Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2277 ggr
majsan76
2013-05-15 15:12

Majsan76-beginner

4 dygn har snart gått och det känns förvånansvärt bra… Trötthet,yrsel hade jag bara en dag och hunger 2 dar så det känns nästan för bra att vara sant. Idag kom mitt efterlängtade paket med posten: Linfröolja, kokosolja, Mandelsmör (givetvis ekologiska) lowcarb highproteinshakes, fiberhusk och lite annat smått o gott. Jag har några frågor:

-Om det har gått 5 timmar sedan frukost och jag inte är hungrig ska jag då ändå putta i mig något och isf vad?

-Jag hatar att lukta illa i munnen, är det ok att tugga på ett halvt sockerfritt extratuggummi?

-Kaffe, får jag dricka det och varför ska jag ha kokosoljan i det? Jag äter ju ändå ost med smör på o Oopsies med smör skinka och ost…

-Idag åt jag broccolimos och spättafile under svamp,ost,gräddtäcke o kycklingbuljong (buljongerna från alpnaering är kolhydratfria!!!) MUMS Men jag undrar får jag tillräckligt med proteiner då jag gärna äter fisk?

Tack och ha en fantastisk dag!

Annons:
Sindri
2013-05-15 15:45
#1

Hej Majsan och välkommen till Kif. Kul att du mår så bra. Det är alltid lättare när det börjar positivt.

Om du vill kolla in näringsämnen på livsmedel så tycker jag den här sajten är toppen

http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv Du kan sortera livsmedel på kolhydrat, protein, vitamininnehåll etc.

Vill du mata in allt du äter och se hur näringen fördelar sig så funkar www.dumbbell.se jättebra.

Ät när du är hungrig.

Basilika och persilja kan göra underverk för andedräkten. Är du säker på att du luktar illa? Tuggummi är inte bra för det sänder signaler till matsmältningssytemet att det är jobb på gång.

Du får såklart dricka kaffe. Kokosfett i kaffe eller te, eller i äggmjölk, är ett bra sätt att få i sig det nyttiga fettet som sätter fart på förbränningen.

Fortsatt lycka till!

Zepp
2013-05-15 16:14
#2

Hoppas att du inte tänker äta Linfröoljan, det är vegetabiliskt Omega-3, som vi inte kan tillgodgöra oss!

Sen så är den väldigt reaktiv.. så den vill du inte ha i kroppen.. hoppas du skall göra målarfärg av den?

Bara 5 timmar.. ät frukost och middag på kvällen, så länge du får i dig all näring och energi du behöver.

Klart du skall dricka kaffe, det e ju halva födan för en svensk!!

Det e säkert någon supernyttig antioxidant i det!

Kokosoljan har du i kaffet för att få i dig energi.. utan att stänga ner fettoxidationen.

Men det behövs bara om du har svårt att gå ner.

Använd det i matlagningen.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=824&lang=sv

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

majsan76
2013-05-15 16:29
#3

Tack okej då ska jag inte öppna linfröoljan då;) NÅN har sagt att det var bra, minns ej vem! Nä jag vet inte att jag luktar illa men det känns så och jag har alltid, sen jag slutade röka för 9 år sen tuggat extra! En riktig tuggummioman!

Sindri
2013-05-15 16:36
#4

Jag har inte använt tuggummi på många, många år, men jag tycker att det gav ett sug, så du kanske skall vänja dig av med det.

Tandborste, tandtråd och bra mat borde inte ge dålig andedräkt. Kolla! Fråga! Du kan få lite acetonliknande då du kommer i ketos, men det går över. Som sagt - basilika och persilja funkar bra. Fänkålsfrön kan man också tugga på.

majsan76
2013-05-15 17:10
#5

Sindri: Tack okej! jag är tandtrådsmänniska så det e nog inte så farligt;) får fråga min man haha!

Zepp: Fattar ändå inte det här med linfröolja. Har köpt ekologisk kallpressad. den består av 100%fett och 0 kolhydrater… Visst vegetabilisk men det är ju kokosoljan oxå??? :S Är jag kanske lite trög i kolan ??? LITE mycket att sätta sig in i och nä den där länken fattar jag inte heller skriver både pinjenötter rödspätta linfröolja mandelmjöl men finns inte i deras register… hmmm

Sindri
2013-05-15 17:17
#6

Du kan läsa om linfröolja här på sajten - sök på linfröolja i sökfunktionen längst upp. Bla detta svar får du där:

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d71500fb9cb46222d061a4a-linfroolja

Annons:
majsan76
2013-05-15 17:28
#7

usch:( jag fattar

Zepp
2013-05-15 17:36
#8

Linfröolja är som sagt väldigt reaktiv.. därför används den i färg!

Det är som sagt derivaten av modersyran vi behöver.. EPA och DHA.. men då måste modersyran först ha passerat genom ett djur!

Cocosolja använder vi av andra skäl, den är mättad, väldigt stabil, förvaras i rumstemperatur utan att oxidera.

Sen så består den utav MCT, dvs medellånga fettsyror som har andra metabola väger än det mesta andra fettet vi äter, det går direkt till levern och blir ketonkroppar i stor utsträckning.. och kroppen vill inte gärna lagra det, för det aktiverar inte ASP.

Sen så.. innehållet består till största delen av Laurinsyra som du annars nästan bara finner i modersmjölk.

Och en annan sak som är bra.. den tål väldigt höga stektemperaturer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

majsan76
2013-05-19 16:29
#9

Är det detta som är att skapa en egen tråd här på iFokus? Att fortsätta kommentera på sitt inlägg? En fråga: Är det OK att mina barn äter mina bak som innehåller sukrin? Tänkte göra kladdkaka någondag och vill slippa göra två olika för familjen:)

stepside88
2013-05-19 16:47
#10

#9

Nej du skapar ingen "ny" tråd bara fyller på i denna.

Men det är nog ok men dom kanske inte "tar om" :-)

Zepp
2013-05-19 16:51
#11

Japp, det underlättare förståelsen om man kan läsa början.

Klart att barnen skall äta din kladdkaka, så de slipper få högt blodsocker.

Grejen/fördelen med kak o bak på LCHF är ju inte att de skall ersätta riktig mat, men att man kan äta betydligt mycket mindre blodsockerhöjande och ändå gott, när man väl vill sätta guldkant på tillvaron.

http://mariannslchf.se/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

majsan76
2013-05-20 22:04
#12

Så hur skapar man en ny tråd:)

Zepp
2013-05-20 22:09
#13

Man klickar på skriv inlägg, uppe till vänster!

Men handlar det om din fortsatta kost/viktresa håll dig här och fråga på!

Är det något helt annat, tex du vill fråga om något annat eller bidra med något så är det lämpligt att starta nytt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
MimLan
2013-05-20 22:10
#14

På samma sätt som du startade den här. Skriv inlägg.

Sindri
2013-05-20 23:42
#15

#12 skrivet av majsan76 

Men det här är ju en jättebra tråd och titeln säger ju allt! Fortsätt bara skriva här så kan de som vill följa dig och komma med tips och råd. Det är också lättare som Zepp skriver, att vi som vill kommentera kan läsa från början och följa dig och din utveckling.

Själv har du sedan en sorts logg som du kan kolla bakåt i då och då.

majsan76
2013-05-21 17:25
#16

Vad bra:) jag har efter exakt en vecka gått ner 3 kg! Jag har promenerat sammanlagt 2 mil i rejält rask takt och tränat crosstrainer på gym 20 min. (Jag orkade verkligen inte mer, kändes som allt gammalt potatismos kupit ner i benen, tidigare orkade jag 50 min…) känns iaf riktigt bra, och inte så jobbigt att byta kost som jag trodde. Jag har gjort Chokladmousse på grädde, äggula, vaniljpulver o 86%choklad! Det var gott m lite hallon. Var bara tvungen igår eftersom vi hade heldag planeringsdag med jobbet o alla andra svullade i sig! Jag är riktigt nöjd med 83.5. Jag är ett fläskberg (som dock rört på mig mkt utan att minska i vikt,så kanske lite muskler finns) som startade på 86.5 kg och 158 cm. Just nu läser jag Dags att bli smal-lchf på mitt sätt av Katrin Zytomierska och jag ÄLSKAR hennes sätt att skriva! Jag ska fasen oxå bli smal och snygg!!!!!

