Annons:
Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 5416 ggr
Lillmajsan
5/6/13, 9:36 PM

LCHF på flygplan???? Är det möjligt?

Ja, som rubriken lyder. Åker till Thailand i vinter och ha funderat lite på det här med maten på flyget. Är det någon som vet om man kan beställa LCHF mat på någon utav flyglinjerna? Om inte, tips?

Skulle även behöva lite råd om den Thailändska maten. Vet att det ofta är mycket socker i maten. Något som är positivt är ju iallafall att ris och sådant är "extra beställningar" så att slippa de kolhydraterna är ju inte så svårt. Det är de dolda jag oroa mig lite för. Någon som har några tips?

Tänker dock unna mig lite färsk vattenmelon, färsk annans och kanske lite färsk mango. Och det bara för att den Thailändska frukten är så gud ända in i helvette god! (Ursäkta svordomen) 😇

Annons:
ullebull
5/6/13, 9:45 PM
#1

Ät, njut av din semester i Thailand, undvik de fällor som du kan, ris osv.

Goda, underbara spett med kyckling i alla vägkorsningar haha, deras iskaffe är supergott. Frukten… ja den är väldans god.

Nej, flyget hade och har inte LCHF att erbjuda vad jag har sett när jag beställer mat ombord. Jag åt vad som bjöds tom brödet, fy på mig, men jag var hungrig och portionerna är inte stora hm.😃

Lycka till med din resa och med din mat, ta med dig handsprit tvätta ofta och tänk på vad du tar i annars kan du få med dig otäcka bakterier hem, jag vet.

[Marja-Liisa]
5/6/13, 10:56 PM
#2

Jag brukar ta mig till flyget "bröd" som jag gör av 3 ägg, 3 msk majonnäs och par dl rivet ost, brer ut på plåten 6-7st rundlar och gräddar ca 15 m i 175, fyllning kan vara skinka, Philadelfia etc. Jag skäms inte att äta mina egna mackor på flyget i stället för de otaliga påsar av godis som folk har med sig. Nötter etc kan vara förbjudna pga av allergier.

Om några veckor skall jag också i väg men inte till Thailand utan till Las Palmas på Gran Canaria, när man bor på landet kan man ngn gång behöva lite stad och strand.

[Blodpudding]
5/7/13, 7:20 AM
#3

#2 Men man får ju inte ta med sig mat på flyget?

korseett
5/7/13, 8:05 AM
[Blodpudding]
5/7/13, 8:08 AM
#5

#4 Ja, fast kan man räkna lchf-mat som dietmat? Det är väl snarare vid allergier och liknande?

korseett
5/7/13, 8:21 AM
#6

klart att du kan det. Dieter finns för olika tillfällen och inte allergier. Du ska ju inte förklara vilken dietmat du äter för det har de inte med att göra annat än att de inte kan servera den mat du tål

Annons:
Layza
5/7/13, 8:52 AM
#7

Hej där, kul att åka på semester! Jag har ingen lchfmat hittat som alternativ. Senaste gångerna jag flugit långt, Indien och Los Angeles har jag klickat i glutenfri. Men även om man då inte får vetemjöl i sås osv så kan den innehålla potatis och annat sött. Jag har fått någon glutenfri brödbit som jag ändå inte ätit, men jag har tagit smöret man får och klickat det på kycklingbiten t.ex, i stället. Men när jag åkte hem senast var det inte smör man fick utan något knäppt margarin, så det gäller att kolla. Min slutsats, man äter de grejer som går och så får man äta när man kommit fram. Det är ju inte farligt att äta lite mindre än vanligt under flygresan. En sak jag upptäckt är att de problem jag haft med stockningar i benen under långflygning har upphört sedan jag börjat med lchf. Har inga sådana problem alls. Så fall inte för frestelsen att unna dig den felaktiga kosten för att "det är ju ändå semester". Du kan säkert hitta mat som inte är söt i Thailand om du bara är vaksam. Man känner ju snabbt när något är sött när man är avsötad. Sallad med en proteinbit är bra och be om extra olja eller smör. Ha en mysig resa!

Jojomaja
5/7/13, 9:04 AM
#8

På flyget äter jag bara det jag kan i den lilla lådan man blir serverad. Jag frågade efter extra smör och fick det. Sen kan man ju alltid beställa in jordnötter också. Men de bör man ju inte heller överdosera. Dock är de bättre än en del av maten på planet … Frukosten på planet var okej, bacon, omelett, korv och tomat. Skippade yoghurten och juicen, drack svart kaffe till. Bra tips dock att ta med sig "dietmat"

Väl framme kan man gå på hotellet eller stan och äta frukostbuffé där det alltid finns bacon, ägg och omeletter, korvar, ost etc. samt grönsaker. Till middagen går det också att beställa omeletter med olika fyllning.

En stor del av reseupplevelsen är ju faktiskt maten, så lite måste man ju unna sig … Grillat protein fungerar ju alltid: kyckling, kött, anka, BBQ, fläsk, räkor, fisk, grillspett men skippa de söta såserna. Ris / pasta / potatis får man nästan alltid beställa separat och det serveras brevid så de väljer man ju enkelt bort själv, problemet är ju bara att få upp fettnivån. Jag tog extra smörpaket vid frukosten och stoppade i väskan…

Observera att de flesta wokar görs med sockrade såser men på många ställen där de lagar maten medan man väntar kan man peka på de såser man inte vill att de ska använda så lagar de maten utan. Det finns massor av mat som fungerar för LCHF:are om man bara är vaksam.
Trevlig resa!

savonit
5/7/13, 9:40 AM
#9

Glutenfritt på planet.
Välj glutenfritt på planet då fick vi mycket bra mat, kött sår grönsaker "Gluten fritt bröd" och smör. släng brödet och ät upp smöret.

I thailand kan man typ över allt köpa tuna sandwith sjukligt gott det är typ världens godaste tonfisk blandat med majonäs och lök och typ så.
Ät upp allt utom brödet skulle tror att det är jätte LCHF.

Thiland är helt underbart.

Lillmajsan
5/9/13, 9:26 AM
#10

Hej alla!

Tack snälle ni som svarat!

#1, Klart jag ska njuta av min semester. 😃Tack för de avslappnade orden.

#7, Glutenfritt, CHECK! Det va smart! Tro du att man kan beställa helt spannmålsfritt??? Finns ju de som inte tål det så i teorin borde det ju gå enligt mig.  🙂

ÅÅÅÅ, jag lider väldigt av allt vatten som samlas  benen när man flyger långt. Hoppas, hoppas att det även gäller en annan att det blir bättre.

#8, Smart där att ta med extra smör från frukosten. Problemet är dock att vi kommer bo på ett hotell som inte handlarhåller frukost utan man får gå ut och äta men man kan ju alltid köpa smör på tex Big C eller Luthos och förvara i kylskåpet på rummet och ta med när man ska äta.

Och våga vara lite "jobbig" på flyget å be och extra smör. Hihi!

Som sagt, Tack för alla tips!

Och kom gärna med fler!😃

Minorca
5/9/13, 3:12 PM
#11

När jag flög sist förra hösten, hade jag med mej 3 kokade ägg och en "flaska" grädde (en sådan för schampo) i vätskepåsen sedan hade jag en burk hårdost i stavar, vilket fettade upp flygmaten.

Sindri
5/9/13, 4:29 PM
#12

Jag har alltid haft med mig egen mat när jag flyger! Även innan LCHF. För det mesta blir det en dubbelmacka av nötbröd (går väl lika bra med oopsies) med smör, avocado, skinka el. salami + getost el. hårdost. Därtill ett par cocktailtomater i burk bredvid.

Ingen har kommenterat (Jo, på den tiden Sterling fanns - de var helknäppa - men så gick de ju i konken också…) När jag flög till N.Y. sist så kunde jag äta en del, beställde seafood, bara lämnade riset och brödet. Men mackan var go att ha. Man blir inte så hungrig när man flyger, tycker jag så det ordnar sig.

Smör är bra att ha med som förstärkning el. lite kokosfett till te eller kaffe. Tänk på att både smör och kokosfett räknas som flytande.

På Cervera har jag köpt ett par uppsättningar av dessa miniburkar http://www.cervera.se/Till-Koket/Koksforvaring/Matforvaring/rice-burkset-12-delar-i-nat Fantastiskt bra när man skall frakta små matmängder.

Upp till toppen
Annons: