Annons:
Etikettfrågelåda-minmat
Läst 7465 ggr
helvete
5/11/13, 12:31 PM

Kvällsätande

Hej alla! Det skrivs så mycket om frukostar, olika eller samma rutin varje dag! Frukost går bra, lunch också. Men kvällarna…Jag har ätit LCHF i 3 år och mår bra. Går ner 10 kg ibland, går upp dem igen. För jag kan inte låta bli att äta om kvällarna. det blir äpplen, jordnötter, spolrosfrö, ostskivor,,, ett evigt plockande. Eller också biter jag på naglarna. Jag har väldigt tråkigt, bor ihop med dement make som inte kan lämnas oplanerat alls. Jo, har demensavlastning, ledsagarservie, avlastning på korttid. Jag känner mig väldigt nere och det blir plock och ät. Kan inte påstå att jag har sötsug längre.

Annons:
helvete
5/11/13, 12:33 PM
#1

Tillägg! Jag mår bättre av LCHf mat, svårt förklara, då jag samtidigt påverkas av det bundna liv jag lever.

MimLan
5/11/13, 12:37 PM
#2

Låter som stressätande. Du skulle kunna prova att vrida på matdygnet, om kvällarna inte kan lugna ner sig. Ät inget till frukost. Något lite till lunch eller fettkaffe/äggmjölk. Och så äter du ordentligt på kvällen.

patriknn1
5/11/13, 1:11 PM
#3

Har inte läst boken själv men "Hjärnkoll på vikten", den senaste upplagan med reviderade avsnitt om Lchf och fruktos, kan nog vara bra läsning.

Siggebus
5/11/13, 1:13 PM
#4

Jag hade lite av det problemet innan. När jag var i en depp-period av olika skäl så kom det där "tröst-suget" på kvällarna när jag satt där ensam vid tv:n.
Gjorde så här:

Jag äter inget till frukost (är inte hungrig) men dricker en mugg kaffe med smör och vispgrädde i.
Äter lunch och sedan när jag ska äta middag senare så ser jag till att inte äta för tidigt.
När jag kommer hem från jobb vid 16-tiden gör jag mig en sådan där "fett-kaffe" igen och det gör att jag står mig ett bra tag till.
Sedan blir det kvällsmat vid 19-20 tiden i stället och då är jag så mätt och belåten att jag inte vill äta mer.

jessirene
5/11/13, 8:08 PM
#5

Som de andra varit inne på, gör kvällen till din ät period. Då somnar du mätt och behöver inte frukost, ev inte heller lunch. Eftersom det är planerad ätning så kommer du ju att äta de nyttiga godsaker som du lagar till. Jag gillar det konceptet jättemycket. men kaffet på morgonen, det måste jag ha. Svart.

kaisakavat
5/11/13, 8:18 PM
#6

Sådär beter jag mig ifall jag äter friare LCHF. Med frukt och ditt och datt. Småätandet ökar. Och nog är det väl ett cirkelbeteende, troligen, alltså att jag äter mindre av rejäl mat då, mindre mängder - och fyller istället på med sånt som ger visst sug och nytt småäteri.

Så jag tror råden ovan är bra. Att äta rejält med mat när det sätter igång. Och se ifall suget kan lindras genom att undvika småätet. Vända cirkeln.

Du har en jobbig situation. Sympati till dig för det.

Annons:
Kajak11
5/11/13, 10:35 PM
#7

Ja tröstätande kännare jag till. Har nog samma strategi som nämnt. Att inte ära något särskilt till frukost memoarer bara fett kaffe. Ibland inte så mycket till lunch heller men fettkaffe igen för kvällsmaten. Ibland blir det bara vanlig mängd kvälksmaten. Det kanske höras konstigt ut men lite lugnande Aftenposten promenad och kort federation hjälper….innan man hetsäter. Hoppas verkligen du får stötta till det tunga livet med demens in på livet.

helvete
5/19/13, 4:11 PM
#8

Tack för alla goda råd. Ska ta nya tag. Fast kaffe har jag svårare för när jag är strikt med LCHF. Smakar inte bra. #7, jag kommer att söka annat boende för min demente sambo, det är både barnen och jag överens om. Blir nere, psykiskt trött.

Kajak11
5/19/13, 5:57 PM
#9

#9. Du får verkligen ursäkta att jag skrev så konstiga ord men telefonen lurar mig i bland.Jag försökar att kolla extra innan jag loader. Men ja fettkaffe kanske inte funkar för alla. Te med lite grädde är inte värst heller. Nu kanske stressen går ner och lusten till extra mat om boende situationen förändras. Har inte provat samma men det var jobbigt att ha två föräldrar på åldershem när man var ensam barn. Tur om man har stöd från kompisar och familj. Skickar tankar och lugn och en trevlig pingst i fortsättningen. Hoppas jag.

Upp till toppen
Annons: