Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6093 ggr
goliath
5/4/13, 7:12 PM

lchf är sviiiindyyyyyrt.

Gråter nästan när jag tänkter över hur mycket jag lägger på mat per månad..

De ekologiska grönsakerna är ofta ca 100% dyrare än "vanliga" alternativ… 100%!!!! Och ännu dyrare jämfört med First Price.. Får ju tex ett paket FP champignoner för 6 spänn. Jag bor mitt i Oslo så det finns ingen bonde jag kan sticka ut till heller..

Måste ofta till specialbutiker för att få grästbeteskött.. Bara att det är specialbutiker gör att den blir dyrare plus att det är gräsbetat. Vi hamnar på nästan 100% markup här oxå jämfört med vanlig coop kött!

Och så äggen.. "Ek" Frittgående ekoägg… 31 spänn för ett jäkla 6 pack! Över 100% upp från First Price alternativet som kostar 49 spänn för 18 ägg.

Franskt gourmet smör från gräsbetesdjur.. En miljon kr för en liten fyrkant..

I tillägg har jag märkt att jag kastar mer mat.. Dett pga hållbarhetstiden verkar kortare. Inga koserveringsmedel i skalet på grönsakerna säkert…

Så att detta inte är en dyr kosthållning?? Kom igen! Ja det kanske inte är dyrt om man jämför med att äta dyr färdigmat, läsk och godis hela tiden.. Och säker inte heller så dyrt om man kör UFO eller Fakir uteslutande på tonfisk och First Price majonäs.. Men ska man följa principerna och äta gräsbete och ekogrönsaker så blir det SVIIIINDYRT.. Två bärpåsar med mat kostar mig ofta 700 spänn (norska spänn). Ok, då är det mycket smågrejer som vitlök, chili, ingefära etc men ändå! Jag lägger lätt en vecka på Mallis varje månad på mat!

Jaja.. detta är så klart inte LCHF´s fel! Synd bara att samhället är uppbyggd på ett sätt där hälsa ska vara så in i helvete dyrt!

det var dagens spya…

Annons:
Andina
5/4/13, 7:15 PM
#1

Njäeh, jag håller inte alls med dig… LCHF är inte dyrt! Det som är dyrt är ekologisk och "etiskt bra" mat!!! 😉

Men där, betr 'bra' mat - där håller jag med dig!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

OlgaMaria
5/4/13, 7:22 PM
#2

Jag köper gräsbetesnötkött för 80kr/kg från en lokal bonde. Då är det oxfilé och köttfärs till samma pris. Mycket bra pris, men man behöver lite flax för att hitta bra leverantörer.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

goliath
5/4/13, 7:27 PM
#3

#1, ja, men lchf står ju för både ekologisk och etiskt bra mat.. i allafall ekologisk.. Och ekologisk mat är ju i många fall mer etisk än icke-ekologisk mat… Så ska man äta lchf strikt så bör man äta ekologisk/etisk mat.. Och då blir det som sagt dyrt..

#2, Fint för dem som bor på landet.. Men för alla oss stadsråttor som vill äta lchf är sånna priser bara att drömma om..

OlgaMaria
5/4/13, 7:32 PM
#4

Jo, men jag köper nötkött max en gång i kvartalet, och fyller upp frysen. Vi är flera familjer som samköper och hjälps åt att hämta det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mozzarellan
5/4/13, 7:35 PM
#5

Haha, hittar bara bio smör här, visst ägg finns men kostar som dina i Oslo. Gräsbeteskött har jag hittat som man måste beställa en månad innan från utgående kossor på självaste Appeninerna och de tar 120 euro för 10 kg……då är det allt från rostbiff till köttfärs. Nyfiken på och prova, men lite dyrt i längden.

goliath
5/4/13, 7:39 PM
#6

#4

Ok. men då börjar lchf blir bökigt… samhandling.. planläggning(usch!!).. Köpa ny och större frys (dyrt och dåligt för miljön), vilken dessutom betyder mindre plats i min redan minimala tvåa.. Köpa bil (dyrt) och fylla den med bensin (dyrt och dåligt för miljön) för att köra ut till bonden och hämta kött..

Skämt åsido.. Det är kanon att ni gör på detta sätt.. Att det faktiskt finns sätt att göra detta för en rimlig peng.. Men det finns en stor grupp i samhället som detta som inte passar för. De är beroende av att finna sin föda i närbutiken.

Ps. ska jämförelsen bli rättvis måste man man faktiskt även se på möjligheterna att gå ihop flera familjer och kör iväg till nått överskottslager och köpa o-ekologisk billigmat. Att köra till en First Price outlet blir garra billigare än din borde…

:)

Annons:
[Marja-Liisa]
5/4/13, 8:49 PM
#7

För mig blir LCHF billigare eftersom jag spar mycket när jag inte behöver mer min astmamedicin, diabetesmedicin, blodtryckmedicinerna och inte heller behöver springa hos doktorn. Jag köper av grannbyn en halva gräsbeteskött samt hemägg, grönsaker är inte så dyra, vitkål är billigt, avokado ofta på extrapris. Svamp och bär orkar jag nu plocka själv. Jag är van på planera och laga mat så i princip behöver jag inte kasta ngt. Vi har en egen vattenkälla och gemensam vattenförening, prima vatten för ca 100 kr/år.

Zepp
5/4/13, 9:04 PM
#8

Mnja.. vet inte om LCHF i sig blir såå bökigt eller dyrt.. det är väl när man lägger till ambitionen att äta riktig mat med näring, närodlat och så ekoligiskt som det går. som det blir dyrt.. och bökigt!

Men.. det beroer ju knappast på LCHF.. som mest är en maconutrientfördelning.. som antagligen kan ätas på skräpmat oxå.

Såå.. vad det handlar om är mer att det är dyrt o krångligt att vara hälsomedveten, etisk och gynna lokala bönder.

Maten i dag är egentligen allt för billig.. och om det verkar för billigt för att vara sant så är det sannolikt inte sant heller.. vilket avspeglas i folkhälsan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[fass]
5/4/13, 9:16 PM
#9

Jag bodde i Oslo några år, iofs ganska länge sen, men Minns att maten var oerhört dyr där. Brukade åka till Sverige och bunkra kött, kaffe och ost :)

Jag tycker nog inte det är dyrare med lchf. Åt nog även innan typ 50% eko och hälften vanlig mat. Ganska ofta är det extrapris på ekoägg, ekonötfärs, eko fetaost mm. Eftersom maten är enklare, tycker jag det blir färre ingredienser och därmed lättare att anpassa till extrapriserna.

Siggebus
5/4/13, 9:17 PM
#10

Jag skulle gärna köpa ekologiskt etc men har inte råd så för mig blir det inte dyrt. Håller med om att det inte borde vara så 😕

kaisakavat
5/4/13, 9:33 PM
#11

Jag köper bättre varor enstaka gånger, t ex kan man hitta bra-kött i 'kort-datum-korg' på Coop här i stan. Finfint kött - som prissänkts rejält. Grönsaker köper jag ibland bättre odlat, ibland inte, beror mycket på hur de ser ut. Är de fräscha kan jag tycka det är värt det, men det blir inte varje gång.

Det kostar ju betydligt mer, sant det.

goliath
5/4/13, 9:43 PM
#12

# 1 och 8

Kanske jag lägger för mycket i ordet lchf?

Är LCHF idag verkligen bara en ren makronutrientfördelningsmodell?

Jag uppfattar det som mer än så.. Man följer principer som att "äta riktig och naturlig mat", fria från tilsatser och kemilalier (härunder bl.a. bestprutning etc). Omega 6/3 ration är oxå ganska central här. Mycket fokus på att äta antiinflammatorisk kost altså gräsbeteskött, hålla sig undan idustriprodukter, industrifetter som margarin etc..

För att detta ska gå ihop måste man som strikt LCHFare äta gräsbeteskött och ekogrönsaker..

Om lchf bara är en makrofördelningsmodell ändrar jag mig till att: äta hälsosamt är dyrt :)

OlgaMaria
5/4/13, 9:56 PM
#13

Nånting som borde dra ner kostnaderna är om vi började använda oss av mer från djuret och om vi började ha boskap även i tätorter (finns faktiskt massor med plats för djur här och var, i alla fall höns och kaniner). 

Det här är ju lite fjärran… men jag tror att vi kommer gå mer och mer mot en sådan utveckling. Idag kokar folk sin egen buljong.. snart kokar vi vår egen märgsoppa. Höns blir mer och mer populärt. 

På mitt Ica Maxi kampanjar de för lokala producenter nu. Saker och ting går i rätt riktning. Det påverkar inte vår privatekonomi så mycket just nu, men saker kommer bli annorlunda på sikt. 

Sen är det väl också så som #7 är inne på. När vi som folk prioriterar bättre och hälsosammare mat kommer vi bli friskare och vårt land kommer bli rikare.

En rolig reflektion jag gjort under mina 4 år med LCHF är att jag över åren blir mer "ursprunglig" i mitt sätt att äta och känna inför mat. I början var fettkanter äckliga. Idag älskar jag dem. I början var smör och annat fett något jag åt för att bli mätt. Idag längtar jag efter fett när jag känner mig sugen på nåt. I början blev jag äcklad av för mycket ben, senor och grejer… idag är jag mycket mindre känslig. 

För några år sen tänkte jag att det ursprungliga sättet att äta verkligen hade gått förlorat, men idag tror jag faktiskt att vi kommer komma tillbaka till det i stor utsträckning. Kanske inte på 10 år men på 100 år. Man kommer läsa i historieböckerna hur knäppt vi tänkte om mat på 1900-talet och hur det gjorde oss sjuka, flintskalliga, allergiska m.m. Det kommer vara en liten lustig episod i människans historia, innan vi tog vårt förnuft till fånga igen.

:)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Caywin
5/4/13, 11:03 PM
#14

Nu bor du visserligen i Norge, ett ställe där oljearbetarnas lön dragit upp priserna mycket. Jag skulle dock inte enbart lägga skulden på det, LCHF är ett betydligt bredare begrepp i Sverige och här har man börjat inse att ekologiskt is the way to go. Kör man på Coops Änglamark är det sällan någon större skillnad på priserna, ibland är det t o.m. billigare med ekologiskt.

ingemarekb
5/5/13, 12:37 AM
#15

TheresiaW, var bor du hoppas det är nära mig eftersom priset hos "din" bonde är väldigt mycket lägre än vad jag kan handla för!!!!

ingemarekb
5/5/13, 12:51 AM
#16

kaisakavat så gör jag åxå COOP är duktiga på att rejält sänka priser 

på krisdatum. 

En butik jag nyligen märkt/noterat (Lidl) här i Ängelholm är snart 

den butikskedja som har mest SVENSKT kött 

Höglandskött och Ingemar johansson heter deras varumärke. 

Även Scan har bra priser där!

Dessutom har de bl.a. tyska korvar som innerhåller mer kött 

än Enummer!

Deras nötkött är precis hur bra som helst. Trodde du inte va?

OBS, jag har absolut inget ekonomiskt eller andra intressen med 

Lidl att göra.

OlgaMaria
5/5/13, 8:30 AM
#17

#15 Bonden finns i närheten av Örebro

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

savonit
5/5/13, 10:29 AM
#18

håller med. men du tror inte det är sämre att köpa mat som blir dåli och slänga än att ha frys?

Minorca
5/5/13, 10:56 AM
#19

Hej

Jag skrev i någon tråd för drygt en månad sedan att skulle träffa en lärare från Lantbruksskola i Hedmark. Det gjorde jag, vi hade inte så mycket tid men lite pratade vi.

Minst 90% av lammproduktionen i Norge är mycket naturlig. De första 1-2 månader när de diar så äter tackorna huvudsaken hö/ensilage (här kan de förekomma lite kraftfoder till tackorna). Sedan när lammen börjar äta går de på fjällen eller på skogen. Får går lösa, man har stängsel mellan kommunerna (eller ägar samfälligheter) och färister på vägarna, man stänger in sina trädgårdar så inte de frigående djuren  kommer in. 

Lammen går huvuddelen av sitt liv på fjället, någon vecka på hösten när man tar hem lammen från fjällen (De kan ta lite tid att hitta och ta hem djuren från fjällen) betar de hem på återväxten (där man tagit hö/ensilage) eller har man sått någon åker med fodermärgkål som de äter innan slakt, 

Så köper du Norsk lammkött så äter du bra kött, när jag har varit i norska affärer så har lammkött inte varit så dyrt, 

I fjälltrakter går även nötkreaturerna på fjällen. De norrmännen jag träffade pratade om att det var vanligt att man köpte köttlådor av bönder. De bor i Hedmark, där har man ett hårt klimat de kan ha frost alla månader på året, så där odlar man inte spannmål. 

Norge är ju ett dramatiskt land  när det gäller landskapet. Och har många små bönder jämfört med Sverige.

Du får nog åka ut på landsbyggde och handla.

goliath
5/5/13, 5:00 PM
#20

#19

Kul att du tog dig tid att skriva!! Lamm äter jag aldrig.. Vet inte varför.. Tycker egentligen det är gott.. Tror det är för att det ofta stinker upp lägenheten så gräsligt vid tillagning.. Men men.. efter din post ska jag definitivt börja äta mer lamm!! 🙂

Annons:
[akaron]
5/5/13, 6:37 PM
#21

Ta med en tom resväska över till svenska gränsen, köp på dig ordentligt med mat och åk tillbaka till Oslo?!?
Färska grönsaker köper jag sällan, det är för dyrt. Köper bara det som är efter säsong. Olika kålsorter kan du säkert hitta billigare och det mättar bra. Finns det några lokala producenter?
Har du balkong kan du krukodla en hel del över sommaren.

hemul
5/5/13, 7:11 PM
#22

Skärp dig Goliath! Du kan inte jämföra ekologisk lowcarb med normalkost med fulkäk. Det är att äta ekologiskt som är dyrt. Tyvärr.

goliath
5/5/13, 9:10 PM
#23

#21

Jag har faktiskt en balkong.. Med sol hela dagen.. hmm.. vad kan man göra här?

#22

Ja, men, efter typ 2 år på detta forum uppfattar jag LCHF i praxis som väldigt mycket mer än en simpel makronutrientfördelningsmodell. I allafall så som LCHF praktiseras i Sverige. Jag uppfattar den som som ett kostriktning där man eftersträvar att äta så likt den kost man ätit under evolution som möjligt, altså, antiinflammatorisk, naturlig mat, utan tillsatser och kemikalier, utan industri eller genmodifiering, med en makronutrientfördelning på runt 80/15/5"…

Jag definierar altså LCHF, som den parktiseras i sverige som helst både ekologisk och gräsbetat. Men kanske min definition är fel..

Så jag förstår vad du menar. Om man ser på LCHF som en ren makronutrientfördelningsmodell är det klart inte LCHF som är dyrt. Då kan man ju äta jättebilligt genom att fylla sin fettkvot med billig lättmargarin som dumpas i butikerna och billiga varmpressade vegetabiliska oljor.. Men jag kan liksom inte helt se att det är detta LCHF står för? Inte så som det praktiseras i sverige iaf.. Och detta forumet är väl ett ganska bra exempel på hur lchf praktiseras i sverige?

Eller är jag helt på cykeltur här? är jag den enda som uppfattar lchf som mer än bara en makronutrientfördelningsmodell?

[Petronella Pip]
5/5/13, 9:25 PM
#24

Du är säkert inte den enda men man får också rätta mun efter plånboken och göra det bästa av situationen. Jag undviker de värsta grejerna (tillsatser t.ex.) och försöker tänka till när det gäller djurhållning etc. men det blir inte totalt genomtänkt, det har jag helt enkelt inte ekonomi till… men det blir ju inte dyrare för oss iallafall, snarare tvärtom eftersom det är mycket man inte köper, frukt t.ex. i mängder som man "SKULLE" ha innan… läsk… chips…

[fass]
5/5/13, 9:52 PM
#25

23#Goliath: Jag uppfattar lchf precis som du. Men det är inte bara lchf:are som undviker tillsatser och äter eko. Och för mig blev just dessa aspekter inte alls annorlunda med lchf.

hemul
5/5/13, 10:21 PM
#26

#23 Och hur många tror du det är som äter så fullt ut? 1 %? 1 ‰? 😛

Nu gör du det igen. På ena sidan ekologiskt, på andra sidan lättmargarin. Vad har lättmargarin ens med saken att göra? Prova med vanligt oekologiskt smör.

Zepp
5/5/13, 10:28 PM
#27

LCHF=Low Carb High Fat=Low Carb Healty Food!

Japp jag, försöker oxå äta så hälsosamt och etiskt som möjligt.. för att jag inbillar mig att det är bra för min hälsa och för planeten.

Men.. egentligen ligger hälsosam mat utöver LCHFs definition.. men.. de flesta äter nog LCHF som en del i sina försök att äta så hälsosamt de kan.

Andra kan äta hälsosamt utan att tangera LCHF speciellt mycket.

Sen så.. har man väl börjat grubbla över hur maten påverkar vår hälsa så tenderar man som regel att köpa/äta så bra mat som går att finna och som man har råd med.

Grejen är väl att matkulisser kostar ungefär hälften av vad riktig mat kostar.. men då får du köpa näringen i hälsokosten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
goliath
5/6/13, 12:06 AM
#28

#26,

Varför jag nämner margarinet är för att detta är en produkt som för mig förefaller väldigt icke-lchf.. De flesta på detta forum är lchfare och de färreste äter väl margarin.. Men.. om lchf bara är en ren makronutrientmodell så är margarin är precis lika ok att äta som smör eller ekosmör enligt lchf´s principer och mitt resonemang om att renodlad lchf blir dyrt blir helt fel. Margarin är ju jättebilligt. Handlar nog om vad man lägger i LCHF. Smör (dyrare) var för mig lchf och ekosmör (ännu dyrare) var för mig ännu mer lchf..

#24, 26

Klart det.. Man får ju göra det bästa utav de kronor man har.. Det jag menar är att min bild av LCHF är att eftersträva så naturlig, tillsattsfri, kemifri och antiinflamm kost som möjligt. Klart är det bara en pytteliten andel som kan göra det fullt ut!

Zepp, där sa du det. Det jag pratar om är kanske Low Carb Healthy Food. Men då tycker jag de flesta på detta forumet är low carb healthy foodare, och inte low card high fatare! Även om alla av praktiska orsaker inte har möjligheten att leva det fullt ut.

#25 Det har du rätt i!!

Detta bottnar nog i att jag lagt mer i begreppet LCHF än en ren makronutrientmodell. Eller kanske att innebörden av LCHF faktiskt har utvecklats och förändrats utöver att bara vara en ren makronutrientmodell? I praxis förefaller det iallafall så för mig baserat på det jag läser på detta forumet.

Jag får omformulera mig till "antiinflammatirisk, tillsatsfri och naturlig mat är dyrt!" :)

Zepp
5/6/13, 12:17 AM
#29

Näe du är allt inne på rätt spår, de flesta försöker nog allt äta så hälsosamt som möjligt.. när de äter LCHF!

Dvs egentligen är det två olika saker.. men de går alldeles utmärkt att kombinera.. eller alla borde faktist göra det!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gronstedt
5/6/13, 7:50 AM
#30

Varför slänga mat? Om du vet att den håller kortare tid, så köp mindre eller laga till/frys in tidigare. Här slängs i stort sett bara grönsaksknôttar, ben och möjligen ett och annat skal …

hemul
5/6/13, 8:12 AM
#31

#26 Jag skulle vilja säga att INGEN här äter margerin. Att undvika fleromättat är en av hörnstenarna i LCHF. Ekologiskt, omega-fetter o.s.v  är pålagringar.

Många har säkert vissa saker som de köper ekologiskt. Men jag betvivlar att särkilt många äter 100% ekologiskt.

Själv är jag 100% vad gäller frukt och grönt (väljer det som inte är så mycket dyrare), köper aldrig odlad fisk som lax, grädden är alltid ekologisk (prisskillnaden är minimal) men inte smöret (dubbelt så dyrt). Kyckling är ekologisk de få gånger jag köper det därför att jag äcklas av vanlig kyckling numera. Ekologiska ägg från butik anser jag inte vara värt det. Jag hade finfina ägg från äggtant, men det sprack. Likaså utegrisen jag fick hemkörd. Utan bil och med sjukpension har jag ingen möjlighet att köpa ekologiskt fullt ut och jag anser inte heller att det ekologiska kött man kan köpa i butik är värt det så länge det inte är spårbart till gård och kanske inte då heller med butikernas prispålägg p.g.a ekohajpen. Det kan vara gräsbetat (liten chans) och det kan innebära att kossorna ätit ekologiskt spannmål. Äggen har i SLVs test inte visat sig vara mer näringsrika och hönorna lever fortfarande i de flesta fall i stora anläggningar och har det bara marginellt bättre. Får jag tag i en egen äggleverantör där hönorna har det lika fint som hos den förra igen blir jag jätteglad, men då är det en helt annan sak.

Anders-S
5/6/13, 9:18 AM
#32

Ät sill!  Varje dag!  Mycket protein och rätt fett!

Alldeles utmärkt fryst sillfilé, lufttätt förpackad, kostar 56 kr/kg (16,80 kr/300 g) hos Willys i Sverige.  Vad kostar sill i Norge?

Eller fiska själv, t.ex. makrill om du har möjlighet att ta dig ut på sjön.

Lär dig rensa och laga till fisk. Enklast lagar man fisk i ugnen.

Om du äter vildfångad fet fisk från friska hav behöver du inte köpa några omega-3 tillskott heller.

Siggebus
5/6/13, 12:28 PM
#33

#28
Angående margarin - Uuuuääääää! 🤢
Jag äter lchf sedan ett par år och min lchf består av så bra och rena råvaror jag kan få tag i OCH framför allt har råd med.

Jag lagar all min mat själv men står ut med vissa saker vars innehåll är lite tveksamt som t ex kryddor, majonäs, beasås etc.

Kollar e-nummer och ratar sådant som innehåller onödigt mycket men accepterar en del om det är en produkt jag inte äter några stora mängder av.

Köper endast svenskt kött (om man nu kan lita på märkningen) och SKULLE gärna vilja gå så långt att jag köpte närproducerat från gårdar där man föder upp djuren ekologiskt och där man behandlar dem mer än väl med mycket frihet/utegång etc.

Tyvärr funkar inte det med min lilla 70% lön där jag ska klara alla räkningar själv så där måste jag göra avkall.

Däremot skulle jag ALDRIG köpa margarin utan jag köper riktigt smör på Lidl för 22.90 paketen (500 gr) Ibland har de extrapris för 19.90.

En vacker tanke är att jag i framtiden lyckas skaffa mig större tjänstgöring och då kan jag också bli kräsnare med vad jag köper men tills dess är det omöjligt.

Men margarin? Nä fyyyy tusan! 😮

[Marja-Liisa]
5/6/13, 1:50 PM
#34

Jag förstår inte riktigt varför just maten skall vara billigt, vi brukar ju annars också få det som man betalar för. För övrigt använder vi ju mycket mindre del av våra inkomster för att handla mat och för många av oss är det en prioriteringsfråga vad vi köper. Om man inte bryr sig om kvalitet och vill inte heller ha besvär med att handla och laga mat med omtanke kan LCHF kännas dyrt och krångligt. Visst förstår jag om man inte ha råd med allt, jag har också varit ensamförälder med låg lön under flera år, hade inte råd med bil etc men man kan äta bra mat utan att det blir dyrare än skräpmaten.

Annons:
Lilltilda
5/6/13, 2:41 PM
#35

Efter ett drygt år med lchf-kost så kan jag utan överdrift säga att mina matkostnader ökat betydligt med lchf och då äter jag ändå endast i undantagsfall dyrt ekokött eller liknande. Även "lågpris-lchf" blir dyrare än den "pastabaserade" kost jag åt förr, men jag tror att den mat jag äter idag har ett bättre näringsvärde och är hälsosammare för kroppen trots att jag nog hör till de mindre nogräknade (Köper dock alltid svenskmärkt kött och fördrar att köpa produkter som inte rest över hela världen och precis som innan lchf så köper jag ALDRIG margarin!).

I mitt fall handlar det om en prioriteringsfråga, jag vill använda mina pengar till annat än att köpa svindyr mat för. Det är tufft nog ändå att få livet att gå ihop ekonomiskt och jag tror ärligt att det psykiska välmåendet jag får av att prioritera fritidssysselsättningar framför svindyr ekoproducerad mat ger mer livskvalitét. Så jag fortsätter att äta lchf med vanliga fläskkotletter från massuppfödda grisar och ägg producerade i vanliga hönserier så att jag istället kan betala bensin till bilen och snöskotern och åka på mina resor till fjällvärlden.

~God loves you, and I´m trying! ~

[Marja-Liisa]
5/6/13, 2:59 PM
#36

Lilltilda- jag tror att dina fjällturer ger lika mycket hälsovinster när du ändå äter bra mat! Fjällen behövs också!

hemul
5/6/13, 3:17 PM
#37

Marja-Liisa, jag har sett den där jämförelsen förut i tidningar och så, men den haltar. Idag kan vi inte klara oss på den nivån vi levde på på, säg, 60-talet. Vi har mycket mer saker som kostar pengar och vi gör mer saker som kostar pengar.

Visst, man kan flytta ut i en stuga i skogen och tacka nej till det moderna samhället, men de flesta vill nog bli kvar i vår egen tid. Då behöver vi TV, dator och internetuppkoppling, vi vill resa och resa längre än man gjorde förr. Vi går på gym istället för att bara gå ut och gå, cykla, åka skidor o.s.v. Våra barn leker inte på gatan längre. De har inplanerade aktiviter var och varannan dag som alla kostar pengar. Många vill/måste ha bil, något som är otroligt mycket dyrare idag. Vi har mer pengar och gör av med mer pengar helt enkelt.

[Marja-Liisa]
5/6/13, 3:23 PM
#38

Visst har du rätt hemul, men kvalitet får vi inte gratis någonstans. Om man tittar tex på resande så lägger man mer pengar på finare hotell etc, varför är det ok, men att välja hälsosamt mat får inte kosta?

goliath
5/6/13, 4:26 PM
#39

Ingen äter margarin pga flerumättat fett (de inflammatoriska O6 räknar jag med). En av hörnstenarna i lchf som Hemul skriver. Precis! Då är ju LCHF mer än bara en makronutrientfördelning! För det handlar inte bara om att äta 80% fett. Det handlar om att äta 80% rätt fett. Och rätt fett, altså smör, som har mindra av de fettsyrorna vi vill undvika (de inflammatoriska O6 syrorna), är dyrare. Och ekosmör, som har ännu mindre av de fettsyrorna vi vill undvika, är ännu dyrare.

Samma sak gäller kött. Gräsbete har mindre av de fettsyrorna vi vill undvika. Dyrare.

Samma med ägg. hönor får rätt kost får rätt fettsyresammansättning. Dyrare.

Fisk. Vildlax har bättre fettsyresammansättning än majsuppfödd lax = dyrare.

Och ju striktare man har tid, möjlighet, ekonomi etc att följa denna grundprincipen, desto bättre fettsyror får man i sig och desto dyrare blir det.

Nej, jag vidhåller faktiskt min poäng! LCHF i praxis idag handlar inte bara om makronutrienter. Det handlar oxå om att i störst mån få i sig rätt fetter och rätt mat. Och det är tyvärr dyrare.

[Petronella Pip]
5/6/13, 4:29 PM
#40

Men som jag hävdar åt man en massa annat istället som inte var så billigt det heller, men det kan vara så att du INTE gjorde det.

goliath
5/6/13, 4:30 PM
#41

#34,

Altså, det är kanske en utopi, men jag hade önskat mig att sund naturlig mat (den mat som vi här på forumet kallar sund iaf) hade vart billig så att störst möjliga del av befolkningen hade möjliheten att köpa den. Staten har till viss det möjligheten att styra detta genom ekonomisk politik.

Lyx kan gärna kosta, som finare hotell, men ogiftig mat borde inte vara något bara vissa har tillgång till.. Staten kan inkassera på annat..

Annons:
goliath
5/6/13, 4:47 PM
#42

#40

Jag skrev ett par meningar om det i min första post.

[Marja-Liisa]
5/6/13, 4:52 PM
#43

Så länge som Livsmedelsverket motarbetar LCHF finns väl inte ngn politisk vilja att gå emot den egna myndigheten.

kaisakavat
5/6/13, 4:53 PM
#44

#41 Bra där goliath.. tanken att giftfri mat borde vara grundläggande rättighet för alla.

Hur man kan åstadkomma det må vara en annan sak, men tanken känns verkligen helt rätt.

hemul
5/6/13, 5:57 PM
#45

#38 Nej, självklart inte. Jag menar bara att hur stor del av utgifterna maten utgör är ett dåligt mått. På den gamla goda tiden köpta man ju i princip bara mat och kläder och betalade sin hyra + el och telefon, vilka båda var i princip gratis.

Klart eko ska kosta mera. Men grejen är att butikerna lägger på de också, bara för att det är eko. Har sett någon gång vad ekobönderna får för köttet och så himla mycket mer än för fulkött är det inte. Det motiverar inte på långa vägar priset i butik. Jag betalar alltså gärna bonden (om jag kan), men jag har ingen lust att göda ICA för att de kletar på ett I Love Eco-märke. Det är det jag menar med att butikerna utnyttjar ekohajpen. För det är inte bara folk som vi som vill ha ekologiskt, det är också "fiiint" att handla eko, precis som det är fint att handla dyrt.

Dessutom, att man föder upp djur på ekologiskt spannmål och diverse konstigheter bara de är eko gör inte automatiskt köttet så himla mycket nyttigare. KRAV är inte ett oberoende tillsynsorgan. Det är en intresseorganisation där handeln och livsmedelsindustin är väl representerade.

goliath
5/6/13, 6:07 PM
#46

pluss att staten kan påverka genom att tex sänka moms och skatter på "sunda" matvaror (tex ekologiska grönsaker) och öka på andra, tex sockerskatten..

Men precis som hemul är inne på.. Det hjälper inte konsumenten om butiken utnyttjar detta till att höja sin avans.. Så detta måste då i tillfälle oxå reguleras om det nu är möjligt..

[Petronella Pip]
5/6/13, 7:37 PM
#47

# 42  ska man komma ihåg det såå länge 😃

Zepp
5/6/13, 8:50 PM
#48

Jag bor i en stuga i skogen.. och jag lägger gärna pengar på riktig mat.. men f-n de vill ju inte sälja sådant i affären!

Och när de gjorde ett försök att sälja Gröna Gårdars kött och Bösarps kyckling fick de rea ut det.. för ingen köpte!!

Däremot så är det strykande åtgång på färs från främmande länder som de behöver dra in med jämna mellanrum på grund av salmonella!

Altså.. jag ger mig f-n på att de kunde sållt det salmonellasmittade köttet för halva priset.. om de hade försökt.. obs rea i dag på grund av salmonella endast 50%! 😕

De har tillomed slopat mina Omega-ägg.. men det är strykande åtgång på småägg fulla med fågelbajs! 😡

Tack och lov så har vi en fiskhandlare där man kan köpa färskt fisk iallafall.. och jag köper så ofta jag kommer åt!

Riktig mat kostar pengar.. skitmat kostar hälften det har jag insett för jävligt länge sedan.

Och jag tillhör de som menar att LCHF på sin höjd blir marginellt dyrare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
kaisakavat
5/6/13, 9:04 PM
#49

Zepp - Du illustrerar väl det jag upplever på affärerna här. Folk kastar sig över billigast möjliga. Bor ju i norrbotten - och tysk mjölk, Arlas mjölk, Coops mjölk säljer - medan vårt Norrmejerier väljs bort för den där extra 50-öringen, kronan eller två som det är dyrare.

Jag har inte mkt pengar, men jag blir så störd av det hela att jag ändå väljer Norrmejerier.

Och jag vägrar köpa danskt eller tyskt fläsk, bl a efter att ha sett dokumentärer på SVT om vad de utlokaliserade (till Polen, Baltikum..) grisfabrikerna ställer till med miljömässigt. Det är inte underligt att Östersjön dör!! Stora områden mark och sjöar som är så övergödda att de är oanvändbara. Helt orenat slam från grisarna bara vräks ut.

Danskarna miljöskyddar sin egen mark - men mördar den gärna i andra länder. Tyskarna verkar göra likadant.. e t c.

Ibland får jag hålla i mig på affären, får lust att skälla på folk… 😡😛

hemul
5/6/13, 9:55 PM
#50

Här är en intressant sida angående det vi pratar om. Man kan se att andelen som matkostnaden utgör har sjunkit något, men inkomsterna har också ökat. Man kanske ska vara tacksam för att folk inte äter mer och mer vartefter de får det bättre.

http://www.jordbruksverket.se/…

Den har pajen är rätt intressant också. Om man räknar ihop de varugrupper vi i princip inte köper alls så blir det en jäkla massa pengar att lägga på det vi äter mer av, d.v.s. fett.

Diagram 2.5 Hushållens utgifter för olika varugrupper av livsmedel år 2006

Källa: SCB:s statistik, HUT

hemul
5/6/13, 9:59 PM
#51

Minst 10 410 kronor (bröd, sötsaker, alkoholfria drycker). Sen får man ta en del från Frukt och bär också, men det kanske äts upp av att Grönsaker och potatis ökar för många. Inte för mig, men jag uppfatter det som om många äter betydligt mer grönsaker på lowcarb än de gjorde innan.

Siggebus
5/7/13, 7:21 AM
#52

#51
"men jag uppfattar det som om många äter betydligt mer grönsaker på lowcarb än de gjorde innan."

Ja det där stämmer absolut på mig!
Tidigare fyllde jag tallriken med potatis, ris eller pasta förrutom köttet och på sin höjd fick det plats några små tunna gurkbitar eller tomat.

Nu är det andra lite nyttigare grönsaker som gäller och jag varierar mig betydligt mer med grönsakerna.

Däremot fyller jag inte tallriken med grönsaker utan håller mig på en lagom nivå och överäter inte.

[Petronella Pip]
5/7/13, 7:59 AM
#53

Hemul tror du potatis ökar för många!? 😮

hemul
5/8/13, 8:33 AM
#54

Nä, jag menade den utgiftsposten. Borde väl ha skrivit "Grönsaker och potatis" för att vara tydlig.😃 Potatis är ju billigt och grönsaker dyrt, så mindre potatis och mer grönt borde innebära ökad kostnad för den posten.

Upp till toppen
Annons: