Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 11322 ggr
yvonnel
2013-05-01 22:18

Magnesium återupptäckt mirakelmineral

Mirakelmineral återupptäckt
Tänk dig ett tillskott på ett mineral som, om man har brist på det, kan avhjälpa sömnsvårigheter, stress, utmattning, muskelkramp, hjärtbesvär, Depression, nervositet m.m. Då har vi verkligen ett mirakelmineral. Finns det en sådan? Ja, och majoriteten av befolkningen har verkliga bristsymtom som dessutom lätt kan avhjälpas.

MAGNESIUM
Magnesium är förmodligen kroppens viktigaste mineral. Det aktiverar över 300 olika biokemiska reaktioner, såsom matsmältning, energiproduktion och metabolismen av protein, fett och kolhydrater. Magnesium aktiverar upp till 76 % av alla enzymer i kroppen. Utan magnesium upphör så gott som alla enzymreaktioner. Vid brist på magnesium sänks kroppens funktioner i proportionerlig grad. Magnesium reglerar t ex kalium- och salthalten i och utanför cellen genom ett enzym som i sin tur upprätthåller en fri passage av näringsämnen in i cellen och fri passage av gifter ut ur cellen. Utan tillräckligt med magnesium kommer kalium att utsöndras ur kroppen vilket framkallar svaghet och till sist utmattning.

Magnesium har även kallats naturens lugnande medel då det är väsentligt för att nerver och muskler skall fungera effektivt. En av dess viktigare funktioner är nämligen att få musklerna att slappna av efter hopdragning; om du knyter handen med hjälp av kalcium så kan du bara släppa greppet med hjälp av magnesium. Om du ständigt har stela muskler i nacke och rygg eller är stel på morgonen så är det mycket troligt att magnesiumbrist föreligger. Ryggskott kan orsakas av att spända muskler drar ben och diskar ur plats. Magnesiumbrist framkallar muskeltrötthet.

Magnesium är synnerligen viktigt för hjärtat. Hjärtat är nämligen en muskel; pumpverksamheten är beroende av att kalcium drar ihop hjärtat och att magnesium får det att slappna av; för lite magnesium är lika med hjärtattack (kramp). Dr Matti Tolonen berättar om professor Ott Hejt som obducerade över 1000 personer år 1900 och inte fann en enda hjärtinfarkt. På den tiden var magnesiumintaget mångfaldigt jämfört med idag. Flera vetenskapliga undersökningar har även visat att risken för hjärtinfarkt ökar med mjukt vatten, dvs. vatten med lågt magnesium. Det kan även underlätta blodcirkulationen i trånga blodkärl då det förhindrar att blodkropparna klumpar sig.

Magnesium behövs även för att kroppen skall kunna absorbera kalcium. Magnesium styr nämligen upptaget och utnyttjandet av kalcium (magnesium binder t ex kalcium till tandemaljen). Hög kalciumhalt (intag) kombinerat med låg magnesiumhalt (intag) kan vara den troliga orsaken till osteoporos. Problemet med osteoporos är inte att man får i sig för lite kalcium, utan att man förlorar det man har i skelettet. Med andra ord, att enbart ta mer kalcium kommer inte att avhjälpa kalciumbrist.

Utan magnesium avlagras kalcium i vävnaderna (ej skelettet) oanvänd. Det kan resultera i att vävnader, organ och leder istället förkalkas. I värsta fall kan hjärnan förkalkas. Magnesium bidrar till att förhindra kalkavlagringar

Magnesium hjälper också till att omvandla blodsocker till energi. Det förbättrar även motståndskraften och skyddar cellerna mot många sjukdomar.

Kemiska gödningsmedel hindrar växterna från att dra åt sig magnesium ur jorden. Kaffe, te och Coca-cola t ex stimulerar till utsöndring av både kalcium och magnesium i urinen. Alla vätskedrivande medel driver ut mineraler ur kroppen. Fosforsyran som används i vissa coladrycker används även för att avkalka kaffebryggare - fast då med varningstext.

Dagsdos av magnesium 300-450 mg. terapeutisk dos ca 600 mg.

 SAMBAND
Kalcium och magnesium samverkar - motverkar eller balanserar varandra. Om cellen får för mycket kalcium förstörs balansen. Magnesium i tillräckliga mängder förhindrar en för hög kalciumhalt. Det absolut stora problemet är kalcium i för höga doser. Det låter kanske underligt med tanke på att vi pratar om osteoporos som det stora problemet, men det är många faktorer som samverkar.

 MIRAKELMINERALET
Vi behöver naturligtvis kalcium men det är magnesium som styr halten i kroppen, dock är det få som inser resultaten av magnesiumbrist. Troligen har 90 % av befolkningen magnesiumbrist - inklusive många av de som redan tar magnesium som tillskott.

Användningen av magnesium idag är oftast fel, det tas tillsammans med alltför mycket kalcium i början, vilket resulterar i att många av de symtom som magnesium verkligen kan åtgärda förblir ohanterade. Den främsta anledningen till detta är att kalcium behöver magnesium för att tas upp i kroppen. När alltför mycket kalcium konsumeras så drar det ur magnesium ur kroppen för att kunna assimileras. Detta skapar en magnesiumbrist och personen kommer att bli sämre och känna sig därefter. Detta inträffar ofta med människor som dricker mycket mjölk. Mjölk innehåller åtta gånger så mycket kalcium som magnesium (8:1) och kommer därför i längden att skapa en magnesiumbrist. Detta är en trolig anledning till hög osteoporos i länder som har hög mjölkproduktion.

Kalciumöverskott
Överflödigt kalcium i kroppen kommer att skapa kalciumavlagringar såsom gallstenar, njurstenar och avlagringar i lederna. Mycket av detta kan försvinna vid intag av extra magnesium, då det drar ut överflödigt kalcium.

Att bara stoppa i sig stora mängder kalcium är alltså inte bra, det måste vara balans mellan kalcium och magnesium, och i början bör man helst bara ta ett magnesiumtillskott tills de flesta symtom gett med sig.

Kalcium reglerar visserligen kroppens pH-halt och gör den basisk, vilket många med obalans haft nytta av, men att enbart äta skedvis med kalciumkarbonat i åratal kan i ljuset av denna information vara rent skadligt. Magnesium reglerar också den kroppens pH-halt och det förmodligen bättre än kalcium.

Om man inser att 300 biokemiska processer är helt beroende av magnesium, bland annat energiproduktionen i varje cell, så förstår man vad en brist kan ställa till med. Trötthet och utmattning och kanske till och med utbrändhet är inte ens de värsta problemen som kan uppstå. Totalt hjärtstillestånd kan inträffa, men hjärtat kan även sättas igång igen om magnesium ges tillräckligt snabbt.

Sömnsvårigheter är regel bland människor med magnesiumbrist, ofta vaknar de upp med muskelkramper, spasmer, spändhet samtidigt som de aldrig känner sig riktigt utsövda. Människor som inte kunnat sova mer än fem sex timmar per dygn har rapporterat att de sovit tio-elva timmar i sträck när de fått en magnesiumdryck eller Cal-Mag-formulan. Magnesium är nämligen viktigt för hela nervsystemet och får musklerna att slappna av.

Centrala nervsystemet är bero­ende av magnesium. Utan tillräckligt med magnesium kan inte nervcellerna ge eller ta emot nervsignaler på rätt sätt och blir retade. Det gör att personen lätt blir känslig för yttre intryck.. Om man är nervös och rycker till för minsta oljud eller har svårt att sova for vissa oljud så kan det hjälpa att ta magnesium.

Det kan även hjälpa vid depressioner. Cortisol är ett hormon som utsöndras av binjurebarken. Detta hormon har bl.a. stor inverkan på regleringen av blodsockerhalten. Stress får binjurarna att överproducera cortisol och när de kör på helvarv sa blir de utmattade och kan inte producera mer cortisol. Då börjar de verkliga problemen som för­knippas med stress, såsom allergier, eksem, astma etc. När binjurarna inte längre kan produce­ra cortisol så minskas kroppens förmåga att hålla kvar magnesium vilket märks genom ökad utsöndring i urinen. Människor som är stressade behöver alltså extra magnesium (såväl som pantotensyra - B5). Stressade binjurar är ofta föregångare till utmattning, depressioner och känslosvängningar, på så sätt kan magnesium förhindra depressioner orsakade av denna anledning. Man bör därför ge alla deprimerade människor magnesium.

Man kan ge nervösa barn magnesium, gärna i form av Cal-Mag-formulan, 1:1 (lika delar kalcium och magnesium). Även nervösa djur mår bra av detta, i första hand av magnesium.

 Muskelkramper, tics, spasmer, muskelryckningar, handskakningar, hicka etc. är oftast orsakat av magnesiumbrist. Vi hörde talas om en person som hade hicka i en vecka. Han fick kramplösande medel av sin läkare som inte hjälpte. En tesked magnesium i vatten fick hickan att upphöra så gott som omedelbart. Det är inte kalciumbrist som avhjälper dessa problem, det kan istället vara kalcium som orsakar dem.

Kalcium och magnesium arbetar alltså tillsammans för att kontrollera muskelarbetet. Kalcium drar ihop och magnesium relaxar musklerna. Utan magnesium drar musklerna ihop sig och släpper inte taget. Samma sak kan hända med hjärtat. Det går in i kramptillstånd och kan inte slappna av. Läkarna kallar det då för hjärtattack. Får hjärtat magnesium tillräckligt snabbt kan det förmodligen börja slå igen. Börjar man känna att hjärtat slår oregelbundet bör man ta magnesium så brukar det försvinna snabbt.

Även PMS är ett problem som kan avhjälpas med hjälp av magnesium. Många kvinnor känner en omedelbar lättnad när de tar en magnesiumdryck.

Hyperaktiva barn kan ha stor nytta av magnesium.

Astma beror på att musklerna i luftrörena drar ihop sig, många har känt lättnad av extra intag av magnesium.

Huvudvärk och migrän kan ofta avhjälpas både snabbt och på lång sikt med magnesiumintag.

Vi kommer alltså tillbaka till ursprungsproblemet. För hög halt kalcium drar i längden ur kroppens magnesium och frambringar symtomen på magnesiumbrist. Det viktiga är inte hur mycket man konsumerar, utan hur mycket man absorberat, dvs. hur mycket som faktiskt finns i kroppen. (kommentar: därför är transdermalt magnesium så mycket effektivare)

Kalcium i för höga mängder kan bygga upp avlagringar i leder och organ, orsaka gallsten och njursten och göra artärerna hårdare, framkalla hjärtbesvär och orsaka att vävnaderna förstörs.

En 34-årig gravid kvinna som fick 8 till 12 njurstenar under tidigare graviditet fick 500 till 1500 mg magnesium dagligen under en sexveckorsperiod. Under denna graviditet fick hon inte en enda njursten.

Magnesium i överskott orsakar inte samma problem som kalcium, överflödet utsöndras ur kroppen.

 Hur skall jag nu göra?
Hur och när skall man då ta kalcium och/eller magnesium? Om man inte tidigare tagit någotdera som tillskott kan man börja med enbart magnesium och fortsätta med detta till alla oönskade symtom försvunnit. Därefter bör man börja med den så kallade Cal-Mag-formulan

 Hur mycket skall man ta?
Magnesium utsöndras vid överskott men som med allting bör man inte överdosera. Den rekommenderade dagsdosen ligger på ca 350 mg per dag. Vid graviditet uppgår det till 450 mg. Man kan lugnt ta ända upp till 600 mg per dag, i synnerhet om man har symtom på magnesiumbrist. Tar man allt på en gång i tablettform riskerar man dock att få diarré. Återigen ett argument för transdermalt magnesium.

Vissa födoämnen innehåller magnesium. I synnerhet alger och andra sjögrönsaker, obehandlade vetegroddar, sojabönor, nötter och då först och främst mandlar. Upptaget från dessa ligger på 25-75%.

 Vilken form skall jag ta?

Kalcium finns i olika former. Vi avråder bestämt från dolomit-formen. Det är ren kalksten urhackat ur berget. Kalciumkarbonat är vi tveksamma till. Den form som är bäst lämpad för människan är kalciumgluconat, det är en rent vegetabilisk form.

När det gäller rent magnesium kan man ta en form som är bunden med en aminosyra (kelaterad) t ex magnesium-aspartat. Den absolut bästa formen är i drickbar form. Magnesium-citrat är en mycket bra form, den smakar citron och löser sig lätt i kokande vatten. Den tas upp snabbt och effektivt.

Cal-Mag-formulan finns i olika former: i aminosyrakelaterad tablettform eller i drickform vilket är den absolut bästa formen. Den skall då ligga i en svag syra-bas (citronsyra, äppelcidervinäger, askorbinsyra t ex) för att joniseras (elektriskt laddade partiklar) då tas den upp redan i magsäcken. Man löser upp Cal-Mag i denna form med kokande vatten.

Många blir avslappnande på både magnesium och Cal-Mag-formulan och man bör i början därför ta dem på kvällen innan man går och lägger sig för att undvika att man blir dåsig på dagen. Många sover som en stock efter att ha tagit detta.

Och som en sista kommentar. Magnesium är visserligen en mirakelmineral, men den kommer inte att lösa livets alla problem - bara de problem som beror på magnesiumbrist.

 Symtom på magnesiumbrist:

Sömnsvårigheter,
utmattning,
spända muskler,
huvudvärk,
hjärtproblem,
låg energi,
högt Blodtryck,
PMS,
ryggbesvär,
förstoppning,
njurproblem,
osteoporos,
för tidiga ålderssymptom,
depression,
oregelbundna hjärtslag,
ångest,
nervositet muskelkramp,
spasmer,
irritation,
m.fl.

Ju fler symtom man har desto säkrare är det att det beror på magnesiumbrist.

Följande saker drar ut magnesium ur kroppen:

mental stress,
kaffe,
socker,
läskedrycker typ Cola,
hög saltdiet,
alkohol (i synnerhet),
tobak,
hög svettning,
mediciner,
låg sköldkörtelaktivitet,
diabetes,
kronisk smärta,
vätskeutdrivande,
hög kolhydratdiet,
hög kalciumdiet.

Coladryckerna innehåller ofta fosforsyra. Den används för att avkalka kaffebryggare. Frågan är om den inte avkalkar människan lika bra.

Annons:
Lilltilda
2013-05-01 22:59
#1

Källa?
Denna text låter som nåt klippt från en försäljare av magnesiumpreparat/naturmedicin. Inte direkt opartisk i så fall…

~God loves you, and I´m trying! ~

yvonnel
2013-05-01 23:11
#2

Lilltilda, du har helt rätt, men det glömde jag skriva in i inlägget. Saken är att jag letade efter magnesium, just uppgifter om hur man ska få det i sig i vilken blandning s.a.s. för att vara bra. Det som står i den artikeln hade jag inte sett så samlat förut och jag är inte så duktig på det där med länkar- hur man gör- så jag kopierade  hela men insåg ju förstås inte hur lång den var, så om någon på administrationen vill ta bort den så går det bra för min del.

Men annars är det väl ungefär samma innehåll som tillsammans står i en massa olika trådar.

Internettan
2013-05-02 05:58
#3

"Every point of view is a view from a point."

boiblg
2013-05-02 05:58
#4

Hej jag tyckte den var mycket intressant.. ska just börja med Magnesium citrat.. någon som prövat på det

Tripod
2013-05-02 11:24
#5

Förvisso intressant. Men som andra redan skrivit känns det verkligen som försäljningstext. Vilket det ju tydligen var också. Jag har själv skrivit massor av liknande texter om biokosmetik och även om det är helt sant så blir det automatiskt mindre trovärdigt pga det ekonomiska intresset. Men det vore trevligt att se en text om samma ämne, eller en kommentar om detta, skrivet av en oberoende och trovärdig skribent.

kaisakavat
2013-05-02 11:39
#6

Vad som blir väldigt fel, är att man får intrycket (och ju här skrivs rentut) att allt hänger på en enda mineral (eller vad det nu är för produkt man vill sälja). Det är fånigt. Har ingen aning om hur mång 'ämnen' kroppen behöver för att funka - men skulle tro det är VÄLDIGT MÅNGA - och ofta ska dessa balanseras mot varandra, kroppen är 'programmerad' att hitta den balansen.

Har man brist, eller ngn sjukdom som pajjar detta, så behövs ibland tillskott, men i såna här fall vill man ju sälja det till 'alla'. Helst i förrgår!! De symtom som räknas upp - som mg i detta fall ska 'bota', kan dessutom uppstå av olika orsaker, behöver inte vara mg-brist.

'Nyupptäckt' och mirakelkurer - neee…

Mg är lika viktigt som allt annat viktigt. 🙂

Annons:
yvonnel
2013-05-02 16:00
#7

Så himla rätt ni har !

Kan det vara så att ingen vet vad som är ett bra orsakssammanhang och vilka symptom man ska se efter och ffa. VAR FÅR MAN ADEKVAT HJÄLP?

VEM bryr sig om helheten och sammanhangen?

Det är ju inte inom vårdapparaten sverige iallafall.

Och jag menar inte bara magnesium utan alla spår och mätbara näringsämnen, hormoner, mineraler och proteiner, fetter + ev. kolhydrater människokroppen behöver. Allt detta SPEKULERAS det i och omkring av mer eller mindre vetande medmänniskor varav somliga kanske gör det för att tjäna pengar medans andra gör det för att tjäna uppskattning av annat slag.

Internettan
2013-05-03 05:45
#8

#7:

Alternativmedicinen tycker jag står för helhet och att gå till botten med vad som orsakar sjukdomar och ohälsa. Finns så många fallbeskrivningar där vården inte har kunnat hjälpa utan patienterna tvärtom blivit sämre och sämre med fler och fler prövade läkemedel bakom sig i många år - för att sedan komma till en alternativare och plötsligt har sjukdomen vänt.

Det känns också som att man inom alternativvården bryr sig om hur folk MÅR och inte bara stirrar sig blind på prover och tydliga sjukdomssymtom. Kan man inte koppla provsvar till specifika sjukdomar så är man frisk i princip. Hur man känner sig är inte så noga. Inom alternativvården verkar man se allt på ett helt annat sätt och ser även diffus ohälsa (t ex trötthet, dålig andedräkt, dålig hy osv) som den vanliga vården tror är normal variation.

Den vanliga vården är analfabeter när det gäller vissa områden.

"Every point of view is a view from a point."

Kajak11
2013-05-03 06:38
#9

ja har bra erfarenhet med homeopat. Trevlig dag. Nu på seminar till i morgon. Kost förhoppningsvis bra….

crikarlshamn
2013-05-03 14:30
#10

Toppen artikel, tusen tack!

Vet av egen erfarenhet hur magnecium hjälper när jag haft för mycket stress och vadkramperna börjar.

Bra inlägg!

OlgaMaria
2013-05-03 16:30
#11

Jag märker tydligt att jag får brist på magnesium ibland och blir snabbt avhjälpt när jag börjar ta det igen. Hjälper mot mins hjärtsviktssymptom med vätskeansamling och mot sömnsvårigheter och svårigheter att vila fast jag behöver det. Har tjoffat i mig magnesium idag och igår och idag har jag vilat typ hela dagen. Har bara känt mig uppstressad och inte kunnat vila här i veckan. Tidigare har jag ofta tagit magnesium på kvällen och då har jag sovit mycket bättre och kissat ordentligt när jag varit uppe på natten så jag har vaknat osvullen sen. Då förstår jag att oj, jag behöver Verkligen tillskott. Läste om en annan här på kif som blir av med sin hjärtklappning när han tar magnesium. En annan sak jag kommit underfund med på sistone är att RDI ofta är lågt satt - att det motsvarar vad vi måste få i oss för att inte få brist. Finns också ett annat mått som heter ODI - optimalt dagligt intag. Intressant. Det finns ju INGEN inom vården som säger att man t ex ska ta lite magnesium. Så jag tycker det är bra att de som säljer det försöker förklara varför vi behöver det. Det är brist på magnesium i jorden så det är inte konstigt att människan också har brist.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

evion
2013-05-03 16:51
#12

Tar magnesium. Gjorde ett uppehåll i vintras för jag trodde att jag få för mycket magnesium då jag besvärades utav diarréer. Fick en himla försämring utav min ryggvärk och trodde att den ev. berodde på ett sängbyte i oktober, och dessutom två migränanfall. Jag som knappt haft något anfall sedan jag började med LCHF. Började käka i våras igen och direkt blev ryggvärken bättre. Inga fler migränanfall heller. Inbillning eller inte men nu kommer jag nog fortsätta äta magnesium året om och bara gå ned i dos när det känns som jag fått för mycket.

OlgaMaria
2013-05-03 16:56
#13

#12  :-)

Blev det bättre med diareen när du slutade med magnesium, och har du problem med magen nu igen?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Effie
2013-05-03 17:03
#14

Har läst på nätet att magnesium tas upp bättre via huden (att spruta på magnesiumolja, eller ha epsomsalt i badet), för man skulle få lös mage på mindre dos än man behöver. Någon som vet något? Jag har inte testat själv.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

kaisakavat
2013-05-03 17:27
#15

#14 Det där är intressant..

Hoppas nån vet nåt. Min mage gillar inte mg-tabletterna jag äter.

Mooniq
2013-05-03 17:36
#16

Jag har tittat lite på www.greatlife.se och de har ganska bra info och även artiklar om man kollar FAQ och fördjupning om olika mineraler.

De säljer oxå preparat men jag tycker att infon är lättläst.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

evion
2013-05-03 17:41
#17

jag är dålig i magen från och till fortfarande. För det mesta beror det på att jag slarvat och ätit eller druckit något med socker. 

Jag tål absolut inte vissa sortes magnesium. Greath earths och Wnt magnesium caps fungerar inte alls. Blev fruktansvärt dålig i magen. Äter nu Top forumlas magnesium kelat och de fungerar bra.

Har faktiskt funderat på magnesiumspray men det har inte blivit av ännu.

Mozzarellan
2013-05-03 21:38
#18

Måste bara fråga en sak. Äter en magnesum tablett varje dag(375) och i förrgår vaknade jag med ett vrål och kramp i vaden. Mannen var snabbt på plats och strechade försiktigt. Har aldrig råkat ut för nåt liknande innan.kan känna av att om jag spänner vadmusklerna att det gör ont i nån muskel fortfarande. Kan jag öka intaget?? Skall väl tilläggas att från att vara rätt stillasittande gick jag som en tok i fem dagar i huvudstaden förra veckan.

OlgaMaria
2013-05-03 22:51
#19

#18 ODI för magnesium är 500 - 750 mg. Svårt att säga vad du får i dig via kosten. Men du borde kunna öka intaget, ja.

Källa http://www.halsosidorna.se/Magnesium.htm

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

crikarlshamn
2013-05-04 13:56
#20

Tar 2000 - 4000mg magnesium i 3-4 dagar när jag fàr den typen av kramp.

Kan hända ett par gg/àr.

Annons:
kaisakavat
2013-05-04 14:04
#21

#20 I vilken form tar du mg:et? Vilket sort/fabrikat? Vad säger din mage?

Mozzarellan
2013-05-04 18:58
#22

Tack för tipsen, tog en i morse och skall ta en til middagen så hoppas jag det släpper

Wildrat
2013-05-04 19:53
#23

Jag tar 500mg Ledins magnesium varje kväll för att slippa myrkrypningar. Det sägs att den sorten är den sämsta men jag får bra effekt av dem och de är billiga så jag fortsätter. De ställer inte heller till det för min mage.

Mozzarellan
2013-05-04 20:07
#24

Har aldrig haft känningar i magen av magnesium, kanske har jag plåtmage😁😁

crikarlshamn
2013-05-04 20:27
#25

21 har ofta tagit de magnesium tabletterna som jag kommit över, ofta brus men I dag I fast form. Har inte haft problem med magen trots att den kan klassifieras som dunderkänslig. Jag tål tx inte MB kafffe med kokosfett, större mängd bacon eller fois gras… Kan för övrigt rek att göra en äkta tabbouleh med massor av bladpersilja etc samt byta ut couscous kornen mot quinoa eller bovetefrön eftersom båda är blommor. Gott och ger min mage en lugnande effekt.

kaisakavat
2013-05-04 20:37
#26

Tack för respons på mina frågor.

Jag äter också Ledins. Sendrag-kramperna som dök upp för ett par vckor sen har upphört, men vill gärna fortsätta för att se om det kan lindra min muskelstumhet, mm. Tar bara halvor, 125 mg, då hela piller har känts lite för mkt, 'sveda' i tarmarna och oroligt.

Tror, men vet inte säkert, att min magge kanske har börjat vänja sig. Ngt bättre idag och igår, hoppas det fortsätter, vill gärna kunna öka dosen.

crikarlshamn
2013-05-04 21:44
#27

Kaisa, jag har förstått att olika magnesium får olika resultat. Finns någon som verkar som laxermedel. Kanske sök på nätet. den jag tar nu är med kalcium och magnesium och köpt på vitabase.com

Annons:
Kajak11
2013-05-05 08:28
#28

tar ibland Solarays Magnesium Citat. Det verkar okej.

Upp till toppen
Annons: