Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3793 ggr
Isami
5/9/13, 6:10 PM

Lchf- jag är nybörjare!

Hej!
Jag hoppas få lite tips och pepp genom detta inlägg, främst tips på om jag gör/tänker helt galet eller inte.. (sen vill väl alla ha pepp i både med- och motgångar :) )

Jag startade min lchf-resa för tre dagar sedan (är alltså inne på tredje dagen idag) och vågen har pekat neråt varje dag hittills (tjoho!!)

Min startvikt: 82.5kg
Målvikt: 65kg
Nuvarande vikt: 79.2kg
(jag ska väl även tala om att jag är 161cm lång/kort)
Så enligt siffrorna hittills verkar jag ju äta rätt? Men jag är så nojig och är rädd att det ska vända bara allt "vatten" försvunnit.. (för det är väl det man går ner i början som jag förstått det?)

Här kommer det en lista vad jag ätit varje dag, ge mig gärna råd om det är åt helvete fel eller om jag är helt på rätt spår.

Dag 1.
Frukost: 2 kokta ägg, några skivor ost
Lunch: Grillad kyckling (En halv) 2dl sallad, 2msk creme fraishe (34) och en halv avokado.
Sedan var jag proppmätt nästan hela dagen, strax innan läggdags blev jag dock hungrig igen och åt 4 st ägg :-O

Dag 2. Frukost: äggröra (2ägg, 1msk grädde (40%)) och bacon (3 slamsor)
Lunch/middag: Lax i ugn med majonäs, tbh: gurka, dill och en citronskiva.**
Ev. mellanmål:** en burk makrill i tomatsås. Blåbärssmoothie (grädde, turkisk yoghurt och lite blåbär)

Dag 3. Frukost: Äggröra med bacon (se dag 2)
Lunch/Middag: grillad kyckling (en halv, rester från i förrgår) gurkskivor, bea-sås (ca 3msk)
Ev. mellanmål ett kokt ägg med majonäs och dill.

Enligt en "kaloriuträknare" jag använder (enbart för att hålla koll på hur mkt kolhydrater jag får i mig) så fick jag i mig ca dag 1.12g dag 2.26g  dag 3.7g kolhydrater..

Ursäkta novellen, och om ni orkat läsa igenom alla siffror och förklaringar, vad tänker ni som är kunniga? Tänker jag helt galet? Borde jag ta bort något? Lägga till något? Minska? Öka?

Tacksam för hjälp!

Annons:
Mooniq
5/9/13, 6:27 PM
#1

kul att du provar lchf och hoppas du kommer att trivas med den. Nu i början är det vatten som kroppen släpper ifrån sig så första tiden kan lätt 3-5 kg försvinna, sen kommer kroppen att börja tugga på sig själv.. då får du kanske inte samma snabba nergång men istället en äkta nedgång av vikten.

Maten ser bra ut, om du senare skulle märka av att viktsläppet uteblir så titta över mejerierna, men om du har tur så tillhör du dem som kan äta lagom mängd mejerier och ändå tappa vikt.

Läs på om omställningsbesvär så de inte kommer som en överraskning. Om du får myrkrypningar/kramp i benen kan extra tillskott av Cal-Mag vara bra att ta under en period. calmag - calcium magnesium. 

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Isami
5/9/13, 6:29 PM
#2

@Mooniq

Tack för svaret! :) Omställningsbesvären har jag läst på om så jag vet vad som väntar (och vad som redan smått har börjat ;) )
Tusen tack för tipsen!

Zepp
5/9/13, 7:25 PM
#3

Mycket ägg det blev, men det är bara bra, antagligen det nyttigaste man kan äta!

Sen så när du blir lite le åt ägg så hittar du på andra rätter, men behåll gärna äggen till frukost och som nödmat.

Det kan vara en fördel i början att inte varierar sig så mycket det går lättare då, sen när man hittat matmängd och intervall så får man pröva något annat.. köttfärs går att variera i det oändliga!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Isami
5/9/13, 7:42 PM
#4

@Zepp
Ja, det blev ju det hehe :) Det kommer nog gå åt en hel del ägg nu i början tills man kommit in i det hela, gissar jag :)

Åh, köttfärs, Bra tips! Det ska jag kolla upp mer!
Tack! :)

Mooniq
5/9/13, 7:45 PM
#5

Färs är nästan lika mångsidigt som ägg 😃 jag kör köttbullar, pannbiffar, köttfärslimpa, tacofärs med grönsallad och köttfärssås med vitkålssallad…

kokta kalla ägg är supermellanmål, och jag till hör dem som oxå gillar kalla pannbiffar - så det blir mellanmål oxå..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: