Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för nybörjare

Fruktansvärt sötsugen

2013-05-17 15:46 #0 av: Beavy

Förra veckan började jag med LCHF och vad maten gäller går allt hyfsat bra - ibland tryter inspirationen lite (och studentkassan). Har dock mycket problem med mitt sötsug och är ständigt sugen på något. Har kört med både turkisk yoghurt + bär, keso, nötter osv men känner fortfarande ett sug efter sötma. Jag vet att det går över efter ett tag, men nu är det kris så vad kan man göra som smakar sött men som inte innehåller socker? 


sötningsmedel är dåligt, jag vet. Det kommer fortsätta trigga igång mitt sockersug, jag vet. Men om man fortsätter hålla sig till sötningsmedelsbaserade produkter de gånger suget blir för stort - då borde det väl inte spela någon roll viktmässigt? (bortsett från allt annat skit och E-ämnen som det innehåller...). 

Anmäl
2013-05-17 15:54 #1 av: Zureel

Rostade kokosflingor och vissa tesorter är söta utan socker tycker jag.


Anmäl
2013-05-17 15:56 #2 av: Dicobayo

Det låter direkt tycker jag som att du får i dig alldeles för lite fett, vilket är väldigt vanligt i början, man är helt enkelt inte van att äta så mycket fett som man faktiskt måste göra.

60-70% av varje måltid skall vara fett, det innebär att du måste börja äta mer av smör, ost, majonnäs, oliv- och rapsolja, ägg osv. saker som innehåller mycket fett.

Sedan ät tills du är mätt varje gång, också viktigt för att inte bli hungrig snart igen.

Men framför som det låter för mig: mer fett så skall nog sötsuget ge med sig.

Anmäl
2013-05-17 16:07 #3 av: Beavy

Tack för svar!

Jo mer fett kanske behövs, men tycker i alla fall att jag trycker i mig ganska mycket haha.


Ytterligare en fråga:

Vad gör ni om ett gäng vänner ska ut och käka på restaurang, vad brukar ni beställa från menyn? Jag tycker att det är så svårt att hitta något som inte kliver över gränsen för LCHF, men jag tänker inte betala nästan 100 kr för en rätt där jag petar bort hälften av maten. Brukar ni fuska ibland under dessa omständigheter?

Anmäl
2013-05-17 16:54 #4 av: patriknn1

En stor kopp varm Lchf- mjölk, smaksatt med lite kakao, och kanske en gnutta vanilj, och ett par matskedar vispgrädde, kan räcka för att ta bort sötsuget.
Bra att stå emot både socker och sötningsmedel i några veckor. Efter de inledande första tre-fyra veckorna avtar sötsuget successivt, och sedan blir de flesta nöjd med väldigt små mängder av tex bär och grädde, en liten bit mörk choklad, el något liknande.

Anmäl
2013-05-17 19:50 #5 av: Zepp

Ta en sked smör.. det brukar råda bot på sug!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-05-17 20:30 #6 av: [WickedAlly]

#3 Brukar välja en rätt på menyn och be dem utesluta potatisen/pastan/riset bara. Ibland ber jag om lite extra grönsaker. Såserna brukar ju oftast inte vara så lchf-vänliga men det brukar jag strunta i, äter det som finns på köttet och låter resten av såsen vara.

Anmäl
2013-05-17 21:20 #7 av: Lchfman

Har faktiskt ett sötsug idag med. Har hållt på ett par veckor nu med lchf.
Gjorde en fet smootie med några få blåbär. Hjälpte inte. Hittade ett par sockerfria läkerol. Hjälpte inte.

Frågan är om man någonsin kommer ifrån suget efter det "sociala" ätandet. Efter en galen dag, fint väder och mycket arbete vill jag efter att jag lagt sonen egentligen götta mg med en svullig middag smågodis och choklad.
Den blir svår att lägga allt sånt på hyllan för gott.

Som jag nämt tidigare nånstans, så snusade jag under många år för långe sen.
Jag känner fortfarande det suget dagligen med. :)

Anmäl
2013-05-17 21:34 #8 av: odjuren

Hoppas att suget efter sötsaker minskar!

Jag har själv ett rejält sockermonster inom mig och ett enormt socker beroende! Och när jag känner att jag är extremt sugen så gör jag en chokladmousse med 100g mörk choklad, 3dl grädde och en äggula.. Ibland med lakritspulver eller vaniljpulver i!! Med tanke på att jag använder 85% choklad så minskar sötsuget fast de inte innehåller så mycke socker! Denna ska jag unna mig när jag når nästa delmål! :D

Har även ett koffeinberoende men dricker inte kaffe, har hittat drycken Celsius och även Vitamin Water som innehåller koffein, VW har lite kolhydrater oxå tyvärr, celsius har inte kolhydrater som tur är, för den e sååååå god :D

Anmäl
2013-05-17 21:41 #9 av: Sindri

#3 skrivet av Beavy 

Har aldrig haft problem på restauranger. De flesta blir bara glada att kunna tillmötesgå önskemål. Jag beställer utan potatis/ris/pasta, och ber att få extra sallad eller grönsaker - oftast frågar de om det. Man kan be att få en extra smörklick också, funkar det med.

Har du stort problem med sötsug så kan en potatis sabba mycket!

Du kanske måste skippa bär och nötter ett tag för att bli av med sötsuget.


Anmäl
2013-05-17 21:52 #10 av: Lilltilda


Jag skulle testa att öka fettintaget. Zepps förslag är inte alls dumt! Det fungerade för mig. Jag körde dock med ostrullar med smör då suget satte i. Kokosfett (med smak) blandat med kakao testade jag med minns jag. Dämpade också en del.
Att försöka tillfredställa suget med sötliknande saker tror jag bara förvärrar. Är det inte bättre att bara "stå ut" och köra strikt dvs INGA bär, nötter, sockerfria söta substitut osv. Kanske inte ens mejeriprodukter då t.ex grädde kan trigga sötsug hos vissa känsliga. Stå ut och rid ut stormen. Suget ger sig förhoppningsvis inom 2 veckor.

Anmäl
2013-05-17 22:23 #11 av: OlgaMaria

Bär och nötter kan hålla igång sötsuget. För min del hjälper det bra att laga lchf-bakverk om suget är stort. Jag blir nöjd av det och inte triggad. Och så mår man ju så mycket bättre när man äter LCHF-kaka eller -macka. Känns som min hjärna slutat längta efter mackor och kakor tack vare det - den har lärt sig att det finns bättre alternativ, och dessa alternativ är inte beroendeframkallande.


/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-05-17 23:23 #12 av: patriknn1

#7 och #8
Jodå sötsuget avtar mer och mer ju längre tiden går. Jag lovar. :)

Däremot så är det inte självklart att det försvinner helt. Men man nöjer sig med så mycket mindre. Och inte så ofta. Stå ut någon vecka till så kommet ni börja märka av det.

Anmäl
2013-05-18 00:26 #13 av: Beavy

Tack så mycket för alla svar och tips! Ska verkligen försöka stå ut:)

Har nu i början lite problem med att trycka i mig fett direkt med sked sådär - får kväljningar av för stor klick smör. Haft det problemet sedan jag var liten och fick för mycket smör på mackan en gång, hoppas att jag vänjer mig av med det! :)

Anmäl
2013-05-18 07:21 #14 av: Mozzarellan

Sötsuget försvann ganska snabbt, efter några veckor för mig. Äter jag mig mätt och rejält med fett i måltiden så kommer inget sug.
Använder du kokosfett? Har sista tiden tagit en tesked i munnen o låtit det smälta. Godast o utan bismak är holistic tycker jag. Lycka till.

Anmäl
2013-05-18 09:29 #15 av: jessirene

Såsmåningom märker du att du inte behöver stoppa något i munnen hela tiden. Mycket av små ätandet är vanans makt och sociala skäl.

Bär och nötter, det triggar åtminstone mej till att bli hungrig. Så det räknas som "lördagsgodis"!

Anmäl
2013-05-19 11:10 #16 av: Suzanne56

Det där med sötsug är faktiskt jättekomplicerat. Jag har velat äta LCHF fullt ut i snart 5 år men ständigt har detta enorma sug efter något sött kommit i vägen. Som jag har kämpat med sug och med attityder. I augusti förra året så började saker och ting äntligen falla på plats. Jag faller fortfarande av ibland men för kortare tid och med allt längre mellanrum. Under våren klarade jag 7 veckor vilket nog är det längsta hittills. Nu är mitt mål 4 månader (helst forever). Helt klart är de första dagarna/veckorna värst. Sen tror jag att det är superviktigt att jobba med sina egna attityder gentemot att t.ex "unna" sig något. Jag har "unnat" mig godsaker sen jag kunde börja betala för dem själv vilket är många år sen vid det här laget. Har aldrig kunnat säga nej, men börjar bli riktigt bra på att öva upp den förmågan.

 Mer fett löser mycket.

 Bär, nötter och yoghurt är OK i små mängder och hjälper mig att trappa ned efter ett längre avsteg men hör annars inte till vardagen.

 


 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.