Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 5955 ggr
Seglarina
2013-05-18 16:04

Ny EU-lag kommer hindra oss att odla egen mat

Läs denna länk: http://cornucopia.cornubot.se/2013/05/ny-eu-lag-kriminaliserar-all-odling-med.html

Citat ur länken: "Vi ska också komma ihåg att svensk tillämpning av EU-lagar alltid syftar till att vara bäst i klassen. Straffskalan för att ta egna fröer eller egen potatis till utsäde är inte specificerad, men vi kan väl vänta oss fängelsestraff i nivå med nrakotikabrott för detta. Var väldigt noggrann med att slå bort alla växter som självsår sig i din trädgård framöver - tar sig någon förvildad planta är du kriminell.

Så ut och njut vi som odlar, oavsett om det är privat, kommersiellt, amatörmässigt eller som hembrukare. Denna vår är en av de sista där vi kan plantera eget utsäde."

Demonstration på lördag den 25 maj runt om i hela världen. Läs också min träd "Om vi ska kunna äta naturligt…"

Jag ska vara med och demonstrera i Göteborg på lördag, fler som hänger på?

Annons:
monstermash
2013-05-18 16:08
#1

Men oj! 😮

Sigrun
2013-05-18 16:10
#2

De vill att man skall odla GMO grödor och GMO är INTE direkt bra för oss eller för naturen heller.

http://chelseagreen.com/blogs/jeffreysmith/2010/04/23/genetically-modified-soy-linked-to-sterility-infant-mortality-in-hamsters/

Jag bor i Stockholm, har begränsad ekonomi så kan inte direkt ta mig dit men det är viktigt att sätta sig emot det där, det är Monsanto som ligger bakom det där och jag råder er även att faktiskt bojkotta Nestlé, Monsanto så gott det går.

Sehvrin
2013-05-18 16:17
#3

Om jag förstått det hela rätt kommer det inte vara förbjudet att idka byteshandel med oliscenserade fröer och växter. Inte heller att skaffa eget utsäde från föregående års skörd.

Med det sagt så tycker jag det ändå är et dumt och korkat förslag som inte kommer gynna någon förutom storbolagen. Och vi riskerar att förlora den stora genbank som vi har i våra kulturarvsväxter. Då framtiden alltid är oviss vet vi aldrig när vi kan behöva de gamla sorterna igen.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Seglarina
2013-05-18 16:28
#4

#2 skrivet av Sigrun 

Vet inte vart du inte har råd att ta dig, men det är demonstration över hela världen nästa lördag (också i Stockholm)

https://www.facebook.com/events/534035066635453/

Ta med dig dina vänner och gå dit.

#3 skrivet av Sehvrin 

Jag vet inte, tydligen ingick tydligen byteshandeln i förslaget, men att krafter försöker ändra på det. Hur det går vet jag inte. Hur dom helst kommer säkert många hundra frösorter försvinna tro fröhandlarna. Många små firmor kommer gå omkull med arbetslöshet till följd, undrar om Fredrik har tänkt på det?

Hur som heöst håller jag med dig, detta är inte bara ett urbota dumt förslag, det är direkt farligt och allt detta för att Monsanto ska tjäna pengar. Detta gör mig så oerhört ledsen.

Sigrun
2013-05-18 16:57
#5

#4 Jag skrev så eftersom du nämmde Göteborg så trodde då att det bara var i Göteborg det var demonstration!

Men om det finns i Stockholm absolut jag kommer gå! :)

Seglarina
2013-05-18 17:08
#6

#5 skrivet av Sigrun 

Åh, då förstår jag. Som jag vet så kommer det demonstreras i Stockholm, Vaxjö, Falkenberg och Göteborg + i många städer runt omkring i världen.

https://www.facebook.com/events/534035066635453/

http://www.march-against-monsanto.com/p/blog-page.html

Annons:
ScarletMajesty
2013-05-18 21:07
#7

jag ska gå på demonstrationen i stockholm!

Seglarina
2013-05-19 18:33
#8

Ingen mer som blir upprörd över att politikerna vill förhindra oss att äta så sunt vi vill?

Sigrun
2013-05-19 20:02
#9

Sprid detta så mycket ni kan på facebook, till vänner, kollegor och familj/släkt, detta är viktigt det handlar om vår hälsa och om naturens välmående trots allt!

Ännu är det inte försent att visa vad man tycker och att det är NOG nu.

[Olaf]
2013-05-20 08:43
#10

Jag ska gå!

Mozzarellan
2013-05-20 12:54
#11

Helt sjukt manipulering av den som har makt. Skrämmande , tänk om de vill göra det samma med människor……….

korseett
2013-05-20 19:38
#12

Här kommer fakta: "Angående EU-lag om eget utsäde  Senaste veckan har mediauppgifter i insändarform gjort gällande att en ny EU-lag avser att kriminalisera all odling med eget utsäde, rötter, knölar, fröer, sticklingar eller delande av plantor. Här kan du läsa mer om vad som är sant. Kommer EU att förbjuda hobbyodlare att odla? Nej det kommer de inte att göra. Det som förslaget som det på senaste tiden talats om handlar om är att säkra kvalitén på de fröer som säljs och att konsumenten ska få den frösort som man köpt. Det är just också bara ett tidigt förslag och ingen färdig lagstiftning. Hur ser EU:s nya regler kring fröer ut? Det finns inga nya regler kring fröer. Det som det handlar om är den förhandling om en ny EU-förordning kring frösorter som nu håller på att tas fram. Frågan har varit uppe i flera år och förslaget har sett olika ut och förändrats med tiden. En nyhet i förslaget är till exempel att sorter som endast förekommer i byteshandel mellan privatpersoner inte kommer att omfattas av nya regler. Läget för frågan just nu är att den ska upp till rådsarbetsgruppsmöten på försommaren, det vill säga på tjänstemannanivå, och att det kan dröja flera år av omarbetning och justering innan det når politisk nivå och ministerrådet för omröstning. Kommer det nya förslaget att gynna GMO-fröer och företag som handhar GMO-varor? Detta förslag har inte på något sätt att göra med GMO eller GMO-företag. Det syftar till att säkra kvalitén på fröer som finns på marknaden så att konsumenterna ska få det de betalar för. Vad tycker Centerpartiet om EU:s förslag till nya regler för fröer? Centerpartiet liksom regeringen inte att lagen ska omfatta växtsorter som endast säljs till hobbyodlare. Lagen är till för att garantera bra utsäde för kommersiella odlare och är svår att utforma på ett bra sätt för fröer och plantor som odlas i liten skala eller som hobby. Detta är den linje som Sverige drivit gentemot kommissionen och som Sverige kommer att fortsätta driva i förhandlingarna framöver." Ja jag är politiker och LCHF:are ;)

Sehvrin
2013-05-20 19:49
#13

#12 Tack för informationen. Inte för att jag inte tror dig, men skulle man kunna få en källa till det du skrivit?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
[Olaf]
2013-05-20 19:59
#14

Vad jag undrar över är hur slår det mot de småskaliga odlarna?

Förra gången slog EUs lag mot de små fröfirmorna som inte hade råd att registrera udda frösorter, och just deras styrka var att de hade udda frösorter och mångfald. Det tjänar i gengäld de stora företagen på. Hur blir det denna gång? Hur kommer det slå mot småodlare? Om en person odlar och säljer sina grönsaker utan att ha registrerat, Kommer det vara kriminellt?

Läste lite ur eu förslaget fann det här

"Innebörden av ”professionell 

aktör” anges i en enda definition, och professionella aktörer ska registreras för att 

underlätta kontroller. Detta register ska kombineras med det register som inrättas 

enligt [title of the new Plant Health Regulation]. Det kommer att införas 

grundläggande skyldigheter för professionella aktörer när det gäller identifiering av 

det växtförökningsmaterial som de producerar eller tillhandahåller på marknaden 

samt beträffande dokumentation, underlättande av kontroller och upprätthållande av 

materialet. Genom att professionella aktörer åläggs att ha information som avser 

steget före och steget efter deras egna kommersiella verksamhet säkerställer man att 

allt växtförökningsmaterial går att spåra. "

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2013:0262:FIN:SV:PDF

[Olaf]
2013-05-20 20:01
#15

Växtförökningsmaterial. Vad är det? Är det sticklingar? Jag hänger inte med byråkratsnacket.

korseett
2013-05-20 20:05
#16

#13 av det parti jag representerar, C. Finns mer att läsa om inne på Jordbruksverket. 

#15 det är fröer, sticklingar, rotdelar

[Olaf]
2013-05-20 20:10
#17

#15 Så hur kommer det drabba till exempel småskaliga odlare som säljer på torget? Kommer de behöva registrera sig först. Kommer det kosta? Kommer det innebära att om de tar sticklingar från en granne utan att registrera sen odlar vidare, säljer, kommer det vara kriminellt?

korseett
2013-05-20 20:25
#18

#17 om du läser ovan så är det mycket lång väg kvar innan det tas upp på politikernivå och det har hållit på i några år. Det ändras och kommer nya förslag på tjänstemannanivå. Mer vet jag tyvärr inte. Men de är bra om när det kommer ett nytt förslag att det kommer fram vad som kan bli problem. 

Om du kontaktar http://www.europaparlamentet.se/ så kan de nog svara på mer om hur det förhåller sig

[Olaf]
2013-05-20 20:33
#19

#18 Tack! Jag får nog göra det. Vi som inte är politiker kan ha svårt att tyda byråkratsnacket. Det är inte bra eftersom vår förmåga att påverka förminskas. Plötsligt står man en vacker dag inför faktum. Hur har det gått för dom små fröfirmorna med brett sortiment nu efter EU lagen?

Hur slog det mot mångfalden? Gynnade den lagen de stora bolagen och ett mer "main stream" sortiment?

Finns det risk för att det började med fröhandlarna, näst på tur småskaliga bönder med udda sortiment, nästa gång privatodlare?

Jag spekulerar bara…

korseett
2013-05-20 20:41
#20

fast det finns ingen lag ännu på fröer- det är bara ett utkast på förslag till en kommande EU-förordning("lagarna" heter så i EU) Men viktigt att få komma till och berätta om sin åsikt eller undran. C´s EU-parlamentariker heter Kent Johansson och är en karl med fötterna i myllan och han kan verkligen förklara. Jag är visserligen fritidspolitiker men jag står som ett fån många gånger och fattar ingenting men då får jag fråga och få det förklarat.

Annons:
[Olaf]
2013-05-20 20:45
#21

#20 Tack för tipset! :-)

korseett
2013-05-20 21:01
#22

Var så lite så :) bara glad om jag kan vara till hjälp något

Seglarina
2013-05-21 10:20
#23

#12 skrivet av korseett och alla ni andra

Det är bra att det är flera år tills lagen kommer att träda i kraft. Det betyder att det nu är tid att handla. Jag har försökt sätta mig in i materialet och det går nog att läsa det på det sätt som du gör korseett. Men det är inte svårt att inta en mycket mer dystopisk vinkling. Bara det faktum att
koncernerna AstraZeneca, Monsanto och Bayer är positiva till förslaget gör att jag får rysningar.

Gå med i Fröupproret https://www.facebook.com/groups/253231884814930/

om du är det minsta tveksam till politikernas kompetens eller goda uppsåt.

[Olaf]
2013-05-21 10:58
#24

Jag instämmer för jag ser med oro på det här. Vi har tid på oss och det är bra!

Jag har läst på en del igår och jag kan se att det är en förlängning av frödirektivet som redan skadat mångfald och frihet.  Det man skriver i EU förslaget om "mångfald" och "förenkling" stämmer inte överens med de faktiska lagarna man håller på att föra in. Man måste läsa noga. Vad jag kan se kommer detta slå mot dom små och gynna de stora jättarna som mer och mer verkar söka monopl på marknaden.

Vilka grödor kommer godkännas som registrerade, vilka har patent? Vad händer om en grannbonde som betalt för licensen för sin grödor, vad händer om hans grödor sprider sig till en annan odlare? I USA kan man få stora böter om GMO grödor (registrerade och betalda för) sprider sig till en åker.Trots att man inte ens VILL ha deras grödor i sin åker.  Bönder har gått omkull  för sånt.

Man kan inte bortse från lobbyisterna som verkar vara vara flera än politikerna till antalet inom EU. Här ser vi enorma vinster att tjäna. Monopol som styrs upp av lagar som gynnar dem som söker fördelar.

Som samhällsmedborgare är det, anser jag, ens plikt att i god tid söka klarhet i de lagar som skrivs i snåriga texter med inledningar som utlovar att "det är bara för ERT bästa". Och inte förrän det är försent så visar det sig att lagen inte gynnade folket  och den lilla människans småföretag och valfrihet utan de fakto gynnade den redan penningstinna industrin.

kaisakavat
2013-05-21 13:11
#25

Det 'delas' hej vilt i den här 'frågan' på fb i dessa dagar. Folk bara klickar, som vanligt, utan att kolla källor, utan att kolla relevans. Jag letade efter vilka personer/grupper som står bakom ett av uppropen, men hittar mest folk med vilda konspirationsteorier och Illuminati på hjärnan. Konstigheter.

Påståendet att vi inte kommer ha rätt att odla hemma eller tjyva fröer i grannens rabatt, sprids som en sanning. Det är inte en sanning, det är en vantolkning av förslaget.

Det är förstås viktigt att vi deltar i det politiska arbetet, i debatten. Även när det gäller detta förslag. Vad kommer det att betyda, egentligen, i verklighetens verklighet??

Tyvär drunknar det som kunde ha varit en relevant diskussion..

Sen - å andra sida - så är det inte helt lätt att hitta info om det aktuella förslaget. Har botaniserat en kort stund på Jordbruksverkets hemsida men hittar hittills bara lite översiktligt om en tillsatt arbetsgrupp. Kanske finns mer.. typ gömt i arkivkatakomberna.

nyborjare08
2013-05-21 13:29
#26

Jag är inte insatt i just denna fråga men min erfarenhet av arbete inom EU är att det kan hända mycket "längs vägen". Det som nu är ett preliminärt förslag kan ändras helt fram till dess det är dags för slutligt beslut. Förhandlingar ska till, med mera. Så om man är försiktig med information nu så är det förståeligt. Ingen vet, förmodligen.

 

 

bluegoose
2013-05-21 13:44
#27

Jag tycker det finns all anledning att vara vaksam när det gäller EU-lagstiftning - men efter vad jag kan förstå av den engelska texten till lagförslaget (har inte läst den svenska översättningen än) så är det inte alls så illa som det har framställts.

Förslaget gäller INTE "vanligt folk" som byter fröer med varandra. Små lokala sorter eller kulturarvssorter behöver inte heller omfattas.

Att man skulle hamna i fängelse för att man odlar sin egen potatis är alltså en enorm överdrift.

Jag är själv väldigt kritisk till EU, men jag tycker det är tråkigt att debatten ska dra iväg så dramatiskt utan att folk tar reda på vad det egentligen handlar om. - Fast för att genast säga emot mig självSkämtar så är det förstås bra att ställa till med ett himla liv nu i förväg, medan det fortfarande går att påverka (i alla fall i teorin, sen om vår regering är villig att lyssna är en helt annan fråga), så att det verkligen inte drar iväg helt åt helskotta med det slutliga beslutet.

Annons:
Seglarina
2013-05-21 13:46
Seglarina
2013-05-21 13:48
#29

Gör ett nytt försök (det trilskas)

lite konstig är det allt att det ska vara så svårt att få länken att funka.

Seglarina
2013-05-21 13:55
#30

#27 skrivet av bluegoose  Just, någon gång måste de väl ändå begripa att det inte gå att göra hur som helst med oss. Dessutom är det inte första gången vi blir dragna vid näsan av EU.

nyborjare08
2013-05-21 13:58
#31

Problemet är väl att vi liksom inte är ensamma i EU… Många länder ska tycka. Och därför blir också det mesta rätt urvattnat.

 

 

Seglarina
2013-05-21 14:08
#32

#31 skrivet av nyborjare08 Är verkligen vår politiker över lag så mycket bättre? Visst de värsta rötäggen finns kanske inte i vårt land. Men jag tycker mig skänja en viss naivitet från vårt håll. Men det är inte bara i Sverige som man är förbannad på GMO till exempel, bland gräsrötterna menar jag 😃 Sällan har det uttrycket passat bättre.

Var med och demonstrera tillsammans med hela världen på lördag.

Har ni skrivit på?

http://www.change.org/petitions/ministers-of-the-swedish-government-kick-monsanto-out-of-sweden

Protestlista mot GMO-grödor i Sverige.

nyborjare08
2013-05-21 14:14
#33

Nej det skrev jag inte. Inom EU är allt en förhandling och lilla Sverige har sällan så mycket att säga till om eller sätta emot. Det finns också bra lagförslag (som t ex handlar om skydd för miljön) som har blivit stoppade bara för att ett enskilt land har "satt sig på tvären".

Mycket av jobbet i EU sker på tjänstemannanivå, bland annat när förordnings- och direktivförslag tas fram. Och där finns gott om kvalificerad kompetens från många länder.

 

 

kaisakavat
2013-05-21 15:32
#34

Tänker.. Ifall vår rätt att odla mat hemma skulle vara ifrågasatt, så är det nog fler nationer än Svierge som skulle gå i taket.. Vi är inte det mest odlande folket i EU precis.

Visst kan både EU och politiker varsomhelst spåra ur, händer ideligen, men ett av politkens allra mest grundläggande ansvarsområden, är ju ansvaret för at få fram MAT ÖVERHUVUDTAGET, i tillräcklig mäng tilll folk. Det glömmer vi ofta, för vi tar matutbudet för självklart, affärerna kommer alltid ha fullt i hyllorna. Men tänkt krigstider t ex, då knappheten på varor är alarmerande. 

Att politiker inte är speciellt insatta i vilken mat som är den nyttigaste eller hur mat bör framställas är en sak, men att de skulle få för sig att förhindra livsmedelsproduktion i egen täppa - eller allvarligt inskränka produktion av livsmedel på annat sätt - har jag riktigt riktigt svårt att tro. I dessa tider, med jordens befolkningstryck..

Men förslag behöver genomlysas, därav ett ständigt behov av debatt. Av fakta då, inte fantasier.

Annons:
Seglarina
2013-05-21 17:15
#35

Nej, de allra flesta politiker tänker säkert (efter att ha tänkt på sin egen plånbok) på folkets bästa. Men GMO maffian har hur mycket pengar som helst att lägga på lobbying och kan säkert övertyga en och annan politiker om att lösningen på världssvälten och matproblemen är att införa genmanipulerade grödor.

kaisakavat
2013-05-21 18:30
#36

Fast just det där med GMO.. Förslaget verkar inte ha med GMO att göra alls, vad jag kan se. Men har inte läst det själv, bara referat o dyl. Så jag kan ha fel. 😮

Sigrun
2013-05-21 19:25
#37

Monsanto är bakom detta förslag bland annat, de tar patent på plantor och de har enbart GMO som de säger är jätte bra osv. Det är därifrån det kommer, de vill tjäna pengar och de vill ju att DERAS plantor ska vara dem som gäller, allt för pengar.

korseett
2013-05-21 19:36
#38

#37 källa på det?

Sigrun
2013-05-21 19:49
#39

Finns hur mycket som helst! 

Men visst det är ju bara foliehattar som tror att GMO är farligt eller hur menar du? Dessa är källor på att USA har skrivit lagar som skyddar Monsanto mot att bli stämda, ger de rätt att sälja sin "underbara" GMO mat, GMO är rent av farligt, att se så lättvindigt på detta lagförslag, när ett företag som dem ligger bakom frångår mitt förstånd, Monsanto vet mycket väl om GMO gör och hur farligt det är, men de vill bara tjäna pengar, det är det allting här i världen handlar om, pengar! Det är aldrig bra när stora företag får diktera ihop lagar som gynnar dem, lagar som inskränker för andra, det kommer bara ge dem än mer makt.

http://www.salon.com/2013/04/23/monsanto_doesnt_want_you_to_know_what_youre_eating_partner/

http://thinkprogress.org/health/2013/04/10/1832621/monsanto-protection-act-power/?mobile=nc

http://vigilantcitizen.com/latestnews/new-hidden-law-allows-monsanto-to-plant-and-sell-gmo-seeds-even-if-they-are-later-found-to-be-toxic/

http://www.examiner.com/article/congress-passes-legislation-to-protect-monsanto-and-gmo-products-from-lawsuits

http://www.workers.org/2013/04/07/monsanto-protection-act-chemical-monopoly-writes-its-own-law/

http://www.cbsnews.com/8301-250_162-57576835/critics-slam-obama-for-protecting-monsanto/

Sen frågar jag mig hur man kan skydda ett sådant företag som faktiskt gör så att bönder i stor utsträckning i indien begår självmord de inte har råd att betala av lånen på "mirakelfröna" man köpte in dyrt från Monsanto, hur kan man ens tro att något som fortfarande finns kvar efter att besprutats massivt med gift kan va nyttigt, och det är bannemig inte normalt att jorden blir helt urholkat efter 1 skörd! 

http://www.policymic.com/articles/33031/monsanto-s-gmo-seeds-are-actively-cultivating-cultural-genocide

källa på indiska bönderna: 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1082559/The-GM-genocide-Thousands-Indian-farmers-committing-suicide-using-genetically-modified-crops.html

http://www.aljazeera.com/indepth/opinion/2013/03/201332813553729250.html

http://www.seattleorganicrestaurants.com/vegan-whole-foods/indian-farmers-committing-suicide-monsanto-gm-crops/

http://www.bbc.co.uk/news/magazine-21077458

http://www.globalresearch.ca/the-seeds-of-suicide-how-monsanto-destroys-farming/5329947

Seglarina
2013-05-21 20:52
#40

Efter Sigruns massiva inlägg, men många länkar. ( jag ska titta igenom dom) så kommer här en länk från Allt om Trädgård dom ger en inte helt ljus bild av läget. Och dom borde kanske inte ropa "vargen kommer " i onödan.

http://www.alltomtradgard.se/artiklar/gar-solen-ner-over-svenska-froforetag

bluegoose
2013-05-21 20:57
#41

Sigrun, det är ingen som har anklagat dig eller någon annan för att vara foliehatt. Och ingen i tråden har försvarat Monsanto eller GMO-grödor.

Det är bara inte helt uppenbart för alla var kopplingen är mellan Monsanto och just det här lagförslaget.

Annons:
korseett
2013-05-21 21:52
#42

Sigrun- jag ber om källa/-or på att Monsanto ligger bakom det här lagförslaget. Du tillskriver mig åsikter som jag inte har. Du kränker mig genom att påstå att jag påstår det du skriver för det är hur jag uppfattar att du gör. Stämmer det?

Vem vill ha GMO? inte jag iaf och inte har jag kallat varken dig eller någon annan för något kränkande eller ens tänkt tanken!

Artikeln i allt om trädgård är gammal och det har kommit ett nytt förslag efter det.

Här är förslaget daterat 6 maj 2013 på svenska

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2013:0262:FIN:SV:PDF

Och här är jordbruksverkets information

Sigrun
2013-05-23 03:18
#43

Jag fick i alla fall den uppfattningen och detta ämne är för mig riktigt viktigt, sen var det ju en som kommenterade om att detta var något som illuminati konspiratörer snackar om, vilket för mig såg ut att vara i negativ klang som att man är en foliehatt, ville belysa vikten vid att stoppa stora företag att bestämma över oss.

Det är aldrig min mening att kränka någon, är bara det att tiden rinner ut och det är en massa saker som händer i vårt samhälle som inte är till det bättre, våra politiker låter inte ens oss rösta om viktiga saker som faktiskt rör oss och jag blir väldigt engagerad i frågor, kan väl då uppfattas agressiv, men givetvis jag respekterar andras åsikter.

Men det är inte bara jag som säger att Monsanto är bakom så att säga men anywho : som jag ser det: Vem gynnas av denna typ av lag? Vem är störst? Monsanto, allstå är det inte så konstigt att jag anser de ligger bakom detta.

[Olaf]
2013-05-23 08:45
#44

Det som är så sorgligt är att det är så få som reagerar.

Här ser vi hur man kringskär vår frihet bit för bit och folk avfärdar varningarna som "foliehatteri". Det lustiga är att man gör det utan att ens veta vad lagen innebär. Lagen verkar inta vara i nuläget vara riktad mot privatpersoner…och då tänker folk så här "aha inte mot privatpersoner bara mot näringsidkare amen dååå ere inge problem!"

Men slår man ut de små aktörerna så drabbar det alla. Om man kringskär den lille människans möjligheter att försörja sig på det människan i alla tider försörjt sig på, så slår man rakt mot våra mjukdelar vår möjlighet till frihet - allt ska kringskäras bit för bit. Och vad blir nästa steg?  

Jag har läst i lagförslaget och bara av att läsa alla dessa punkter och allt byråkratiskt infernaliskt petande…tanken som slår mig är bara det här är så sjukt, dom vill in i varenda vrå, varenda frö varenda växt inget är för marginellt för att dom ska låta det vara ifred. Det är perverst på nått vis, makten som saknar eget liv och därför måste leva ett pseudoliv som petar och petar i det som är levande och autentiskt. Det är en parasit som gömmer sig bland fina ord som "mångfald" "trygghet". "din säkerhet som konsument", "förenklingar". 

FÖRENKLINGAR???? Har dom läst sina egna milslånga regleringsgalenskaper???? Dom här männsiskona betalar vi skatt för. VI försörjer dom och dom tjänar bra. Sen blir dom dessutom anställda som lobbyister för nåt jättebolag. Vi betalar dem för att kringskära oss. 

Det går fyra lobbyister på varje folkvald ledamot i EU. Reagerar folk över detta? Det verkar inte så. De flesta bryr sig inte vad jag kan se.

Man tycks tro att lobbyisterna inom EU är där för att…fika eller nåt. De som skickar dit sina välbetalda lobbyister som antagligen kostar multum att hålla gör nog inte det för skojs skull - det måste av någon anledning vara värt det? Med facit i hand förra gången slog det mot de små fröhandlarna med brett sortiment. Vilka gynnar det?

Vad tror ni?

[Majbot]
2013-05-23 09:30
#45

Kan dem inte lägga sin energi på viktigare saker än detta? Kan man tycka.

Seglarina
2013-05-23 19:38
#46

#45 skrivet av MajbotJa som att sätta begränsningar på alla kemikalier som vi omger oss med och som vi tvingas att stoppa i oss, för ingen privatperson orkar ha koll på vad som är farligt. med detta tar man inte i. Nä morotsfrön och ringblomsfrön ska registreras och räknas och katalogiseras varenda ett. Sen är det ju det att jag personligen har inte jättemycket frön av alltmöjligt som jag vill odla i mitt framtida liv, jag vill kunna köpa frön från seriösa fröfirmaor som är så små att dom är intresserade av att ta fram och sälja mindre partier.

Sen tycker jag det luktar illa (kalla mig konspiratorisk om ni vill) att det tidigare fanns ett annat förslag som slog mycket hårdare mot privatpersoner och fröfirmor. Nu har man ändrat lite, men hur länge kommer det att vara så? "Strålkastarljuset" riktis mot ett annat håll, sen står det en liten notis i någon tidning någonstans att man gjort en redaktionell ändring av lagen.

[Majbot]
2013-05-23 22:06
#47

#46

Instämmer helt. Hjärntvättar folk till att bara köpa mög eftersom, precis som du sa, folk orkar inte hålla koll på vad som är mög. Usch säger jag bara

Upp till toppen
Annons: