Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 14225 ggr
skumpan
2013-05-05 21:55

energibars lchf

Är ny på lchf. Letar hela tiden efter nya recept. Tidigare gjorde jag energibars men har nu lite svårt att få ihop bars utan socker, honung eller sirap. Snälla någon som kan komma med lite tips och idéer. :)

Annons:
Essaka
2013-05-05 21:57
#1

Kolla en sida som heter tasty health. Hon har massor av recept på just bars.

skumpan
2013-05-05 22:00
#2

Tack för ett så snabbt svar och tipset.

[Petronella Pip]
2013-05-05 22:18
#3

Hittar tyvärr inget som är speciellt LCHF-aktigt där… dadlar, havregryn, lättmjölk(!) har det varit i de jag kollat på hittills, men jag letar!

Jojomaja
2013-05-05 22:26
#4

De flesta bars innehåller torkad frukt, honung och annat kolhydratsrikt. Det här är det närmaste en energibar jag kan tänka mig. 

Bars LCHF

c:a 8 st
1 Ägg
1/2 dl Kokosmjöl (15 gr)
1/2 dl jordnötter (25 gr)
1 dl mandelmjöl (35 gr)
1/2 dl sesamfrö (20 gr)
3/4 dl kokosflingor Ica eco (20 gr)
1 krm vaniljpulver
1 msk kokosfett (15 gr)
1 dl Jordnötssmör (crunchy) (100 gr)
1/2 kaka mörk choklad min 70% (50 gr)
1 msk vatten

Gör så här:

Rör ihop de torra ingredienserna. Smält kokosfett och jordnötssmöret (ca 15 sek i micro) och rör tills det blandat sig. Häll över jordnötssmörsblandningen, ägget och vattnet och knåda ihop till en deg. Forma till kakor och grädda (i varmluftsugn) i runt 10 minuter på 160 grader. Smält chokladen och bred på en sida i taget. Låt stelna i kylskåp – förvaras lämpligen inlindade i smörpapper

[Petronella Pip]
2013-05-05 22:33
#5

Ja det såg bättre ut det! Var förvånad att hon skriver i bloggen att det är LCHF och så använda lättmjölk! (förutom allt kolhydratsrikt)

Andina
2013-05-05 22:36
#6

#4 - Åh, vad gott det låter! Det måste provas!
(Har du kollat hur många kh det blir? Annars får jag göra det vid tillfälle. ;) )

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Zepp
2013-05-05 22:42
#7

Pemican.. man blandar 1:1 torkat kött och smält talg!

http://en.wikipedia.org/wiki/Pemmican

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Petronella Pip]
2013-05-06 08:03
#8

# 5 det blir nog ca 25 i hela satsen ser jag vid en mycket snabb och grov räkning, och det beror mycket på hur mycket det är i den choklad man väljer, räknade på ca 20 gram per 100, i mitt överslag.

Fast… jordnötssmöret är ju också en osäker variabel… kanske räknade väl lågt på det…   vet inte riktigt…

Andina
2013-05-06 08:10
#9

#8 - Tack! 🙂Det blir alldeles perfekt det. 

#7 - Låter inte fullt lika gott som receptet i #4, dock…  😉Har ännu inte lockats att prova Pemmikan - det kan ju vara godare än det låter…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anders-S
2013-05-06 09:36
#10

Kalladetvadduvillbolllar.

Smält kokosfett försiktigt i en stekpanna, blanda i vispgrädde och kakao. Blanda sedan i kokosflingor och små, små bitar av dadlar som ger alldeles tillräckligt sötma. Häll ut blandningen på ett smörgåspapper,  strö på mer kokosflingor och rulla. Låt stelna i kylen.

Ingen mikro, inget socker, inget sötningsmedel, ingen soja, inga jordnötter.

Perfekt som ketonrikt extrabränsle till hjärnan, speciellt för AD-patienter, eftersom kokos innehåller MCT.

Zepp
2013-05-06 21:02
#11

#9

Nu äter man ju inte energibars för att det är gott utan för att få extra energi.. och Pemican är oöverträffat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Essaka
2013-05-16 14:31
#12

# Petronella Pip….

Tasty Heatlh sidan vänder som du kanske läste till en rad olika livsstilar…. nej allt är inte LCHF men inte heller några onyttiga recept. Kan tycka att det ger en inspiration och vem säger att man inte kan göra om recepten och tex ta bort lättmjölken?!

[Petronella Pip]
2013-05-16 14:40
#13

Jo det såg jag, men som jag skrev: hittade inget speciellt LCHF-aktigt där, och LCHF står ändå med bland de olika "livsstilarna"  som sidan vänder sig till…

Men ska man ändå göra om nästan allt så kan man ju ta vilket recept som helst…

Annons:
Mozzarellan
2013-05-16 15:58
#14

#10. Spännande kulor det där…kan ju vara nåt mättande att ha med sig på en långflygning!! By the Way, när du skriver rulla, menar du då smörpapret eller smeten ? Kan man rulla en rulle och sen skära när rullen sen är kall?? Kopplar långsamt idag därav lite lustiga detalj frågor.

Mozzarellan
2013-05-16 16:00
#15

Ps. Har du mer specifikt recept med mått???

Seglarina
2013-05-16 18:13
#16

Jag vill också göra Kalladetvadduvillbolllar, vore kanon med lite mängdangivelser, snälla.

patriknn1
2013-05-16 21:51
#17

Det viktiga är egentligen bara att det ingår rikligt med kokosfett. Sen är det bara att experimentera hej vilt med nötmjöl/ hackade nötter/ nötsmör/ kokosflingor/ kokosmjöl/ osv.. Testa smaksättningar som vanilj, kakao, kanel, kaffe, arrak mm. Den som vill kan ev tillsätta tex lite proteinpulver el torkade bär. Även pemican kan ju så klart göras på olika sätt. Det viktiga är att det är kompakt och energirikt.

Anders-S
2013-05-17 02:13
#18

#15-16

Det finns flera olika recept på nätet.  Själv använder jag sällan recept utan följer principen "man tager vad man haver".

Kan dock säga att salt smör inte går att använda.  Den gången jag råkade blanda i det smakade det förfärligt. 

Hur mycket sötma man vill ha beror nog på hur van man är vid kakao utan socker.  Förutom färska dadlar har jag provat apelsinbitar, mandarinbitar, citronbitar, hasselnötter och solrosfrön.

Jag rullar smörgåspappret med kakaomassan som en rulltårta och skär sedan skivor efter det legat i frysen/kylen. Det har hänt att jag serverat som "bakelse" på ett fat toppat med vispgrädde. Finns säkert olika sätt att göra "bollar" eller så kan man använda formar av olika storlek t.ex. sådana man har för ischoklad.

Kokosfett smälter vid ca 25 grader så det kanske inte är så praktiskt att ta med i sommarvärmen eller på långflygning.

Anders-S
2013-05-18 10:23
#19

Häromdagen gjorde jag en variant av kycklinglevermousse.

Jag stekte 900 gram kycklinglever och ½ kg kycklingfärs var för sig. Blandade sedan i en gryta med ½ liter grädde och pressad vitlök. Kryddade med svartpeppar.  Mosade länge och väl med en stor träslev. Hällde sedan smeten i små glasburkar som det varit sill i och satte in i kylen.

Sedan dess har jag dansat två kvällar i rad så jag har inte kunna ens provsmaka.  Speciellt när man gnussar för då delar man andedräkt. Då är vitlök tabu.

Glasburkarna kan man ta med som färdkost om de är rejält kylda från början.

Nu är försommaren som intensivast. Göken gol igår på holmen i fjorden och överröstade får och lamm.  Västergök är bästergök! Jag samlade D-vitaminer på bryggan vid ett-tiden på dagen, utan solkräm. Körsbären blommar intensivt, en stor röd tulpan har rådjursgeten sparat, slånbären blommar och det fanns plötsligen tusentals maskrosor som pryder dikena.

Man ska äta varierat hävdas det.   Jag satte mig utanför köksingången på farstukvisten idag på morgonen och njöt av solen och min varierade frukost. På tallriken fanns:

  • matjessill

  • chèvre

  • kycklinglevermousse med vitlök (äntligen)

  • en färsk dadel, istället för cumberlandsås

till det nybryggt svart kaffe. Till påtåren blev det lite hasselnötter.

Sparade frukostäggen till en kålpudding som ska tillagas senare idag.

Upp till toppen
Annons: