Annons:
Etiketthälsa
Läst 5192 ggr
Hungerflickan
4/30/13, 10:48 PM

Frukt?

Hur farligt är det med frukt egentligen? Är inne i en fas då jag är otroligt sugen på frukt, främst äpplen. Hjälper inte att äta mig mätt på riktig, god mat utan fruktsuget finns där konstant. När jag väl ätit tex ett äpple känner jag mig nöjd och mår bra.

Är äpplen dåligt i samband med lchf eller är det ok? Tänker att det ju inte är bra att kombinera socker och fett..Hur mycket frukt äter ni? 

Är inte sugen på andra kolhydrater utan bara frukt vilket är det märkliga. Kan det vara ett tecken på vätskebrist? Har klarat mig utan frukt i ett år så nått måste det nästan bero på.

Bara lite random funderingar såhär på valborg..

/H

Annons:
Zepp
4/30/13, 11:34 PM
#1

Mnja är du frisk och inte har några problem med vikt och sådant så är det inget problem med frukt.

Nu ingår det ju frukt i LCHF.. fast inte så söta då så då kallas de för grönsaker.. men de är frukt!

Det är väl de där sockerstinna frukterna som man äter mest för att de är söta och goda som kan ställa till det i längden om man har problem med att hålla ner blodsockret.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[WickedAlly]
5/1/13, 12:16 AM
#2

Det här: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/frukt-och-naring tyckte jag var jätteintressant att läsa om. 

Sen vill jag med det inte ha sagt att man måste undvika all söt frukt, tycker att det är ett personligt val som allt annat. Men det är en tankeställare, åtminstone för mig som uppenbarligen haft en något skev uppfattning om vad saker och ting innehåller. 

Jag äter inte frukt alls, med tanke på vad Zepp skrivit så inte söta sådana i alla fall, förutom en gång då jag åt en bit honungsmelon. Det var gott men fruktansvärt sött.

Magica1970
5/1/13, 9:43 AM
#3

Om du har sådan sug efter sött så ska du kanske se över ditt fettintag (kan det vara för lågt?).

dufva
5/1/13, 11:31 AM
#4

Ett äpple innehåller 6-7% kolhydrater och tangerar nästan gränsen för Lchf

Är man frisk och någorlunda normalviktig är förstås ett enstaka äpple inte något problem

MimLan
5/1/13, 11:34 AM
#5

Jag får alltid sug efter frukt/juice/smoothies när jag är törstig. 

Men nej, ett äpple är inte ett problem om man inte har problem av dem. Det kan bara du själv svara på.

Wildrat
5/1/13, 12:12 PM
#6

Ett äpple en gång brukar inte vara problem, problemen kommer om det behövs flera äpplen, många gånger…

Annons:
Trule
5/1/13, 4:19 PM
#7

Jag tycker du till och med kan ta en apelsin ibland, men nu var det ju äpplen du suktade efter så desto bättre! Stirra dig inte blind på rekommendationen att livsmedlen ska innehålla upp till fem kh per 100 gram.Det handlar ju om mängd också! - hur mycket du äter av livsmedlet!

Ett äpple på 6-7 kh lär inte göra någon som helst skada.

Trule
5/1/13, 4:26 PM
#8

#2 Jag måste erkänna att Kostdoktorn ofta gör mig besviken med sina förenklingar. Det handlar inte bara om kolhydrater, protein och fett eller procenten C-vitamin eller andra vitaminer.

Frukt innehåller livsviktiga antioxidanter, mineraler, fytokemikalier och enzymer. Som våra kroppar lär må bra av, framför allt för att bilda ett gott immunförsvar.

goliath
5/1/13, 5:25 PM
#9

#8

Håller med! Vi vet i allafall inte att vi INTE behöver det där!!

Hungerflickan
5/2/13, 11:12 AM
#10

 tack för svaren. 

#3 nej mitt fettintag är inte för lågt. Fruktsuget kommer tvärtom oftast efter en måltid :S

#5

kanske är så att jag dricker för lite nu när det börjar bli varmare ute helt enkelt.

#8 Då kanske snarare bra med en frukt då och då? Har dessutom problem med matsmältningen vilket jag märkt förbättras med frukt och grönsaker.

Beate
5/2/13, 3:52 PM
#11

Om man kör vanlig lchf på 20-50 g kolh/dag så kan man absolut äta en frukt då och då! 

Jag äter ofta en halv grapefrukt vid frukosten vilket ger ca 5 g kolhydrater (7 g/100 g och en halv väger ca 80 g).

Äpple innehåller ca 12 g kolh/100 g. Inga stora mängder alltså.

För mig är inte näringsinnehållet i frukt det primära, jag vill ha lite variation på maten jag äter när det gäller färg, doft, smak, textur osv och det tycker jag frukt ger, jag ser det nog mer som en krydda, inget jag äter stora mängder av men inget jag vill avstå helt ifrån heller.

nyborjare08
5/3/13, 8:29 AM
#12

Frukt var nog det jag saknade under längst tid, när jag gick över till lchf för ca 5 år sen. Jag personligen törs inte chansa nu eftersom det är alldeles för gott Glad Jag äter grönsaker i stället (vissa "grönsaker" är ju definitionsmässigt frukter!).

Men jag håller med om att, om man inte är sockerkänslig, är frisk och hyfsat normalviktig så varför inte äta lite ibland? Så länge som det funkar för en själv.

 

 

Upp till toppen
Annons: