Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 2152 ggr
Loria
2013-05-16 13:59

After Work - lite restaurangfunderingar

Jag ska på After Work med mina kollegor imorgon. Jag äter en relativt liberal LCHF (lite bär, nötter och rätt mycket mejeriprodukter), så när jag är ute så unnar jag mig ibland en "vanlig" efterrätt… och varje gång blir jag besviken för att den är för söt och inte alls så god som jag trodde… men det är en helt annan diskusion.

Det jag har en fundering på är om ni har några tips på nått annat än mineralvatten man kan dricka när man är ute och det är lite "festligt"? Jag undviker inte alkoholm pga mitt kolhydratintag (hade kunnat unna mig någon drink nu och då med tanke på min inställning till tex efterrätter) men jag är helt enkelt inte sugen på alkohol längre. Har nästan avstått helt från alkohol sen oktober då jag deltog i Sober October.

Så, har ni några förslag?

Brukar ni fråga om specialkompinerade efterätter till er? Tex att be om bär och lite grädde, eller om de har mörk choklad eller liknande? Hurdana reaktioner har ni fått på att begära sånt som ej finns i menyn?

Annons:
MimLan
2013-05-16 14:57
#1

Att begära sånt som inte finns i menyn avgörs ju helt vad för restaurang det är. Ju bättre, desto mer självklart är det. Men då finns ofta redan bra saker från början.

Sindri
2013-05-16 21:33
#2

Det finns rätt goda alkoholfria öl, ex Störtebeker, Clausthaler om du inte undviker öl p.g.a kolhydrater.

Jag har inte provat men läst recensioner om alkoholfria viner där de får rätt bra betyg. Annars är det ju vatten med lite citron eller lime i som gäller. Rosévin med mineralvatten?

Jag har ibland (om jag varit sugen) frågat om det finns t ex vispgrädde utan socker. Titta på efterrättsmenyn helt enkelt och se om det erbjuds något med vispgrädde eller färska bär. Choklad brukar tyvärr vara tryfflar och det är ju socker i, men fråga vetja, ibland blir man förvånad! En ostbit kan vara ett alternativ också.

Jag upplever att restauranger blir väldigt glada när de kan tillmötesgå ens önskemål.

Upp till toppen
Annons: