Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för nybörjare

Citron tillåtet strikt LCHF

2013-05-19 11:29 #0 av: Fraggan

Hej!

Tänkte prova strikt LCHF enligt Monique Forslunds bok men undrar om man kan droppa citron i vatten.

Hindrar det viktminskningen eller är det ok.

Anmäl
2013-05-19 11:47 #1 av: Wildrat

100g citron innehåller 7,3g kolhydrater, hur mycket tror du det blir på några droppar? Jag tror inte det spelar nån roll men som med allt annat så får du prova själv...

Anmäl
2013-05-19 11:48 #2 av: Zepp

Med sunt förnuft kommer man långt, citron i vatten lär väl vara bra mycket bättre än läsk.. och antagligen även nyttigt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-05-19 12:49 #3 av: Siggebus

Jag har varit superstrikt tidigare men då hade jag alltid 3 droppar citron i ett stort vattenglas som jag drack rätt ofta. Märkte ingen skillnad på viktnedgången :)
Ibland kan enbart vatten bli väldigt tråkigt - så det är gott med lite smak.

Anmäl
2013-05-19 12:58 #4 av: Mooniq

Nu när det är varmt ute så brukar jag pressa ½ citron eller lime och fylla upp med is och kolsyrat vatten i stort glas - Mums

Har även vatten med gurkskivor - gott när det är varmt ute. Sol Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-05-19 13:25 #5 av: Fraggan

Tack för era svar.

Jag fortsätter med mitt citronvatten.

Är väldigt bra eftersom det får balans på ph-värdet.

Anmäl
2013-05-19 14:51 #6 av: MimLan

#5 Det är nog bättre om du dricker citronvatten för att du vill det. Ph-värdet sköter sig själv, dina droppar citron har ingen bäring på det.

Anmäl
2013-05-19 18:16 #7 av: Jojomaja

Jag kan uppleva att det inte egentligen är själva saften från citronen (som ju dessutom innehåller kolhydraterna) utan faktiskt ännu mer den aromatiska oljan i skalet som ger smak åt drycker. Själva saften tycker jag bara ger lite sur karaktär men jag pressar ändå gärna några droppar citron i vattnet. Dock anser jag att citronsmaken kommer fram bättre om jag lägger ned en hel skiva av citronen (skrubba alltid citronen först) som jag dessutom "vrider till" så att oljan frigörs. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.