Zepp
2013-05-21 18:48
#17

Vänta du.. tredje veckan anses värst! 

Det som händer nu är att du tappat en del vatten.. troligen hälften av det du gått ner.

Sen det där med benen, det är glukosbrist.. som musklerna var vana vid att använda fritt.. men som nu är reserverat för hjärna, röda blodkroppar och lite sådant.. så musklerna får försöka bränna fett så gott det går!

Och för att det skall ske i större omfattning så krävs att fettoxidationsförmågan i musklerna ökar.. man har alldrig mer än man behöver.. och nu behövs den helt plötsligt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ary
2013-05-26 14:16
#18

Hur går det? 🙂

majsan76
2013-05-27 08:06
#19

Idag startar min tredje vecka. Har sammanlagt tappat 3.5 kg men jag mår förvånansvärt bra! I lördags morse vaknade jag med vad som kändes som en baksmälla fattade inget. Kanske för att jag mumsade i mig parmesanchips o salami innan sängdags???utan massa kolisar…annars rör jag ordentligt på mig igår kväll 8 km på en timme så jag skulle blivit glad om jag hade tappat fler kilon…

majsan76
2013-05-27 08:08
#20

Lagar massa god lchfmat! Hela familjen äter o njuter med mig! Min äldste son gillade getostgratinerad blomkål, som jag hade till kyckling ist för pasta! Kul:)

Annons:
Sindri
2013-05-28 14:56
#21

Oj, getostgratinerad - det måste jag prova!!!!!

Ary
2013-05-28 19:58
#22

#20 Ja har du recept på det, den getostgrat blomkålen? Den här baksmällan vet jag inte…. Det var inte ovanligt mycket tillsatser i salamin kanske? Kul att det går bra för dig. 🙂

majsan76
2013-05-29 16:36
#23

Inget speciellt recept. Ugnsform med massa blomkål, massa smör o lite salt o in i ugnen. De sista tio min strödde jag över rikligt med riven getost! Mumsfilibabba

Sindri
2013-05-29 23:10
#24

Hade du kokat blomkålen innan?

majsan76
2013-06-01 09:54
#25

Nä jag bröt buketter av blomkål med smör o olja o lät det stå inne en halvtimme först i ugnen… Sorry glömde skriva det! Jag äter det nästan varje dag istället för pasta potatis o ris!ibland lägger jag i grön sparris, ibland vitlök o persilja ibland små bitar av gul paprika men jag har alltid nån sorts ost uppepå den sista kvarten!

majsan76
2013-06-01 10:01
#26

Tre veckor har gått! Jag har en fantastisk son som hjälper mig ute i motionsspåret han är min PT! Han tkr det e kul han måste ju oxå fysträna när hans hockey har sommaruppehåll. Han ordnar lite små stationer i skogen där jag ska göra olika övningar i min 6 kmrunda… Han e snart 13 och säger Jag är stolt över dig mamma! Det värmer. Jag är så peppad o fast besluten att nå mitt mål. Denna v har bestått av mycket fisk. Varmrökt lax o romsås, lax i ugn m spenat zucchini o getost, vit fisk, avokado o räkröra… Vågen står på 82.2 och jag powerwalkar/springer 4 dagar i veckan. Funderar på när jag ska ta mitt första glas rödvin efter min lchfstart? Längtar!!!

Mozzarellan
2013-06-01 10:20
#27

Blomkålen låter väldigt gott och misstänker man slipper lukten när man kör den i ugn istället för kokar?? Är det täckt med lock eller folie eller går det bra och köra blomkålen som den är? Vilken fin son du har som håller dig sällskap och peppar dig. Angående vinet, så kan jag bara tala för mig själv att de första tre månaderna var jag inte ens sugen. Sen har det blivit ett glas vitt till middag nån gång på restaurang. Men det är inget jag saknar. Ett glas kan göra att du stannar av din viktnedgång ett tag.

Annons:
majsan76
2013-06-02 11:29
#28

Kör blomkålen som den är:)som om man gör klyftpotatis:) inget folie, tycker inte lukten är så farlig tvärtom m lite örter o vitlök doftar det lovely!

Upp till toppen
Annons: