Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4930 ggr
hockeytroll
5/13/13, 5:40 PM

nytt LCHFbröd på maxi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade denna på maxi idag, kan det vara något?

Annons:
Mooniq
5/13/13, 5:47 PM
#1

Ja, kanske om man inte har IBS-problem, jag vågar inte prova den. Mycket spannmålsprodukter och jäst. Hur mycket kolhydrater innehåller den per 100 gram?

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Seglarina
5/13/13, 5:58 PM
#2

Vetegluten??? Det vill vi väl inte äta, eller?

Seglarina
5/13/13, 5:59 PM
#3

2 gånger dess utom!!

hockeytroll
5/13/13, 6:08 PM
#4

Ingen aning! Stod inget mer än innehållsförteckningen på bilden.

Seglarina
5/13/13, 6:15 PM
#5

#4 skrivet av hockeytroll 

Men den innehåller ju vetegluten 2 ggr! enligt innehållsförteckningen, Min fundering är om det verkligen är så LCHFskt. Jag är tveksam i all fall. Någon annan som har någon uppfattning om det?

chilisalsa
5/13/13, 6:18 PM
#6

gluten = veteprotein

Medarbeterare på Kost

Annons:
Mooniq
5/13/13, 6:18 PM
#7

Jag hade lagt tillbaka det i hyllan och bakat eget sesambröd..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Jojomaja
5/13/13, 6:43 PM
#8

Ännu en bluff för att handlare vill rida på LCHF-vågen. 

Rågmjöl, vetegluten, havregryn, vetefibrer, maltextrakt (korn), hirs och bovete?! … De borde skämmas att kalla detta low carb bara för att de skvimpat i lite solrosfrön, linfrön och sesamfrön. Jag säger som Kostdoktorn: Om det ser ut som bröd, känns som bröd och smakar som bröd, då ÄR det bröd.

hockeytroll
5/13/13, 6:51 PM
#9

#5 jo jag menade att jag inte vet kolhydratsmängden per 100 gram, vetegluten ser man ju gott o väl att det innehåller. :)

patriknn1
5/13/13, 7:03 PM
#10

Lite, lite socker, kan jag äta vid enstaka tillfällen. Men gluten. Nej! Det går bort. Aldrig mer!

Sindri
5/13/13, 7:18 PM
#11

Nu står det ju inte LCHF-bröd utan lowcarb, och de äter väl det mesta, fast väljer sådant med lite kolhydrater?

Jojomaja
5/13/13, 7:39 PM
#12

#11 

LC i LCHF betyder Low Carb. Andra delen HF betyder High Fat, eller hur? Om det där brödet är Low Carb och man brer en massa smör på det, blir det LCHF då?  😉

Nej, men skämt åsido. Brödet är bakat på spannmål och gryn precis som annat bröd. Jag kan inte se något i den där innehållsförteckningen som får det att vara LC. Ännu en produkt skapad att locka folk att tro att de kan unna sig "vanliga" mackor även på lågkolhydratskost. Vissa kanske kan det, men många som går på reklam för såna här produkter kommer aldrig ur varken brödberoende eller sockersug.

kaisakavat
5/13/13, 7:46 PM
#13
Annons:
stepside88
5/13/13, 7:51 PM
#14

Nä det verkar vara vanligt bröd med frön i. Frugan kom hemsläpandes med någon "low carb" chocklad från ica häromdan. Som vanligt pengar som snurrar denna jord.

Seglarina
5/13/13, 8:20 PM
#15

Alla vill ju göra pengar på nya trender. Det är ju så det fungerar i en kapitalistisk värld. Vad vi konsumenter måste vara är kritiska och kunna välja bort.

Zepp
5/13/13, 9:15 PM
#16

Mums.. frossa i gluten.. ur asken i elden!?

Antingen testar du de olika LCHF-alternativen, de kommer alldrig att smaka som bröd, eller så äter du enskilda skivor riktigt bröd.. eller skippar hela skiten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Seglarina
5/13/13, 9:21 PM
#17

3BS= Baka Bra Bröd Själv      ☝️

[ZIZZIAS]
5/14/13, 4:31 PM
#18

Först och främst; Detta är INGET LCHF-bröd!

Jämfört med annat "vanligt" bröd har väl kanske det här brödet ett lägre kolhydratinnehåll och kan därför  med rätta kallas, LOW CARB BRÖD. Men, bara för att något kallas för Low carb är det ju inte detsamma som att det är något som hör hemma i en hälsosam kost.

För den som valt att hålla sig till LCHF-kosten, är det här brödet ett jättebra exempel på att man inte ska stirra sig blind på LC = LOW CARB - lågt kolhydratinnehåll, utan - som alltid - istället titta på VAD kolhydraterna kommer ifrån.

Det kvittar om brödet har aldrig så lågt kolhydratinnehåll om det ingår sånt som inte hör hemma i en hälsosam kost, t ex något från säd (ett av de vita gifterna). Ris, stärkelserikt. Socker av något slag, etc.  Det här ICA-brödet innehåller en mängd sånt - "vetegluten, vetefibrer, rågmjöl, maltextrakt (korn)" .

Har ingenting att göra med om man TÅL kolhydrater eller inte eller om man är sockerkänslig eller ej. Bröd med detta innehåll  hör helt enkelt inte hemma i en hälsosam kost!

Numera finns det många bra recept på LCHF-bröd.

MicaK
5/14/13, 7:55 PM
#19

Vetegluten är ett bakhjälpmedel man tillsätter i bröd för att jäsa bättre… finns till o m att köpa  på

http://www.lowcarb.rawfoodshop.se/vetegluten-p-192.html

hmm konstigt.

MicaK
5/14/13, 7:58 PM
#20

så här står det på deras hemsida

Detaljer

Ekologiskt Vetegluten

Bra hjälp vid brödbak 11g kolhydrater/100g

Ingredienser: Äntligen kan du baka bröd som blir fluffiga med rätta "brödkänslan" utan en massa kolhydraterTorkad och finmalen vetegluten med volymhöjande egenskaper.Glutenmjöl är "tvättat" vetemjöl, alltså är glutenet koncentrerat. Kolhydratsinnehållet är förhållandevis lågt och proteinhalten är hög. Används med fördel när man bakar med mandelmjöl och frömjöler för att få bättre struktur på bakverken. Ersätt en liten del av fröerna/mjölerna med vetegluten.Per 100 g:Energi 360 kcalProtein 75 gKolhydrater 11 gVarav sockerarter 1 gFett 2 gVarav mättat 0,2 gKostfibrer 3 gNatrium 0 g

Annons:
[Petronella Pip]
5/16/13, 9:00 PM
#21

Tyvärr är det så att världen behöver mindre gluten - inte mer!

Seglarina
5/16/13, 9:19 PM
#22

Märkligt att det i länken står rawfoodshop. Fast på hemsidan står det low carb??? Har dom snabbt bytt målgrupp, for att detta är en större trend än rawfood, undrar jag?

MimLan
5/16/13, 9:38 PM
#23

"Low carb" står inte för något definierat, det är relativt bara, Mindre kolhydrater. That's it.

Och Zepp har rätt, antingen äter man alla de här ägg/ost-bröden som är mer LCHF eller så äter man riktigt bra bröd vid väl valda tillfällen.

Upp till toppen
Annons: