Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8507 ggr
Mozzarellan
5/1/13, 10:28 AM

Skillnad på psyllium

Har köpt gogreens ljust psyllium och risentas psylliumfröskal, undrar vad är skillnaden och vad använder ni dom till. Dessutom fick jag med mig hem en paket nyponskalsmjöl, såg lite fel på kolhydraterna. Tips vad man kan göra med detta mjöl??

Annons:
[Petronella Pip]
5/1/13, 11:07 AM
#1

Psyllium är fröna (om de inte skriver fel) det andra som namnet antyder bara skalen,  (husks på engelska, och det man även kallar husk på svenska)  och det är det senare man använder vid bakning, det fungerar INTE med fröna, de sjunker till botten.

Sindri
5/1/13, 3:36 PM
#2

Jag äter nyponmjöl nästan varje dag, tar det i lite yoghurt. Det är bra för lederna bl a. Kolhydraterna i en matsked kan man nog bortse ifrån.

Mozzarellan
5/1/13, 5:06 PM
#3

PEtronella PIp Blev så nyfiken så jag öppnade även huskpåsen….där var det finmalt som mjöl. Medans fröskalen var dunlätta flingor och gogreens var som hela loppfrön. Alltså bör det tre olika grovlekar på psyllium beroende på vad jag skall ha det till. Och det vet jag inte just nu😁 Sindri, Ja det var ju ett bra förslag. Märks det nån skillnad i kroppen med en matsked om dagen? Känns det mjukare i lederna?? Kan ju alltid ha i en sked i nån smoothie.😃

Sindri
5/1/13, 5:32 PM
#4

#3 skrivet av Mozzarellan 

Jag märker framförallt förbättring i min tumbasartros. Nu ska sägas att jag började med detta långt för LCHF och har fortsatt, så med LCHF kan jag inte säga om det är någon skillnad - jag vågar inte låta bli nyponmjölet.
Det är ungefär samma sak som finns i kosttillskotten Litozin och Litomove, som kostar flera gånger mer.

[Petronella Pip]
5/1/13, 5:53 PM
#5

Hela loppfrön = psylliumfrön, ja jag vet inte vad man har det till, har slängt ner lite i LCHF-bröd ibland men tycker inte det är så mycket att ha faktiskt 😮 De andra två tycker jag är utbytbara mot varann, men vet att en del tycker att det ena är bättre, vilket kommer jag inte ihåg just nu!

Mozzarellan
5/2/13, 7:06 AM
#6

Sindri, Ja om effekten är lika samma med mjölet från vanliga affären som den dyra på hälsokosten är det ju bara plus. Petronella Pip, Tänkte mest ha loppfröna om magen blir trög istället för linfrö som jag upplever "river". Det blir väl till att prova sig fram. Trodde att husk kunde vara en variant till pofiber i vissa rätter. Då de verkar vara lika i sin torra konsistens.

Annons:
[Petronella Pip]
5/2/13, 7:32 AM
#7

Jag använder husk till det, mycket bättre än hela frön!  Första gången jag köpte det var Lindroos husk (den luftiga varianten) och det stod på burken "verkar normaliserande på tarmen"  är man hård blir man lösare och vice versa,  det är vattenlösliga fibrer och väldigt snälla för magen. De hela fröna löser ju inte upp sig helt och är inte lika snälla i MITT tycke!

LenaK63
5/2/13, 8:05 AM
#8

Hela loppfrön = psylliumfrön använde jag i åratal för att få ordning på magen. Men efter jag börjat med LCHF och fick upp ögonen för Magnesium så behöver jag inte hela loppfrön längre. 

Vad kan man använda hela loppfrön till annars? Jag har ett halvt kilo som ligger och skräpar i en låda. Blir det för gammalt kanske? Någon som vet?

Upp till toppen
Annons: