Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4403 ggr
Mozzarellan
2013-04-29 17:57

Fiskburgare....

Först vill jag tacka er alla som hjälp till med diverse tips om olika LCHF produkter och var de kan hittas i en mataffär. Det gjorde inhandlingen smidig och snabb. Undrar nu om ni vill dela med er med era fiskburgar recept då jag sökt men inte funnit så mycket. Provade idag med torsk och räkor, men det blev lite menlösa om man får säga så. Även konsistensen….. Hade i ett ägg samt kryddor.

Annons:
Rasken90
2013-04-29 18:36
#1

Hade ett utskrivet från när jag gjorde det :-)

Laxburgare (4personer)

600gram lax,skinnfri

0,5st Gul lök(Valfritt)

1st Ägg

1tsk salt

1krm svartpeppar,nymald

2msk smör att steka i

Till det har man räkröra:

400gram räkor(med eller utan skal, beror på om du vill skala eller inte ;-) )

1dl creme fraiche

0,5dl majonnäs

0,5dl hackad dill

2krm salt.

Du skär laxen i små bitar och sedan kör runt det i en matberedare eller stavmixer. Sedan finhackar du löken och blandar i ägg,salt och peppar i laxfärsen (med löken också)

Stek antingen 4 stora eller 8 stycken små..medelvärme runt 3 minuter per sida.

Sedan serveras det med räkröran på toppen :-)

Man kan ju även ha 300gram lax och 300gram torsk tillexempel, jag hade båda fisksorterna och tyckte det blev jättebra :-)

Man kan även hälla i lite citronjuice i räkröran om man vill :-)

Sindri
2013-04-29 18:50
#2

Mmmmm! det är så gott med fiskburgare.
Jag brukar ha i lite fiberhusk (psyllium) för att få dem lite stadigare.

Sedan är det nog kryddningen du får experimentera med. Gott i fisk är persilja, timjan, gräslök, lökpulver, chilipulver, paprikapulver, lite rivet citronskal. Mer eller mindre av en eller flera.

Gör du burgare på lax så prova att ha i lite, lite rökt lax (funkar även med torsk), hackad cocktailkapris, finhackade kokta rödbetor, ja bara fantasin (och smaken) sätter gränser.

Jag steker mina burgare i kokosfett.

Till brukar jag göra en sås på crème fraiche/yoghurt med rivet citronskal och lite hackade örter.

Mozzarellan
2013-04-30 17:53
#3

Låter bra tips. Undrar angående när man kör fisken i matberedaren, skall den snabbt bara bli färs eller skall man köra den fin som en jämn smet??? Alltså vill ju inte det skall bli som en gummiboll när man sen steker dom. Inga fler som gör nåt läckert med fiskfärs??

Rasken90
2013-04-30 18:08
#4

Kommer inte ihåg hur jag fick till det, jag tror jag fick det väldigt färsliknande fast ändå som en jämn smet, så nånstans mittemellan ;-)

OlgaMaria
2013-04-30 18:29
#5

Jag gör fiskburgare ofta, olika varje gång och de blir väldigt goda.

Jag brukar ha fisk (lax eller torsk)

kokt blomkål

kokosmjölk

ägg

lite fiberhusk

gärna någon god krydda som dill eller gräslök (den kan man blanda i efter mixandet)

purjo eller lök är gott

citronsaft

dijonsenap

salt och vitpeppar

gärna gurkmeja

kanske vitlök eller vitlökspulver

sist hade jag krossade linfrön istället för fiberhusk. Det blev också bra.

När jag mixat är konsistensen ganska lös så att man kan klicka i smeten direkt i pannan. Det går väldigt fort och smidigt och blir saftiga goda biffar (ibland nästan plättar). Serveras gärna med aioli eller majonäs och någon grönsak.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zepp
2013-04-30 19:09
#6

Jag hackar bara fileer eller köper fiskfärs.. den skall inte vara mald!

Ett ägg, salt, peppar och mycket hackad persilja, sen som en pannbiff rätt ner i pannan.

Till det kall rom/räksås, på rom/räkor och youghurt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Mozzarellan
2013-04-30 19:16
#7

Mums, börjar bli hungrig… Köpte torskfile 3 cm tjock..min syrra tycker inte jag skall förstöra den fin filen😀😀 Himla bra med en burgertråd när fantasin tryter.

OlgaMaria
2013-04-30 19:28
#8

Jag tycker det är himla bra att förstöra de fina filéerna och dryga ut dem till fiskburgare. Då räcker den goda torsken längre. ;-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zepp
2013-04-30 19:39
#9

Parmesanpanerad fiskfile är inte dumt det heller! 😛

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

patriknn1
2013-05-01 08:20
#10

Tonfisk på burl är ganska tråkig mat så den brukar jag låta rinna av, röra ner ett ägg, en el två matskedar grädde el kokosgrädde, curry och salt. Stek i rikligt med fett.

Rasken90
2013-05-01 13:57
#11

Själv har jag fått in rödspätta i frysen så jag håller mig nog undan att göra burgare av den ;-)
Blir nog att panera den i mandelmjöl och sedan stänka citronjuice över den :-) Lär nog bli gott :-)

OlgaMaria
2013-05-01 14:25
#12

#11 Ja, det är gott. Vi åt panerad rödspätta idag. Min fyraåring åt två filéer och struntade i potatisen. :) Jag penslar med ägg, saltar o pepprar, strösslar över kokosflingor och mandelmjöl. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Jojomaja
2013-05-01 16:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Recept på laxburgare av Monique Forslund från LCHF för alla. Blev goda burgare men lite mycket vitlök, så det kan man minska på om man är känslig. 

Om ni gör brödet, tänk på att med kokosmjöl avses inte malda kokosflingor utan det ekologiska mjöl man köper i hälsokosten med mycket lägre kh-halt. 

Laxburgare 
400 g laxfilé 
100 g torskfilé
2 ekologiska ägg
1 citron, rivet skal och juice
½ gul lök eller 2 schalottenlökar
1 tsk salt och svartpeppar
1 pressad vitlök
50 g ekologisk kokosolja eller smör att steka i

  1. Rensa fisken helt fri från ben och skinn och skär upp i mindre bitar.
  2. Finhacka löken och pressa vitlöken. Riv skalet på citronen och pressa ut juicen. 
  3. Lägg allt i en matberedare och mixa snabbt, men inte för länge. Det ska vara grovt delat. 
  4. Smält fettet i en stekpanna och stek laxbiffarna på medelvärme cirka 8 minuter på varje sida. 

**LCHF hamburgerbröd
**2 dl sesamfrön
1 dl kokosmjöl
1 msk fiberhusk
1 krm salt
2 tsk bakpulver
2 dl vispgrädde
2 ekologiska ägg
1 dl finriven ost (kan uteslutas)

  1. Värm ugnen till 200 grader. 
  2. Mixa sesamfrön i en mixer så att det blir mjöligt. Lägg över i en skål och blanda i kokosmjöl, fiberhusk, salt och bakpulver. 
  3. Blanda grädde med ägg, blanda i och och häll äggblandningen i mjölblandningen. Rör ihop och klicka ut i hamburgerbrödsstorlek på bakplåtspapper på en ugnsplåt.
  4. Strö över några sesamfrön på bröden. Grädda i ugnen i 15 minuter. 

Mumsig röra
1 dl majonnäs
2 dl crème fraiche
1 msk finhackad lök
1 msk ishavsrom (kan uteslutas)
1 msk hackad färsk dill
juice från ½ citron
salt och peppar

  1. Hacka lök och dill. Blanda alla ingredienser i en skål och pressa över juicen från citronen. 
  2. Smaka av och salta och peppra. Ställ kallt tills serveringen. Servera med LCHF hamburgerbröd, skivade tomater och salladsblad.
Annons:
[Petronella Pip]
2013-05-01 18:31
#14

Oj! Står det verkligen 1 pressad vitlök? Det ska inte vara en klyfta då?

Jojomaja
2013-05-01 18:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14, jo jag tänkte också det, så jag tog bara två klyftor. Men det står verkligen 1 pressad vitlök. Se bild.

Mozzarellan
2013-05-02 06:59
#16

Låter väldigt mycket med vitlöken, kanske glömt lägga till klyfta efteråt? Smarrigt recept iallafall.

[Petronella Pip]
2013-05-02 07:40
#17

har lagt en fråga på Moniques blogg ang detta, kan vara bra för henne OM det är fel så hon kan ändra till ev kommande upplagor!

[Petronella Pip]
2013-05-02 09:29
#18

Fick svar:

"Monique Forslund 2013-05-02

En vitlöksklyfta ska det va (givetvis ;) … Tryckfel! :) Tack för att du frågade."

Jo givetvis… sa mig sunda förnuftet också men bra att få svart på vitt 🙂

Jojomaja
2013-05-02 09:38
#19

#18 Bra! Fast det var gott med två klyftor också, men så gillar jag ju vitlök! 😃

[Petronella Pip]
2013-05-02 09:42
#20

jo men två klyftor kontra tio eller vad det nu kan vara i en hel vitlök är ju en viss skillnad. 😎

Annons:
Jojomaja
2013-05-02 10:30
#21

#20 Jag har haft en hel vitlök i många rätter, den blir ju mildare vid tillagning, men en hel RÅ vitlök i något som serveras kallt … Då snackar vi svettningar och magbekymmer efteråt! 😮

Mozzarellan
2013-05-02 10:33
#22

Man kan ju ta och gnida salladsskålen med en vitlök , det ger god smak utan att det tar över.

[Petronella Pip]
2013-05-02 10:36
#23

Jag kan också äta en hel del vitlök, smörkokta vitlöksklyftor t.ex. är mums! Men pressad i  burgare tror jag ett par är mer lagom absolut!

Upp till toppen
Annons: