende och har valt bort mejerier och även grönsaker för att se hur det går att nolla på kolhydraterna. Men jag upplever att jag är orkeslös.. Jag äter i snitt 1400-1600 kcal per dag och är 172 och väger kanske 64-66? Väger mig inte för jag blir så fixerad då. Jag vill gå ned ca 3.4 kg för att få bort allt det överflödiga fettet men ingenting händer. :( 

Jag motionerar inte eftersom jag inte orkar eller känner något driv. Jag ställde om till LCH i börajn på mars och blev väl strikt fakir/strikt lchf i början på april. Vissa udantag då jag ätit grönsaker. 

Kan nämna att jag har ätstörningshistorik med hetsätningar och mycket kräkningar. JAg har kunnat sluta med detta sedan ajgla om till lchf och önskar bara att hitta en balans så jag kan fungera. Älskar att träna men orkar inte :(

Hjälp mig! Jag är så osäker på vad jag ska göra :(

Anmäl
2013-05-20 19:02 #1 av: Zepp

Vem säger att just den viktminskningen leder till det du vill uppnå?

Du är förmodligen inte ute efter en viss vikt.. såvida du inte tävlar i någon sport med viktklasser!

Utan du är antagligen ute efter en fit och snygg kropp?

Så släpp genast fixeringen vid vågen, släpp sen Fakiren för den är till för de som är tjocka.. och inte går ner fasten de gör allt rätt!

Jag tycker du kunde gå upp lite i stället!

Så glöm viktfixeringen, den säger inget, vågen är en notorisk lögnare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-05-20 19:19 #2 av: CatDeLuca

Nej ingen viss vikt sådär men jag har en del som är så överflödigt tycker jag. 

Vågen har jag släppt för jag är alldeles för besatt om jag börjar väga mig.. Men jag vill gå ned och borde inte jag göra det om jag äter som jag gör? Äter alla slag av protein och fett är det smör och majonnäs, oljor i maten.. Kryddar och saltar en del dock, men kan det stoppa? 

Vad fint att du skickade en bild också. Jo jag vet att en fit kropp med muskler vägen en del.. Men jag vet inte hur jag ska äta om jag ska lägga till grönsaker :( 

Min mage strejkar och blåser upp av fibrerna.. Det är jättejobbigt tycker jag :( Broccoli och spenat, grönkål.. Jisses.. Lök går bort för mig för min mage har svårt för det. 

Vilka grönsaker är bra? Kan det vara så att jag kan må bättre om jag börjar äta någon grönsak till maten? 

Tack så mycket för svaret!

Anmäl
2013-05-20 19:31 #3 av: kaisakavat

Du har ju ännu omställningsbesvär. Kroppen har inte än vant sig att använda fett/ketoner som bränsle. Ge det tid. Det är tillfälligt. Och som Zepp skriver - det är inte alls nödvändigt att äta faktir för viktnedgång om du är en aktiv person med bara några kilon att omvandla - till muskelvikt.

Bra grönsaker om du inte tål kålväxter..? Jag skulle säga vissa gröna blad - spenat och ruccola, t ex. Fast de ligger väl rätt nära kål.. Du får prova vad du tål. Många vanliga sallatssorter är typ fria från näring, så det är ifall du vill ha dem för smak och 'knaprighet'.. men inte annars.

Paprika är jättebra, gott om c-vitamin. Avocado är rätt bra. Och lite mättande, tycker jag.

Vad mer.. just nu står det still i min skalle. Men du får säkert bra förslag av andra.

Anmäl
2013-05-20 19:47 #4 av: CatDeLuca

Tack snälla för era svar och ert engagemang. Är så osäker på vad jag ska göra.. 

Jag har inte tränat under 3 månader pga av energibristen! :(

Avokado har jag ätit mycket och ofta. 

Paprika kanske jag kan lägga till. Det är bara det där med sockersuget. Råkade äta en bit ost förra veckan.. Sedan dess har jag haft galet med cravings.. Inser att jag är otroligt känslig.

Anmäl
2013-05-20 20:05 #5 av: Septima

Nässlor!!!! Spenat är ju jättegott men inte går det upp mot nässlor - spenat innehåller dessutom oxalsyra som man kan få ont i magen av och som hämmar upptag av kalcium. Jag gjorde soppa igår på nyplockade nässelskott (fick ihop tillräckligt för tre stora portioner på en kvart), nyklippt spansk körvel och purjolök. Den var så god att jag nästan grät och både min bror och jag (som smaskade tillsammans) upplevde (som vi alltid gör) en känsla av energi som liksom pirrade i hela kroppen när vi åt den. 

Jag skördar nässlor hela sommaren - håller efter så nässlorna inte går i blom och klipper toppskott. Men godast är det på våren! Man behöver inte ha egen tomt men kanske inte skörda direkt vid vägrenen. 

Mer om nässlor finns tex här

http://www.helhetshalsa.se/sv/blogg-inlagg/?id=14dd0dc794b2b6

Fänkål är milt för magen även om det är en kålväxt. Purjolök är snällare än vanlig lök (och jättenyttigt). Haricot verts? 

Anmäl
2013-05-21 15:40 #6 av: CatDeLuca

Septima, nässlor, vilka nässlor plockar du? 

Hur tillagar du dom? Jag blev jättenyfiken men hur ska man veta att de man plockar är "giftfria" etc? 

Många säger att magar vänjer sig vid fibrer men min mage är känslig och jag känner inte för att genomgå en lång vaneperiod :/

Anmäl
2013-05-21 18:09 #7 av: hemul

Anmäl
2013-05-21 21:49 #8 av: Septima

#6 Vet inte riktigt vad du menar med giftiga- menar du om de skulle vara besprutade? Om jag inte plockat på min egen tomt har jag plockat vid gamla ödetomter - tex vid en nedlagd lada eller så- lite halvvilda omgivningar. Eller in en bit från närmsta väg i ett skogsbryn. Risken att man skulle använt växtgift där tror jag är ganska liten. Alla sorters brännässlor är ätliga och goda. Och vansinnigt nyttiga. Det finns mycket att hitta på nätet om nässlor och andra ätliga vilda växter. Men nässlor är särskilt tacksamma eftersom de är så enkla att skörda.

Finns också mängder med recept. Jag gjorde så här i söndags:

Sköljde nässlorna (och sedan körveln) i två omgångar vatten (plaskar runt dem i en balja, plockar bort ev skräp, häller av i durkslag, sköljer en gång till). Kokar i ca 10 minuter i några deciliter vatten. Häller av i en sil. Sparar spadet så länge. Finhackar nässlorna och sparar dem. Kokar en buljong med mer vatten, purjolök och buljong, salt och peppar samt en matsked tomatpuré (är man kinkig med kolhydrater utesluter man den men jag tycker den ger en fyllighet som jag gillar). I med nässelspadet och de hackade nässlorna samt den hackade körveln. Red med grädde och en äggula. Servera med förlorade eller kokta ägg. 

Ibland har jag en finhackad morot i som jag först låtit puttra i smör, gärna med en finhackad lök. Det blir en fyllig och lite söt smak med morot och lök. Men purjolök är också jättegott, om man inte tål vanlig lök. Körvel sägs vara bra för magen. Man kan använda torkad från kryddburk men färsk är förstås extra gott! Innan LCHF brukade jag reda med en kokt mosad potatis samt grädde. 

Anmäl
2013-06-04 20:00 #9 av: CatDeLuca

ÄR nässlor snälla mot magen alltså? 

För jag är rätt less på min ballongmage av minsta lilla fiberbit.. 

Tusen tack för din förklaring!! Wow jag känner mig jävligt taggad på att testa! Jag äter dock inte grädde! Efter att man kokat nässlorna så kanske man istället kan steka dom i olja och smör och gör anågot gott? ;) 

Måste googla på hur man ser att det är en nässla haha :D

Anmäl
2013-06-04 20:05 #10 av: CatDeLuca

Men hallå bränns inte dom? brännässlor är väl de du menar? Min mamma undrar om man kan göra fel så att de blir giftiga hhahaa!

Anmäl
2013-06-04 20:35 #11 av: Zepp

Kokta och stuvade så lär de inte brännas!

Sen så.. man använder bara sådana tidiga vårskott!

Har de växt för högt.. slå dom med lien och skörda sedan de som sen kommer!

Kan tala om för dig att de smakar som att äta rent järn.. såvida man inte stuvar dem i mycket smör o grädde!

Anmäl
2013-06-04 21:47 #12 av: Septima

Jag skördar som sagt hela sommaren - man kan ta bara blad från fullvuxna nässlor - det är en myt att det inte fungerar längre fram på sommaren. Det är stjälken som blir för hård för att äta sen nässlorna gått i blom (den gjorde man förr i världen ett underbart silkesmjukt tyg av, nettelduk). 

Inga nässlor är giftiga - inte heller den brännfria släktingen vitplister (som också kan ätas). Finhackar man späda nässlor behöver de inte kokas- brännhåren slås sönder. De går alltså att äta råa! Men man vill nog blanda dem med något för de har en ganska stark smak. Som järn vet jag inte om jag håller med om, men ja, KRAFTIG. Stekta (friterade) i olja går jättebra. Gott till kokt lax eller annan fisk. När jag åt bröd stekte jag ibland nässlor frasiga i olivolja och hade som pålägg. Vill man inte ha i grädde kan man blanda kokta grovhackade nässlor med fetaost och tomatklyftor. Mozzarella eller Keso om man vill ha det mildare, är också ett alternativ. Nässlor är fantastiska!

Och ja, brännässlor och nässlor är samma sak. Det finns olika varianter av brännässla - vissa sorter bränns mer än andra, men man måste nog vara nässelexpert för att se skillnaden och i praktiken har det ingen betydelse eftersom alla är goda och nyttiga! Giftiga är de inte! De innehåller som sagt inte oxalsyra (som spenat) sår är det det din mage reagerar på så borde det fungera bättre med nässlor!

Anmäl
2013-06-05 21:02 #13 av: nospnt

Salt!!! Har provat strikt lchf många gånger med samma resultat, trött o orkeslös. Men sedan jag följde kostdoktorns tips om extra salt så mår jag MYCKET bättre. Gör iordning ca en dryg liter vatten blandat med 1 tsk mineralhavssalt o några msk citronsaft. Dricker detta under dagen. Mår suveränt o är bra mycket piggare. På kvällen tar jag 600 mg magnesium. Mår prima på väldigt få kh, för första gången på många år. Mina IBS-problem blir färre på strikt kost....

Anmäl
2013-06-09 17:56 #14 av: CatDeLuca

Åh nu ska jag ut och skörda nässlor! :D

Tack för alla fina svar! Shoho vad kul! 

Jag undrar som sagt med nässlorna, hur mycket tar man och VAD skördar man? Är det toppskott och bladen? Hur ska jag kunna veta när nässlan vuxit för långt? MAssor att veta ju!?

Anmäl
2013-06-09 17:58 #15 av: CatDeLuca

nospnt : tack för tipset! Jag har hört att det är en vanlig miss att äta för lite salt men jag äter tyvärr redan mycket salt ;( saltar på mina ägg på morgonen, en rejäl massa tycker jag själv.. Sedan saltar jag mkt på maten. Lite orolig att jag saltar FÖR mycket då min mamma alltid saltat mycket på maten vilket gått i arv.. höhö

Finns det några lätta riktlinjer eller sätt att ta reda på om man äter för mycket?

Anmäl
2013-06-09 18:03 #16 av: Zepp

Jaa.. blir du ruggigt törstig av maten och sen kissar massor.. så får du nog i dig för mycket salt!

Förr när nästan all mat var saltad så drack man kopiösa mängder öl, enligt historiker var tilldelningen cirka 5 liter om dagen på något kloster!

Men det var vad vi skulle kalla för lättöl i dag.. anledningen till att man fördrog öl var att vattnet var dåligt, medans öl var fritt från skadliga bakterier.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.