Annons:
Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 5413 ggr
jagstang
2013-05-17 08:44

FAKIR, hur gör ni?

Hej,

Har kört LCHF sedan november 2011 men har bestämt mig för FAKIR under en period. Tänkte ta en vecka i taget men helst hålla i två veckor. Har lite funderingar på hur folk äter då man skriver så olika. En del äter Majonnäs, andra tillåter sig spenat osv. Jag vet att man borde hålla sig till kött och smör i stort sett för att nolla. Jag själv har valt att ta med några blad spenat i lunchlådan på jobbet då jag befinner mig på en arbetsplats där folk stirrar ner i lådan och kommenterar allt. jag vill inte hamna i argumentationerna som blir till följd av andelen fett och saknaden av potatis :-D

Sedan skulle jag gärna ta emot tips på smaskiga frukostalternativ. Brukar i vanliga fall köra ägg/bacon, äggmjölk eller te med kokosolja.

Några fler som har samma problem som jag på jobbet? Dela gärna med er hur ni agerar för att slippa snacket. Jag skäms inte för att säga att jag går på LCHF, men snacket orkar jag inte med.

Hur är folks erfarenheter av 1-2 veckors fakir? inte bara vikt.

Annons:
odjuren
2013-05-17 09:01
#1

Jag jobbar iof på en liten arbetsplats och kör inte fakir, men jag hoppas att de bör funka för dig oxå.. Jag berättade för mina kollegor att jag börjat med lchf och så va jag in på kostdoktorns hemsida och beställde lchf foldrar som nu mera ligger på bordet i fikarummet. Dock finns de alltid fikabröd i form av småkakor, wienerbröd, dounuts osv.. Och vi säljer glass i butiken på sommaren så då finns ju de oxå… Och jag är den enda som inte tar av något

Men min ena chef har börjat inse att lchf kanske är något för henne och dottern då de är viktnormaliserande och dom båda behöver mer kött på benen.. :P

//Odjuren

www.odjuren.com

marre.maria
2013-05-17 11:44
#2

Jag har kört "fakir" i över två veckor nu.

Mina dagar ser oftast ut så här:

kl 9 Kaffe med kokosfett

kl 12 Benbuljong och wildchips el. äggulor och makrill/varmrökt lax

kl 15 kaffe med kokosfett

kl18 Lamm/lax/köttfärs med bacon och zuccini

Jag äter ca 3g kolhydrater per dag, oftast gurka el zuccini, bara för att få i mig lite C -vitamin varje dag.

Jag mår väldigt bra av att äta så här och kommer fortsätta med det så länge det känns bra.

Jag jobbar tyvärr inte, men min sambo får fortfarande kommentarer om sin matlåda dagligen fast han har ätit LCHF/ palo i snart två år.

Man får nog helt enkelt stå ut med kommentarer.

[Petronella Pip]
2013-05-17 12:18
#3

Då är det UFO du kör och inte fakir, vi bör hålla isär begreppen! Fakir är ENBART protein och fett.

jagstang
2013-05-17 14:56
#4

Tack för era svar.. keep 'em coming.. :-D
Petronella Pip , Jo jag har full koll på skillnaderna mellan Fakir och Ufo, dock blir jag förvirrad av allt jag läser. inte många som äter fakir som bara håller sig till fett och protein enligt min uppfattning.

lite nyfiken på hur folk äter med lyckade resultat (smalare/snyggare kropp). Jag får nog rätta mig till UFO, men vill fortfarande få inspiration av andra.
Jag har tidigare druckit en del Celcius men valde bort dem nu under denna period med minimalt antal kollisar. någon som gör annorlunda?

[Petronella Pip]
2013-05-17 15:00
#5

Det var  inte till dig jag sa det utan till marre.mia som själv skriver att hon äter ca 3 gram kh, och inte enbart fett och protein och då som sagt är det UFO. Det är nog bra om man håller lite isär begreppen som sagt. Det kan vara för sent eftersom, som du säger att många kallar det fakir fast det inte är det…. så begreppet kanske redan är "förstört"

jagstang
2013-05-17 15:01
#6

marre.maria tack. mitt upplägg liknar ditt bara att jag har knaperstekt fläsk istället för wildships och några blad spenat istället för zuccini. blev lite less när jag hittade druvsocker i wildships.. så grymt goda ju!! hmm..

Annons:
Mozzarellan
2013-05-17 15:45
#7

#2 Vilka resultat får du? Vikten, vad händer med den?? Stod du på platå ? Bara lite nyfiken…

jagstang
2013-05-17 15:58
#8

ok Petronella Pip , tack.

Mozzarellan, jag startade på 116,5kg i november 2011 efter att jag läst Matrevolutionen. körde på fram tills dess vi fick barn ungefär ett år senare. efter det var det lite si sådär. kom ner till magiska 99kg och blev bekväm ska jag tro. tog nya tag i Januari i år efter att jag läst på mycket mer om LCHF och allt runt omkring i både bokform och via blogg och forum. Nu känner jag mig mycket bekväm i LCHF och lever det fullt ut, ser det inte som någon bantningsform eller tillfällig kur som jag tror många (även jag från början) tror att det är. Har tagit mig från 107kg till 99kg igen sedan Januari och kände nu att det var dags att tillfälligt boosta min viktnedgång för att inte stanna av och känna mig nöjd.

2004 när jag träffade min fru vägde jag 88kg, i och för sig minimalt med muskler då, desto mer nu. Har som mål att komma ner till 90-92kg. ska även tro att det kommer stanna av där.

Jag är annars 187cm och ganska stor i sig, breda axlar och grova ben.

Kan även tillägga att min tidigare LCHF har varit ganska liberal då jag inte känner mig intresserad av att räkna och väga så mycket. det ska vara enkelt att leva och äta :-D

marre.maria
2013-05-19 10:42
#9

#6

Druvsocker i Widchips?

Hur kunde du hitta det?

Nu blev jag lite orolig, de är väldigt goda och lätta att ha med sig.

På mina står:

Lättrökt, torkat och flingar kött från hjort, älg och ren, salt. Konserveringsmedel natriumnitrit (kommer med saltet). Chipsen är gjorda av 100% rent kött som saltats. Till 100g chips har ca 300g kött av högsta kvalitet använts.

Kolhydrater <1g

Kajak11
2013-05-19 11:08
#10

jag har tråkig lunch då jag inte äter så mycket då och på kort tid. Men oavsett. Kokt ägg..tonfisk.och kanske salad om du skall göra det enkelt. Jag brukar att springa två gångar i veckan på lunch pausen och då.blir det ägg eller en avokado. Alltså snabbt…enkelt…men annars får man ju prova. Om jag kännar sult tär jag smör i kaffet på förmiddagen. Vi har kantin men det finns för mycket mjöl och tillsatser och därför äter jag mest på kvällen.

Siggebus
2013-05-19 11:17
#11

Jag körde också lite grönt i lunchlådan för att slippa kommentarer…. ha ha fick det ändå!! 🙂
Efter ett tag sa en kollega: "alltså är det inte tråkigt med sallad varenda dag?"
Men hon blev rätt tyst när jag kontrade: "Blir det inte lite tråkigt med två mackor varje dag?" 😎
En annan kollega sa en gång: "Är det lchf? Jag har hört att det är farligt med så mycket fett"
Kontring igen: "Jaha, JAG har hört att det är farligt att röka"
Hon som kommenterade springer ut och röker titt som tätt 😉
Numera skiter jag i om de ser eller inte vad jag äter för det kvittar ändå vad man gör så är det alltid någon som ska störa sig.

Medlem
2013-05-19 11:27
#12

Hej Siggebus, har du nått din målvikt? Du hade bara 1 kg att gå ner om jag minns rätt.

Siggebus
2013-05-19 12:30
#13

Hallå där :)
Njaa…nääääästan!  Ligger på 62.7 så det är inte mycket kvar. (7hekto 😛)
Kunde varit där men har medvetet fuskat lite grann när det var avtackning av kollega på jobb och lite annat.

Men det gör inget  - jag är supernoga annars och har ingen panik.
Egentligen spelar faktiskt de 7 hektona ingen som helst roll för varken utseende, självkänsla eller hälsa.

Jag ÄR smal och känner mig kanonbra men jag har satt mig j*vlen på att jag ska nå själva målet eftersom jag aldrig tidigare slutfört något jag bestämt mig för - en liten kul grej bara.

Annons:
jagstang
2013-05-20 11:41
#14

Siggebus HAHAHAHA!!!!! snygga kommentarer på jobbet.. helt rätt!! hahaha

marre.maria jag läste på en förpackning som jag köpte.. kommer inte ihåg vilken.. ska kika igen.

Medlem
2013-05-23 22:27
#15

Siggebus - Du har gått ner en hel människa så det är klart att det inte gör något om du är noga. Hur lång är du? Och har du fått platå under viktminskningen?

Siggebus
2013-05-24 07:47
#16

#15
Vill först bara säga att nu stämmer inte den vikt jag skrev här först - ligger på 62,2 nu! 2 hekto kvar hi hi 🙂

Jag är 1,72 lång med smal benstomme.

Platå -  jaaa, hur många ska jag räkna upp? 😃

Fast det där med platå - en del anser att en platå är ett naturligt tillstånd där vikten står still UTAN att man fuskat men mina "platåer" beror med all sannolikhet på mina många avsteg!

Dock har jag aldrig haft några längre fuskperioder utan det kan vara 1-2 dagar lite då och då - oftast har det gått flera veckor mellan fusken också.

Vissa avsteg har varit planerade och vissa har berott på att jag kommit in i en depp-period pga diverse problem och då tröstäter jag gärna.

Jag är ju en tröstätare i grunden vilket jag har jobbat mycket med för att få bukt med. 🙂

Kajak11
2013-05-24 09:12
#17

otrolig viktresa. Men sant antingen äter man mer. Jag får det mer dom inte att äter när jag är ledsen nu. Lite straff:-) äter mer när jag skall mysa och är glad. Men nu har du väl inte behov av att gå ner Siggebus.

Siggebus
2013-05-24 09:31
#18

Nej jag har inget "behov" av att gå ner mer viktmässigt men ska klämma de två sista hektona ändå (2 hekto mer eller mindre spelar egentligen ingen roll). 😎

Gör det bara för att det är lite skönt att äntligen slutföra något jag bestämt mig för - har en lång historia bakom mig med att i princip aldrig slutföra något 🙂

Medlem
2013-05-24 10:06
#19

Jag tror det skulle kännas fantastiskt att slutföra något så oerhört viktigt som att gå ner i vikt för att få en frisk kropp. Du får festa med en tallrik pasta. Nä nu skojar jag 😃

Så vad är dina planer på att hålla vikten stabiliserad? Fortsätta med lchf? Själv äter jag fortfarande low carb men jag tillåter mig att göra avsteg lite då och då. Jag vill inte gå upp dom 31 kilo jag gick ner.

Siggebus
2013-05-24 10:37
#20

#19

Nä tvi vale för pasta! 🙂
Och då menar jag inte bara för att det inte tillhör lchf direkt utan för att jag med all sannolikhet inte tåler gluten men också för att jag faktiskt inte tycker det är gott!

Jag kan äta mindre mängder med gluten utan att jag blir dålig men eftersom jag inte tycker det är gott så skiter jag i det 😛
Ja, fortsättningen blir absolut lchf och jag kommer att försöka hålla mig till en relativt strikt mängd kolhydrater dock inte så superstrikt som jag gjorde i början - då låg jag på max 5 gr per dag.

Nu de sista månaderna har jag legat på ca 17 - max 20 gram per dag och det passar mig alldeles utmärkt. Jag mår bra som tusan och känner egentligen inget behov av att öka denna mängd.

Däremot kanske jag ändå ökar något på kolhydraterna och kanske lite på proteinet också i alla fall då och då.

Jag ligger nämligen nu på en total kalorinivå med ca 1600 kalorier om dagen och på det går jag ju fortfarande sakta men säkert ner i vikt och jag vill ju inte fortsätta med det (förutom de 2 hektona hi hi ).

Kanske jag bara kör på som jag gjort och ser om viktnedgången stannar upp av sig själv och gör den inte det så får jag nog öka lite.

Å andra sidan kan det kanske vara bra med lite marginal att kunna ibland äta en glass eller ha lite fredags-mys-godis?

Så lchf blir det absolut - ingen pasta, ingen ris eller mackor kommer in i mitt hem! Potatis kan jag däremot tänka mig att testa ibland som ett litet tillbehör tillsammans med mina vanliga grönsaker.

Det ska bli riktigt spännande nu snart att inleda denna nya "viktresa" dvs att hålla vikten! Med tanke på min tendens till att tröstäta när något dumt händer i livet så måste jag vara uppmärksam på mig själv och inte slappna av FÖR mycket 😴
Hur som helst ska det bli såååå skönt att slippa fokusera på att jag måste NER i vikt :)

Annons:
Medlem
2013-05-24 11:15
#21

Att gå ner i vikt är inga som helst problem, för mig går det alldeles utmärkt med alla dieter. Den stora utmaningen är att hålla vikten stabil och inte tillåta sig bli fet som man gjorde förr. Jag har tack vare lchf inte bara gått ner i vikt utan jag lärt mig att vara disciplinerad. Om jag en dag äter för mycket får det bli mindre mat nästa dag etc. Nu räknar jag inte maten längre, är klar med den period. Med egna ögon kan jag se hur mycket som är lagom för mig men jag är kapabel att äta hur mycket som helst 😃 Som sagt, jag tillåter mig high carb lite då och då och då är det mest saker man inte brukar äta varje dag. Igår tex tillät jag mig själv att äta tahinihalva i tunnbröd. De var gott men väldigt sött för min smak så det kommer jag inte att äta på flera månader.

Kajak11
2013-05-24 13:30
#22

jag har blivit förtjust i smör och smör kaffe. Annars är mandelsmör och tahinsmör inte illa:-) men då går appetitten ner. Det blir nu fettkaffe till frukost. Ett kokt ägg och grönsaker eller bara ett ägg och kanske avokado till lunch. enstaka gånger lite pålägg till lunch i kantinen. Men en bra kvällsmåltid med grönsaker. Kött eller fisk till. Yoghurt inte i vardagen och inte mycket grädde. Lite mer grädde i helgen om jag gör efterrätt. Vispad grädde med vaniljpulver och lakritspulver och så i frysen. Lat glass. Försökar ochså med öst bara till helgen och inte så mycket. Men så klart det blir ju inte mycket kolhydrater. Saknar inte bröd om inte man går förbi fika kaffet och doftar nybakat bröd. Tror doften är bättre än smaken egentlig men det är ju individuellt.

Upp till toppen
Annons: