Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för bäbisverkstan

Kaloriintag och kolhydratintag

2013-05-01 19:56 #0 av: xTindrax

Efter att ha gått upp 40 kilo under min förra graviditet, så har jag bestämt mig för att försöka fortsätta med LCHF, men mera liberalt. Frukt och bröd går bort för mig pga av sötsuget det väcker. Har ätit fritt av nötter och lade in min mat i matdagbok nu i em för att kolla hur jag ligger till (slutade logga då jag slutade försöka gå ned i vikt), och fick en chock. 

Idag har jag ätit 40g kolhydrater (största källorna kommer från hasselnötter, mandlar, blomkål och jordnötssmör) men hela 3055 kalorier. Det känns ju skitmycket! Kopp kaffe med grädde till frukost, några nävar nötter under dagen, ost till mellis, samt blomkålsmos och falukorv till middag. Om jag ska försöka få ned kaloriintaget en 1000 kcal eller så (vilken det känns som att jag borde om jag inte vill fortsätta gå upp i vikt, vilket jag gjort), så känns nötterna som det första som jag kan ta bort, men då försvinner ju också kolhydraterna där. 

Det känns som jag MÅSTE äta frukt för att få upp kolhydratiintag utan att öka på kalorierna?

Fotnot: Jag är 168 cm och väger ca 66-67 kilo. Är vi v.5 med mitt fjärde barn, 34 år. Stillasittande livsstil.

Anmäl
2013-05-01 20:06 #1 av: Zepp

Jamen.. du äter ju för två!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-05-01 20:10 #2 av: xTindrax

Fast det ska man ju egentligen inte.... 


Anmäl
2013-05-01 20:13 #3 av: Mooniq

dra ner på nötterna och plussa in fler grönsaker? kan det va nåt?

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-05-01 20:13 #4 av: Zepp

Och varifrån kommer alla byggstenar och energi för att det nya barnet skall bli till?

Det är som så om modern äter för dåligt så tas det från henne.. dvs det tär på hennes hälsa.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-05-01 20:17 #5 av: [WickedAlly]

En ordentlig frukost kanske så att mellanmål inte är lika nödvändigt? :)

Anmäl
2013-05-01 20:18 #6 av: xTindrax

Fast att äta 2000 kcal om dagen är väl inte att äta dåligt? Det är ju fullt normalt för en kvinna i min ålder. Jag skrevatt jag ville få ned kaloriintagen en 1000 kcal, inte att jag skulle banta.

Skulle kunna prova smyga in lite rotfrukter med smör istället för så mycket nötter. Nötter är ju dock ett näringstätt livsmedel, synd bara att de är så kaloririka! De innehåller ju dessutom järn, som jag tenderar att få brist på under graviditet och får äta tillskott.

Anmäl
2013-05-01 20:20 #7 av: Zepp

2000 är inte mycket om man är gravid.. det är ju lagom om man inte är gravid.

Låt du kalorierna sköta sig själv.. det borde gå upp o ner beroende på behovet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-05-01 20:20 #8 av: xTindrax

#5 Jag befinner mig inte i ketos längre, och det känner jag av främst på  att hungern är tillbaka ordentligt! Inte nog med det, graviditeten gör mig konstant hungrig/sugen på något, trots att jag just ätit. Även om jag äter en stor frukost så vill jag gå och småplocka nötter och annat, och då blir kaloriintaget ännu värre.

Anmäl
2013-05-01 20:20 #9 av: Mooniq

gröna grönsaker innehåller mycket järn. www.vitaminsidan.se är en superbra sida att läsa på om vitaminer och mineraler.

nötter har många bra fetter, zink och magnesium vad jag vet, men ät lite nötter - kanske en näve om dagen och sen fyll ut med riktigt mat. kött, fisk, fågel, skaldjur, ägg och lite grönsaker, så blir det nog bra Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-05-01 20:21 #10 av: xTindrax

#7 Fast jag vågar inte låta kalorierna sköta sig själv... Se mitt inlägg ovan. Förra graviditeten tappade jag totalt kontrollen över mitt ätande då jag slutade vara i ketos och gick upp totalt 40 kilo. Vill försöka undvika det till största möjliga mån denna gång.

Anmäl
2013-05-01 20:26 #11 av: Mooniq

om du är sugen på småplock, kan det vara nåt att ha en bricka med gurkskvivor i kylen som du toppar med kokt skivat ägg, skinkskivor, majonnäs, salami, ost, räkröra, västkuströra, oliv, eller vad man nu gillar.. 

när jag började med lchf så hade jag sug efter att småäta, eftersom mitt liv var uppbyggt kring småätandet.. då gjorde jag olika gurkskivor med olika topping.. sen blev både småätandet och gurkorna för mycket och jag fick så småningom bukt med den olaten.

Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-05-01 20:30 #12 av: [WickedAlly]

#8 Ja, då blir det ju något annat. Förstår att du inte vill äta en stor frukost då. 

Bär är gott också att äta lite av då och då, hallon t ex innehåller väl 600 kalorier mindre/100 gr än nötter eller något. Och så är det ju gott Glad

Anmäl
2013-05-01 21:19 #13 av: xTindrax

Hmm, bra förslag från er båda! Tack!

Anmäl
2013-05-02 16:16 #14 av: Dicobayo

Jag skulle väl spontant föreslå: ät mer fett så du håller dig mätt och slipper småäta.
Jag förstår inte riktigt varför du vill köra en liberal lchf, när du själv säger att om du äter för mycket kolisar så drar hungern igång och du tappar kontrollen.
Om jag var du så skulle jag nog dra mig mera åt det strikta hållet, mer fett och mindre kolhydrater, i alla former.

Anmäl
2013-05-02 18:23 #15 av: xTindrax

#14 De flesta rekommenderar ej en strikt LCHF under graviditet pga av att man inte vet hur säkert det är för fostret. Ketos under graviditet t. ex. anses rätt kontroversiellt.

Anmäl
2013-05-02 18:26 #16 av: Zepp

Det är som sagt vad dåligt undersökt hur det kan påverka en graviditet och så kan någon få för sig att äta ensidigt vilket kan leda till någon brist.

Fast.. jag kan avslöja för dig att fostret befinner sig i ketos stor del av dygnet.. då fett är dess främsta energikälla.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.