Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 2789 ggr
Zolunia
2013-05-11 15:42

Jättebråk med pappa :(

Min lillebror är överviktig, precis som jag var i hans ålder.

Han åt en påse ostbågar på en dag. Plus godis och normal mat. Dagen efter blir han sötsugen klockan 22 på kvällen och påminner min pappa om att han har lovat honom en bulle. EN kanel bulle. Mamma protesterar, men i vanlig ordning försvara min far min lillebrors rätt att äta vad han vill och vara lycklig. "Hellre ett lyckligt tjockt barn än ett olyckligt smal".

Indianen i mig hoppar ut och jag flippar TOTALT. Vräkte ur mig all min ilska och all syra som fortfarande fräter i mina sår från min fetma-period. Jag blev så kränkt att jag skrek åt min far. Jag sa att jag skämdes över honom och att jag vet mycket mer om nutrition är han. Han blev så sårad och jag bromsade alla tankar på att säga ännu elakare saker. (Min lillebror sprang in i toalett och grät.)

Detta var igår. Jag vet varför jag reagerade som jag gjorde. Jag har känt så här länge, men jag hade aldrig velat ha denna diskussion på detta sätt. Idag skäms jag. Men indianen inom säger: "Du hade banne mig rätt!!!"

Annons:
Zepp
2013-05-11 16:16
#1

Eh.. jag undrar när en liten skål lördagsgodis för hela familjen och en 33 cl läsk för barnen försvann och hela vanvettet klev in och tog över helt?

Vad var det som hände, när hände det och varför?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MimLan
2013-05-11 17:08
#2

Du hade rätt, men du får nog se på det som ett ventilen släppte ordentligt snarare än att du åstadkom något. Det var nog en väckarklocka för din pappa om inte annat. Men frågan är vilken väckarklocka. För det är ju så, att utbrottet inte handlade om just den där bullen, den handlade om hela bagaget. Du, din bakgrund, din övervikt, upprepade mönster i din bror.

Nu kan du gå vidare och se att ni alla vill pojkens bästa. Backa tillbaka till din pappa och prata med honom, berätta hur det var för dig, och vad det kostat dig. Få honom att se att ni båda inte vill att pojken skall ha det så och att vägen ur det faktiskt handlar om de där små sakerna som när de är vardagliga blir ett problem. 

#1 På 80-talet. Växte upp (-73:a) med drickaback där man fick ta en läsk på lördagen, köpa en liten pappers-godispåse där 100 gram godis var i överkant och man köpte styckvis. Föräldrarna tog lite nötter till en flaska vin, Blue Nun! Minns mellanstadie-skoldanserna när jag en gång gjörde det oerhörda att dela på en chipspåse med en kompis. En sådan där 100 grams-chipspåse som knappt finns idag.

Lilltilda
2013-05-11 17:11
#3

#1 Undrar lite det jag med även om jag aldrig varit med om att hela familjen delat på en liten skål godis. Snarare ätit en liten skål godis var. Jag är 37 år. När jag var liten delade vi en 300 g påse chips på 5 personer och fick en 33 cl läsk var. Max EN gång/vecka. Idag såg jag två barn i 10-årsåldern köpa en 300 g chipspåse att dela på och varsin 200 g chokladkaka samt en 1,5 liters Coca-Cola och jag tycker mig se att barnen idag inte har en speciell godisdag utan godis äts flera ggr i veckan.

~God loves you, and I´m trying! ~

goliath
2013-05-11 17:16
#4

#1

Har det något med intåget av "tv-dinners" att göra? "Mysa" framför tv´n med nått gott… Film och mat.. Film och godis..

Siggebus
2013-05-11 17:27
#5

#1

Det har jag också undrat många ggr 🤔
Men bidragande orsak är nog det enorma utbudet, den enorma exponeringen och all jäkla reklam i tv:n stup i kvarten.

T om jag som brukar säga att jag inte bryr mig om reklamen måste nog
erkänna att jag ändå blir påverkad - man matas ju stup i kvarten med dessa frestande bilder och trots att jag inte faller för frestelsen längre och köper skiten mer än enstaka tillfällen så kan jag känna hur det vattnas i munnen ibland.

Ett exempel är när man ser reklamen för glassen Magnum mandel - närbild när någon tar en tugga och man hör det där ljudet som uppstår när chokladen på glassen spricker! Uäääää, nu blev jag sugen igen ha ha 🤪
#4
Ja fenomenet "Fredagsmyyyys" med lockande melodislinga som alla kan sjunga utantill är ju inriktat på att man ska sitta och kränga en massa framför tv:n….bara det att det blir inte bara på fredagarna 😕

odjuren
2013-05-11 18:32
#6

#0 Stå på dig!! Prata med din pappa om hur du mått och mår ännu, jag vet att de kan vara jävligt svårt, men de behövs! Han ser mest troligt inte saken så som du gör och vet inte att de han gör, tex låter lillebror få den där bullen, skadar din lillebror och även dig och resten av familjen!

//Odjuren

www.odjuren.com

Annons:
hemul
2013-05-12 09:15
#7

#1 Jag tror det hänger ihop med när barn slutade bli vuxna. Vuxna idag fortsätter att gå i barnkläder och fortsätter att äta barnmat inklusive godis och dricker barnsaft.

Zolunia
2013-05-12 13:38
#8

Tack för alla svar och inlägg. Jag har fortfarande inte prata med min far igen… Får se när jag orkar. Men det måste lösas.

#1
I min familj ändrades allt nät mamma fick mer jobb och pappa bättre betalt. Då började de ha råd att "skämma" bort oss och sig själva mer. Sedan är jag övertygad om att en bidragande faktor är att godis och annat skräp är förhållandevis billigt i jämförelse med riktig/nyttig mat. För ett halvt kilo riktig smör får du två chipspåsar. Så folk köper billig margarin för att ha råd till åtminstone en chipspåse. Det räcker att jämföra kilopriset på godis (69.90 kr/kg) med nötter (129 kr/kg).

crikarlshamn
2013-05-12 14:35
#9

Pà tal om matprogram…

Delar med mig denna videon - Anthony Bourdain i Canada, speciellt andra delen av programmet - har aldrig sett liknande.

Recommenderar resten av serien för inspiration till ny matlagning,.

MimLan
2013-05-12 15:18
#10

Det handlar dock inte bara om vad för vanor man har inom familjen. Det är snudd på omöjligt att undvika det för barnen:

"Sedan trettiotalet har konsumtionen av socker ökat med tio kilo per person och år. Det är konstant sockerfest. Som diabetikermorsa blir man extremt medveten om alla extra festligheter i barnens tillvaro. I skrivande stund ringer de från skolan: ”Det blev smet över från våffeldagen, så det blir våfflor till mellis igen”. Andra dagar: fettisdagen, kanelbullens dag, alla hjärtans dag med geléhjärtan. En i personalen ska sluta: glass. Trivseldag: äppelkaka med vaniljsås. Roliga timmen: fikabröd. Baka på fritids. Oboy till mellanmål.

Lägg till detta de flesta familjers fredagsmys, lördagsgodis, släktträffar, barnkalas och en kost med mycket kolhydratrika flingor, pasta och vitt bröd. Bukspottkörteln – det organ som producerar blodsockersänkande insulin – får aldrig vila. Åldersdiabetes kryper ner i åldrarna och vart femte barn är överviktigt. Förvånad, någon?"

_http://www.dn.se/ledare/signerat/priset-for-var-sota-synd
_

Siggebus
2013-05-12 15:23
#11

#10
Usch ja - jag är SÅÅ glad att jag inte längre har barn i förskole/skolåldern!

När jag hade det var jag "lyckligt" ovetande/okunnig om hur mycket socker spelar negativ roll.

MimLan
2013-05-12 15:29
#12

Jag minns nog inte helt rättvist när det gäller fritids som jag gick på fram till 1985 kanske. Men bortsett från att det var en hel del kolhydrater i maten, då det oftast bara var mellanmål, så var efterrätt något mindre vanligt. Födelsedagsbarn kunde få välja vilken mat det skulle vara, men då en favoriträtt, inte snask.

Seglarina
2013-05-12 20:27
#13

#9 skrivet av crikarlshamn 

Woaw! Vilken matorgie. Jag kände min frestad fram till dom kom till den där lönnsirapsfarmen(?) Då ballade det ur totalt ju. Fullständig superfrossa. Våra herrar Stenbeck o/c lär ligga i lä där, fast dom kanske frossade oftare, vad vet jag. Men innan dess var det bara en lite klick potatismos och en skiva formfranska som stack i ögonen egentligen. Frågan inställer sig: Hur mycket kolhydrater är det i tryffel tro?
😃

Annons:
crikarlshamn
2013-05-12 20:43
#14

Tryffel är en "fungus", so go ahead - frossa! 

http://truffles.trufflehunter.co.uk/2011/01/nutritional-value-of-black-and-white.html

Skämt àsido, de frossade i svart tryffel, vill du njuta utan att bli ruinerad av vit tryffel, euroforisk, köp vit tryffel salt. 

Fantastiskt pà morgon äggen, scrambled eller hàrdkokta… 😃

Black and white truffles are incredibly high in protein and essential amino acids, which makes them a firm favourite amongst vegetarians. Protein is one of the most important components of the nutrition our bodies need in order to function and flourish, especially considering today’s diets are so high in carbohydrates and fats. While your typical black or white truffle consists of approximately 70% carbohydrates, studies have shown that our bodies cannot actually digest this, resulting in them being non-fattening as well as high in fibre. They are also characteristically low in fat content and are cholesterol-free, which is great for guilt-free indulgence! Furthermore, of the existing fats to be found in black and white truffles, the majority percentage consists of linoleic acid, which is an essential fatty acid in the human diet.

Zolunia
2013-05-13 12:16
#15

Intressant att se hur mitt bråk med farsan kunde sluta med att handla om tryffel… Livet är bra rolig! 😃

redets
2013-05-13 13:17
#16

#15 Jag trodde jag bytt tråd att läsa i. 😉

crikarlshamn
2013-05-13 13:22
#17

Fràn bràk till matvanor till matprogram till kolhydrater i tryffel, livet kunde vara värre 😎…

Seglarina
2013-05-13 17:48
#18

#15 skrivet av Zolunia 

Förlåt, filmen var intressant helt enkelt. Men det är ditt ämne också, därför har jag läst tråden. Jag tycker att det är sorgligt att socker konsumptiuonen har ökat så väldigt, När jag var barn i slutet av 60-talet så fick jag och min bror dela på en 33 cl läsk om vi hade gäster. En påse chips räckte till hela familjen på lördagkvällen (fredagsmys fanns inte).

Jag hade förut en kraftigt överviktig kollega som köpte 2-3 gigantpåsar chips till sin son påstod hon. Jag nämnde en gång att det kanske inte var så smart att han åt så mycket av det skräpet." Men han är så smal" sa hon. "Än så länge ja" hade jag lust att svara.

Jag är dock inte så förvånad som ovanstående inläggare säger att dom är. Om socker och snabba kolhydrater är så beroendeframkallande som det sägs, och jag har ingen anledning att inte tro på det, så är det endast den naturliga följden. Vi matas ju hela tiden, både bokstavligt och bildligt med snabba kolhydrater. Man påstår till och med att vi måste ha socker för att hjärnan ska fungera (det hörde jag senast på en produktpresentation i förra veckan). Livsmedelsindustrin blåser på genom att smyga in socker i allt. I och med att vi blev fettskrämda ökade det ju ytterligare, för ska vi inte äta fett så får det bli kolhydrater och socker gör ju att det smakar när man har tagit bort fettet. Så jag tycker egentligen inte det är ett dugg konstigt att läskeflaskorna, godis och chipspåsar har blivit större och större, tyvärr.

Sen Zolunia så förstår jag dig, man känner sig maktlös, men det gäller nog att ta diskussionen när du inte är arg. Kanske kan du prata med din pappa om vilket sug kolhydraterna orsakar. Din pappa vill att hans son ska vara glad och det förstå man ju. Men jag tror inte att barn som är kraftigt överviktiga är glada. Å andra sidan är barn som har ett sockermonster att tampas med varje vaken stund heller inte glad, smal eller tjock. Det som är det finurliga med detta sätt att äta är ju att man slipper det och inte behöver vara hungrig, vilket ett barn absolut inte ska behöva vara. Så det är din lösning som är den framkomliga vägen. Din pappa vill nog helst ha en smal och sund och glad son och det får han ju om han begränsar kolhydraterna. Hur gammal är han, din bror, kan han själv förstå att det gäller att rida ut "stormen" en vecka och sedan äta andra goda saker?

Upp till toppen
Annons: