Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 78426 ggr
Mooniq
2013-05-12 09:51

MSM organiskt svavel - har någon provat?

Jag har läst runt lite om vitaminer och mineraler och har nu stött på organiskt svavel som kallas MSM. Har någon provat det? Tycke o tänk? värt pengarna? rensade det kroppen? Googlar man MSM så hittar man en rejäl artikel från www.bravara.se men det låter liksom för bra för att vara sant….

Jag har tidigare varit sockermonster och har med all sannolikhet fortfarande Candidasvamp i mängd. Nu har jag läst att det går inte att "svälta ut" Candidan. Kokosfett innehåller bra ämnen som minskar mängden Candida och hjälper de goda bakterierna i tarmen.

Jag har antagligen mycket Candida kvar då jag fått svampinfektion och när jag kollar tungan så är den delvis vit. Det tyder på att Candidan har spritt ut sig från tarmen till olika delar av kroppen -inte bra.

tips & trix, tankar & funderingar tack…

☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Sindri
2013-05-12 10:09
#1

Jag har haft många problem med candida före LCHF. Även när jag hade börjat så tog det tid att bli av med den. Den hängde kvar länge i min mun, med beläggning på tungan och dålig andedräkt.

Nu var det dock längesedan, peppar, peppar…..

Förutom mycket kokosfett åt jag ett tag kaprylsyra och var ganska strikt med kosten, åt inte ens yoghurt. Slutade med tandkräm!! Jag upptäckte att det finns sockerarter i tandkräm så jag slutade med det. Det tog ca två år från det tills jag kände mig rätt säker på att candidan är dompterad. Helt utrotad skall den väl inte vara (?) - men veta sin plats!

MSM har jag köpt, men mot problem med leder, artros etc. Maken tar det och tycker det hjälper. Jag provade, men tyckte det smakade för äckligt. Han har även någon kräm med MSM att smörja på lederna.

Jag skulle nog försöka läsa på mer om svavel och vad det behövs till i kroppen från någon mer oberoende källa innan jag provade mot candida. Det är ju inte helt billigt.

Mooniq
2013-05-12 10:13
#2

#1

nej, helt utrotad ska Candida inte vara - men inte leva loppan heller…😕

Det finns tydligen olika MSM - och jag har kollat på www.greatlife.se och där är den riktigt dyr men ska då inte ge någon odör, som tydligen annan  MSM kan göra.

Läste omdömen på Bodystore.se att någon tar detta ihop med lite pressad citron angående att slippa smaken. Någon påpekade att det var försurande för kroppen och borde tas tillsammans med kalk.. 

varför kan inget vara enkelt för…. 🤔

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zepp
2013-05-12 10:18
#3

Ja just det hur har vi klarat oss utan detta pulver tidigare?

Tror det är samma svavel som det finns gott om i lök?

Sen så.. Candida  är en del av din naturliga bakterieflora, det är vid obalans som den eller andra kan ta över och dominera.

http://en.wikipedia.org/wiki/Candida_(fungus)

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mooniq
2013-05-12 10:24
#4

#3

japp lök o rädisor exempelvis, innehåller mycket organiskt svavel. men förklaringen i artikeln är konstgödning som bara tillför vissa ämnen till åkrarna medans andra ämnen försvinner..

Vet att Candida är en del av mig men nu efter 5 år så är den på krigsstigen - vilket jag inte uppskattar alls!! 

Har sen några veckor tbx plussat in kokosfett där kapryl och laurinsyra motarbetar candidan och hjälper de andra goda tarmbakterierna i dagliga arbetet.. så jag vet inte om det är detta som fått Candidan att gå bärsärk.. Jag är inte nöjd i alla fall.. och vill ju mota faan i dörrn så att säga.. 😡

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Sindri
2013-05-12 13:23
#5

Jooo, antagligen slåss den för sitt liv nu, det har ju fler rapporterat här på sidan. Den ger allt den har innan den ger upp.

Men prova med lite extra lök, vitlök, x-tra tabletter med kaprylsyra, och hitta alla dolda sockerfällor (inkl. tandkräm).

Mooniq
2013-05-12 13:28
#6

#5

jag har hållt på i 5 år så den borde ju vara snäll o beskedlig vid det här laget, kan jag tycka… Men nu har den gått i krig och då får ju inte jag vara sämre.. har ett minimum av kolisar sen år tillbaka, kollade just tandkrämen.. äter lök, vitlök och äter kokosfett dagligen…😕

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
evion
2013-05-12 13:32
#7

provade en halv burk msm, men orkade inte hålla på. Använder den till att badda ansiktet ist och där fungerar den kanon.

Mooniq
2013-05-12 14:09
#8

evion - då uppfattar jag dig som att du ansåg den vara verkningslös för det du tänkte äta den för. har oxå läst att man kan blanda ner den i salva eller badda huden och att det ska vara bra.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Sindri
2013-05-12 21:53
#9

#7 skrivet av evion 

På vilket sätt är den bra för huden?
Man kanske kan bada i den. Som att bada i heta källor på Island eller i Nya Zeeland!

[Annamaja27]
2013-05-12 23:05
#10

Vet inte hur bra det är men jag ger det i alla fall till hunden och tar ibland lite själv.

Jag har för tillfället denna produkt: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=800081&deptid=0&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Smakar inte så mycket.

evion
2013-05-13 08:40
#11

Mooniq - jag testade knappt en månad och jag tror det kan vara för lite tid för att märka någon större skillnad.

Jag baddar på den i ansiktet för att få finare hy. Det jag främst märker är att jag får mindre porer och jämnare hudton.

boiblg
2013-05-13 09:44
#12

Biologisk Svavel och din hälsa

 

Candida Jäst: Denna organism tillhör i tjocktarmen, där den samexisterar med acidophilous och förhindrar övertagande av skadliga bakterier. När acidophilous är skadad eller elimineras genom användning av antibiotika, kan Candida växa över i den mån att det blir "systematiskt", får alltså in i blodomloppet, där den konkurrerar om näring och avger avfall som producerar en myriad symptom på sjukdomar. MSM, genom att balansera pH-värdet i blodet och vävnader i kroppen, förhindrar Candida från att leva var som helst utanför tarmarna, där det hör hemma. 

Magsår: Kan vara livshotande. besök en läkare. Sår orsakade av för mycket magsyra kan motverkas av MSM tillskott. 

MSM i pulverform är mycket lätt att använda. MSM är ett vitt, kristallint pulver som är luktfritt och har en något bitter smak. Det blandas i vatten lättare än socker, och bara knappt påverkar smaken. I juice eller andra drycker, är det omöjlig att upptäcka. 
Mer forskning om MSM och andra svavelhaltiga föreningar pågår i kliniker och laboratorier över hela världen. Många tycker att kombinationen av glukosamin och kondroitin med MSM är en ännu bättre källa till befrielse från ledvärk. 
                                                            

Ta en till sex gram pulver (en fjärdedel tesked motsvarar drygt ett gram).

[Petronella Pip]
2013-05-13 09:55
#13

Nu blir jag lite förvirrad! Å ena sidan slåss candidan för sitt liv och ger allt den har innan den ska dö och å andra sidan SKA den inte dö helt? Detta hänger inte ihop i mitt tycke?

Annons:
wilmavecker
2013-05-13 11:24
#14

Jag äter en blandning av MSM, Probiotika,nässelpulver och nyponpulver varje dag. Jag tar en dryg tesked utblandat i halv glas vatten på morgonen.

jag mår superbra av det. Förra året drabbades jag av bröstcancer för andra gången och jag är helt övertygad om att jag klarade alla cancerbehandlingar bättre pga min gröna "sörja" som jag kallar det för:-) var såklart tvungen att få detta godkänt av min läkare medan jag genomgick cellgiftsbehandling.

Hår, mage,hud humör allt mår bättre sen jag började med det.

Sindri
2013-05-13 12:20
#15

#13 skrivet av Petronella Pip

Ja, den candidan som lever utanför tarmarna (där den skall leva) - den skall dö.

yvonnel
2013-05-13 16:39
#16

Har ni inte hittat uppgifter om KS= kolloidalt silver när ni har letat motmedel till candida? Det finns metervis med upplysningar om det och en del "motlysningar" från tex. livsmedelsverket.

MSM har jag inte prövat förut men har beställt så det ska prövas emot borrelia tillsammans med KS och jag hoppas ju att bli friskare eftersom jag inte har råd att åka till Tyskland eller Norge för behandlingar.

Zepp
2013-05-13 16:53
#17

Borelia botas rätt lätt med antibiotika, det är spiroketer och de slås ut lätt!

Däremot så kan de redan uppkomna skadorna ta år att läka.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

yvonnel
2013-05-13 17:35
#18

Det gäller att ta reda på att man faktiskt har borrelia - tyvärr har inte svensk sjukvård den tillräckliga utrustningen för det.

När man sedan får ordentligt undersökt på tex. tyska eller norska kliniker (betalat själv, dyrt) så får man inte över det svenska högkostnadsskyddet heller tillräckligt med ahtibiotika eller för den delen anna ev. behövlig medicin.

Alltså måste man fortfarande åka till andra länder för att få mediciner som visst finns på svenska apotek men inte för den sjukdomen, eller inte så länge som den behövs.

Zepp
2013-05-13 17:58
#19

Jodå jag har haft det två gånger och det är jättelätt att se det i ett prov!

Problemet är att man ser antikroppar som kan vara gamla.. dvs att man en gång i tiden haft Borelia!

Såå det handlar då om provet och patientens symptom.

Andra gången jag fick det så visste jag det redan i ett tidigt stadium.. positivt provsvar kunde lika gärna komma från förra gången!

Och det krävs inga märkvärdiga antibiotika för att ta kål på spiroketer.

Nackdelen med denna sjukdomen är att man alldrig blir imun.. så man kan i princip få den hur många gånger som helst.

Första gången tog det 2 år innan det var läkt så att jag kunde känna mig normal.. ju längre man går ju längre tid tar det innan allt är läkt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

yvonnel
2013-05-13 18:36
#20

Menar du att det ska läkas av sig självt?

Annons:
Zepp
2013-05-13 18:46
#21

Ja, det blir ärr i vävnaden och även i nervtrådarnas myel.

Man kan bara äta bra och gynna läkningen och vänta på att cellerna byts ut.

Myelet består rätt mycket av Omega-3, EPA och DHA.

Vill det sig illa och man gått länge så är det mer celler som skall bytas ut.. och det kan ta 4-5 år.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LenaK63
2013-05-13 22:25
#22

#10 Annamaja! Hur mycket ger du hunden? Jag har förtvivlat letat på nätet efter hur stor dos man ger en hund som väger ungefär 37-40 kg. Har MSM-pulver och Glucosamin-pulver hemma. Men pgr att jag inte hittat några riktiga råd om dosering inte fortsatt att ge henne MSM.

Min hund har problem att "komma igång" efter hon rest sig och ibland att resa sig.

Mooniq
2013-05-14 06:04
#23

#22 LenaK

**http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=17276&prodid=13176&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3F
**

Hundar: Hundens vikt / Dos per dag  <10 kg / 250-500 mg 10-20 kg / 500-750 mg  20-30 kg / 750-1250 mg 30-40 kg / 1250-2000 mg 50 kg> / 2500-3000 mg

jag googlade msm dos hund och hittade detta

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MimLan
2013-05-14 06:10
#24

#19 Att det är jättelätt att se borrelia i provsvar utesluter väl inte att det även kan vara svårt att få gehör i Sverige? Det skrivs ju då och då om hur folk får åka utomlands för att få adekvat vård.

Första träffen på enkel googling:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=4935430

LenaK63
2013-05-14 07:39
#25

#23 Tack Mooniq! Får förfina mitt googlande förstår jag nu.

[Annamaja27]
2013-05-14 08:30
#26

#22

Jag hittade att en 27-54kg hund skulle ha 1,8g glucosamin och 1,6g MSM.

Det blev med mina preparat 1,5-2 kryddmått/dag

Lite mindre MSM än glucosamin. Tror dock inte att det är någon fara att ge för mycket - bara oekonomiskt 😉

boiblg
2013-05-14 08:53
#27

 Hej här finns ett företag till att kolla med mycket info

 http://www.hightechscandinavia.se/category.php?id_category=21

Annons:
LenaK63
2013-05-14 22:47
#28

#26 Annamaja27. Det ser trovärdigt ut. Litet svårt att få hushållsvågen att mäta dock. Men so what, några milligram hit eller dit till en mullig labbe spelar vär ingen roll, kan jag tro. Tack för info.

Ursäkta Mooniq att det blev litet mycket om djur!

Mooniq
2013-06-22 08:38
#29

så har jag då ätit MSM i snart 5 veckor.. och detta märker jag på kroppen.

kraset/knäppningarna i tår/fötter/knän har försvunnit. MSM hjälper kroppen att bygga upp brosket.

Jag är inte stel i kroppen när jag går ur sängen på morgonen längre, utan skuttar upp som en tonåring.

Har en annan energi i kroppen när jag är ute o går. kanske för att Candidan är tillbakavisad till enbart tarmen, där den ska vara. Candida som tar sig ut i kroppen gör att man blir matt/orkeslös och på mig stämmer detta väl in. När jag kör mina powerwalk's så har jag ett nytt driv i steget, orkar mer och har satt personbästa, flera gånger på mina turer (har app runkeeper som reggar). Jag svettas mindre kopiösa mängder, tidigare så svettades jag ENORMT. Nu svettas jag på promenaderna men mer normalt.

Jag har tunt hår och har stressyndrom som ligger i kroppen och har en cykel på 18 - 24 månader där håret tunnar ut fruktansvärt mycket. Jag har nu i våras haft massor med håravfall men nu tappar jag inte längre massor av hår och hårbotten känns som skäggstubb.. vilket uppskattas, så återväxten ska bli intressant, då MSM ska vara mycket fördelaktigt för hud, hår o naglar.

Och till sist.. den stora överraskningen.

Mina ben och fötter har blivit lena, och celluliterna är nästan helt borta. Jag har haft fruktansvärt gropiga lår de sista 10 åren och nu är låren och rumpan nästan helt släta, det finns lite kvar men det ska bli roligt att se vad som händer närmaste halvåret. MSM'et höjer blodcirkulationen i bindväven och celluliter uppstår oftast i bindväven pga dålig cirkulation.

Huden på fötterna har blivit enormt len och valken på hälen består av mjuk frisk hud, jag raspade lite, lite på fötterna igår och smörjde sen med lite sheasmör, och fötterna är helt mjuka. Mina fötter har inte varit så här fina på…. ja inte 25 år i alla fall..

jag är impad och tänker fortsätta att köra MSM som tillskott. Äter i kapsel-form för att slippa den lite beska/bittra smaken. Bodystore.se har många olika varianter till rätt bra pris. men det finns säkert fler ställen som säljer till bra pris.

☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Sindri
2013-06-22 09:55
#30

#29 skrivet av Mooniq 

Vad roligt att läsa! Jag provade MSM en gång i yoghurt och tyckte det smakade svavel - vidrigt. MEN när jag sedan vågade prova att röra ut det i vatten så var det något helt annat. Märkligt! Nu tar jag det tillsammans med magnesium som kvällsgrogg, men jag vet inte om det har gjort så mycket skillnad för mina leder.

Mitt är av märket Swanson, väger 454 gram och kostade 149 kr för ett par år sedan. De föreslår 5 gram som daglig dos. Jag har tagit ½ tesked, men nu skall jag mäta hur mycket 5 gram är.

Mozzarellan
2013-06-22 10:05
#31

Låter ju helt fantastiskt bra med effekter du märker av MSM. Undrar om jag kan hitta sånt i Italien? Kapslar låter oxå väldigt smidigt att ta. Är det nån skillnad på kvalitén på olika märken eller är de alla lika samma. ….

Mooniq
2013-06-22 10:17
#32

#31

Jag har läst att det finns olika kvaliteer, en sämre kvalité ger en kroppsodör. Så det är nog bra att köpa en lite dyrare produkt. Om du läser på www.bravara.se så har de jättebra info om MSM - men det låter så himla fantastiskt så jag var tveksam, helt klart..

En sak som jag glömde att skriva är:

Jag varken nyser eller snyter mig längre när jag klipper gräsmattan, näsan reagerar inte alls faktiskt.. Nu väntar jag ju på min gräsrobot så jag ska ju inte behöva klippa gräset manuellt så många gånger till i sommar. Det blir mest trimmning av kanter och där som roboten inte kommer åt.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2013-06-22 10:23
#33

Jag äter 6 - 7 kapslar om dagen.  Varje kapsel innehåller 0,75 gram så jag ligger på ca 5 gram/dag.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mozzarellan
2013-07-02 12:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Nu har jag äntligen hittat en burk med MSM kapslar..det står en till två om dagen vid måltid. 60 tabletter -15€ de räcker ju inte speciellt långt. Antagligen vill apotekarn att jag skall komma regelbundet varje månad och inhandla mina saker. Existerar liksom inte bipack eller familje förpackning- billigare i längden. Vad tror du om doseringen?! Du tar ju 5 gram, hur vet jag vad som är optimalt? Här är innehållet:

Annons:
Mooniq
2013-07-02 12:30
#35

#34 Mozzarellan

jag vet inte vad som är optimalt för just dig. 

När jag läste på www.bravara.se så står det massa info. Det står oxå att man ska börja försiktigt, för vissa personer kan få en rejäl utrensning. Börja med 1 kapsel och känner du inget speciellt - att du blir lös i magen- så kör 2 kapslar..

www.bodystore.se köpte jag nu en 1-kg hink för 499 kr, och min dos blir 1 tsk/dag. Ca 5 gram. Om man köper lösvikt så löser man upp MSM i lite vatten, och tar allt som en liten sup, lite besk/bitter smak så ett glas rent vatten att dricka efter är att föredra. 😃

Om jag förstått dig rätt så är du i Sverige emellanåt, be någon bekant köpa åt dig, kanske blir billigare. Eller kolla på bodystore.se om de skickar utomlands.

Häpp ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mozzarellan
2013-07-02 12:53
#36

Skall testa denna burk och se ev effekter… Log för mig själv över kommentaren av Zepp, Hur har vi klarat oss utan detta pulver innan…….. Väl minnas att någon köpte det billigare i djuraffären…. Ja du har helt rätt att det blir en tur till Sverige då och då eller så får besökande ta med sig lite varor ner. Köpte på mig lite av varje i april som jag fortfarande inte använt- typiskt… Speciellt nyponmjölet som jag missa kcal totalt. Fick ju tips och ta en shot med en sked pulver. Nä nu blir det lunch med parmaskinka och piccant salami från calabrien o en liten blandsallad.

Mooniq
2013-07-02 14:29
#37

Japp, Zepp är ett hav av visdom.

MEN - jag mår förbannat mycket bättre nu!! Kanske för att jag har haft en j***la envis Candidasvamp som levt rövare i kroppen.. För så pigg och alert som jag känner mig nu, .. jaaa du.. jag får gå tillbaka många, många år för att hitta något liknande.. Jag tror inte på kosttillskott men har haft problem med mitt supertunna hår, så jag har läst på om B-vitaminer, zink och nu MSM - och nu boostar jag kroppen sen 3 månader tillbaka.. och är positivt överraskad! 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

yvonnel
2013-07-03 22:14
#38

Nu har jag tagit MSM + Kolloidalt silver ca 2 mån. jag kan ju inte påstå att jag fått så stora förändringar som Mooniq beskriver, men det kanske kommer. Möjligen tar jag alltför försiktig dos eller kanske jag behöver mer än jag tar, en liten differens där med tanke på att jag förmodligen har en eller flera av de hittills funna 17 möjliga bakteriestammar man kan få av fästingar, myggor och andra flygande bitande verksamheter. Jag köpte msm för hästar kristallint pulver, det smakar beskt, men I olika grad, det förklarades av någon bero på att behovet fanns där men att när man fått nog så smakar det inte lika mycket. Jag vill gärna höra mer av era upplevelser av dessa tillskott och gärna även andra.

Mozzarellan
2013-07-18 14:19
#39

Ökat upp till 2x 1000mg om dan. Mindre än hälften av vad du tar Mooniq. Det står en om dan på burken. Knaprar vidare…. Vore bra om det gjorde nåt åt knät som börjat värka efter att jag provsprang några meter under powerwalken.

Mooniq
2013-07-18 15:16
#40

#39 jag äter 5000 mg = 5 gram/dag och har gjort det sen i mitten av maj, så öka du på 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2013-08-24 09:39
#41

har nu ätit MSM i ca 3 månader, boostar med  dagsdos på 3 tsk. Det eventuella överskottet kissas ut. Jag har läst lite om B-vitaminer och C-vitaminer som kroppen får mycket lättare att ta till sig med hjälp av MSM och jag tror detta stämmer.

Som jag beskrev lite högre upp så är jag otroligt pigg, heter numera Monica Duracell.. har slagit personbästa under sommaren 8 gånger på mina promenader, då jag går snabbare o snabbare på mina powerwalks. Har en standardrunda på 8 km och kör app RunKeeper i mobilen.

Min hud är otroligt len och jag har fått fötter som man visar i fotreklam på tv. Helt släta o lena. Jättefina! Mjuk i kroppen, inte ens stel när jag skuttar ur sängen på morgonen. Inget knaster i tår/fötter/knän längre. Hade celluliter förr som fick mina lår o rumpa att se ut som hela havet stormar - nu är det bara några få dyningar kvar.. nästan helt borta.

Jag ser på mina armar/ben/käklinje/panna så har kroppshåren börjat växa igen, små tunna fjuniga hår som man nästan får titta på i motljus för att se, men det har börjat växa igen. Jag har nästan varit helt hårlös på stora delar av kroppen. Vad det gäller huvudhåret så får jag nog vänta 3-5 månader till innan jag kan se skillnad - om ett år kanske jag kan märka skillnad i hårkvalité, så det blir att repa tålamod.

Inget kosttillskott någonsin har gjort så stor skillnad för mig som MSM så jag tycker att det är värt pengarna, eftersom jag märker sån enorm skillnad. www.bodystore.se , www.rawpowder.se

Jag har nu sista veckan plussat in brännässla- torkad, pulveriserad och helnypon-torkad pulveriserad, ska bli intressant att se vad dessa kan bidra med. Helnyponpulvret är otroligt rikt på C-vitamin och nässlepulvret är rikt på järn - alla vitaminer - spårämnen och mineraler..🙂☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Brynhilde
2013-08-24 14:07
#42

Jag har också börjat ta MSM. Det är för tidigt att utvärdera det än för jag har bara ätit det i 4 veckor och jag är bara uppe i 4 krm/dag än så länge. Jag har varit piggare den senaste tiden men det kan ju vara fibron som inte spökar så mycket. Bra och dåliga perioder kommer ju om vartannat.

Jag blandar ut mitt MSM i ½ färkpressad ekologisk citron.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Mooniq
2013-08-24 16:25
#43

Brynhilde Om du tröttnar på citron så kolla helnyponpulver. Mycket nyttigt o innehåller mycket c vitamin

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Sindri
2013-08-24 17:04
#44

Ingen aning om att MSM var så bra mot så mycket! Skall skärpa mig med intaget!

#43 skrivet av Mooniq
Har du helnyponpulver som går att lösa i vatten? Jag har problem att få i mig mitt sedan jag insåg att jag inte kan äta yoghurt 😭

Har försökt att blanda mitt med MSM i vatten och dricka, men det vill sig liksom inte. Går att slafsa i sig visserligen och jag borde äta mer för det hjälper mot min tumbas-artros.

Mooniq
2013-08-24 17:19
#45

Sindri Smoothie. Bär vatten riven mandel nyponpulver msm. Mixa. Funkar för mig

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Brynhilde
2013-08-24 17:44
#46

#43 skrivetMooniq

Det låter intressant med nypon. Citron använde jag mig av sen tidigare mot halsbränna. Färsk ingefära började jag med för en tid sen då jag misstänkte att jag var på väg mot magsår (orsakat av acetylsalisylsyra)

Jag mixar ca 10 g ingefära i lite vatten 2 ggr om dan och nu har den brännande känslan i magen försvunnit.

Hur äter du nässlepulvret?

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Mooniq
2013-08-24 18:02
#47

Brynhilde

Nässlepulvret är inte gott- det smakar hö, tycker jag. Men ½ glas vatten 1 tsk nässlepulver och lite citronsaft, eller 2 krm Kung Markattas Lakritspulver (ren lakrisrot) så går det ner. Jag har oftast min smoothie klar så jag tippar i mig nässleblandningen först o sen går jag på smoothisen direkt.

Läste om nässlor och det ska vara helt supernyttigt. så jag provar.

När man äter lchf så äter man ju redan väldigt nyttig mat men jag väljer att ändå lägga till detta, för i perioder så är jag dålig på att äta grönsaker.

Under sommaren har jag plussat in bär och vissa dagar ½ banan i smoothisen och det har funkat bra, sockermonstret sover fortfarande och jag har hållt mig på relativt låga kolhydratnivåer.

jag fick som 20åring stressyndrom som slår ut hårväxten med jämna mellanrum och det är därför jag nu väljer att testa MSM, nässla och Nypon, och under sommaren har jag läst mycket om detta och är positivt inställd, då MSM har gjort underverk i kroppen och även på det mentala planet har jag ändrat mig, har blivit sällskapssjuk och lyssnar nu gärna på mycket och hög musik igen.

Det känns som om klockan har skruvats tillbaka 15 år och jag börjar undra om jag inte varit rejält utbränd under många år utan att förstå det. Jag bytte ju jobb för snart 6 år sen och tur för mig så är nuvarande jobbet ett lugnt jobb mot tidigare jobbet som var oerhört stressfyllt och tungt.

Ju mer jag tänker på det - ja, det känns som om jag har åkt tillbaka till den personen jag var för 15 - 20 år sen…😃Jag känner mig frisk igen.

När jag började med lchf så upplevde jag många positiva egenskaper men jag var utmattad/orkeslös i kroppen väldigt länge. Trodde det var saltbrist. Sen magnesiumbrist. Jag har powergått i 10 år men under de sista 6 åren alltid fått stanna för att hämta andan i uppförsbackarna.. Nu kör jag på i en fart jag aldrig haft tidigare, som om en kran av energi som flödar för full kraft på insidan. flummigt men vet inte hur jag ska förklara det bättre… 🙂☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Sindri
2013-08-24 19:54
#48

#47 skrivet av Mooniq 

Tips för hår och naglar - åkerfräken. Detta växer som ett obändigt ogräs hos mig, men nu när jag börjat skörda så försvinner det väl….

Jag gör en dekokt på åkerfräken, nässlor och daggkåpa, silar och häller på flaskor och sköljer håret i när jag tvättat det (utan schampo). Blandar i lite grovt salt också.
Man kan också göra te på åkerfräken - smakar inte så pjåkigt.

Annons:
Mooniq
2013-08-24 20:01
#49

Jag kollar Åkerfräken! Tack

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

adriane-2
2013-08-24 22:11
#50

Nässlor, som vi kaller Brennesle, har jeg plukket og tørket i mange år. Tar bare toppskudd,og helst før sluten av juni.

Smaker ikke ille om man tar en ts i en stor kopp med varmt vann og 1/2 buljongterning.

Går fortiden på 5/2. Tar 1 ts msm morgen og kveld utrørt i litt vann, og det smaker ikke beskt lenger.

Det jeg skulle si: Jeg går endelig ned i vekt etter flere år med stagnasjon. Og på mine 2 dager, så gjelder buljongen med nässle. Jeg tenker ikke 500 kal, men har jeg hemkokt buljong av margben, så blir det muligens mer!

MSM eller ei, leddene i kroppen som knirket før, har blitt greie.

jessirene
2013-08-24 22:18
#51

#47 Har du märkt skillnad på puls eller Blodtryck före och efter msm? Den trötthetskänslan du beskriver är väldigt lik den jag hade när jag åt inderal. Delvis pga denna msm tråd har jag tryckt i mej rå vitlök i en vecka, för att få i mej svavel.

Mooniq
2013-08-25 07:18
#52

#51 jessirene

Nej jag har inte märkt någon skillnad i puls/blodtryck före/efter MSM. Bara att jag är piggare och att kroppen mår otroligt bra.

Det jag HAR märkt är att jag svettas mindre kopiösa mängder när jag är ute o power-går, jag svettas numera som en normal person.. 

När jag tidigare i perioder har gått på väldigt lite kolhydrater så får jag hårda hjärtslag och upplever att blodet brusar i huvuet, men ökar jag på kolhydraterna lite så försvinner det fenomenet.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

jessirene
2013-08-25 10:26
#53

Intressant. Jag ska absolut kolla om det har påverkan för mej.

MimLan
2013-08-25 13:37
#54

Jag har provat ett tag nu, 5 gr/dag. Det verkar inte göra någon skillnad för mig i något avseende alls.

Mooniq
2013-08-25 13:52
#55

#54 ok, jag ökade till 3 tsk och tänker boosta ett tag, sen går ner till underhållsdos som är 5 gram/dag. Att äta mer än 5 gram per dag är inte farligt utan kanske bara oekonomiskt då kroppen kissar ut överskottet.

Märker du inget alls? inte bättre hy? mindre knak i leder/tår? Piggare? Hur länge har du ätit MSM?

Jag läste om B-vitaminer och att vissa personer har svårt att ta tills sig dessa - jag är nog en sån person eftersom jag har haft dålig hårkvalite, sköra naglar, snustorr hud och hudsprickor på fötterna i hela mitt liv + att jag lider av stressyndrom som ligger i kroppen. Enligt läkaren så har man det för resten av livet.

Även om jag har känt stora förbättringar sen jag började med lchf för snart 6 år sen, så har mina sista 3 månader varit som en skjuts till yttre rymden. Jag mår så mycket bättre mentalt, huden är fantastisk, fötterna är helt lena och den pigghet jag har i kroppen har jag inte upplevt sen.. tja, tonåren tror jag…

kanske funkar kosten 100% för dig och du kanske inte får några stora reaktioner/förbättringar eller så testa att öka till 2 tsk/dag. Längre upp i tråden är det någon som skriver att de baddar ansiktet och har fått finare hy av det. Din kropp kanske funkar tipptopp på lchf och suger åt sig all näring du äter. Min kropp har tydligen inte gjort det fullt ut.

Jag har sista året haft stora problem med candida och svampinfektioner, ätit kokosfett som nästan har förvärrat situationen - antagligen bara för att den krigar om att få vara kvar överallt.. Nu är jag äntligen fri från svampinfektionerna och nu när jag är superpigg och energiskt så måste ju det vara ett svar på att kroppen äntligen suger åt sig näringen som kommer in. Att ha överproduktion på Candida gör oxå att man blir matt/trött i kroppen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
[Annamaja27]
2013-08-25 21:54
#56

Hur mycket ungefär är 5 gram? Är det ca 1 tsk?

Kajak11
2013-08-25 23:57
#57

Det låter mycket intressant Mooniq.finns det biverkningar vid MSM? Får lust att prova. Troode sockerfri kost hjälpte mod candida men får det ibland. En homeopat hjälpt. Men får gå där flera gångar i året. Näglar…torr hud och häl spräckor…tunnt hår….ja kännar det….men har svårt hellt att lade bli ost. Det kanske gör sämre med candida. Grattis att orgsniskt svavel funkar för dig.

Mooniq
2013-08-26 05:48
#58

#57 Kajak11

ja, det fungerar superbra för mig. Jag har inte kunnat hitta några biverkningar alls förutom om man börjar med för hög dos då man kan få diarre, man börjar försiktigt med 1 krm och ökar med några dagars mellanrum. googla MSM organiskt svavel- det finns mycket att läsa.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2013-08-26 06:50
#59

1 gram = 1 kryddmått 5 gram = 1 tesked

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MimLan
2013-08-26 08:15
#60

#55 Nej, de förbättringar som skett gällande huden är det jag fått genom solen. Tungan såg bättre ut ett tag, men jag har tyvärr fått avskriva det som en tillfällig topp.

Jag har ju hypo så B12-problem finns och kroppen är skadad av att ha gått obehandlad större delen av mitt liv.

Jag provade MSM just för dina berättelser lät så härliga. :)

Mooniq
2013-08-26 08:43
#61

#55 MimLan

tråkigt att läsa att du inte får några förbättringar alls. Hur länge har du ätit MSM? När jag går ut o kollar info så kan det finnas dem som behöver öka dosen och att det tar längre tid innan förbättringar syns och märks. Om du har MSM kvar så öka till 2 eller 3 tsk/dag och fortsätt tills det är slut.

Jag har inte överdrivit mina förbättringar, tvärtom jag har varit mycket kritiskt men detta jag har delat med mig är förbättringar jag märker fysiskt och psykiskt.

När jag läste om B-vitaminer så framgår det mer och mer att man behöver äta alla B-vitaminer då dessa samarbetar med varann. Om du har B-12 brist - kan det kanske vara värt att äta -B-complex. Jag började äta b-complex från greatlife.se i januari då dessa är framställda ur spenat och kroppen har mycket lätt att ta till sig dessa.

Av mina vänner som oxå börjat med MSM - efter de döpt mig till Duracell så märks tydligt bättre hud, de är piggare och knak/knaster ur tår/fötter är borta. En person märker mindre av sin värk i händerna..

Sen är det ju så att vi alla är olika och reagerar olika när vi provar nya kosttillskott, örter, mineraler och även dieter/matlivsstilar. ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mozzarellan
2013-08-26 08:43
#62

Skall köra en burk igen men denna gång pulver så jag kan dosera upp sakteliga… Sist blev det aldrig över 2 gr om dagen och ingen särskild reaktion. Han som sålde undrade om det var till hunden!? Va, men jag har ju en katt. Har du Mooniq alltid tagit allt i en morgon dos eller delat upp under dagen?

Annons:
Mooniq
2013-08-26 09:11
#63

#62 Mozzarellan

Jag kör mina 3 tsk (15 gram) på morgonen i en smoothie. Jag boostar kroppen just nu och kommer att göra det fram till december, sen kommer jag att gå ner på underhållsdos 1 tsk (5 gram/dag). Du kan dela upp intaget under dagen men bör inte äta det på kvällen då det är uppiggande och du kan ev få problem med att somna.

MSM ger man till människor, hästar, hundar katter. Då det hjälper kroppen i många olika funktioner. Travhästar i synnerhet har stor hjälp av MSM då de slits ut rejält inom travsporten (tyvärr). Organiskt svavel är ett kroppseget ämne som vi alla har, och som vi får i oss genom kött, fisk, grönsaker men som lätt förstörs vid tillagning, därav att man kan boosta kroppen via extra tillskott.

Kanske din försäljare inte har läst så mycket om MSM

Testa att rör ut 1 krm MSM i vatten och se vad katten tycker. En del katter väljer det vattnet framför vanligt vatten. Min katt dricker tyvärr bara regnvatten eller vatten från pölar, han avskyr kranvatten. Men när jag provade så drack han även kranvatten med MSM.

Vet inte om du har läst om MSM men det finns en hel del roligt att läsa. tex på www.bravara.se 

www.hightechscandinavia.se

www.rawpowder.se

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MimLan
2013-08-26 09:22
#64

#61 Sex veckor nu, kommer äta slut burken iaf, så det kan bli fyra veckor till. Kan iofs testa att öka också.

Jodå, jag äter b-vitaminkomplex, köper själv från USA då jag tycker apotekets TrioBe, som jag kan få på recept, är tramsigt i flera avseenden, såväl som innehållsmässigt som prismässigt.

Orakletidelfi
2013-08-26 11:57
#65

# 59 Har pulvret exakt samma densitet som vatten? För en tsk= fem gram gäller ju vatten, inte t.ex.  vetemjöl. Så jag antar att det kan vara så även för detta, om det är pulver? Som jämförelse är 5 gram vetemjöl ca 1,7 tsk. 

Om det är noga med dosering menar jag.

Mooniq
2013-08-26 13:28
#66

# 65 när jag väger på min köksvåg så blir 1 tsk 5 gram så det stämmer rätt väl. Om du börjar så börja försiktigt med ett kryddmått och öka var annan/var tredje dag med ett kryddmått - tills du är uppe i en tsk (5 krm). Jag boostar o kör dunderdos men min kropp verkar verkligen behöva msm och då får den överflöd, inget farligt kan hända. Man kissar ut överskottet.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Orakletidelfi
2013-08-26 13:34
#67

ok, bra att du har kollat! Och bra att inget händer vid "feldosering"!

Jag har märkt att många tror att fem gram = 1 tsk generellt men så är det ju inte!

Mooniq
2013-08-26 14:18
#68

#67. Helt sant med massa o densitet. 🙂

Min köksvåg är inte av något dyrare märke men den är rätt ok ändå och den gungar mellan 4-5 gram på en tesked.. så jag tror att ska man hårddra så är det 4, 6 eller 4.8 gram för att vara exakt.. men i min värld funkar det att avrunda till 5 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Orakletidelfi
2013-08-26 14:27
#69

Helt klart!

Annons:
Kajak11
2013-08-26 17:39
#70

Har nu köpt MSM Lignisul pulver i hälsokostaffär i Köpenhamn. Det står att det användes kosmetisk, så jag får söka på nettet om det går an att använde som inntak innan jag sättar i gang.

Och då en tesked är 3½ gram enligt burken så kanske bara en ½ tesked i början?

Kanske det ochså hjälper lite på viktnergång:-)?

Mozzarellan
2013-08-26 18:01
#71

Min digitalvåg funkade noll med och väga pulvret…..hällde på massor och då stod det 4 gr. Typ 3-4teskedar hivade jag upp. Gjorde en shot med lite citron i vattnet.smakade helt ok. Mooniq, en undran har du använt spirulina nån gång? Tänkte ta det i mina smoothies nu när jag skall till havet som lunch. Med lite grönt, avocado och en bit banan för konsistensens skull. Ligger lågt i kolisar och det triggar ingenting.

Mooniq
2013-08-26 18:51
#72

#70 Kajak11

Jag kan inte läsa någonstans att det ska hjälpa med viktnedgången men det sätter igång cirkulationen i kroppen så det kanske blir en effekt även på vikten, jag vet inte. själv pendlar jag mellan 80- 82 kg och sitter fast där sen i april… lite surt men jag fortsätter med mina promenader så släpper det väl nångång..😃

Msm är förkortning på metylsulfonylmetan och det är det du har köpt. Du börjar med ett kryddmått eller 1/4 tsk för att vänja kroppen. Om du inte känner nåt besvär från magen så ökar du med 1 krm 1/4 tsk varannan eller var tredje dag tills du är uppe i 5 krm (1 tsk). Du kan även blanda ut lite MSM i vatten och badda huden tex i ansiktet - porerna drar ihop sig och huden blir finare.

När du kommit upp i 1 tsk så är du på underhållsdos. Det händer inget om du ökar dosen i kroppen, mer än att kroppen drar åt sig det den vill ha och överskottet kissas ut. Hoppas du får fina resultat om ett tag 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2013-08-26 18:53
#73

#71 Mozzarellan

Jag har inte testat Spirulina men läst lite om det. Supernyttigt! Jag valde att istället prova Brännässlepulver. Dock verkar min mage få spader när jag jag dricker det så jag får dra ner till små doser och vänja mig lite mer försiktigt.  Jag fick smakprov på Chlorella - smakar inte speciellt mycket det heller, men är nästan lika nyttigt som Spirulina.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Kajak11
2013-08-26 19:23
#74

Tusind tack Mooniq! Jag skrev till min homöopat i dag men har inte hört än. Tror jag börjar i morgon. Hoppas ochså att få mer energi i tillägg..men ja det funkar inte så bra med vikten men har just kommit hem från semester. Jämfört med tidan före året har det blivit svårare att holla vikt men ochså att springa dom längre rundar. Ja vi får stå på. Du får raport:-)

Mooniq
2013-08-26 19:34
#75

#74 Kajak11

du har haft semester - hoppas den var bra på alla sätt. Nu blir det nya tag och när du kommer in i vardagen igen så ska du se att det blir enklare med maten och därmed borde det blir lite enklare med vikten oxå, eller hur? Under sommaren och semestern så umgås man med fler folk, man unnar sig lite extra, grillar, vinkvällar, glass etc.. och vet du va.. helt ok.. 🙂 Lite tråkigt att vi har supersparar-kroppar som sparar på allt, så på oss syns det kanske lite mer att vi haft sommar.. eller vad tror du?

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Kajak11
2013-08-26 21:42
#76

He he… ja jag har nog inte sparat på maten men smakt på enstaka glass ochså I sommer. Sia glass med skumbananer (?) och lite glass på semestern, bredvid vinet och irsk kaffe. Näh du har rätt, visst, men det är ochså sannt att kroppen blir förvirrad och sedan går det någon tid innan den går in igen på fettförbränningen. Men vi var på luxhotell med mycket bra mat i en vecka på Gran Canaria, så det blev frukost på bra mat (ägg, ost och skinka) och sedan kvällsmat (kött, fisk och ost och grönsakor). Det var billiga flygbilletter med Norwegian och sedan ett bra erbjudande med hotellet. Innan dess var det kajaktur med telt 10 mil rundt Orust du vet.. härligt.  Och då blev det tubost och finncrisp och fisk, fangat i havet:-) Jag har annars inte festet mycket i sommar. Det har varit en jobbig sommer- travel men bra väder, så slappnat av på terrassen I helgarne I juli och sedan två veckor semester i augusti. Det var bra. Jag jobber ideelt bredvid mitt vanlige job, så det blir liksom många ting på gang i hösten, men nu är MSM börjat. Och lite kvällspromenad i tillägg  tills svidare. Sedan brukar jag att springa 3 gångar i veckan. Du är ju dyktig på att promenera snabbt.

"nu kör vi igen" - super spararar, ja nästen så att banken blir glad😎

Annons:
Mozzarellan
2013-08-28 10:53
#77

Jaha, då har jag gjort min första gröna smoothie. Kollade i tråden vad du har i dina och såg mest ut att vara bär. Jag tog en näve färsk spenat, en halv avocado, 5 cm gurka, halv banan och en tesked spirulina o lite citron. Mixade med staven o utan is. Blev som en kräm, ville ha den fluffigare. Men den smakade helt ok och mätt som höll i sig länge. Ett stort glas ungefär 3dl och ett kokt ägg till. Får hitta nya varianter och exprimentera lite. Vore ju himla praktiskt och ha i flaska med sig till stranden. Det enda som var läskigt var den mörkgröna färgen…..

Mooniq
2013-08-28 12:15
#78

#77 

Jag ska prova din smoothie oxå, bra med variation. Ja, de gröna färgen är bara för mycket alltså… 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

RobinEH
2013-08-30 21:56
#79

Examine.com är alltid bra att kolla på när man vill ha mer info om tillskott.

Än så länge så verkar det vetenskapliga stödet vagt, men befintligt. Så här summerar examine:

"Methylsulfonylmethane (Dimethylsulfone or, more commonly, MSM) is a small sulfur containing molecule related to DSMO which is used for its antioxidative and antiinflammatory properties. It holds potential for joint health (not significantly different than Glucosamine sulfate)."

http://examine.com/supplements/Methylsulfonylmethane/#summary1-1

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Mooniq
2013-08-31 06:57
#80

#79 RobinEH

Hade varit fint med en svensk text så man förstod vad som skrivs..🙂

Jag vet i alla falla att jag fått otroligt gensvar från kroppen som jag skrivit om lite högre upp. Inget jag har hittat på.

kanske är det så att jag har haft överproduktion på Candida i hela mitt liv som har gjort att kroppen haft svårt att dra till sig näringen. Tittar jag på gamla kort så ser jag att jag har fin kvalité på mitt hår som 4-åring, men som 17-åring är håret risigt, glanslöst och tunt. När jag var strax över 20 fick jag stressyndrom i kroppen och tappade enorma mängder hår och har gjort det i cykler allt efter det. Enligt läkare så har man stressyndromet för livet i kroppen. Jag har haft extremtorr hud i hela mitt liv. Iskall i händer o fötter i hela mitt liv. kort sagt - riktigt dålig cirkulation.

Detta var enda anledningen att jag började med MSM - att få igång cirkulationen i huden - och på så sätt sparka igång hårsäckar från dvala - och så fick jag allt annat positivt på köpet. 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

RobinEH
2013-08-31 09:52
#81

#80

"MSM är en lite svavelinnehållande molekyl relaterad till DSMO som används för dess antioxidativa och antiinflammatoriska egenskaper. Det har potential för ledhälsa (inte signifikant skillnad från Glukosaminsulfat)."

Har du Google Chrome så kan du högerklicka på sidan och därefter klicka på Översätt till svenska så översätts hela sidan till svensk text.

Kul att tillskottet har hjälp dig. 🙂

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Mooniq
2013-08-31 10:05
#82

#81 har ubuntu cromium så det är nog ungefär samma… ska kolla

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2013-08-31 10:19
#83

#81 jamenvisst. 

klart jag fortsätter att högerklicka på engelska sidor o få det på svenska.. Sen är forskningsspråket något i ett fack för sig.. men om jag förstod det rätt så var det mycket positivt om MSM - även om de bara forskats lite.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Mooniq
2013-08-31 11:14
#84

http://www.msm-info.com/

en annan engelsktextad sida med information men som är lite mer lättläst.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

RobinEH
2013-08-31 11:48
#85

#84

Kom över den också, men gav inte mycket för den. Sidan verkar vinklad och de drar slutsatser som inte bör dras, en snabb titt på deras källor visar detta rejält. Det vetenskapliga stödet haltar som sagt och mycket av det de skriver handlar om att ta små resultat och göra dem stora, de gör en höna av en fjäder. Det de skriver verkar dessutom vila mycket på anekdotisk bevisföring som inte kan förklara kausalitet. Det finns inte heller några kontaktuppgifter, vilket bör oroa källkritiker, utan sidans grundare utger sig för att vara "MSM - Medical Information Foundation".

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Mooniq
2013-08-31 12:42
#86

#85 ok, tack. kollar vidare. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

yvonnel
2013-09-01 01:35
#87

IONSILVER har en massa info om MSM och om kolloidalt silver, det är tillverkare/importör som där har samlat mycket textmaterial men dom säljer inte direkt utan bara via typ hälsokost.

Kajak11
2013-09-01 22:33
#88

Kan man få uttslag av MSM? Någon som vet?

Har haft konstiga små och manga vattenblåsor på överkroppen i denna helg. Det brukar att vara linfrön, men inte ätit dom i dag. Blir liksom provocerat av värma, da jag sprang en liten runda…och svettades…men det gör inte ondt….annars är det kanske något med immunförsvaret då jag har haft något hoste men inget feber.

Mooniq
2013-09-02 07:42
#89

jag har inte läst någonstans om utslag pga MSM. kanske nån typ av utrensning? hur mycket tar du per dag? minska dos? för att sen öka lite mer försiktigt, kanske kan få utslagen att försvinna om det är MSM som skapar dem?

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Kajak11
2013-09-02 16:53
#90

Tack Mooniq. Har kanske hittat förklaring. ..solbadning! Ja har tatt MSM i dag igen och inget problem:-) men linfrön tåler jag inte…fortsatt.

Annons:
KarinJ46
2013-09-08 12:38
#91

#35 Hej Mooniq jag är också intresserad av att börja med MSM.

i ditt inlägg 35 hänvisar du till att du köpt en hink för 499:-- hos Bodystore, är det den hinken som dom säger avser hästar, hundar och katter?

Är det för att dom vill att vi människor ska köpa mindre förpackningar = dyrare dosering?

Mooniq
2013-09-08 13:52
#92

#91

Jag köpte den hinken på bodystore.se för 499 kr men har nu hittat fler ställen att handla på. Det är samma innehåll till djuren som till människor. Olika märken på burkarna. 

www.rawpowder.se 

www.gojibaretc.se

www.rawfoodshop.se - bra pris just nu

www.hightechscandinavia.se - bra pris just nu

jag äter oxå torkad pulveriserad brännässla - smakar hö - blandas med blåbär för att smaka bättre - massa nyttigheter

torkad pulveriserad helnypon - smakar syrligt och supernyttigt - inkl massa c-vitaminer.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mozzarellan
2013-09-08 15:08
#93

Ännu en undran, är det samma om man använder nyponpulver/mjöl som finns på Ica? Råkade se lite fel när jag köpte en påse i april angående kolisarna, sen idag lägger jag en sked i smoothien. Så blir jag av med den….sen om den kan göra nån nytta i kroppen är det ju inte så dumt.

Mooniq
2013-09-08 15:12
#94

Det är inte samma! Det nyponpulvret du köper i affären har tillsatt socker och det är bara nyponskalet som torkats och malts.

Helnyponpulver är skal, fruktkött och kärnor som torkats o malts till pulver. Supernyttigt och inte det minsta sött 😐 inte jättegott men nypon-syrligheten är märkbar och funkar fint i smoothisar. Massor av C-vitaminer och annat nyttigt.

Men självklart Mozzarellan så kan du pytsa i lite i smoothisarna - det finns ju nyttigheter i ditt nyponpulver oxå men antagligen är det tillsatt socker för smakens skull…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

KarinJ46
2013-09-08 15:17
#95

nu har jag beställt från Hightechscandinavia. Bra service att man fick betala med Klarna och inte behöva ange Visakort etc. Köpte även en burk D-vitamin 6500ie till specialpris :)

Jag återkommer med måendet, jag är särskilt intresserad av att se om mina hälsprickor blir bättre + att jag har väldigt låg ämnesomsättning. Fryser ständigt om händer och fötter (blodtryck 90/60) Spännande att se om det blir förändring!

Hur lång tid tog det tills du märkte någon skillnad Mooniq?

Orakletidelfi
2013-09-08 15:20
#96

# 94 När mina barn var små köpte jag helt osötat nyponpulver på ica, det var massor med nyttigheter i. Har inte kollat om de fortfarande säljer det, då jag inte använt det  på åratal men det behöver alltså inte vara socker i det som du  har!  De naturella nyponen har ju en hel del kh i sig, speciellt om de är torkade. Alltså det blir ju mycket lättare så per 100 gram blir det massor, men man tar ju inte så många gram.

Mooniq
2013-09-08 15:27
#97

#95

jag började märka förbättringar efter ca 10 dagar.

Jag köpte MSM enbart för att få igång min huvudhårväxt, eftersom jag har tunt hår och tappar enormt mycket i omgångar.

Det första jag märkte var att knak/knaster i tår/fötter/knän försvann. och sen märkte jag att jag var mjukare i kroppen. Tidigare så var jag enormt stel i kroppen när jag gick ur sängen på morgonen och stapplade de första minuterna. Helt plötsligt bara jag skuttade ur sängen som en tonåring. Sen förbättrades mina gå-tider. O efter några veckor märkte jag att huden var mjuk - det tog nog 5-7 veckor innan jag såg att fötterna blev fina - och sen har det bara rullat på liksom.. Det sista jag märkt är de sista veckorna när jag kör hem från jobbet sent - är att det inte är lika besvärligt med mötande trafik längre. Det sticker inte i ögonen och jag känner mig mindre bländad. Detta har jag dock inte läst om någonstans  att man kan tillskriva MSM - jag har ju även börjat med brännässlepulvret och nyponpulvret. Men de facto är att det är mindre jobbigt att köra bil i mörkret =)

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Orakletidelfi
2013-09-08 15:32
#98

Det finns både nyponskalmjöl och nyponskal. Men det är ju inte bara skalet utan även fruktköttet!

Det står nyponskal på förpackningen men det framgår att det är nyponhalvor utan kärnor. Sen är det säkert nyttigare med kärnorna med, man kan ju undra varför de inte tar med dem. http://www.gonatural.se/product.html/nyponskal-risenta

Mooniq
2013-09-08 15:41
#99

#99 - ja just Risentas nyponskal har jag handlat för många år sen, kokade dem o gjorde nyponsoppa med massor med socker i. Men självklart kan man koka te eller finhacka skalen o ha i tex smoothie. jättenyttiga. På Risentas hemsida står det 68 gram kolhydrater/100gram. 

Helnyponpulvret som jag köpte var 43 gram kolhydrater/100gram. Antagligen för att man även i helnyponpulvret torkar o mal ner kärnorna oxå.

Magen fick spel första gångerna som jag åt det så jag fick pyttsa in småmängder i smoothies'en och öka försiktigt. Nu blir det ca 1½ tsk/dag ca 5 gram.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mozzarellan
2013-09-08 16:10
#100

Skall kolla på påsen hemma, har nyponmjöl som stod bland linfrö och psyllium etc, alltså inte sånt pulver man gör nyponsoppa av typ Ekströms.

Mooniq
2013-09-08 16:12
#101

#100 - aha, bra att det inte är Ekströms-typen! 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2013-09-08 16:15
#102

#95 KarinJ46

pratade just med brorsans bättre hälft (47 år) och hon har ätit MSM nu i 2 månader och boostat sista 4 veckorna - nu är hon av med värk i fötter och händer, har tv-reklamfötter som är mjuka o lena. Lite stelhet kvar i kroppen men klart bättre än vad det varit på många år. Hon boostar med 2 msk/dag och har gjort det i 3 veckor. 

Hon började försiktigt med 1 krm och ökade varannan dag.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

KarinJ46
2013-09-08 21:29
#103

#102 Jätteintressant! Jag återkommer i tråden när jag fått leveransen :-)

Mozzarellan
2013-09-08 23:09
#104

Har risentas nyponskalsmjöl…..tar en sked i smoothien

Annons:
RobinEH
2013-09-08 23:21
#105

#89

Utrensning av vad?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Mooniq
2013-09-09 08:24
#106

#105 RobinEH - har du inte läst om MSM? eftersom du tipsade mig om infosidor högre upp?

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

RobinEH
2013-09-09 09:17
#107

#106

Jo, därav frågan.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Mooniq
2013-09-09 09:44
#108

#107, det står att man kan få lös mage eller huvudvärk när man startar. En vännina till mig snöt sig rejält de första 2 veckorna- hon var inte förkyld eller allergisk mot något men varje morgon så snöt hon sig 3-4 gånger. Jag märkte inget alls när jag började o trappade upp fort. Brorsan fick lite huvudvärk 2 två dagar, hans flickvän märkte inget alls, så det är nog olika från person till person.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

RobinEH
2013-09-09 10:16
#109

#108

Vad jag frågade efter var vad som rensas ut. Syftar du till att msm bidrar till utrensning av avföring hos vissa och andra kroppsvätskor hos andra?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Mooniq
2013-09-09 11:18
#110

det står att det är en antioxidant och verkar som en antihistamin. så det kan bli reaktion - eller reaktion kan utebli. föreslår att du läser på de sidor som jag har angett tidigare i tråden. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

RobinEH
2013-09-09 11:25
#111

#110

www.bravara.se
- Vinklad, försäljning av MSM & inga källor.

www.hightechscandinavia.se
- Vinklad, försäljning av MSM & inga källor.

www.rawpowder.se
- Vinklad, försäljning av MSM & inga källor.

Att MSM har en antioxidativ effekt och möjligtvis kan påverka histaminreceptorerna betyder inte att det agerar "rensande".

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
Mooniq
2013-09-09 11:47
#112

#111

så vad är fel att skriva ut att det kan vara rensande.. bättre att börja lite och slippa lös mage/huvudvärk än att bli negativt överraskad.

antioxidanter reagerar på fria radikaler - alltså beror det nog på kosten en del. jag har inte haft några känningar, brorsan lite huvudvärk och Jessica snöt sig 3-4 gånger varje morgon i nästan 3 veckors tid.

Dom positiva reaktionerna börjar märkas efter 10 - 14 dagar.

När man börjar med kokosfett så är det rensande oxå, för vissa personer. så kanske är det bra att börja med lite och öka sakta.

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

RobinEH
2013-09-09 12:08
#113

#112

"så vad är fel att skriva ut att det kan vara rensande.."

Om du menar att det kan tömma tarmarna så är det inget fel. Syftar du på något annat så bör du specificera det.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Sindri
2013-09-10 14:23
#114

#11 av evion 

Antar att du blandar ut pulvret i vatten. Vilka delar ungefär?
Jag har börjat göra egna hudsalvor och MSM kanske kan vara något att blanda i om det ger finare hy.

Någon som har några tankar/åsikter om det?

Kan MSM vara dåligt för känslig hud?

Mooniq
2013-09-10 14:48
#115

1 del MSM 6 delar vatten. Huden blir jättefin av att baddas med MSMvatten. Får man reaktion så kan man börja med 1 del MSM till 6 delar vatten. Det finns krämer med MSM att köpa så att blanda i funkar jättebra! Jag smörjer numera mig bara 1 gång i veckan och har då blandat ut MSM med kokosolja och sheasmör. Huden på kroppen har inte varit så fin nångång i mitt vuxna liv.

Om det skulle svida i huden ska man självklart inte använda MSM vatten. Precis som vissa personer kan reagera på jojobaolja, sheasmör eller mandelolja 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

CasaRamon
2013-09-10 15:31
#116

Nu har jag tagit MSM i 10 dagar och har fortfarande huvudvärk varje dag.

Har testat att minska dosen till 1/2 kryddmått.  Måste ta 1 Alvedon dagligen.

Hoppas att värken avtar snart.

Sindri
2013-09-10 16:07
#117

#115 av Mooniq 

Tack Mooniq!

Mooniq
2013-09-10 16:35
#118

#116 CasaRamon - inte roligt att läsa att du får huvudvärk. Hoppas den släpper nu om du går ner till ½ krm och startar sakta därifrån. Brorsan hade huvudvärk men bara ett par dagar -du är den första jag läser om som har huvudvärk så länge vid uppstart.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
crikarlshamn
2013-09-10 17:11
#119
Lisabet
2013-09-10 18:56
#120

Jag plockade fram min burk msm som jag skaffade en annan gång det kom på tal. Men jag har svårt att tåla den, så även nu. Jag får inte huvudvärk, utan det är min svaga punkt som gör sig gällande, magen. Det gör ont på ett obehagligt sätt, som ett hål eller som någon gnager. Jag försökte med ett kryddmått bara, men det hjälpte inte. Att ta mindre har jag inte tålamod till. Ska kanske pröva igen med det.

Men jag har gjort egen hudsalva av msm och kokosfett. Det använder jag till de nedre regionerna, mot klåda. Jag har antagligen mycket candida, och behöver smörja ordentligt, och jag vill inte använda kortisonsalva (mer än någon gång när det är för j..t).

KarinJ46
2013-09-10 21:50
#121

#97 hämtade ut pulvret idag. Tog en tesked pulver och blandade ut i lite vatten. Smakade beskt/syrligt men absolut inte odrickbart. Återkommer :-)

Mooniq
2013-09-11 06:34
#122

#121 KarinJ46 - nej det är inte odrickbart men lite beskt/bitterst. Skölj efter med vatten och något c-vitaminrikt. tex bär. Jag har gjort smoothie o då blandat i MSM och då smakar det inget alls.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[mia323]
2013-09-11 09:55
#123

Jag inhandlade en burk förra veckan och började dricka lösningen för sju dagar sedan. Har hört att det kan hjälpa mot envisa förkylningar. Har dragits med snuva och hosta i 9 veckor och varit hos läkaren en gång som ansåg att det var en vanlig men osedvanligt långdragen variant. Kunde snabbt öka på dosen från ett kryddmått till en tesked varje morgon. Känner inte någon förbättring på förkylningen än men tycker det pirrar i huden. Någon annan som upplevt detta med pirret.

Mooniq
2013-09-11 11:03
#124

#123 - Jag upplevde inget pirr - men fick snabbt finare hud. Fötterna var det jag lade märke till först - de blev jätte fina på bara några veckor. Senare upptäckte jag att mina celluliter försvann mer och mer. 🙂 Hoppas att förkylningen ger sig…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[mia323]
2013-09-11 12:49
#125

Det låter lovande med både huden och celluliterna.

Ska prova att göra en nässpray och se om det hjälper. Jag ska tåla mig till över helgen sen får jag väl bita i det sura äpplet och uppsöka sjukvården igen. Misstänker att det är en bakterie och inte ett virus.

Läser med stort intresse om alla dina härliga förbättringar.

Annons:
Sindri
2013-09-11 16:03
#126

#120 av Lisabet

Löser du upp pulvret i vatten först eller löser det sig i fettet?

Lisabet
2013-09-11 19:03
#127

Jag blandar bara, så mycket pulver som går. Det kanske inte löser sig helt i fettet, utan man kan känna korn, men det bryr inte jag mig om. Det kanske finns bättre sätt, som ger mer effekt, men det här fungerar bra i min ända. Det är lättare att smeta på än pulver löst i vatten, för det bara rinner.

Sindri
2013-09-11 19:09
#128

OK - i den ansiktskrämen jag gör skall man mixa hett vatten med fetterna, så jag undrade om jag skulle lösa upp pulvret i det. Tror jag provar det.

Mooniq
2013-09-11 19:11
#129

ja att lösa i lite vatten är nog en bra tanke, med fett kan det uppfattas lite kornigt/grynigt.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Vegge
2013-09-11 20:00
#130

Hej alla msmare Tänkte som så att även jag måste ju pröva så nästa gång det var dag att beställa från bodystore blev det en burk msm tabletter (vida) . Så en dag vågade jag pröva o svalde en av de stora tabletterna. Inga konstiga anfall inga hastiga toabesök ingenting……… Efter några timmar sjönk jag. Ner i soffan ( brukar var svårt att komma upp ) har tre diskbrott i övrigt en stel o trött gammal käring med ca 50 kilos överv . Det gick lättare att komma upp !!? Tänkte att det ät bra ryggdag . Nästa dag ny msmtab o mindre stelhet kan det verkligen hjälpa så fort?? Har ätit i en vecka o definitivt inte trott speciellt mycket på det Men, faktum kvarstå visst jag har ff ont i ryggen men inte alls lika stel, vågar nog pröva att ta en tablett till vid lunchen. Tyvärr en biverkan har börjat få kolhsug någon annan som märkt sådant

Mooniq
2013-09-11 20:08
#131

#130 Vegge - kul att läsa att du är mindre stel. Jag har inte hört av någon eller själv märkt något mer kolhydratsug. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Vegge
2013-09-11 20:18
#132

Tack Men är det inte lite konstigt att det gick så fort

Annons:
Mooniq
2013-09-11 20:30
#133

#132 Vegge -jo, lite konstigt att du kände av det så fort, men kanske var det en kombination av bra ryggdagar och MSM som gjorde att du reagerade/fokuserade på att du just börjat med MSM? 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

KarinJ46
2013-09-12 06:13
#134

Nu har jag ätit MSM några dagar, jag började med en tesked i tisdags kväll (inga sömnproblem) och åt igår och idag. Ett av mina problem har varit ganska kraftiga hälsprickor vilket har gjort mycket ont att gå på. Jag är ganska övertygad om att den smärtan redan håller på att avta, det är helt otroligt!

Kajak11
2013-09-20 22:04
#135

Funkar bra för näglar och hälar. Ser det ut till efter 4 veckor. Tackar Mooniq.

Mozzarellan
2013-09-21 07:05
#136

Rev på egen liten liten skorpa och det tog otrolig lång stund för det att stanna av att blöda. Blodförtunnande?? Tagit i en månad nu, inga direkta wow upplevelser :) väntar och fortsätter.

Mooniq
2013-09-21 07:37
#137

#135 kajak11 - kul att du märker att fötterna blir finare .

#136 Mozzarellan - jag har katt och ibland busar vi, jag är inte alltid snabb och får ofta rivsår på händer/armar. Jag upplever inte att jag blöder längre - jag upplever mer att rivsåren läker fortare numera.

Jag tror att jag har haft många brister i kroppen i nästan hela mitt liv och därför upplever jag stora wowfaktorer. Jag ser att kroppshåren på armar och ben, käklinje och i pannan fortsätter att bli fler, så jag är vid gott mod att även huvudhåret ska börja växa till sig.. men det lär ju dröja innan jag ser skillnader. De håren som växt ut nu är tunna och fjuniga, nästan genomskinliga..men jag väntar med spänning.. 🙂 

Under vintern ska jag till optikern o kolla synen. Jag upplever att det är lättare att köra bil i mörker, jag blir inte lika bländad längre av mötande trafik..vet inte om även ögonlinsen blivit positivt påverkad men det borde ju optikern kunna ge svar på, tycker jag.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mozzarellan
2013-09-21 08:07
#138

Fint foto du satt in. En månad är ju lite tid så jag fortsätter med MSM i färskpressad citron o vatten var morgon. Är ju på semester nu så ser ju min kropp "mer" nu när jag smörjer in mig inför playan. Känner mig iallafall iform. Lunchen blir en grön smoothie med det som finnsi kylen typ och en bit parmesan och/ eller lite oliver. Lagad mat på kvällen. Har iallafall inte gått upp sen en månad tillbaka. Min dag: runt 10-10.30 till stranden. Vända blad i boken samt mig själv på solsängen. Ibland ett dopp. Hem vid18.00 Så det blir optimalt med Dvitamin :) Jag har oxå en katt,innekatt. det blir sällan rivsår då hon snällt kommer när jag tar fram klosaxen.

Mooniq
2013-09-21 08:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#139

#138 Mozzarellan

Vad härligt det låter med playan… Sola för oss allihopa! 😃

Min katt har aldrig sett en klosax, han är utekatt och storjägare och jag lovar - han har vassa klor.. han är 8 år men otroligt leken. 🙂

Antar att du har en raskatt om hon är innekatt? Får vi se en bild på henne? 

Här e Siggekatten….

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Mozzarellan
2013-09-21 08:18
#140

Åh, så fin han är din Siggekatten. Nej det är ingen raskatt alls. En föredetta vildkatt som inte ens går ut på balkongen …. Lekfull trots sina 11 år och superkelen. Trots sitt fd liv så har hon aldrig gåttlös och rivit inne utan håller sig till sin bräda. Försökte ladda upp ett foto, men linjen här är helt antik o kasst. Det kommer vid senare tillfälle

Mooniq
2013-09-21 08:20
#141

#140 då har hon funnit sin plats i livet. Vad härligt! 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Emma Kristina
2013-10-08 15:31
#142

Hej det är otroligt inspirerande att läsa denna tråd som jag också "bevakar" nu.

Har hållit på med LCHF i ett halvår och mår gott på många sätt och vis men kvar är viss värk i leder mm som beskrivs ovan av flera olika personer. Så nu blir det dags även för mig att prova!  Jag skall kolla de länkar du lagt in och se var man köper det bästa MSMe för mig.

Återkommer och berättar även jag, det är kul att läsa om era framsteg här och jag hoppas naturligtvis att även jag kommer att kunna räkna upp flera spännande förändringar till det bättre :))😃

jessirene
2013-10-16 01:03
#144

Jag tar 4 tsk varje morgon nu. Jag har inte fått något utrensnings symptom, såvitt jag vet. Trots att det "smakar lite beskt" så vill jag ha det på morgonen. Har vant mej vid smaken och jag har fått för mej att min kropp behöver det. Migränen kan jag inte konstatera effekt på. Dels för att skillnaden är svag, dels för att jag äter mycket annat också. Men jag läste om någon som hade blivit bättre efter ett halvår.

Det som har hänt, som sammanfaller i tid, är att min syn har förändrats. Och det har gått fort. Optikern påstår att det är åldersseende, hon har väl rätt. Men varför är jag mest besvärad på långt håll och varför har närsyntheten minskat på mitt sämsta öga? Väldigt irriterande. Men om det är närsyntheten som återbildas så är det ju bra. 

msm lösningen (som beskrevs ovan) är trevlig om man har fet hy som jag och inte gillar att glänsa i nyllet. 

Eftersom det är svavel testade jag mot mjäll också. Det fungerade inte alls. Så nu blir det den gamla vanliga sevorex mot det.

Mozzarellan
2013-10-16 08:48
#145

Min burk håller på att ta slut och när jag kollade med affären här och dess alternativ så var det häftigt dyrt. 100 gr 20 euro. Ev en mega burk på 800 gr för 70euro. Nu hittade jag denna sajt. Nån som provat köpa härifrån. Vet inte vad jag skall tycka om sajten…. http://www.cyteessentials.com/msm_powder.htm Han jag köpte min första burk av undrar om lederna är bättre, alltså saluförs den för ledvärk….. Har ett pirrande obehag i mitt knä som opererats för plica sinoviale, nån inflammation för ett tag sen. Men nu lugnare. Typ svårt att INTE byta position o läge hela tiden när jag ligger ner, men inga problem när jag använder benet, typ promenad etc. Mage o hud har blivit bättre. 2 månader med regelbundet 5 gr om dagen.

Mooniq
2013-10-16 09:03
#146

jag kollade lite på sajten, verkar vara ok, kul att mage och huden är bättre Mozzarellan.

jag köpte MSM från hightechscandinavia.se och det gör jag inte igen. sämre funktion och smaken var mycket bitter.. Så nu har jag köpt Alavis MSM igen.

så nu vet jag att det finns skillnader.

Alavis och Lignisul /Ion Silver är samma sak men saluförst på två olika sätt. Alavis är på 1 kg och för djur - men eftersom innehållet är detsamma så köpte jag den. Har redan ätit ur den första 1-kg burken.

Jag kör 3 tsk/dag och är nöjd med det.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Mooniq
2013-10-16 09:07
#147

#144 jessirene

jag märker att mitt mörkerseende är bättre sen jag började med MSM - med seendet kan man nog inte påverka alls.

jag gick till optikern som förklarade för mig att mörkerseende -är ju små små muskler som jobbar om hur mycket ljus som ska släppas in i ögat, så om muskler och leder blir mjukare av MSM så kan det ev ha effekt på ögonmusklerna oxå, men han var skeptisk då han aldrig hört om MSM. Jag märker skillnad - va bra sa han, det är huvudsaken.

Jag har inte läst nånstans att MSM ska hjälpa mot mjäll. Har du starkt schampo? för mjäll är ju hudens sätt att försöka återskapa en balans - starkt schampo förstör - huden jobbar och så blir det överproduktion av hud..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Lisabet
2013-10-16 10:59
#148

#146 Typiskt att MSM från higtechscandinavia var sämre, jag fick min burk igår. Har inte smakat än, det är lite kvar i den gamla.

jessirene
2013-10-16 11:29
#149

#147 Ibland får jag "mjäll" och det blir alltid bra av sevorex (receptfritt på Apoteket). Som innehåller svavel och salicylsyra. Så det var min egna tanke att svavel kunde hjälpa. Man måste ju prova. (Har använt ett Matrix schampo som jag inte haft förut, det kanske inte var bra för mej. Men jag har tröttnat på Sebastian.) Egen fundering: Om ögonmusklerna slappnar av mer, dvs hittar ett mer avslappnat läge än de någonsin haft, då skulle man teoretiskt sett kunna bli mindre närsynt, för det är ju ögats muskler som kniper ihop linsen till ett konvexare läge. Men det gäller ju då att linsen är elastisk nog. Och som sagt, bara en teori. Min närsynthet är inte stabil så jag kan inte säga att en förändring beror på det ena eller det andra. #145 Ang msm, det står ion silver på mitt. Inhandlat från shopping4net. Kanske skickar de utomlands också? 308:- för 500g.

Brynhilde
2013-10-16 11:50
#150

Just nu säljer dom alavis msm 1 kg för 439 kr hos shopping4net. Annars är priset 490.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

lilluss
2013-10-16 13:00
#151

Tipsar om MSM från Emin. Till häst & hund egentligen.
1 kg kostar 245 kr på Börjes Tingsryd. (Sida på nätet för hästfolk. ) :)
Har bara ätit i en dryg vecka ännu, så kan inte säga om jag märkt några skillnader. Återkommer. ;)

KarinJ46
2013-10-16 13:17
#152

Mooniq var ifrån köper du ditt Alavis? Jag köpte min första burk MSM från HighTech så jag har inget att jämföra med. Konstaterar dock att mina hälsprickor mer eller mindre försvunnit.

crikarlshamn
2013-10-16 13:22
#153

Börjes i Tingsryd - wow, de finns fortfarande :) 

Har fortfarande ett par Engelska ridjackor fràn dem samt ett par väl använda chaps. 25 àr senare…

http://webshop.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&$GUEST=SE&p=H

är det rent eller utblandat?

Annons:
Mooniq
2013-10-16 14:44
#154

#152 jag köpte från www.bodystore.se

#146 -jag vet inte om det är sämre men jag upplevde mer bitter smak och jag upplever att huden är lite torr på smalbenen,så jag köpte en burk Alavis MSM så nu blandar jag det med det från hightechscandinavia. 🙂

jag upplevde oxå att jag luktade mer när jag svettades på mina promenader - jag tror att det kommer att förändras nu när jag blandar de två sorterna. 

Av Alavis så luktade jag inte så starkt när jag svettades.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2013-10-16 14:50
#155

Det jag har läst mig till är att man kan framställa MSM på lite olika sätt, dels från DMSO, dels från cellulosa från tall, dels kemiskt i fabrik. De uppträder nog ungefär likadant i kroppen skulle jag tro. Nu Började jag med Alavis MSM som är framställt ur cellulosa, så kanske var min kropp inställd på det - och när jag bytte märke så var kanske den MSM'en framställd på annat sätt och min kropp märkte av det. En fundering från min sida. Om man har lite svavel i  kroppen så tror jag att man märker positivt med vilken sort man än börjar med. 🙂

Jag har provat att köpa dyrare och billigare - så jag föredrar nog den dyrare Alavis MSM -  den funkar bäst för mig.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

lilluss
2013-10-17 12:31
#156

Japp Börjes finns fortfarande!
Köpte mitt första träns därifrån på 80-talet. Använder det fortfarande! :D
Det mesta i hästväg är billigare där. 

Ja, det är 100% MSM i den jag köpte därifrån. Måste ju vara superpris! :)

Mooniq
2013-10-17 13:04
#157

Jag har oxå varit Börjes-fan! Jag hade travare och ett polskt halvblod för många, många år sen.. Köpte allt i hästväg, och hästklädväg därifrån.. Travaren jag hade var lite speciell men ett långt samtal resulterade i en perfekt sadel till henne.  🙂 Man var överlycklig när nya broschyren kom i brevlådan varje år.. i häftigt svart/vitt.. sista åren var det dock färgbilder.. vilken utveckling.. 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

jessirene
2013-10-26 22:09
#158

Nu har jag fått en svagare lins till mitt sämsta öga. Och ser bra. Även på nära håll. Visst har jag lite åldersseende symptom, men inte värre än förr. Den snabba förändringen var närsyntheten. Dessutom har jag fjun i hårfästet. Och lite ner i pannan, små ljusa. Frågan är, ska jag minska msm nu eller fortsätta på 4 tsk eller öka? Är mest inne på att fortsätta med samma ett tag till.

Mooniq
2013-10-26 22:53
#159

#158 kör du på samma dos om du känner att du mår bra. Kroppen sparar ju inget utan eventuellt överskott kissas ut.. 

jag kör 3 tsk per dag och har oxå massa fjun i pannan och är överlycklig för det.. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

jessirene
2013-10-27 10:22
#160

Min frisör fick kontrollera fjunet och kunde bekräfta att det var nytt hår. Hon hade hört talas om fler som fått mer hår av svavel. Inte det jag är ute efter men positivt med ett "tecken"😊

Annons:
Mooniq
2013-10-27 10:56
#161

#160 Att MSM kunde väcka upp sovande hårsäckar var enda anledningen till att jag började med MSM, men jäklar så mycket annat bra jag upplevt i kroppen oxå 🙂riktigt kul faktiskt eftersom jag har haft perioder med kraftigt håravfall i mer än 25 år.. så jag hoppas att det kan stabilisera sig och att jag slipper vara tunnhårig hädanefter…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[mia323]
2013-10-27 15:05
#162

Mina ögonbryn har kommit tillbaka. De har under senare år blivit tunnare och tunnare. Jag tar 1 tsk varje morgon. Tycker också jag upplever mer fjun i hårfästet. Har haft en del håravfall under åren men kan ännu inte säga om det blivit mindre.

Kajak11
2013-10-27 21:00
#163

Hälar och näglar batter, och kanske ochså mer hår, men har bara 2 tesked med toppar om dagen i vattnet. Tackar igen Mooniq!

jessirene
2013-10-31 02:08
#164

Nu har jag beställt 1 kg Alavis. Innan använde jag människovarianten Lignisul. Ska även ge lite till min äldsta hund i förebyggande syfte för lederna.

Sedan ska jag se om jag kan lura i sambon lite också. Han får obefogat ont i ryggen ibland. Men hans mage är lite speciell, så det kanske inte funkar.

HejdåTjockma
2013-11-08 09:36
#165

Jag klickade hem en burk från shopping4net igår (1 kg Alavis), det är absolut värt 350 kr och äcklig morgondricka för att se om det kan rå på mina knakiga knän (när jag går i trappor låter det som att någon tuggar knäckebröd) och stela ben. Bättre mörkerseende hade också varit välkommet.

Är dock lätt skeptisk eftersom det låter lite bra för att vara sant, men det är ju fler i tråden som vittnar om att det trots det är sant :-) 

Vad säger ni, röra ut i lite vatten och stå ut eller försöka dölja smaken med hjälp av något annat? Jag tänker mig att det smakar som vattnet på Island luktar…?

KarinJ46
2013-11-08 10:02
#166

Alltså… jag vågar knappt ens skriva det men jag är helt övertygad om att jag har massa nya ca 1-2cm fjuniga hårstrån som spretar rakt upp i mitt annars så tunna svenska raka babyhår!

Vad jag är helt övertygad om är att det hjälpt mot mina förut ca 5mm djupa hälsprickor, dom är helt borta efter ca 6 veckor (?) med MSM.

Jag rör ut i vatten och står ut med smaken, det är det värt.

Mooniq
2013-11-08 10:36
#167

Man kan dölja smaken med lite pressad citron i vattnet. Eller om man gör en smoothie på bär. Vatten eller mjölk/grädde. Blåbär ellrr svarta vinbär tar bort msmsmaken.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
jessirene
2013-11-08 10:57
#168

Jag sveper det i vatten och står ut. För jag vill inte ha smoothie e dyl på morgonen. Har börjat gilla det på något konstigt sätt. Hundarna får lite i maten och verkar inte störas alls av smaken.

Lisabet
2013-11-08 17:00
#169

Det blir mycket bättre i varmt vatten där det löser sig än i kallt.

Inte så att det blir gott, men mycket mera lättdrucket.

Nu klarar jag drygt 1 tsk om dagen. Första gången jag tog mer på em, så fick jag influensakänning på kvällen. Det hade gått över helt till dagen därpå, så det var helt klart inte flunsa.

HejdåTjockma
2013-11-09 11:18
#170

Tack för tipsen! Jag ska trappa upp försiktigt, och får smaka mig fram :-)

Mooniq
2013-11-10 08:52
#171

Igår var jag hos en Massör som håller på att utbilda sig till medicinsk massage. Jag sa till Eva som hon heter att hon får börja försiktigt för jag har inte nån gång i mitt liv klarat av att någon masserar min nacke/axlar utan att smärtan är total. Haft muskler som fiolsträngar - alltid. 

Igår var första gången som jag inte upplevde nån smärta alls. Efter en stund så kunde hon trycka, bända, knåda utan att jag upplevde något obehag alls.

Hon sa att mina muskler är jättefina, mjuka, inga knutor, ingen stelhet någonstans.. Jag blev så klart jätteglad. Ett stort plus till MSM som grejat detta på det halvår jag nu käkat det.. 😃 Ett kul bevis för mig som upplever förändringarna från insidan att även någon från utsidan kan bekräfta dem. 

Även hon äter och rekommenderar MSM.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

HejdåTjockma
2013-11-10 09:26
#172

Det är precis den effekten jag hoppas på när jag börjar på lördag! Jag har stela och onda muskler (på sistone även inflammerade), framför allt i benen, som jag hoppas ska må bra av MSM.  

Grattis Mooniq, det måste vara häftigt att uppleva en så tydlig förbättring!

Mooniq
2013-11-10 09:31
#173

#172 - tack. ja det är otroligt så bra det har blivit detta halvåret med så många saker.. jag är jätteglad.

såklart hoppas jag att du oxå känner alla positiva egenskaper - nu har ju jag ätit MSM i snart ett halvår så du får ge det lite tid. Jag började försiktigt i maj med 1 tsk/dag men ökade sen till 3 tsk/dag och håller det måttet ännu, min kropp har gett ett stort gensvar på många olika plan som jag skrivit om högre upp i tråden..

Lycka till 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Kajak11
2013-11-10 09:45
#174

Vad skönt att höra Mooniq! Jag fortsätter ochså. Min maga har krånglat men tror inte det har med MSM att göra. Har ätit bra mat i Göteborg i helgen. Toppmat. Mår topp därför. Trevlig söndag.

Annons:
Mooniq
2013-11-10 09:49
#175

#174 Kajak11 - ha en härlig söndag du med 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

KarinJ46
2013-11-11 13:34
#176

En annan sak jag noterat är att jag har fått mycket livligare drömmar (eller förmåga att komma ihåg drömmarna) Eller är det sovmönstret som förändrats? Nån annan med liknande erfarenheter?

Mozzarellan
2013-11-11 15:03
#177

Min burk är nu slut, en månad som jag inte tar nåt. Kan jag börja med min vanliga tsk dos eller bör man trappa upp igen?? Vädret har slagit om till höst och min opererade knä har en olustig känsla då och då. Alltså svårt att ha det i samma position länge….

Mooniq
2013-11-11 18:14
#178

#177 Mozzarellan

Jag vet inte om du ska börja med liten eller vanlig dos, men börja med ½dos och känner du inget så gå upp till fulldos en eller två dagar senare. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Internettan
2013-11-12 07:27
#179

Jag har en burk Lignisul hemma. Åt för ett par år sedan men mådde faktiskt dåligt av det, trots att jag ökade långsamt. Jag ändrade mitt sätt att äta just då också och en del av måendet kanske påverkades av det?

I alla fall blir jag sugen på att pröva igen. Men nu ser jag att bäst före datum är april 2013. Hade inte trott att svavel kunde bli gammalt. Vad tror ni - är det verkligen för gammalt eller är datumet bara en nåt-datum-bör-man-ju-ha-grej?

"Every point of view is a view from a point."

Mooniq
2013-11-12 07:47
#180

#179 Internettan

Det bästa är nog om du ringer/mejlar Ion Silver och frågar. Livsmedel ska ju ha ett bäst-före-datum men jag tror att produkten är fräsch om den stått i tex skafferiet där den inte varit utsatt för ljus/solljus eller stark värme.. Kanske finns det något telefonnummer på burken. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

SpurtAnne
2013-11-12 08:18
#181

Jag köpte msm från Börjes och började för några dagar sen med en halv tesked per dag. Blev väldigt skum i magen…milt uttryckt. Googlade lite på det och insåg att det var ganska normalt. Huvudvärk har jag också fått men redan i dag på 5:e dagen så känns det bättre. Kul att få såna här bra tips. Jag vet inte riktigt varför jag äter det men det verkar ju inte vara några nackdelar i alla fall. Cirkelträningen i morse kändes grymt lätt…nu när jag tänker efter.

Vi får se vad som händer i framtiden. Jag kör på i alla fall!

:-)

Annons:
Internettan
2013-11-12 09:24
#182

#180:

Ja, det är nog en bra idé. Det ska jag göra.

"Every point of view is a view from a point."

HejdåTjockma
2013-11-25 09:50
#183

Nu har jag två mornar i rad stjälpt i mig en klunk ljummet vatten med utrört svavel i. Inte det godaste jag har druckit, men absolut inte det äckligaste heller. Jag har börjat med en halv tesked typ, men har mått ok så jag ökar på dosen under veckan och ska försöka vara uppmärksam på eventuella förändringar. Spännande! 

// Skeptisk men hoppfull

Mooniq
2013-11-25 09:53
#184

#183 Nej, det är inte jättegott. men det blir lite bättre om du pressar i lite citron i vattnet. C-vitamin och msm hjälper varann i kroppen, så det är bra att ta samtidigt.. hoppas du känner dig mjukare i leder och att huden blir fin . bara ha lite tålamod 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2013-11-25 09:56
#185

jag har ätit MSM nu i över ett halvår, och mår fin-fint. Hårväxten har tagit fart, jag ser nya små fjunhår i pannan och mer hår på armarna. 

Jag färgade håret igår och för första gången på länge så skiner inte skalpen igenom.. vilken lycka .. 

Bestämde mig oxå för att fika med en ny bekant - supertrevlig karl.. känner mig som en fura i fritt fall.. 😍😃 så nu tycker jag att ni ska hålla tummarna för att han känner samma sak..  🙂☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

HejdåTjockma
2013-11-25 14:43
#186

Hmm, jag vill bara ha mer hår på huvudet, absolut ingen annanstans :-) 

Det låter härligt att befinna sig i fritt fall, jag håller tummarna Mooniq!

Kajak11
2013-11-25 22:17
#187

Lycka till med toppen och fikan:-)

evion
2013-11-30 10:10
#188

Har börjat borsta tänderna med msm och ta mig tusan om jag inte börjar få bukt med de där förfärliga ilningarna jag dragits med de senaste åren 😃

har även precis kört igång med ett nytt försöka med att dricka msm. Den här gången ska jag hålla i längre får se om det hjälper mina stela muskler, onda höft,rygg och axel. Har i princip ständig värk i höger sida utav kroppen. Även sambon har börjat och han hoppas få bukt med sina krampande armar.

Annons:
[bittek]
2013-12-07 20:23
#189

Jösses, vilken inspirerande tråd! I dag köpte jag MSM, hittade inget pulver här nere i Palma, men däremot ampuller med en dagsdos i varje (2 ml - vet inte motsvarigheten i gram?). Har precis tagit min första och den var helt smaklös. 

Nu är jag bara lite nervös för hur min mage reagerar. Men vad jag förstår så är den vanligaste biverkningen att man blir lös i magen. Eller har jag missförstått?

Har inte problem med hår eller naglar, däremot lite eksem som blossar upp då och då, samt en mage som kan komma i bättre form.

Asken innehåller ampuller för en månad, ska bli spännande att se om jag märker/känner nån skillnad!

Mooniq
2013-12-08 11:17
#190

#189 - kul att du provar och ja, oftast reagerar magen med att bli lös, om du får någon reaktion alls.. 2ml verkar inte vara så mycket. När jag började så åt jag ampuller och de innehåll 750 mg/st så jag tog till slut 7 st och det blev ungefär 5 gram/dag.. kanske finns det finstilt text som visar vikt i mg oxå på paketen.. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Brynhilde
2013-12-08 11:56
#191

1 kryddmått = 1 ml så det blir ju inte nån stor dos.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

[bittek]
2013-12-08 13:16
#192

Hittar ingen mer info, vare sig på förpackningen eller på nätet. Ampullerna innehåller 2 ml, men svavlet är utspätt i vatten. Kanske är det ett kryddmått svavel? Strunt samma, skulle nog inte våga testa nån högre dos i alla fall så här i början :-)

På en sajt hittade jag dock lite kompletterande info om hur man ska ta svavlet. Man ska tydligen hålla kvar det i munnen i ca två minuter innan man sväljer det. Förmodligen tas det upp redan där, kanske inte behövs nån större dos då?

SpurtAnne
2013-12-09 09:25
#193

Jag har missat mitt msm nu ett par dagar och jäklar vad det sprakar i mina leder igen! 🙂

Mooniq
2013-12-09 16:36
#194

#192

vilken dos man behöver beror kanske på vilka brister man har i kroppen. Jag började med MSM enbart för att jag läste att det skulle öka cirkulationen i huden som i sin tur kan sparka igång sovande hårsäckar. Jag är tunnhårig, med tunnt fjunigt, frissigt hår.. och på detta halvåret så har jag kört 3 tsk rakt av varje dag och upplever otrolig skillnad. Håret börjar sakta men säkert få bättre kvalite, det har börjat växa och i pannan har jag fullt av "bäbisfjun" och jag är jätteglad.. så jag har nog haft stor brist i kroppen och tänker fortsätta med mina 3 tsk/dag ett bra tag till, sen kommer jag att gå ner till 5 gram/dag = 1 tsk/dag. men just nu tänker jag boosta ett tag till.. =) 

Kul att fler provar och märker skillnad

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

jessirene
2013-12-10 01:48
#195

Jag har fått en "våg" i luggen av att det nya håret som bildas är kraftigare. Samt fjun och nytt hår i hårfästet. Ser lite lustigt ut, ser fram emot att det ska växa ut.

Annons:
peoy
2013-12-20 17:51
#196

Har återupptagit mitt intag av MSM för inte allt för länge sen, men då i form av 800mg plastkapslar (2 om dagen), vilket troligtvis var för lite för att ha nån extremt stor effekt..

Sista burken tog slut för nån dag sen, och då gick jag över till EMIN MSM (från hästbutiken).. Av min lite kraftiga höjning av dosen från 1,6g/dag till 3+2g/dag fick jag en ganska rejäl rinnsnuva (på väg att gå över nu snart tror jag) och lite huvudvärk (som jag inte haft på flera månader)

Kanske en tillfällighet som sammanföll med årets snuva, eller en reaktion på MSM-ökningen..

Har inte prova EMIN upplöst i vanlgit vatten för att dricka det, men den förra varianten av pulver var riktigt besk, så nu har jag blandat i kolsyremaskinsvatten för att maskera smaken (märks inget alls), och jag har fått för mig att pulvret löser sig lättare i bubblorna än utan..

Ska iallafall som jag läst tidigare och här vara bra för alla kända och okända åkommor, så nu delar jag och hunden på min 1kg burk..

jessirene
2013-12-20 18:00
#197

Ja, mitt häst msm delas också med hundarna 😊

HejdåTjockma
2014-01-13 12:41
#198

Nu har jag lyckats dricka MSM varje morgon sedan nyår, och är uppe på två tsk nu eller så. Har så klart inte märkt någon skillnad ännu men åhh vad jag hoppas! Vill minnas att jag har läst och tänkt att det kan tänkas ta ca två månader att märka skillnad, eller vad säger ni som också har börjat nyligen?

[flippjenny]
2014-01-13 19:46
#199

Har även startat med MSM. Har bara hållt på i ett par dagar, och får se om jag upplever något inom de närmaste månaderna. 

Tar det för håret (ska låta det växa långt) och för hyn. Håret vet jag inte om det kommer att göra mycket skillnad för håret ser fantastiskt ut redan då jag tvättar enbart med vatten. Hyn däremot har sett bättre dagar så jag håller tummarna för det. 

Har läst rätt mycket om MSM på longhaircommunity.com. Från användarnas utsagor så kan visst någon slags utrensning ske för en mindre del av användare - ofta i form av utslag eller akne. Några märker ingen skillnad förrän de boostar (3-tsk till flera msk om dagen). Föreslås att man i så fall boostar i ungefär en månad och sedan går ner till "underhålls"-nivå på 1 tsk om dagen. 

Kissas ut efter 12-18 timmar så jag kommer nog att ta min dagliga dos uppdelad på två tillfällen om dagen. 

Förekommer naturligt i smakrika grönsaker, och opastöriserad mjölk (ser ni, ännu en sak som vi missar där!) och annat. Jag ska när jag flyttar ut från storstan försöka få tag på opastöriserad mjölk och odla eget trädgårdsland. Tanken är att jag inte ska behöva ta kosttillskott för alla de där goda spårämnena som vi inte får i oss via den livsföring vi har just nu. Får väl bli en sån där mysko typ som dricker råsaft och gröna smoothies var dag.

Mooniq
2014-01-13 20:46
#200

Tja, jag kör på som jag gjort sen Maj förra året, 3 tsk/dag. Det håret som växt ut under hösten har bättre kvalité och en del lockar har återvänt. Frissigheten i luggen är borta och utefter pannan så har jag nu massor av ny utväxt, ca 3-4 cm långt. Jättenöjd!! Jag har börjat köpa svartvinbär eller blåbärs-proviva som jag tar 1 dl/ dag av - bara för att få i mig c-vitamin. Äter oxå lite mera paprika i mina sallader/matlagning.

Mår fint, utan knaster i tår, knän o fötter, bättre hud, bättre hår och naglarna har blivit starkare.. så jag fortsätter .. 

hoppas ni oxå känner förbättringar.. 

😃☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Kajak11
2014-01-13 21:10
#201

Härligt att höra. Tar kanske för lite men fortsätter ochså då näglar blir stärkare.

evion
2014-01-13 21:16
#202

Är uppe i två tsk per dag, ska nog öka på lite nu. Känner mig lite mjukare i kroppen men svårt att säga vad det beror på. Har ätit mycket kolhydrater ett tag nu och dessutom haft en besvärlig förkylning så det kan ju dölja eventuella positiva effekter.

Annons:
SpurtAnne
2014-01-14 13:09
#203

Mitt knaster försvann också! Upptäckte det faktiskt när jag stod på jobbet och det helt plötsligt small till i knät. Då hade jag glömt msm i 3 dagar! Började igen och har kört en månad men knastret är kvar. Kör 2 tsk per dag men ska kanske öka till 3 då.

För övrigt tycker jag att msm piggar upp!

skogs-tolva
2014-01-15 00:27
#204

Kan känna mig nästan speedad på msm om jag råkar tippa i lite för mycket en morgon 🤪

[flippjenny]
2014-01-15 13:31
#205

Hade gärna blivit speedad, är inne i en hemskt trött period just nu, men det har inte skett ännu 😴

HejdåTjockma
2014-01-15 20:53
#206

Ja  jag håller med, är tyvärr inte en av dem som blir pigg (eller så hade det varit ännu värre utan, det vet man ju inte iofs).

KarinJ46
2014-01-16 17:03
#207

Började med MSM i September, mina hälsprickor som jag hade då (ca 5mm djupa) är helt borta, samt det händer grejor med håret! Ungefär 4 veckor efter att jag börjat med MSM så började det klia i hårbotten, kanske nyuppväckta hårsäckar? I dagsläget kan min lugg konkurrera med Cameron Diaz i "Den där Mary", håret spretar åt alla håll och kanter, jag som alltid haft världens mjukaste babyhår. Tror också att jag kanske fått fler virvlar i hårbotten men jag ska höra vad frissan säger när jag ska dit om ett par veckor.

Suzanne56
2014-01-17 09:55
#208

Har någon erfarenhet angående cancerbehandling (strålning) o MSN? Funderar på att lägga det till mina kosttillskott när jag boostar inför kommande strålbehandling om ca 2 månader.

[flippjenny]
2014-01-17 11:01
#209

Det MSM gör är att det mjukar upp cellväggarna vilket underlättar upptagande av andra vitaminer och mineraler. Det skadar definitivt inte att lägga till MSM så att dina andra kosttillskott kan tas upp lättare.

Annons:
Suzanne56
2014-01-17 11:25
#210

Låter bra, det får nog bli att lägga till:-)

evion
2014-01-17 18:28
#211

jag har ökat dosen till 2,5 tsk nu och är faktiskt lite piggare, men det kan ju ha att göra med att jag äter striktare nu och att det äntligen är lite ljusare. Men jag är definitivt mjukare i kroppen. Hoppas det fortsätter så.

bombina
2014-01-20 19:39
#212

Är det någon som vet om det är någon skillnad på olika fabrikat av MSM? Min burk från Helhetshälsa är slut och jag skall börja med Alavis Msm från Ionsilver.

Mooniq
2014-01-20 21:37
#213

jag upplever att Alavis Ionsilver är den bästa av dem jag provat, och den blir oxå billigast då jag köper 1kg hink. det jag har läst är att man kan framställa MSM på lite olika sätt därav att de kan smaka mer eller mindre beskt, den sämsta varianten kan göra att man luktar mer när man svettas, så om man upplever att man luktar mer när man svettas kanske man ska titta på en dyrare variant. Av dem jag provat så är Ionsilver bästa märket.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Krobb
2014-01-21 08:37
#214

Någon som har testat dessa varianter: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=800081

Om inte annat väldigt prisvärt!

SpurtAnne
2014-01-21 09:43
SpurtAnne
2014-01-21 09:43
#216

Länken funkar inte som jag tänkt…men sök på msm så får du upp och kan välja 1 liter. Den kostar 245:-

Annons:
Krobb
2014-01-21 16:36
#217

Oj, det var ett väldigt bra pris. Blir att beställa hem en sådan när jag får hemsidan att fungera!

peoy
2014-01-21 23:03
#218

5kg burk..

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00792F1Q0

ungefär en 1000-lapp.. brukar vara fraktfritt från Amazon eu, och inge moms eller annat trams som gör det dyrare..

[flippjenny]
2014-01-22 18:51
#219

Känner mig som världens mes. 

Köpte hem nässelpulver och nyponpulver. Blandade ihop med lite grädde, tänkte: "Äh, provar, så farligt kan det väl inte va"

Det var nog det mest avskyvärda jag har fått i mig. 🤮

Får försöka göra en smoothie på skiten, men är en sån jäkla fegis, nu vågar jag inte prova själv, så illa var det i morse. 😟

Mooniq
2014-01-22 18:57
#220

nässlepulver är hemskt. jag blandade nässlepulver, lakritsrotspulver½ tsk och vatten o tippade i mig.. 

nyponpulver är helt ok att ha i smoothies 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mozzarellan
2014-01-25 08:58
#221

Här är mina upplevelser med MSM. Åt en burk förra hösten sen tog den slut.(4mån) Började så smått och upp till 5-10 gr om dan. Tog det i lite vatten med färskpressad citron. Tycker den funkade fint på ett opererar knä som gör ont av o till, typ det bubblar i knät eller ränner till. Hade nåt som heter plica sinoviale. Även hälar blev fina o mjuka, äter ju även kokosfett så de kanske är en kombo effekt. Nu har jag inte haft något pulver hemma 1 1/2 månad och känner av mitt knä igen. Naglarna är mjuka o hälarna torrare. (Visst det är även vinter då allt blir torrare) Till min lycka så kan min apotekare ta in en burk pulver :) 150gr för 13€ Så nästa vecka börjar jag igen. Nyponmjöl har jag tagit en msk i grön smoothie och även lite spirulina. Men för tillfället har jag tröttnat på smoothie då jag bara kör två varianter: Spenat,150gr, avokado150gr, gurka120 o en halv banan. Eller grönkål istället för spenat. Hm jo jag vet en halv banan, men slår jag ut kolisarna på dagintaget så ligger jag helt ok. Tänker jag fel???

Mooniq
2014-01-25 10:44
#222

Mozzarellan

Jag tror du tänker helt rätt, en ½ banan bör funka bra om det funkar bra för dig och inte skapar sötsug. Jag har kört extra svarta vinbär och blåbär och även köpt proviva blåbär/svarta vinbär för c-vitaminets skull. Proviva dricker jag ca 1 dl så det blir ca 10 gram kolhydrater där, men gör det direkt på morgonen och det har inte startat nåt sötsug hos mig. Man får ju prova sig fram med vad som funkar för just dig/mig. 

Jag åt upp mitt nyponpulver som jag köpte men klarade inte av brännässlepulvret, det var bara för mycket - hur nyttigt det än är, önskar att det fanns i kapslar att köpa men det gör det inte. så det har fått utgå.. 

Jag ska gå till frissan på måndag, ska bli kul o höra vad hon har att säga om mitt hår, då jag inte varit där på 7 månader. Jag själv märker klar förbättring i kvalité och att det har börjat växa ut nya hårstrån, syns tydligt i pannan,

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

jessirene
2014-01-25 19:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#223

Såhär kan det gå med MSM! Efter ca 5 månader.

Det syns bättre vid tinningarna men det blev ännu sämre bild.

Har också ätit nässelpulver, har inte ont av smaken men såg det som en kur och tar nu c-vitamin till msm:et istället.

Annons:
KarinJ46
2014-01-29 11:20
#224

Jessirene så där ser det ut på mig också!

Jag ska till frissan i nästa vecka, ska be henne titta lite närmare.

En annan fråga, det känns som det går åt en del MSM och jag undrar om någon känner till om det finns några större förpackningar att tillgå? Känns som att typ 5kg-hink hade varit lagom, för det blir rätt dyrt med mindre förpackningar.

Kan man använda sånt som "egentligen" säljs för häst/djurbruk?

Mooniq
2014-01-29 11:26
#225

jag kör Ionsilver Alavis 1 kg burk för häst o hund, enligt Ionsilvers hemsida så är det exakt samma innehåll i Alavis som i de mindre burkarna som har namnet Lignisul..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

jessirene
2014-01-31 08:43
#226

Jag använder också den. 1 kg är lagom för mej. Högre upp i tråden tror jag att det finns ett tips på en 5 kg förpackning.

Orakletidelfi
2014-01-31 12:51
#227

Är alltså MSM joniserat silver? Jag trodde det var svavel?

[flippjenny]
2014-01-31 13:54
#228

#227 Märket heter Ionsilver

Tror att de även säljer joniserat silver

Kajak11
2014-01-31 16:57
#229

Var hos frisören i dag. Ju nog har det kommit nya hårstrån:-)

Mooniq
2014-01-31 17:14
#230

jo, massa nya hårstrån här oxå, har köpt en årsförbrukning till 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
KarinJ46
2014-01-31 17:35
#231

Mooniq, hur många Alavis 1kg hinkar gör du av med på ett år tror du?

Mooniq
2014-01-31 19:08
#232

Ca 4 kg på ett år. Kör 1 msk/dag

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Krobb
2014-02-08 10:32
#233

Tror ni det skulle funka att använda Funlight Stevia + MSM, hur är det med funlight stevia är den OK? Tycker MSM är så extremt äckligt så det är svårt att få ner det, så att säga.

jessirene
2014-02-08 11:22
#234

Tänk att det bara är lite beskt och svälj med vatten. Vissa gör smoothie och säger att smaken försvinner. Själv undviker jag sött i all former, med du kan väl prova. Det är ju upp till var och ens egna ställningstagande med stevia och liknande. Att undvika sött är ju ofta för att inte trigga socker sug och för att vara på säkra sidan med främmande ämnen. Om man tycker att det är ok så ska man väl använda sej av det för att förgylla tillvaron.

Mooniq
2014-02-08 11:46
#235

#233 krobb

jag tycker att bästa sättet att få bort msm-smaken är pressa citron i vattnet, men du får såklart prova ditt sätt..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Krobb
2014-02-08 11:48
#236

Tack för tipsen, ska testa mig fram! Citron kanske fungerar.

[flippjenny]
2014-02-08 15:02
#237

Citron med msm funkar jättebra. I smoothie - funkade inte så bra för mig. 

Utan smaksättning smakar det ungefär som grape, fast utan sötma och syrlighet. Jag kör utan smaksättning, för ett glas kallt vatten efter msm-vattnet smakar underbart!

Annons:
peoy
2014-02-09 10:24
#238

För mig funkar det bra med att lösa upp 8 gram (krm) i ett halvt glas osmaksatt kolsyrevatten, blir nästintill smakfritt..

Jag är uppe i 2*8g per dag, hunden 2*2g per dag, så vår 1kg burk ska räcka i 50 dagar, sen har vi en till i källaren, och efter det får det bli 5kg från Amazon..

[Panama]
2014-02-13 18:17
#239

Inga läskiga biverkningar någon?

[Panama]
2014-02-13 18:17
#240

Inga läskiga biverkningar någon?

Mooniq
2014-02-13 18:19
#241

Äter man det sent på em kan man bli lite jobbigt pigg på kvällen 🙂 har upplevt det några gånger när jag missat att ta det på förmiddagen. Organiskt svavel är ett kroppseget ämne, vi har det i våra muskler, det finns i kött o grönsaker men försvinner vid tillagning, därav att det kan vara bra att äta det som tillskott.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Panama]
2014-02-13 18:37
#242

Har läst att man kan få utslag på kroppen av msm :S

Mooniq
2014-02-13 18:39
#243

ok, jag har inte haft några utslag, om man läser på bravara.se så skriver de att man ska börja med 1 krm / dag för att vänja kroppen, man kan bli lös i magen annars.. men självklart kan vissa reagera, vi är alla olika 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

SpurtAnne
2014-02-14 06:59
#244

Jag blev superlös i magen i början. Varning för att ta msm:et på morgonen…på jobbet.

Annons:
jessirene
2014-02-14 10:30
#245

Tar alltid på morgonen pga piggheten. Förutom att man ska fasa in det försiktigt så har jag inte märkt av några oönskade biverkningar. Mer hår och mindre migrän är det enda jag upplevt. Provade lite citron i idag. Det dämpade ut beskan.

Kajak11
2014-02-16 14:25
#246

Har liten paus då jag tar dråper blant annat mot candida som ger lös mage. Men det funkade med svoveln. Frisören kunde se att det hade kommit fler hårstrån:-) Så nu er det bara vikten som strular lite grundet candidan. Äter iblandt lite yoghurt i helgens frukost men inte nu. Lite ost i helgen och grade brukar funka, men trötthed och kanske lite stress störar detta. Så inget mjölk men ibland lite grädde i kaffet. Tack Mooniq för svoveltippset. Den kommar åter snart:-)

[flippjenny]
2014-02-17 09:01
#247

#240 #242

Jag fick lite utslag på ryggen, men kan inte säga säkert att det hör till att jag har börjat med msm. Det skulle också kunna vara för att jag fick massage, och massören använde paraffinbaserad olja (och jag kör nopoo, så det blev nog en reaktion för huden). 

Nu är de borta - hade dem i ungefär 1 månad - små koppaktiga utslag som kliade. Inte många, mellan 5-10 stycken.

Vanlig biverkning: Magen reagerar, men om man har trög mage så kanske det är välkommet.

lenanita
2014-03-01 16:55
#248

Det stod lite om borrelia längre upp i länken. Här finns en mycket stark historia om borrelia. Det tycks finnas olika sorter.  http://diagnosfamiljen.blogspot.se/2014/02/min-silverblogg.html

Biami1.
2014-03-19 12:03
#249

Har läst igenom hela tråden. Min man har mycket problem med muskler. leder, hud, migrän … Funderar på om jag kan smyga ner pulvret i hans morgonkaffe? Tror ni kaffesmaken maskerar smaken på MSM? 

Han själv säger att han provat "allt" och ingenting fungerar, därav smygandet.

jessirene
2014-03-19 13:55
#250

Vad äter han förövrigt? Min sambo blev av med psoriasis och ledvärk med lchf. Min migrän har blivit mycket bättre och jag tror att msm bidrar. Kolla i migränrubriken om du är intresserad. För jag provar ganska mycket och tar myrsteg framåt. Jag har bestämt mej för att äta bort migränen. Det kanske din man också kan. Men det är inte säkert att det finns en Quick fix. Det kan även handla om tillräcklig dos, tex ta för lite omega 3 så hjälper det inte och så tror man att det inte behövs.

Jarunka
2014-03-19 15:16
#251

Jag brukar köpa C-vit brus tabletter, rispar en skåra i mitten och tar då en halva C-vit tablett (500mg) tillsammans med MSM (1 tsk),  vilket är  bra kombo vad gäller nyttighet och ganska god smak på köpet.

Annons:
Jarunka
2014-03-19 15:22
#252

#250 Hur lång tid tog det din sambo att bli av med psoriasis m h a LCHF??? Jag har samma problem, men senaste månaderna tyckte jag att det minskade väsentligt, men sen tyckte jag att det kan bero på den milda vintern. Men knaske - bara kanske - att det är dieten som håller på att göra mig frisk igen…!!! Har ätit LCHF i knappt 1 år.

Biami1.
2014-03-19 15:35
#253

#250 jessirene Min man äter traditionell kost, han tror inte på LCHF tyvärr. Han äter ungefär samma mat som jag fast med pasta/ris/potatis/bröd/socker osv.

jessirene
2014-03-19 20:16
#254

252 När jag frågade honom nu så säger han att Han har lite utslag kvar, men det är mycket bättre. Värken försvann på några veckor. Och har inte kommit tillbaka på ca ett år. 253 Jag tror att det är svårt att få effekt på de reparerande kosttillskotten så länge man fortsätter att belasta kroppen med spannmål, socker mm. Jag skaffade msm kapslar till min sambo, just för smakens skull. Får du i honom dem så kan det ju knappast skada. Men man ska höja dosen försiktigt. Jag har någonstans läst om någon som blev av med migränen efter ett halvår. Så man får ha tålamod.

konichiwa
2014-07-11 13:08
#255

Jag har inte läst hela tråden men har någon annan tipsat om att iHerb.com har billig MSM i 1 kg burk? Med frakt går det på 220:- Köper man mer så blir ju fraktkostnaden utslagen på fler.

När nyponpulvret inte fungerade på mina onda knän längre började jag med denna MSM och är smärtfri igen.

Kajak11
2014-07-11 21:08
#256

Hur är det i dag Mooniq? Använder du fortfarende MSM med bra resultat? Börjar igen snart men har haft problem med magen en lång stund och vågade inte kombinera med MSM= mer lös maga. Trevlig sommar helg.

Mooniq
2014-07-12 07:28
#257

#256 Kajak11

Ja, jag använder MSM varje dag, Under lång tid så körde jag 1 - 2 msk/dag, 

Nu kör jag underhållsdos som är 1 tsk, mitt hår har verkligen kommit igång o växa o jag är jättenöjd. Mindre kul att håren på smalbenen blivit svarta o grova men hellre att jag rakar smalbenen och känner att jag har hår på huvudet så inte skalpen syns 🙂 Har till och med varit o permanentat mig. jättenöjd!

Jag äter även tillskott av Pantoten (B5) och Biotin som hjälper upp hår, naglar o hud. 

Jättenöjd och kommer att fortsätta med MSM i många år.  Jag kör Ion Silver Alavis 1kg burk, nöjd med den.

Om man går in på www.crearome.se så har de riktigt bra pris 380 kr + frakt (fraktfritt över800 kr tror jag). 

Den MSM är doftfri, jag har upplevt att andra sorters MSM kan göra att man luktar mer när man svettas/tränar.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Kajak11
2014-07-15 07:41
#258

Det är ju härligt Mooniq….ja jag har ochså börjat igen. Min maga strulade hela första halva året men tror jag styrar den bättre nu och därför vågar MSM igen. INGET vits med lös maga var dag..:-) Har försökt lite av vart som probiotika och annat men fick inte provat collodialt..silvar. vet liksom inte..vågade inte:-) det var en maginfektion som sat detta i gång.

Annons:
Lisabet
2014-08-25 15:37
#259

Nu har jag träget tagit MSM i 1½år, och inte tyckt att det har någon större verkan, även om det är svårt att avgöra.

Men idag var jag och klippte mig, och frissan sa att jag hade en massa nya fjun och hårstrån!

Tjoho!!

Ove-D
2014-08-28 00:37
#260

Jag tar MSM mot krånglande mage.

[Lolls!]
2014-11-17 20:04
#261

Hallå hej!! Jag såg den här tråden i somras nån gång och blev inspirerad till att prova MSM. Ivrig som jag var så köpte jag ett helt kilo och tänkte att jag skulle använda upp allt innan året var slut. Men pga krånglande binjurar, och den extrema hjärtklappning och ångest jag fick av MSM, så väljer jag nu att sälja det till någon i Gbg. Är det någon som känner sig sugen? Känns lite konstigt att sälja men det känns dumt att bara hälla ut det i vasken också. :( Så, om det är någon som känner sig sugen på att köpa nästan ett helt kilo MSM (jag tog ca 1-2krm under max två veckor) för 350 så är de välkomna att kontakta mig. :) 

Lolls

Kajak11
2014-11-26 17:57
#262

Jag har använt MSM sedan i somras och det har gått bra för näglar och föttar. Hoppas frissan tyckae att det har blivit mer hår nästa gang jag skall ditt om en kort stund innan julen i alla fald.. Inget problem med lös maga. det var maginfektion från annat jag hade på våren tills midsommar. Ja, det tog en stund innan det var hellt borte. Jag tar ochså magnesium innan läggdags. Det går bra med magen. Grundet extra träning tar jag 1 mulitivitamin bredvid dagligen.

Mozzarellan
2015-07-25 23:39
#263

Hur har det gått för er som ätit/äter MSM?

Brynhilde
2015-07-26 14:23
#264

Jag är mycket piggare när jag äter msm. Jag tar 3 tsk/dag. Gjorde ett uppehåll på 3 månader för ett tag sen och jag blev sämre och sämre så jag började igen. Är fibromyalgiker och har hypotyreos med bla kronisk trötthet som följd och det är just den här tröttheten som förbättrats drastiskt med msm.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

jessirene
2015-11-05 02:14
#265

Fortsatt bra effekt. Tar en dryg matsked varje morgon. Får bättre hår, blir pigg och hjälper delvis mot migrän.

Annons:
SpurtAnne
2015-11-05 13:08
#266

Eftersom det är så äckligt med msm så har jag ibland uppehåll, det har jag haft nu en månad kanske och fy vad det knastarar och knakar i alla leder. Började idag igen så nu blir det bättre snart. :-) Otroligt vilken skillnad en tesked om dagen gör för lederna!

peoy
2015-11-08 13:14
#267

Blanda i C-vitamin, så blir det inte lika äckligt (märks inte alls att det finns där)

jessirene
2015-11-08 20:14
#268

Eftersom jag blir pigg och mår bra så har den beska otrevliga smaken blivit en del av morgonritualen som jag inte vill vara utan. Lite citrondroppar i msm vattnet tar bort det mesta av beskan.

jessirene
2015-11-08 20:14
#269

Eftersom jag blir pigg och mår bra så har den beska otrevliga smaken blivit en del av morgonritualen som jag inte vill vara utan. Lite citrondroppar i msm vattnet tar bort det mesta av beskan.

Upp till toppen
Annons: