Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

Ok med mer kolhydrater vid träning?

2013-05-12 01:41 #0 av: Li@

Hej alla!!

Nu behöver jag er expertis. Jag är kvinna på 26 år som har mina fyra sista kilon att gå ner. Har kört lchf nu i ca två månader och mår kanon. Har legat på 20 gram kolhydrater per dag och även haft lite koll på kalorierna, då jag ville ha lite kontroll på hur mycket jag stoppade i mig.

Jag löptränar 3-4 dagar i veckan och har nu börjat känna mig orkeslös och energilös vid löpningen. Känner inte heller att jag kan maxa på samma sätt som jag gjorde innan lchf.

Har läst lite på internet att man kan äta mer kolhydrater om man tränar. Typ 50-100 gram per dag.

Så nu till min fråga. Jag mår ju bra på lchf och vill verkligen leva så här men kan jag öka upp kolhydraterna till typ 50 gram när jag tränar? Tänkte typ lite finn crisp, nötter och lite rotfrukter kanske?
Är ju sååå rädd för att jag ska sluta gå ner i vikt. Har ju mina fyra sista kilon kvar...
Överallt läser man ju att man ska ligga under 20 gram när man vill ner i vikt. Gäller detta även för oss som tränar eller är det för dem som inte tränar?

Löpningen är viktig för mig och vill ju kunna kombinera den med bra kost och samtidigt med ork och energi.

Så ni som vet om ni snälla kan hjälpa mig att svara på mina frågor vore jag så tacksam.

Anmäl
2013-05-12 01:48 #1 av: Zepp

Mnja 20 gram är bara ett förslag för snabb omställning och så kommer garanterat alla att hamna i ketos och allt vad det för med sig.

Alla kan äta precis så mycket kolhydrater de tål!

Grejen med de 20 är främst att man därifrån skall testa sin gräns,

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-05-12 04:42 #2 av: jessirene

Hej,
Min viktnedgång var ca 15 kg. Den skedde genom att slopa socker, sött och kvällens kolhydrater. Alltså ganska långtifrån lchf. I övrigt tränade jag löpning så gott det gick. Jag började alltså med lchf efter att jag blivit helt nöjd med vikten.
I början kände jag en svacka i löpträningen, farten och drivet var sämre. Men jag vill verkligen komma över i fettdrift och håller mej till ganska låg kolhydrat nivå.
Nu tycker jag att jag har fått ordning på löpningen. Efter ca 3 månader.

Det är inte säkert att din kropp ställt om helt ännu så jag tycker att du ska ge det en chans.
Läs lite på Jonas Bergkvist blogg eller Coltings så kan du få lite inspirerande input.

Anmäl
2013-05-12 06:21 #3 av: goliath

#0

Sålänge du inte är väldigt sockerberoende eller har en mycket förstörd metabolism så har det nog ingen betydelse överhuvudtaget för dig, viktmässigt, om du äter 20 eller 50 g kolisar om dagen... Det är inte säkert att 200g spelar någon roll heller.. Här får du nästan känna dig fram..

Strikt kolhydrat restriktion över tid, med tanke på vikt, är egentligen bara nödvändigt för den som har stora fel i kolhydratmetabolismen eller är mycket sockerberoende.


Anmäl
2013-05-12 08:53 #4 av: kaisakavat

Å andra sidan - man kan ju behöva vara rädd om ett vinnande koncept. Glad När viktnedgången funkar så vill man inte gärna riskera att sabba detta.

Att öka kh-intaget kan förstås hjälpa mot segheten vid träning. Segheten beror ju på omställningsbesvär - din kropp har ännu inte ställt om till använda det nya bränslet fett-ketoner fullt ut - och mer kh skulle göra mer energi tillgänglig. Men segheten är ju också övergående.

Ett alternativ till att öka kh-mängden, är att hålla ut och acceptera läget ett tag, för att vänta ut omställningen. Då riskerar du inte att eventuellt störa viktnedgången. Och kh-mängden kan definitivt utökas på sikt. När du är nöjd med vikten. Finns ingen särskild anledning att äta strikt då. Kanke inte nu heller - men det går liksom inte att veta säkert.

(Jag är nyvaken.. tror jag uttrycker mig omständigt. Men det går kanke fatta.. :P)

Anmäl
2013-05-12 09:18 #5 av: Wildrat

Segheten är normal. Om du håller ut kommer den snart att gå över även utan ökat kolhydratintag. Håller med Kaisa ovan i allt.

Anmäl
2013-05-12 09:19 #6 av: cezil

Läste precis igår att för varje 15minuters pass träning kan du lägga på ca 5g kolhydrater - om du sedan vill äta dom före eller efter träning spelar inte så stor roll... Då är det alltså träningsform som löpning, crosstrainer mm.. Och tränar du så pass mycket som du gör så tycker jag att du kan äta något mer kolhydrater innan dina träningspass...

Anmäl
2013-05-12 09:20 #7 av: patriknn1

Mitt förslag: fortsätt äta som du gör, men lägg till ca 10-15 g kolhydrater + lika mycket protein, omedelbart efter träningen. Ris, morötter, bananer, konserverad tonfisk, kokt kyckling, osv.

Vänta sedan ungefär 1 timme innan du äter nästa måltid, som då blir en normal Lchf- måltid.

En sak till: kokosfett! Ger relativt snabb energi, och är det mest ketogena fettet, så det är bra om kokosfett utgör en hyfsat stor andel av ditt totala fettintag.

Anmäl
2013-05-12 13:29 #8 av: spirit

Varför äta kolhydrater och därmed omedelbart få kroppen att slå om från förbränning av ättiksyra från fett till förbränning av ättiksyra från socker och därmed stänga av sin största, bästa och säkraste källa till ättiksyra?

Sockret är opålitligt, tar slut alldeles för snabbt (<2h) medan 15 kg fett i kroppen täcker 144 h oavbruten maxnivå (1 000 kcal/h) 

Levern sköter all sockerproduktion man behöver (1,5-3 g glukos i hela blodvolymen om 5,6 L hos 70 kg person).

Att du orkar litet mindre nu kan vara att din omställning inte har fixats ännu. Tänk på att du ätit kolhydrater i många herrans år (26 var det visst) och vant kroppen med att alltid peta i dig kolhydrater.

Anmäl
2013-05-15 07:05 #9 av: Li@

Hej alla och stort tack för era kommentarer!

Måste ju berätta, jag höll ut och fortsätta hålla mig till mina 20 gram och har alltså inte ökat på kolhydraterna. Däremot ökade jag mängden mat lite mer. ( äter två gånger om dagen, då jag blir mätt på det) men alltså lite mer ost än vanligt : )

Och idag helt plötsligt är det som om det bara har vänt. Har haft sååå mycket energi, känner mig typ hög : ) har tom kunnat springa innan frukost. Har en ständig metallisk smak i munnen, känner mig hur lätt som helst!

Vad hände liksom?? Är det detta som alla pratar om att när man väl kommit över i fettdrift och att kroppen nu är ketos?

Jag har ju varit rätt så fetträdd när jag började och även om jag gick ner tre kilon snabbt så har min hjärna liksom inte riktigt kunnat acceptera det här med fettet.

Denna känslan är ju helt underbar! Tänk vad lite tålamod och uthållighet kan göra. Ska bli kul att ställa sig på vågen igen om en vecka och se hur det ser ut.

Anmäl
2013-05-15 09:04 #10 av: Aniara4

Tänk på att vågen inte säger så mycket egentligen, särskilt inte vid så små viktskillnader som i ditt fall (väger man däremot 150 kilo är det väldigt osannolikt att den vikten är förenlig med god hälsa). Det kan hända att du bygger mer muskler med din träning i kombination med den här kosten, och muskler väger som bekant mer än fett.

Har du mätt dig med måttband för att se om det blir någon förändring i exempelvis midjemått?

Anmäl
2013-05-15 10:03 #11 av: jessirene

Visst är det en kick! Värt att vänta på. Muskler byggs inte så fort, särskilt inte med löpträning. Det är bra att kombinera löpningen med lite kroppsuppehållande styrketräning, typ planka och sidoplanka. Lätt gjort när man ändå stretchar:-) 

Anmäl
2013-05-15 11:34 #12 av: [Majbot]

Genom att ta bort kolhydrater från din kost så hämtar kroppen energi från fettet på kroppen som energi. Kan tycka att det är bäst att hålla dig på 20-40 g kolhydrater/dag isåfall.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.