Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för nybörjare

Tips till en nybörjare! LCHF

2013-05-08 07:45 #0 av: kareiin

Hej alla erfarna LCHFare!

Jag har precis satt igång!
Har en målvikt på ca 60-63kg och väger idag runt 70-71kg.

De flesta säger att man ska promenera mycket för att gå ner i vikt. Har satt igång att jag kör en PW på minst 1 timme i svettigt tempo varje dag!

Men borde jag träna något mer? Borde jag gå längre? Springa istället?

Vilka är era favorit LCHF-rätter? Skulle behöva lite inspiration ;)

Tack på förhand!

Anmäl
2013-05-08 07:53 #1 av: Mooniq

Ta det lugnt.. 

OM du börjar med lchf så kan du känna av omställningen i kroppen. och då räcker promenaderna. Vissa upplever att de blir matta/trötta i musklerna under en period. Stressa då inte kroppen utan acceptera. När kroppen ställt om så orkar du träna mer och längre pass, då kan du lägga till mer träning.

Promenaderna ger kanske inte så mycket muskelmassa men det ökar konditionen och ökar förbränningen så det är en superbra start. Om du äger stavar så är det jättebra att vissa dagar gå med stavar.

läs på om lchf så du är medveten om eventuella omställningsbesvär. 

Lycka till och kör i vind Sol

Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-05-08 07:55 #2 av: Mooniq

När det gäller mat så är ägg supermat, bra som frukost o mellanmål. Jag har alltid kokta kalla ägg i kylen - lätt att äta när man är hungrig. 

Frukost blir oftast omelett med tex lite grönsaker eller stekt bacon.

skrolla i vänstermarginalen så hittar du massor av recept - lättlagat och jättegott!! 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-05-08 15:09 #3 av: kareiin

Tack då mkt för tipsen!! :-)

Anmäl
2013-05-08 16:50 #4 av: Zepp

Det är väl Paolo Roberto som menar att man skall springa mycket för att gå ner.. och så skall man äta mycket pasta oxå för att orka.. särskildt den han säljer!

Annars så har träning inte såå mycket med viktnedgång att göra.

Men det kan vara bra för hälsan i allafall och ger man sig sjutton på det så kan man forma kroppen oxå.. vilket inte är fel.. fast då går man som regel inte ner så mycket.. prexis som om det vore det viktigaste!

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/517462458e0e743b790008fa-varfor-man-inte-alltid-gar-ned-i-vikt?bookmarks-1

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-05-09 12:28 #5 av: jessirene

Jag håller med föregående. Jag reglerar vikten med maten för att kunna springa. Av motion kommer aptit. Det som är bra med det är att om jag får en mindre rörlig period så håller sej vikten stabil eller lägre tom. Så ta det lugnt, se det som belöning eller grädde på moset att kunna motionera.

Anmäl
2013-05-09 13:36 #6 av: Jessell

Det är väldigt svårt att veta om du har en övervikt när man bara vet din vikt och inte vet hur lång du är. för om du har en övervikt kommer du gå ner i vikt bara av att äta lchf, om du inte har någon övervikt kommer det inte bli lika lätt eftersom lchf hjälper dig nå din idealvikt.

Annars tycker jag man går ner ungefär lika mycket oavsett om man motionerar eller inte när man äter lchf :) men är bara min erfarenhet.

Anmäl
2013-05-09 13:56 #7 av: kareiin

Okok! Tack för alla tips!
Jag är ju inte överviktig jag är 173 lång. Men mkt av vikten sitter på mage och lår, därav vill jag gå ner i vikt, tänkte att LCHF kanske kunde hjälpa till lite ^^

Anmäl
2013-05-09 14:06 #8 av: Jessell

Joo men det kan det nog, din idealvikt kanske är några kilon mindre :)

Anmäl
2013-05-09 14:08 #9 av: Zepp

Kollade du länken i #4?

Inte så säkert att det är just vikten som skall ner!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-05-09 14:21 #10 av: kareiin

#9 jo jag kollade, tåls att tänka på!
Dock har jag tränat mycket och länge på gym men inget har hänt...
Kände att jag antagligen behövde ändra min kost.
Hade tänkt köra på LCHF, testa om det blir någon skillnad på min kropp så jag går ner lite och sedan gå över till liiite fullkornsprodukter i måltiderna och börja med muskelbyggandet igen.
Hört att det är svårt att orka på gymmet med LCHF, men de kanske ej stämmer..
Testar också LCHF för många jag känner säger att det får dem att må riktigt bra!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.