Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1987 ggr
[ZIZZIAS]
2013-05-14 16:44

GRUPPER - KiF

Önskar att det fanns en speciell grupp för "Paleo, stenålderskost" här på Kolhydrater i Fokus.

Kolhydrater är ju i fokus även i den kostmodellen.

Annons:
[Petronella Pip]
2013-05-14 22:23
#1

Jo, iofs, men om du läser under OM SAJTEN ovan så ser du vad Kif handlar om; LCHF. Men det går ju att diskutera annat under OT t.ex. Men en grupp på ett uttalat LCHF-forum som inte är LCHF kan bli lite underligt kan man tycka, förvirrar begreppen.

kaisakavat
2013-05-14 22:34
#2

Jag tycker det är en bra idé.

LaRose
2013-05-15 00:17
#3

Jag tycker som Kaisa. Desto mer kan vi lära oss.

[Petronella Pip]
2013-05-15 07:50
#4

Jag är som sagt lite tveksam… då sprids uppfattningen att Paleo är LCHF för dem som kommer in och inte känner till vad LCHF står för och det är ju rätt stora missförstånd som det är- men det är ju upp till Margareta förmodar jag! 

Alternativet, som jag ser det, är att ändra i sajtdefinitionen för paleo ryms inte som det står nu iallafall!

[ZIZZIAS]
2013-05-15 13:40
#5

#1 skrivet av Petronella Pip  "om du läser under OM SAJTEN ovan så ser du vad Kif handlar om; LCHF". Javisst!  TACK för påminnelsen!

Men, om det skulle vara rättvisande så borde sajten heta LCHF i Fokus, något som skulle underlätta för nyintresserade att hitta hit och vara en påminnelse till de gamla i gården att hålla sig inom LCHF-området  - fast det är ju en helt annan fråga (som, om jag minns rätt, togs upp här för nu rätt många år sen).

 #4 skrivet av Petronella Pip 

Instämmer!

[Petronella Pip]
2013-05-15 17:05
#6

Jo, det har ju stötts och blötts här tidigare men då har man ansett att det är så pass etablerat med namnet att det är svårt att ändra.

Annons:
patriknn1
2013-05-15 17:25
#7

Fast det kan ju inte vara så svårt att skapa en underrubrik typ "vi som äter Paleo", alternativt "vi som äter mjölkfritt".

stepside88
2013-05-15 18:05
#8

varför inte "paleo i fokus"?

nyborjare08
2013-05-15 21:42
#9

#8 Ja det går ju alltid att starta nya forum. Diabetes i fokus till exempel, startades av någon/några som först var aktiva här. Kolhydrater i fokus startades innan begreppet LCHF fanns och namnet är som sagt så väl inarbetat nu att det nog vore vanskligt att byta.

 

 

[ZIZZIAS]
2013-05-18 11:18
#10

#7 skrivet av patriknn1  "Fast det kan ju inte vara så svårt att skapa en underrubrik typ "vi som äter Paleo" alternativt "vi som äter mjölkfritt"".

Båda, mycket bra förslag - tycker jag.

Att båda "grupp-alternativen" skulle finnas här skulle säkert vara till god hjälp för många - speciellt för dem som av en eller annan orsak inte klarar av att till 100 % hålla sig till LCHF.s grundkoncept.

Underrubrik; "Vi som äter Paelo".  Tänker man efter, känns den nästan självklar - för väldigt ofta poängterar många inbitna LCHF-anhängare, inte minst här på KiF,  att "äta som på stenåldern" är vad som gäller. Diskussionerna varit många om vad man åt på stenåldern, jämfört det med vad som finns i dagsläget.

Underrubrik; "Vi som äter mjölkfritt". Känns också självklar - likaväl som grupperna med olika sjukdomar; "Vi som har…………". 

Och inte minst med tanke på att gruppen "LCHF för vegetarianer" finns - som också det är en "Modifierad variant av LCHF.s grundkoncept". M a o båda alternativen platsar i den kategorin.

Jag tror att fördelarna, med att dessa två grupper finns med, överväger nackdelarna. Fler kan få hjälp till hälsa & välmående. De som inte klarar av LCHFs grundkoncept ges fler möjligheter.

joly
2013-05-18 12:57
#11

Jag håller med #10, ser inget konstigt med att ha en paleo-undergrupp (alternativt en mjölkfritt-undergrupp). Jag menar, det finns ju t o m en undergrupp som heter "Vi som röker/ har rökt"(?).

Tycker faktiskt att det är konstigt att det inte redan finns en "vi som äter mejerifritt"-grupp, med tanke på att det är ganska många som måste vara restriktiva med just mejerier. 😮

I'm your destination, I'm the reason why

joly

[ZIZZIAS]
2013-05-22 22:46
#12

#11 skrivet av joly Tycker faktiskt att det är konstigt att det inte redan finns en "vi som äter mejerifritt"-grupp, med tanke på att det är ganska många som måste vara restriktiva med just mejerier.  Ja, visst är det konstigt att inte den gruppen finns! Är verkligen befogad här på KiF. Något som också gruppen "vi som äter Paelo" är - inte minst för att, som sagt, "att äta som på stenåldern"  är något som så ofta framhålls, poängteras av inbitna LCHF-are här på KiF att man lätt kan få uppfattningen att det hör till LCHF, är en viktig del i LCHF-konceptet.

Upp till toppen
Annons: