Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Trög start på LCHF livet

2013-05-04 08:08 #0 av: Lchfman
fooddiary-130503-foods.pdf

Jag började för två veckor sedan, har kört min version av low carn tidigare, men har då har jag egentligen bara tagit bort socker pasta och ris typ, och ökat proteinet, men ändå hållt fett under kontroll. Typ.

Denna gången gick jag all in, och skippar helt kolhydrater (trodde jag) och käkat precis vad jag känner för bara det inte innehåller fett.
Trodde jag, betydde att jag fick för mig att alla bär var ok, så jag har tex kört smooties ganska tungt med jordgubbar, turkisk yoghurt och grädde.
Aj då. Trodde jag hade koll. Men jag misstog mig.

Tack vare detta tror jag det har gått så dåligt. Eller vad tror ni?
Förövrigt har jag ätit bra. Bara ägg, kött, grönsaker, cashew, feta såser osv osv. Men jag funderar påkom jag skall dra ner på grädde, mozzarella och andra riktigt feta saker endå kanske.

Så här såg tex fredagen ut ungefär som bifogad fil. Känns som det blir för mycket energi, och sen tabben med jordgubbar med.

Vad säger ni annars? Skall jag köra på och äta det jag vill ha? Jag har fortfarande en del sug, så det blir en del småätande av cashew och smooties osv.

Tacksam för lite motivation och hjälp.

Anmäl
2013-05-04 08:12 #1 av: Magica1970

Du har full koll på problemet. Ät mat i stället :)

Anmäl
2013-05-04 08:18 #2 av: Lchfman

Vad menar du Magica1970?

Anmäl
2013-05-04 08:19 #3 av: Lchfman

Är det förresten någon som ser min bifogade PDF-fil? Den är ju bifogad, men kommer inte upp i inlägget?

Anmäl
2013-05-04 09:16 #4 av: Mooniq

Om du registrerar dig på www.dumbbell.se (gratis) och för in vad du ätit så ser du snart vad du bör och inte bör äta Glad

Bär är ok nån gång i veckan, smoothis kan vara bra, kan vara dåligt - beror på vad du har i den. Att göra smoothis på grönsaker, kokosfett och ev grädde är nog ok , men bär, mjölk och grädde blir för mycket kolhydrater. 

mejerier kan vara sådär.. vissa personer kan äta fritt av de mesta mejerier och ändå tappa vikt, andra måste vara enormt petiga och nästan ta bort alla mejerier. Jag tillhör den senare gruppen, tyvärr. Jag har då istället riktat in mig på asiatisk matkultur med wokad mat och kokosmjölk.

OM du drar ner kolhydraterna till ett minimum så bör du öka på fettet. Om du äter mer kolhydrater så får du tänka på att hålla nere fettet om du önskar viktnedgång -eftersom både kolhdyrater och fett är energi för kroppen..

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-05-04 09:22 #5 av: kaffemoster

Nej, jag ser ingen bifogad fil.

Jag tror #1 menar att du troligen själv inser att du ägnar dig åt för mycket småätande i stället för att äta kött, fisk, ägg och ovanjordsgrönsaker. Cashewnötter är inte low carb! De innehåller 26 g kolhydrater/100 g.

Anmäl
2013-05-04 09:27 #6 av: Mooniq

Nötter och frön har många bra fetter och mineraler som vi behöver. dock får man nog kolla lite på kolhydraterna, som tex Cashewnötterna. Pumpakärnor, sötmandel, hasselnötter,solrosfrön och skalade semsafrön har mindre mängd kolhydrater - dessa är perfekta att tex göra sesambröd på - recept i vänstermarginalen. Pumpakärnor är gott att småtugga på - mild nötsmak.

Sen har nötter och frön mycket fett i sig så liten mängd nötter blir mycket energi. Nån näve om dagen som mellanmål kan funka men önskar du viktnedgång så kan de vara en bromskloss.

Anmäl
2013-05-04 09:30 #7 av: Mooniq

När det gäller mejerier så ska du ta bort de MINST feta först, alltså mjölk, filmjölk, yoghurt etc..

prova att enbart ha kvar smör (kryddsmör och att steka i) och smetana/creme fraiche/grädde. Om vikten ändå ökar så behåll bara smöret.

Anmäl
2013-05-04 09:49 #8 av: MimLan

"Denna gången gick jag all in, och skippar helt kolhydrater (trodde jag) och käkat precis vad jag känner för bara det inte innehåller fett."

Va? Uppfattar jag dig rätt i att du inte ökar fettet? HF i LCHF står för High Fat.

Man skall äta riktig mat, men absolut inte hålla borta fettet.

Anmäl
2013-05-04 09:55 #9 av: Mozzarellan

Hej ,
Jag började 1 feb och från start 87.6 och idag 83.00
För en del rasar det för andra tar det tid.
Har under tiden gått lite upp och ner och stått still.
Under en semester förra veckan gick jag upp till 85.8 (söndags och idag 83.00) vad jag lärt mig och läst här så binder kroppen vätska och lever sitt eget liv.
Jag tar det lugnt och har tålamod för trots allt går det ju åt rätt håll.

Anmäl
2013-05-04 10:23 #10 av: kaisakavat

Jag reagerade också på det du skriver om fettet. På ett par ställen skriver du om att välja bort fet mat.

Grundtanken är att fettet ska ersätta kolhydraterna som energikälla. Man behöver ofta inte öka proteinmängden, om man nu inte ätit snålt med protein innan. Då kan man förstås öka.

Utgå från animaliska proteinkällor i vettig mängd. Man kan sikta på åtminstone 1 g protein per kilo kroppsvikt och dag. Kött innehåller ca 20 g protein per 100 gram, fisk och ägg mindre. Säg att en person väger ca 70 kg - isåfall är en vettig mängd kött t ex, från 350 g kött per dag.

Lägg till extra fett om proteinkällan är mager. T ex smör/kryddsmör, fet sås, fet creme fr.. Lägg också till grönsaker (välj dem med lite lägre kh-innehåll) för smak och vitamin- och mineraltillskott. T ex gröna blad (spenat, ruccola), kålsorter, paprika, m fl, efter vad du gillar. På så vis skapar du en riktigt bra bas.

Sen.. Jag använder tomat och lök, som innehåller lite mer kh, för de ger god smak - men håller nere mängderna. Bär är 'kuriosa' - inga mängder, inte ofta. Mejeri kan vara bra att begränsa. Och välja de fetaste alternativen.

Paranötter och mandel ger bra mineraltillskott, men också kh så man får ha koll på mängder även där. Lätt att käka onödigt mycket av sånt.

Ungefär så. Hoppas du hittar ett upplägg som passar dig.

Tips:

När man vill ta reda på vad mat innehåller - så kan man t ex använda finska livsmedelsverkets hemsida (bättre än den svenska).

Jag använder ofta 'Mest och minst' - finns i vänstra spalten. Där markerar man ett visst näringsämne, klickar på sök - och vips kommer de livsmedel upp där näringsämnet är bäst representerat. Sen jämför man vilka som är vettigast ur kh-synpunkt..

Anmäl
2013-05-04 13:31 #11 av: Lchfman

@#5
Jag bifogade en pdf med vad jag ätit i fredags. Skall se om jag kan lägga till den igen i annan format sen.
Ja jag har smått för mycket energi. Inte konstigt det går så lätt :)

@#6&7 + fler moniq( hjälp vilket jobbigt forum när man inte kan citera?)

Ja ok då skall jag se över cashewnötterna. Missat helt att dessa innehåller så mycket kolisar. Dumt med antaganden.
Känns som jag får dra ner på mejerierna då med.
Men vad fan då finns inget njutningsbar kvar alls, och då kan det ju nästan kvitta?!
Jag har en app där jag nu skall skriva in så jag får lättare koll..

@#8 mimlan
Det har krupit in ett fel där, det skall såklart inte stå inte. Utan att jag äter allt bara det innehåller fett. Blir lite skillnad på meningen då :)

@#9

Ja visst är det så, skynda långsamt.

@#10
Det bar ett fel som smugit sig in ang. Fettet.
Tack för dom andra tipsen!

Anmäl
2013-05-04 13:36 #12 av: OlgaMaria

Skippa smoothies och speciellt cashewnötter. Grädde och yoghurt är ok men ät hellre ännu fetare såser t ex bea, majjo, aioli. Desto mer fett desto bättre. Grädde kan vara knepigt eftersom det innehåller en del laktos (mjölksocker : kolhydrater). Försök att hålla dig till tre stora måltider och skippa småätandet så får du nog snart ordning på aptiten. Steg 1 är att må bra och känna sig nöjd på den nya maten, då måste du äta dig mätt på fett och protein.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-05-04 14:00 #13 av: Lchfman

@12 Japp jag får se dessa två veckorna med lite felaktigt optimerade kost som start och lärotid :) --------------------------------------- Skall justera något, eller kanske gå till det som funkade kalas sist. Dvs. En del långsamma kolhydrater, massor av protein grönt och faktiskt frukt (jag vet att det kasst, men det funkade ju) och inga mängder med fett, utan normalt från naturligt feta saker som grädde och smör osv. Men. Jag gick ner massor, 10kg på 8 v. i slutet på förra året typ. Från lite rund till smärt. Sprang och gick massor med. Men det höll ju inte, fick en chock för ett par veckor sedan då jag insåg att jag studsat upp nästan allt igen. Herregud vad kroppen är bra på att suga i sig all skit man stoppar i sig. Förbannade jojobantning. Trodde faktiskt det skulle hålla bättre. Menmen, jag kör på och ser vad jag kan göra, det måste ju vara långsiktigt med, och jag älskar mat! Nyttjar ju igen sprit i princip och ingen tobak. Svårt att förstöra ens enda njutningsgrej, maaat :) Dessutom så gillar jag att småäta, vad annars skall man göra när man lagt ungar och sitter med dator eller tv :)

Försöker få med filen på vad jag åt i fredags igen...

Anmäl
2013-05-04 14:42 #14 av: Jojomaja

I mina ögon (om jag läser din pdf rätt) så äter du inte LCHF. Möjligen en väldigt liberal kolhydratsreducerad kost med extra tillskott av fett, vilket är ett mycket bra recept på att gå UPP i vikt. Med över 3500 kcal på en dag i kombination med så mycket kolhydrater tror jag att du missuppfattat kostråden. Tanken är inte att äta MER, utan att äta bättre mat som håller kroppen mätt längre. Nu beror det ju visserligen också på hur mycket du tränar och hur mycket du väger, men i mina ögon ser din fredag ut som vad man väljer att äta om man vill göda sig. 

Strikt LCHF innebär vanligen upp till cirka 20-25 gram kolhydrater per dag. Liberal LCHF innebär vanligen upp till cirka 50 gram kolhydrater per dag. Kolhydratsreducerad kost innebär vanligen upp till cirka 100 gram kolhydrater per dag. (siffrorna varierar beroende på hur kolhydratskänslig man är)

Har du provat att läsa t.ex. Kostdoktorns tips för att gå ned i vikt? Jag tror det är bra att börja med att lära sig grunderna innan man ger sig in i LCHF. Här kan du läsa mer: 

http://www.kostdoktorn.se/lchf

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt

Anmäl
2013-05-04 14:58 #15 av: Lchfman

@ #13

Nej då jag är precis med på vad det innebär, men har bara haft otur när jag tänkte. :) Jag kollade inte så noga vad saker och ting faktisk innehöll utan körde antaganden för att jag trodde jag hade bättre koll, jag har varit och är ganska intresserad av vad jag stoppar i mig.

Och Bilden skulle bara visa att jag nu insett att det gått lite snett när jag började mata in maten i min app och insåg att det visst var lite för mycket kolisar, inte som en fråga på om det var en ok kost.
men jag var kanske lite otydlig med det.

Men jag är på spåret igen, och skall justera.

Idag har tex jag bara ätit 12 g kolisar 71g fett 59g protein ca 1000kcal än så länge och är inte hungrig eller sugen. Så nu börjar det väl likna något! :)

Tack för dina kommentarer!

Anmäl
2013-05-04 15:01 #16 av: Jojomaja

#14 Skönt att höra! Jag blev lite orolig där ... Men då gäller det att få in bra vanor och fortsätta bokföra ditt intag. Hoppas det går bättre för dig nu! Glad

Anmäl
2013-05-04 15:22 #17 av: Lchfman

Tack jojomaja

Anmäl
2013-05-04 16:22 #18 av: siv 52

Ta bort allt snacks och ät en rejäl frukost med tex ägg och bacon (istället för choklad) Då går det nog mycket bättre:)

Att starta dagen med bullet kaffe är ochså en variant. En kopp starkt kaffe + 1msk kokosfett och ev en klick smör. Kör allt i en mixer el med mixerstav. Riktigt gott och mättande (100% fett)

Hoppas du får till dina vanor.

Anmäl
2013-05-04 16:26 #19 av: Lchfman

Det är inte choklad, (såklart) utan en lowcarb måltidsersättning med chokladsmak..

Tack för tipsen!

Anmäl
2013-05-04 16:30 #20 av: Jojomaja

Aj aj ... Måltidsersättningar - Low carb eller inte - är inte så bra. Ät riktig mat istället, lyder mitt tips!

Anmäl
2013-05-04 17:28 #21 av: Lchfman

Nja, det är lika mycket mat som allt annat bara i en annan form tycker jag nog. Men det finns väl undantag förstås, men i sak håller jag med dig. Riktig mat framför annat i flesta fallen.

:)

Anmäl
2013-05-04 18:25 #22 av: MimLan

Men varför köpa måltidsersättning?

Vill du dricka maten går det ju att göra äggmjölk och fettkaffe. Så slipper du skräpet också.

Anmäl
2013-05-04 19:00 #23 av: Lchfman

Ja du har så rätt så mimlan.

Anmäl
2013-05-04 20:32 #24 av: Lchfman

Väldans vilket sötsug jag har nu då.
Jag som trodde jag gled så fint igenom startfasen för två veckor sedan.

Får nog pilla i mig lite fett av nåt slag innan jag går och lägger mig!

På't igen..

Anmäl
2013-05-04 20:47 #25 av: kaisakavat

Det kan gå lite i vågor. Och om du har dragit ner på kh mer, så är det ju inte helt ologiskt.

Hoppas det går över. Det brukar hjälpa med nåt matigt.

Anmäl
2013-05-04 21:01 #26 av: Lchfman

Ja jag kan tänka mig det. Rättar nog till sig inom nån dag eller så

Det fick bli lite mascarpone och 10 blåbär typ.
Nu går jag och lägger mig och hoppas på morgondagen:)

Anmäl
2013-05-05 01:26 #27 av: jessirene

Hej,
min erfarenhet vad det gäller bär är att de sätter mättnadskänslan ur spel och jag äter mer. Säkert individuellt men bra att Ha koll på vad man blir mätt av om man vill kontrollera vikten.

Anmäl
2013-05-05 06:50 #28 av: Mooniq

Eh..? måltidsersättning.. ? De som jag har läst på har haft flera olika typer av socker i sig - så dem slänger du direkt, kanske är de oxå dem som underhåller dit sötsug. vispad grädde kan oxå underhålla sötsug.. ät bären som de är om du ska äta bär , är mitt tips.

Glad

Anmäl
2013-05-05 10:38 #29 av: Magica1970

#2 Precis som Kaffemoster förtydligade. 

"Men vad fan då finns inget njutningsbar kvar alls, och då kan det ju nästan kvitta?!"

Vad finns det för s.k. njutningsbart kvar när du "unnar dig" varje dag? Du kan bara komma åt problemet om du öppnar ögonen, undviker t.ex. mejeriprodukter (förutom smör) i två veckor och gör en utvärdering. Nötter går fetbort som varjedagsnacks.

Eller så kör du ditt eget race och är nöjd med det.

Anmäl
2013-05-05 10:52 #30 av: Mooniq

Om man tittar tillbaka 60-70 år i tiden så hade man vardagsmat. I bästa fall frukost och middag. Kanske även något att äta mitt på dagen. Mat var dyrt, ca 50 % av löningen gick till mat, enligt min pappa.

Frukt åts när det var säsong. Grönsaker åts efter säsong. OM möjligt så hade man egen fruktträdgård. Allt togs till vara på olika sätt.

Jag bor på västkusten så här åts det mycket fisk året om, och skaldjur - tja, fiskade man själv så åt man nog det ibland eller så sålde man för att få in lite pengar. Fisk byttes mot kött om man hade dåligt ställt eller så köpte man kött - då oftast kokkött - eftersom det var billigast. Min pappa är lycklig som ett barn på julafton om han får äkta syltfläsk, tex.. Förr åt man på sin höjd 2 skivor bröd/dag och brödet var hembakat. Oftast åt man lite bröd bredvid middagen då man kunde suga upp det sista av såsen med brödet. Gröt med smôrhôla var standardfrukost, gärna med kokta ägg till. Saft och sylt gjordes i hemmen men det var liten åtgång på detta, inga barn eller vuxna fick äta/dricka fritt av det.

När det var fest - bröllop, kalas, dop, eller annan större tillställning då var det sötebröd. DÅ unnade man sig något extra och något sött. Då åt man tårta, kakor, bullar eller något annat sött. 

Men man åt inte kaffebröd och finmat i vardagen.

Det är nog den stora skillnaden mot dagens samhälle, där vi vräker i oss godis, läsk, kaffebröd (ju större desto bättre) snacks. Vi har blivit så vana vid sött och att unna sig att helt plötsligt verkar det helt OMÖJLIGT att vara utan det. Det är inte så längesen som ris och pasta blev vardagsmat i Sverige.

Då behöver man nog ta sig en fundrare... och gå och hälsa på gamla människor och be dom berätta om förr och deras matkultur, som självklart varierar sig lite från ort till ort.. 

Det öppnade mina ögon rejält Glad

Anmäl
2013-05-05 14:52 #31 av: Lchfman

@# 29 magica1970

Jag tycker du är lite väl aggressiv i hur du går på, men jag kan tolka fel.
Men jag hör vad du säger. Öppna ögonen är nog lite fel, jag har inga större problem med självbedrägeri, men kanske ren kompetens. Men jag lär mig gärna.

Tack för dina åsikter i alla fall!

@#30 moniq

Tack för tänkvärd text!

Anmäl
2013-05-05 15:52 #32 av: Jojomaja

Jag brukar köra en Bulletkaffe när jag känner att jag vill "unna mig" eller om, mot förmodan, sug skulle uppstå. En XL går lös på rätt mycket kalorier, men bara 2 gram kolhydrater. Då står jag mig länge (ibland FÖR länge) och har inte sug efter något alls på många timmar. Om man inte är känslig för sötningsmedel kan en liten gnutta Stevia Strö (Nu heter det bara ICA Sötströ) piffa upp skapelsen men jag föredrar utan. 

Eftersom min kaffebryggare gått i pension har jag gjort mitt kaffe på pulver, men självklart blir det godare med riktigt bryggkaffe. Smaksättningen kan man skippa, eller ta något man gillar mer, typ kanel, kardemumma etc. Här är mitt recept (kan som sagt halveras om man inte vill få i sig fullt så mycket energi): 

Bulletkaffe XL
•2-2,5 tsk pulverkaffe + 4 dl vatten eller 4 dl bryggkaffe 
•En knivsudd ekologiskt kakaopulver eller ekologiskt vaniljpulver
•(Sötningsmedel om så önskas)
•35-40 gram osaltat smör (vissa föredrar saltat, det blir lite mer smakbrytning)
•35-40 gram ekologiskt kokosfett. Kan vara både med och utan kokossmak (deodoriserat med vattenånga). Ta inte "silverpaketet" som är hårt processat och härdat.

Mixa i 1 minut tills kaffet är skummande som på bilden. 
Häll upp i STORT latteglas. 
Njut! 

Så här blir det i matdagboken: 
» 4,0 dl Kaffe bryggt 8 Kcal
» 35,0 gram Kokosfett 309 Kcal
» 35,0 gram Smör 80% fett 249 Kcal
» 0,3 tsk Kakaopulver 20-22% fett 2 Kcal
Fett: 63 g Protein: 0 g Kolhydrater: 2 g 568 kcal

Man känner ingen som helst fettsmak och kaffet är inte flottigt på något vis. De som har problem med mjölkprodukter brukar inte heller få problem av det här kaffet. Magen hålls dessutom i bra trim av kokosfettet ... 

Anmäl
2013-05-05 16:23 #33 av: Lchfman

Jag har sett denna bulletkaffeskapelse lite här och där, skall försöka ge mig på den när jag hittat och köpt kokosfettet, verkar spännande.
Tack för dina fina tips

Anmäl
2013-05-05 17:05 #34 av: Magica1970

#31 Jag är inte aggressiv, bara ärlig :)

Anmäl
2013-05-05 17:22 #35 av: Lchfman

Eftersom detta är en ganska generell tråd så fyller jag på med några frågor till som jag inte lyckats googla mig nöjd till.

Hur mycket kcal skall man köra på per dag, ungefär samma som vanligt?
~2000 för en mig blir det i så fall.
Vet att det ger sig med tiden kanske men nu i början?

Vad kan man smaksätta med? Tex kvarg som jag gillat förr med frukt i. Det går ju inte längre, och skall man hålla sig från alla kemiska grejer så funkar ju inte funlight osv kanske.

Sen träning, finns massor om detta, men hittar inget slutgiltigt.
Jag springer en hel del. Och när jag springer mina längre sträckor >15km så vill jag gärna a med mig energi, samt vätska med mineraler typ.
Vad gör jag då?

Anledningen med allt förresten är att komma ner i trivselvikt, vilket för mig är runt 70 +-. Och jag bär idag på 77. Sen att kunna hålla en sådan här kostlivsstil såklart.

Ja kust det ja, jag blir oftast något illamående efter fettmåltiderna. Normalt? Övergående? (Googlade detta i efterhand ibland kommer man på att svaret antagligen redan finns)

Anmäl
2013-05-05 18:14 #36 av: odjuren

Vad jag lärt mig så är de övergående att må illa efter fettet.. Jag gissar att de är mest för att kroppen är van vid fettsnål mat som vi blivit rekommenderade i nästan  30 år!! När kroppen är van så försvinner illamåendet.. De har de iaf gjort på mig!

Anmäl
2013-05-05 18:37 #37 av: OlgaMaria

Testa om det hjälper att dricka starkt citronvatten före måltid. Det sätter fart på magsyran.

Kvarg brukar jag inte äta men det kanske kan vara gott med kanel och kardemumma.

Anmäl
2013-05-05 19:59 #38 av: [Petronella Pip]

Vaniljpulver i liten burk i brun kartong är gott att smaksätta med.

Anmäl
2013-05-05 20:14 #39 av: Lchfman

Ja ok, tack 37&38 för tipsen!

Anmäl
2013-05-05 20:29 #40 av: OlgaMaria

Fun light stevia går bra att använda också om du vill och inte blir triggad att äta sött av det.

Anmäl
2013-05-05 20:30 #41 av: Lchfman

Skall kolla in den theresia!

Anmäl
2013-05-06 09:47 #42 av: Dicobayo

Ja du lchfman, du har en del att fundera på.
Jag som flera rekommenderar starkt att du läser på lite mer, just nu är du inte i närheten av något som ens liknar lchf, samtidigt som du verkar ta det hela med en klackspark totalt sett.

Om du någon gång tänker mena allvar med detta så har du Kostdoktorns utmärkta tråd för nybörjare här, läs igenom och begrunda och gör vad som står där till att börja med:
http://www.kostdoktorn.se/lchf

Lycka till!

Anmäl
2013-05-06 10:19 #43 av: kaisakavat

#42 Fast lchfman har ju börjat justera ätandet nu. Och läser på. Känns  lite onödigt kritiskt det du skriver..

Anmäl
2013-05-06 11:33 #44 av: Lchfman

Ja, vissa måste trycka ner och kritisera, men så är det på alla forum.
Man får det bra med det dåliga :) och ignorera surpellarna.
Synd att det inte finns en ignorefunktion..

Tack för ditt försvarande kaisakavat :)

Anmäl
2013-05-07 07:59 #45 av: Dicobayo

Ibland behöver man höra sanningen som den är för att få till en förändring, om man väljer att lyssna är helt upp till en själv. ;)

Jag avslutar som sist, om det nu uppfattades som oklart:

Lycka till!

Anmäl
2013-05-07 08:20 #46 av: Lchfman

Jag skall gå emot mina principer lite och faktiskt svara på en som uppenbarligen bara vill "trolla"
Varför skall jag "öppna mina ögon" "eller behöva höra din sanning"?

Jag är nybörjare, som inte har full koll, och behöver mer rutin.
Inte en en flane som lever i självbedrägeri och behöver bli tuktad. 

Men tro mig, "tough love" tycker jag med är i sin ordning i bland, vid rätt tillfällen. ;) Lycka till själv!

Anmäl
2013-05-07 09:41 #47 av: SpurtAnne

Googla ALLT du stoppar i dig! Det gjorde jag i början, eller försökte åtminstone. Det är ju så lätt nu med dagens teknologi, bara upp med din smartpone när du står i affären och är osäker.

:-)

Anmäl
2013-05-07 10:31 #48 av: Lchfman

Japp så gör jag, eller använder min App. Det funkar fint.

Ett litet problem är när man höftar volym eller vikt på den man stoppar i sig så är det ganska lätt att få fel värden, man kan inte väga eller mäta allt under dagarna, eller kan och kan, det är opraktiskt :)

Anmäl
2013-05-07 11:09 #49 av: MimLan

Det är bra att traggla som nybörjare. Dock, nu uppfattar jag inte att du har några viktproblem eller sjukdomar som behöver tas omhand, det gör att du har det ganska fritt i ditt upplägg och kan mer fokusera på att testa olika upplägg och fördelningar, för att lära känna hur din kropp reagerar. Det finns inget egentligt behov (jag kan ha missat något i tråden) att vara strikt, mer än att det kan vara bra/kul att testa olika nivåer.

Allra enklast är att alltid utgå från rena råvaror, de har ju inga innehållsdeklarationer! Och se till att måltiderna alltid har något fett om råvarorna inte är feta i sig. Vill du ha snabblösningar, köp inte dyra och dåliga måltidsersättningar (företagen bör inte uppmuntras), utan ta till de som finns, de är inte tokiga alls.

Anmäl
2013-05-07 11:22 #50 av: Lchfman

Nej visst är det så, jag har inga större problem med övervikt, är nog i övre kant av normalviktig.
Jag vill bara vara smärtare, springer att antal mil i veckan och styrketränar från och till. 

Senaste 3-4 dagarna har gått fint nu, inga snedsteg, och ca 20-25g kolisar endast på 2000kcal per dag ca.

Anmäl
2013-05-08 17:07 #51 av: Lchfman

@#32
Bulletkaffet blev jättegott, alltid svårt att veta innan man provat, och jag trodde inte att det skulle vara så fritt från fettet i smaken. Körde 25g smör, och 25g kokosolja! Kan nog öka detta framöver.
En kalasdryck!

Anmäl
2013-05-08 18:31 #52 av: Zepp

Det tog mig tre månader innan jag fick kläm på det!

Det blev rätt mycket.. Oj då vad mycket kolisar.. och så fick man byta till något annat!

Oandrasidan så slapp jag alla omställningsbesvär.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-05-08 18:36 #53 av: Lchfman

Haha, ja ok.
Som tur är har jag appen "kaloriräknaren" så jag kan hålla koll.
Hamnar nu ständigt på max 20-30g kolisar per dag, och känns ok tycker jag.

Nu hänger det mest på att få in rutinen att köpa andra matvaror, luncher samt hitta olika typer av måltider. Men det är ju bara kul!

Anmäl
2013-05-08 18:50 #54 av: kaisakavat

Du har en härligt positiv inställning. Kommer gå bra då ju.

Och när du får in den där rutinen kommer du nog tycka det hela är riktigt bekvämt också. Man skippar typ 90 % av hyllorna på affären, t ex. Glad

Anmäl
2013-05-08 18:57 #55 av: odjuren
Skönt att höra att de inte bara är jag som har problem i början med vad man ska o inte ska äta...
Jag måste tex lära mig att äta broccoli och blomkål (BLÄÄÄ) Fast broccolisoppa är ju rätt gott..
Anmäl
2013-05-08 18:59 #56 av: Mooniq

broccoli och blomkål kan man maskera med blåmögelost och göra god gratäng av.. då är det mest osten man känner - och för dom som kan äta ost och mejeri så är det helt supergott till tex stekt kött/pannbiffar...

Glad

Anmäl
2013-05-08 19:01 #57 av: odjuren

fast e inte så förtjust i mögelost.. :P helst ska de vara herrgårds ost :D

Anmäl
2013-05-08 19:49 #58 av: Lchfman

#54 kaisakavat
Tack!
Ja jag börjar se fördelarna så smått faktiskt! Men tiden får utvisa om det håller förstås.

#55 odjuren
Nej det är inte helt enkelt, men allt är svår när man inte kan det. :)
Det är ju inte heller lätt om man inte gillar vissa saker.

Tack o lov för Google, (och forum) så man kan lära sig snabbt.

Anmäl
2013-05-08 19:54 #59 av: odjuren

Mm de e tur vi har detta forum!! :D
Jag älskar ju kött, bacon o feta såser så de e ju rätt bra :D Men något att ha till är ju bra me ibland :P

Anmäl
2013-05-08 19:57 #60 av: OlgaMaria

Det finns inget grönsakstvång :)

Anmäl
2013-05-08 19:57 #61 av: Zepp

Här har du 30 gram kolhydrater i olika form!

Trettio gram kolhydrater

Så man får något tillbehör den feta maten!

Jag föredrar den vänstra bilden!

Anmäl
2013-05-08 20:10 #62 av: odjuren
#60 Nej då, men vill som ha något till ändå, o gubben vill de mer än jag, jag klarar mig oftast på någon mini tomat till maten :P

#61 den vänstra bilden ser helt fantastisk ut, vill tycka att de e gott.....
Anmäl
2013-05-09 07:46 #63 av: LottaO

Bra tråd! Du har fått massor av tips! Säger som zepp, din start var inte så dålig om man vill slippa övergångsproblem som huvudvärk och kraftigt sötsug. Nu verkar du börja hitta rätt!

Fundera lite på denna meningen bara:
"Ja jag börjar se fördelarna så smått faktiskt! Men tiden får utvisa om det håller förstås."

Det är inte tiden som avgör, det är du! :)

Anmäl
2013-05-09 08:52 #64 av: Lchfman

Ja det är mycket bra motivation och hjälp helt klart.
Och ja det var kanske en ofrivilligt mjukstart det blev, och var kanske bra i slutändan.

Ja den meningen är något självdestruktiv. :)
Visst är det jag som bestämmer, men jag menar nog snarare om jag tycker att uppoffringen, och utfallet väger upp allt annat. Typ.

Nu skall jag ut och springa, får se hur det går idag på noll kolisar! :)

Anmäl
2013-05-09 10:29 #65 av: OlgaMaria

Hur gick det? :)

Anmäl
2013-05-09 11:16 #66 av: Lchfman

Det gick bra! Körde 10 km och fick något av en mittimellantid mot hur det brukar vara.
Det som känns jobbigare än vanligt är att branta backar och något högre intensitet, men det kanske bara är en liten latmask i huvudet. Vem vet. :)

Löpningen verkar över lag funka bra på lågkolhydratkost i alla fall.

Anmäl
2013-05-09 11:21 #67 av: kaisakavat

Tror inte det är en latmask i huvudet ;) - det tar tid för kroppen att få fart på den nya energianvändningen. Du lär komma förbi det.

Anmäl
2013-05-09 11:21 #68 av: OlgaMaria

Din kropp har ju inte ställt om helt än heller. Jag tror du kommer uppleva att det går lättare och lättare. :) Skönt att det gick så pass bra idag! =)

Anmäl
2013-05-09 11:23 #69 av: Zepp

Långdistans på medelhög nivå är antagligen det som fungerar allra bäst på LCHF då det är fett som är bränsle för det!

Högintensiva aktiviteter tarvar trots allt en del glukos oavsett, men finessen med träning utan kolhydratladdning är att höja nivån där man behöver den glukosen.

Skulle man sen vilja springa något lopp och vill prestera så kan man tillför lite extra stärkelse dagarna före.

Anmäl
2013-05-09 11:28 #70 av: Lchfman

Ja jag hoppas på det. Skall forska lite mer hur lite kolhydrater funkar med uthållighetsmotion. Måste komma på hur jag skall tillföra energi på långdistansturer, samt vätska och mineraler.

Men det blir en annan tråd tror jag.

Ja det var härligt att det gick bra. Hoppas med på bättre omställning :)

Anmäl
2013-05-09 11:32 #71 av: MimLan

#70 Det finns LCHF:are som pysslar med ultramarathon så kosten funkar för det.

Anmäl
2013-05-09 11:33 #72 av: Lchfman

Ja ok, ja jag har haft det på känn lite grann. Då kanske det funkar fint ändå. Det är trots allt mellanintensiva långdistansturer som jag gillar mest.
Kul!

Vad menar du med att höja nivån där man behöver den glykosen?
Äta något mera kolhydrater innan aktivitet?

Anmäl
2013-05-09 11:37 #73 av: Zepp

http://www.jonasbergqvist.se/

http://coltingblogg.com/

Anmäl
2013-05-09 11:38 #74 av: Lchfman

Jag det tvivlar jag inte på, och har nog inte ens reflekterat över att det inte skulle finnas. Det finns galna ytterligheter överallt. Frågan är bara om det är rimligt för en glad motionär som är min personliga frågeställning. Och det verkar det ju faktiskt vara!

Det finns ju tokstollar som kör decatriathlon, dvs 10 konsekutiva riktiga triathlon. Det är ing jag siktar på för det. Och förresten, det finns säker lchffantaster som gör decatriathlon med :)

Anmäl
2013-05-09 11:52 #75 av: Zepp

Vad som menas är att du tränar dina muskler att använda mer fett högre upp i ansträngninsnivåerna, innan andelen glukos blir någon större faktor.

Ta tex Colting som kör Thriatlon, han använder konceptet Tranin low, race high, för kolhydraterna.. kallas oxå för Targeted Ketogenic Diet!

Body buildarna kör oftast Cyclic Ketogen Diet, för att bli av med underhusfettet men ändå klara de där extra intensiva övningarna som ger muskeltillväxt!

Men som du säger.. det där är egenligen för proffsen!

Anmäl
2013-05-09 15:00 #76 av: Jojomaja

Här är en kille som kör rätt hårt på Low carb: 

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/51599ef18e0e74508f003a40-ultramarathonlopare-pa-lowcarb

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.