Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1087 ggr
Agnez94
5/15/13, 1:46 PM

Diabetiker se hit! :Ny vetenskaplig artikel

Hej!

Jag ska skriva en ny vetenskaplig artikel den här gången i Anatomi&Fysiologi. Den ska ha titeln "Vilken kost är att föredra vid diabetes?"  Så nu behöver jag lite statistik över alla ni som har diabetes och är LCHF:are för det är ju dels er jag kommer skriva om 😃. Det är helt enkelt om hur ni lyckats med eran "sjukdom". Har ni blivit av med era mediciner etc? Ni får gärna kommentera om saker jag ska ta upp som kan vara intressant för artikeln. Men skynda er den ska in på fredag, om ni vill ha något sagt!

Hur länge har du ätit LCHF/lågkolhydratskost?

Har du typ 1 eller typ 2?

Tar du mediciner för din diabetes?

Efter hur lång tid kunde du sluta med medicinerna?

Övriga förbättringar? (skriv i kommentarsfältet)

Annons:
[Moa-]
5/15/13, 2:12 PM
#1

Ehhm? Vetenskaplig artikel och du gör en undersökning på iFokus?

[Caroline92]
5/15/13, 2:14 PM
#2

Förstod inte riktigt det där med röstningen :3

Hur som helst:

Jag har ätit LCHF fram och tillbaka i ca 2 år. Blivit små avbrott här och där när man umgåtts för mycket med kompisar/pojkvän som ätit onyttigt och ett längre på 9 månader då jag var utomlands. Men nu har jag ätit strikt i ca 2 månader.

Jag har typ 1.

Ingen medicin utöver insulinet.

Redan på en gång så fick jag dra ner rejält på mina doser. Idag har jag endast basaldosen som går på min insulinpump, vilket är 32.25 enheter per dag. Får ibland, men väldigt sällan, ta extra om jag ätit något med lite mer kolhydrater. Det kan man jämför med mina ca 50 e/dag som jag hade förut och då fick ta ca 10-15 e/måltid.

Övriga förbättringar: Än så länge -5 kg. Är piggare, jämt blodsocker.

Hoppas det var till hjälp :)

spirit
5/16/13, 1:13 PM
#3

Läs Jörgen Vesti Nielsens artikel 

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/5/1/14

16 patienter med sockersjuka sätts på max 100 g kolhydrater 6 månader. Gick ned 11,5 kg i snitt, tre blev av med alla mediciner inklusive insulin. 

Kontrollgruppen 15 st gick ned 1,8 kg på 6 månader.

8 i kontrollgruppen gick över i behandlingsgruppen, gjorde likadan vikr och läkemedelsresa som behandlingsgruppen gjort 8 månader tidigare.

Efter 44 månader var de 24 på lågkolhydratkost i stort viktstabila och läkemedelsstabila. 

De kvarvarande 5 i kontrollgruppen där hade fyra fått hjärtinfarkt varav två hade dött. 40 % dödlighet inom 5 år, precis som det stod i Läkartidningen 1997  

http://ltarkiv.lakartidningen.se/1998/temp/pda18608.pdf 

Detta är den perfekta studien.

Behandlingsgrupp jämförs med sig själv och med kontrollgrupp, försöket upprepas inom sig själv när de 8 i kontrollgruppen gick över till behandlingsgruppen och del av kontrollgruppen är kvar som kontrollgrupp.

Men SBU underkände studien av två skäl, 1. den var för liten 2. det var osannolikt hög dödlighet i kontrollgruppen (40%). Så SBU saknade kunskapen om Laxåstudien som visade just 40 % dödlighet inom fem år efter diagnos.

Men resultaten är statistiskt signifikanta trots det relativt lilla antalet patienter. Det går mycket lättare att få statistiskt signifikanta resultat vid stora siffror.

P.S. gör om frågesporten, den fungerar inte. Den kan kallas "No-choice" i stället för multiple choice D.S.

Upp till toppen
Annons: