Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Varför står man still?

2013-05-04 23:33 #0 av: Caywin

Egentligen borde jag inte stå still med vikten, inte enligt logiken och fysiologin. Har testat en del olika metoder men ingen har gett den där viktnedgången, eller minskningen av centimeter. Nu senaste, och det jag tänkt fortsätta med, är att använda MBC-kaffe på morgonen samt fasta mellan 18-12. Detta har fungerat väldigt bra och jag har även mätt mina ketoner, vilka ligger på ca 1,6 på morgonen och 3,0 under kvällen. 

Att jag fastar mellan 18-12 innebär ju att kroppen måste börja förbränna fett när den förbränt maten, vilket inte borde ta många timmar. Att ketonvärdet ligger vid 3,0 under kvällen tyder på att fettförbränningen är igång, och maten borde vara förbränd senaste 00:00. Det bör innebära 12 timmars konstant förbränning av fettlagren, men om jag inte går ner i vikt eller tappar centimeter... Vad i h-e förbränns under den här tiden då? Om ketonvärdet visar 1,6mmol, 18 timmar efter senaste måltiden... Sköldkörteln är helt normal kan tilläggas, annars hade jag misstänkt hypotyreos. 

Om jag räknar kcal under mina 6 timmar jag äter så uppgår de ofta till ca 2000kcal, och jag känner mig inte hungrig heller. Simmar 2-3 gånger i veckan, styrketränar (nyss börjat) 2 gånger i veckan (oftast på fastande mage). Så.. Om kroppen har förbränt maten jag intog vid 18:00 och ligger på stadiga 3,0mmol i ketonvärde, vad i h-e förbränns i kroppen då? (Har inte blivit svagare så protein bör vara uteslutet. Snarare så att jag blivit starkare. Visst, mer muskler kan göra så att vikten är neutral, men då borde det börja synas på midjemåttet)..

Anmäl
2013-05-05 00:07 #1 av: Zepp

Ja altså Ketos betyder ju inte att man går ner i vikt.. utan att man äter så lite kolhydrater att kroppen ersätter en del av dem med ketonkroppar.

Och för att man skall gå ner i vikt kommer det alltid att krävas någon form av energiunderskott.

Finessen med ketogen diet är att man lättare bränner fett och bibehåller muskler.. ren svältbantning har en tendens att bränna både fett och muskler.

2000 Kcal brukar vara en lämplig dos för att vara viktstabil för en normalbygd person.

Du bränner altså det du ätit.. och iomed att du äter LCHF så är det mycket fett som förbräns.. varav en hel del då blir ketonkroppar.

Sen så.. merparten av din måltid lagras.. för att sen tas ut vid senare tillfälle.. det är så det skall fungera.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-05-05 08:04 #2 av: Jojomaja

Jag stod still hela senhösten och början av våren. Samma kost, samma livsstil som fått mig att tappa över 20 kg mellan mars och oktober gjorde att vågen plötsligt vägrade röra sig alls. Jag började pendla 2-4 kg upp och ned och det höll på så i nästan ett halvår. 

Jag vet inte vad som sedan utlöste att jag började gå ned igen men jag är glad att jag hade tålamodet. (I och för sig inte svårt eftersom LCHF gör att jag mår så bra.) Nu har vikten börjat gå nedåt igen och med ordentlig fart. Jag har inte förändrat något alls. Jag lever på samma sätt som jag gjort i 14 månader. Strikt LCHF, alltså. 

Kroppen är ingen maskin, det har jag lärt mig. Mycket påverkar vår ämnesomsättning. Sömn, hormoner, stress ... kanske till och med klimat, solljus och miljö. Jag tror min kropp behövde lite lugn och när den hämtat sig och landat i nedgången var den redo att börja släppa på mer av fettet. Men alla är olika. Jag är i alla fall så glad att jag inte gav upp. Idag passerade jag minus 30 kg sedan mars 2012! :) 

Anmäl
2013-05-05 08:26 #3 av: Kajak11

sova och dryck vatten. Inte ha stress. Det får läggas till kosten.
Om du plötslig kommer att äta något med socker eller mjöl eller vin kan det förstöra. Ja annars är tålamod det enda kvar.

Anmäl
2013-05-05 14:52 #4 av: Caywin

#2 Skönt att det började komma igång för dig, själv har det inte hänt något sen 2011. :D

Skämt åsido, det var egentligen bara för nån månad sen jag började med mbc-kaffe och liknande. Och mitt ketonvärde har aldrig legat över 0,4 tidigare, så jag kommer nog bara tugga på med det här. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.