Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 10246 ggr
Beavy
5/17/13, 3:46 PM

Fruktansvärt sötsugen

Förra veckan började jag med LCHF och vad maten gäller går allt hyfsat bra - ibland tryter inspirationen lite (och studentkassan). Har dock mycket problem med mitt sötsug och är ständigt sugen på något. Har kört med både turkisk yoghurt + bär, keso, nötter osv men känner fortfarande ett sug efter sötma. Jag vet att det går över efter ett tag, men nu är det kris så vad kan man göra som smakar sött men som inte innehåller socker? 

sötningsmedel är dåligt, jag vet. Det kommer fortsätta trigga igång mitt sockersug, jag vet. Men om man fortsätter hålla sig till sötningsmedelsbaserade produkter de gånger suget blir för stort - då borde det väl inte spela någon roll viktmässigt? (bortsett från allt annat skit och E-ämnen som det innehåller…).

Annons:
Zureel
5/17/13, 3:54 PM
#1

Rostade kokosflingor och vissa tesorter är söta utan socker tycker jag.


Dicobayo
5/17/13, 3:56 PM
#2

Det låter direkt tycker jag som att du får i dig alldeles för lite fett, vilket är väldigt vanligt i början, man är helt enkelt inte van att äta så mycket fett som man faktiskt måste göra.

60-70% av varje måltid skall vara fett, det innebär att du måste börja äta mer av smör, ost, majonnäs, oliv- och rapsolja, ägg osv. saker som innehåller mycket fett.

Sedan ät tills du är mätt varje gång, också viktigt för att inte bli hungrig snart igen.

Men framför som det låter för mig: mer fett så skall nog sötsuget ge med sig.

Beavy
5/17/13, 4:07 PM
#3

Tack för svar!

Jo mer fett kanske behövs, men tycker i alla fall att jag trycker i mig ganska mycket haha.

Ytterligare en fråga:

Vad gör ni om ett gäng vänner ska ut och käka på restaurang, vad brukar ni beställa från menyn? Jag tycker att det är så svårt att hitta något som inte kliver över gränsen för LCHF, men jag tänker inte betala nästan 100 kr för en rätt där jag petar bort hälften av maten. Brukar ni fuska ibland under dessa omständigheter?

patriknn1
5/17/13, 4:54 PM
#4

En stor kopp varm Lchf- mjölk, smaksatt med lite kakao, och kanske en gnutta vanilj, och ett par matskedar vispgrädde, kan räcka för att ta bort sötsuget. Bra att stå emot både socker och sötningsmedel i några veckor. Efter de inledande första tre-fyra veckorna avtar sötsuget successivt, och sedan blir de flesta nöjd med väldigt små mängder av tex bär och grädde, en liten bit mörk choklad, el något liknande.

Zepp
5/17/13, 7:50 PM
#5

Ta en sked smör.. det brukar råda bot på sug!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[WickedAlly]
5/17/13, 8:30 PM
#6

#3 Brukar välja en rätt på menyn och be dem utesluta potatisen/pastan/riset bara. Ibland ber jag om lite extra grönsaker. Såserna brukar ju oftast inte vara så lchf-vänliga men det brukar jag strunta i, äter det som finns på köttet och låter resten av såsen vara.

Annons:
Lchfman
5/17/13, 9:20 PM
#7

Har faktiskt ett sötsug idag med. Har hållt på ett par veckor nu med lchf. Gjorde en fet smootie med några få blåbär. Hjälpte inte. Hittade ett par sockerfria läkerol. Hjälpte inte. Frågan är om man någonsin kommer ifrån suget efter det "sociala" ätandet. Efter en galen dag, fint väder och mycket arbete vill jag efter att jag lagt sonen egentligen götta mg med en svullig middag smågodis och choklad. Den blir svår att lägga allt sånt på hyllan för gott. Som jag nämt tidigare nånstans, så snusade jag under många år för långe sen. Jag känner fortfarande det suget dagligen med. :)

odjuren
5/17/13, 9:34 PM
#8

Hoppas att suget efter sötsaker minskar!

Jag har själv ett rejält sockermonster inom mig och ett enormt socker beroende! Och när jag känner att jag är extremt sugen så gör jag en Chokladmousse med 100g mörk choklad, 3dl grädde och en äggula.. Ibland med lakritspulver eller vaniljpulver i!! Med tanke på att jag använder 85% choklad så minskar sötsuget fast de inte innehåller så mycke socker! Denna ska jag unna mig när jag når nästa delmål! :D

Har även ett koffeinberoende men dricker inte kaffe, har hittat drycken Celsius och även Vitamin Water som innehåller koffein, VW har lite kolhydrater oxå tyvärr, celsius har inte kolhydrater som tur är, för den e sååååå god :D

//Odjuren

www.odjuren.com

Sindri
5/17/13, 9:41 PM
#9

#3 skrivet av Beavy 

Har aldrig haft problem på restauranger. De flesta blir bara glada att kunna tillmötesgå önskemål. Jag beställer utan potatis/ris/pasta, och ber att få extra sallad eller grönsaker - oftast frågar de om det. Man kan be att få en extra smörklick också, funkar det med.

Har du stort problem med sötsug så kan en potatis sabba mycket!

Du kanske måste skippa bär och nötter ett tag för att bli av med sötsuget.

Lilltilda
5/17/13, 9:52 PM
#10

Jag skulle testa att öka fettintaget. Zepps förslag är inte alls dumt! Det fungerade för mig. Jag körde dock med ostrullar med smör då suget satte i. Kokosfett (med smak) blandat med kakao testade jag med minns jag. Dämpade också en del.
Att försöka tillfredställa suget med sötliknande saker tror jag bara förvärrar. Är det inte bättre att bara "stå ut" och köra strikt dvs INGA bär, nötter, sockerfria söta substitut osv. Kanske inte ens mejeriprodukter då t.ex grädde kan trigga sötsug hos vissa känsliga. Stå ut och rid ut stormen. Suget ger sig förhoppningsvis inom 2 veckor.

~God loves you, and I´m trying! ~

OlgaMaria
5/17/13, 10:23 PM
#11

Bär och nötter kan hålla igång sötsuget. För min del hjälper det bra att laga lchf-bakverk om suget är stort. Jag blir nöjd av det och inte triggad. Och så mår man ju så mycket bättre när man äter LCHF-kaka eller -macka. Känns som min hjärna slutat längta efter mackor och kakor tack vare det - den har lärt sig att det finns bättre alternativ, och dessa alternativ är inte beroendeframkallande.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

patriknn1
5/17/13, 11:23 PM
#12

#7 och #8 Jodå sötsuget avtar mer och mer ju längre tiden går. Jag lovar. :) Däremot så är det inte självklart att det försvinner helt. Men man nöjer sig med så mycket mindre. Och inte så ofta. Stå ut någon vecka till så kommet ni börja märka av det.

Beavy
5/18/13, 12:26 AM
#13

Tack så mycket för alla svar och tips! Ska verkligen försöka stå ut:) Har nu i början lite problem med att trycka i mig fett direkt med sked sådär - får kväljningar av för stor klick smör. Haft det problemet sedan jag var liten och fick för mycket smör på mackan en gång, hoppas att jag vänjer mig av med det! :)

Annons:
Mozzarellan
5/18/13, 7:21 AM
#14

Sötsuget försvann ganska snabbt, efter några veckor för mig. Äter jag mig mätt och rejält med fett i måltiden så kommer inget sug. Använder du kokosfett? Har sista tiden tagit en tesked i munnen o låtit det smälta. Godast o utan bismak är holistic tycker jag. Lycka till.

jessirene
5/18/13, 9:29 AM
#15

Såsmåningom märker du att du inte behöver stoppa något i munnen hela tiden. Mycket av små ätandet är vanans makt och sociala skäl.

Bär och nötter, det triggar åtminstone mej till att bli hungrig. Så det räknas som "lördagsgodis"!

Suzanne56
5/19/13, 11:10 AM
#16

Det där med sötsug är faktiskt jättekomplicerat. Jag har velat äta LCHF fullt ut i snart 5 år men ständigt har detta enorma sug efter något sött kommit i vägen. Som jag har kämpat med sug och med attityder. I augusti förra året så började saker och ting äntligen falla på plats. Jag faller fortfarande av ibland men för kortare tid och med allt längre mellanrum. Under våren klarade jag 7 veckor vilket nog är det längsta hittills. Nu är mitt mål 4 månader (helst forever). Helt klart är de första dagarna/veckorna värst. Sen tror jag att det är superviktigt att jobba med sina egna attityder gentemot att t.ex "unna" sig något. Jag har "unnat" mig godsaker sen jag kunde börja betala för dem själv vilket är många år sen vid det här laget. Har aldrig kunnat säga nej, men börjar bli riktigt bra på att öva upp den förmågan.

 Mer fett löser mycket.

 Bär, nötter och yoghurt är OK i små mängder och hjälper mig att trappa ned efter ett längre avsteg men hör annars inte till vardagen.

misty09
5/19/13, 12:14 PM
#17

Jag tror du själv underhåller ditt sötsug med substituten….som bär, youghurt, nötter mm och för lite fett. Stryk allt detta och ät bara MAT ett tag…blir du sugen tar du ett kokt mosat varmt ägg och låter smör sakta smälta i det. Jättegott. Så fick jag bukt på mitt sötsug. Tog bara ett par dagar. Att hela tiden underhålla med söta substitut som bär mm gör att man blir ännu mer sötsugen efter ett par timmar. Varken bär, youghurt, läkerol eller nötter är ju speciellt kolhydratfattiga utan kan ge ett insulinpåslag och det är ju det som gör att du blir sötsugen igen och igen.

Upp till toppen
Annons: