Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 5689 ggr
Jojomaja
4/29/13, 1:59 PM

30 bananer om dagen?

Jag snubblade över en "debatt" på Må Bra:s hemsida (inte så mycket debatt kanske, snarare en massa lösryckta subjektiva påståenden från den ena sidan).

http://mabra.com/debatt-ar-30-bananer-en-halsosam-banankontakt/

"80% kolhydrater, 10% fett och 10% protein. Det är vad den här nya dieten anser att det dagliga energiintaget bör bestå av …"

" … Kosten är vegansk och består enbart av rå frukt och grönsaker. Att äta 30 bananer om dagen är inget ovanligt. Under en dag kan en fantast äta en ask vindruvor –  eller två -, 10 nektariner, en stor skål romansallad, en halv avokado och 4 mango. Men inget kött, fisk eller skaldjur."

Huvvaligen!

Kommentarer, aynone?

Annons:
Gronstedt
4/29/13, 3:18 PM
#1

Framför allt ger det ju en gigantisk miljöpåverkan att stuva i sig sådana enorma kvantiteter fjärrtransporterade livsmedel. I alla fall jämfört med att äta en närproducerad köttvolym motsvarande sisådär 2 bananer per dag …

Jojomaja
4/29/13, 4:15 PM
#2

"Svenskarnas årliga banankonsumtion ger en större klimatbelastning än konsumtionen av nötkött, fläskkött och kyckling – tillsammans!?"

(Kostdoktorn http://www.kostdoktorn.se/vilken-mat-ar-varsta-miljoboven )

Kajak11
4/29/13, 4:18 PM
#3

välkomna till obalans i blodsocker på all den frukt skulle jag gissa.

Trule
4/29/13, 5:26 PM
#4

Jag hörde någon gång på radion en idrottsläkare som rekommenderade bananer för dåvarande OS-laget (minns inte när och inte vilket.) Bananer lär visst innehålla massor med nyttigheter.

Trettio bananer om dagen…Hm, det kanske inte är farligt men det låter som en extrem diet och inga extrema dieter är bra i längden. 

Känner en kille som lever enbart på frukt och någon gång ibland grönsaker, och han verkar må prima. Förmodligen blir vi alla saliga på vår egen medicin.

Men nej, jag tror inte på ensidig kost rent generellt.

Dicobayo
4/30/13, 7:30 AM
#5

Minns Steve Jobs, Apples grundare, som dog i bukspottkörtelcancer efter att i stora delar av sitt liv varit fruktoman.
När filmen spelades in om hans liv, med Ashton Kutcher i huvudrollen, ville Ashton pröva hur det var att leva på bara frukt för att leva sig in i rollen.
Det slutade med att Ashton fick åka till sjukhuset med akuta bukspottkörtelbesvär.
Det är bukspottkörteln som får ta hand om all fruktosen som kommer med frukten, vilket inte alls är bra i längden som synes.
Vi är gjorda för att äta frukt någon gång ibland, under säsong, inte hela tiden, året runt.
Funderar lite ibland om man kan paketera sunt förnuft och sälja det på flaska.
Om man hade kunnat det hade jag blivit rikare än Steve Jobs var på en kvart.

Gronstedt
4/30/13, 7:37 AM
#6

#5: Tror du någon hade haft vett på att köpa?

Annons:
Trule
5/1/13, 4:37 PM
#8

#5. Jag ogillar starkt denna typ av inlägg. Varför man får bukspottskörtelcancer kan bero på en mängd orsaker, vilket också gäller för alla andra cancersjukdomar.

En av mina bästa vänner dog i bukspottskörtelcancer (jag såg honom nästan aldrig äta frukt.) Ingen visste orsaken till varför eller hur - men förmodligen var det genetiskt orsakat i hans fall.

Jag har själv haft en allvarlig cancer vars orsak ingen lyckats hitta, men gissningarna med dess i pressen formulerade tvärsäkra slutsatserna har varit många!

Min cancer kanske uppstod av en infektion eller inflammation som aldrig blev läkt, av genetiska orsaker, av stress med sänkt immunförsvar…

Jag varken rökte, drack eller åt speciellt mycket frukt.Tvärtom, jag motionerade regelbundet och min kost var alltid så ren jag kunde få den, lagad från grunden.

Det är irriterande när man drar djupbranta slutsatser till vad som orsakar en cancer eftersom varken forskarna och läkarna kan med säkerhet förklara varför. Det bästa man kan göra är att anta - lite vagt - från fall till fall med stöd av undersökningar och forskningsrapporter som oftast motsäger varandra.

Trule
5/1/13, 4:45 PM
#9

#1 Närproducerat är inte särskilt miljösmart har just Svenska Kommerskollegiums rapport visat (vilken Ekot refererade till i förrgår tror jag.) De flesta livsmedel transporteras med båt vilka står för två procent av alla växthusgaser.

Närproducerat kött är däremot den största miljöboven.

Här är länken:

http://www.varldenidag.se/nyhet/2009/10/28/Narproducerat-inte-alltid-miljosmart/

MimLan
5/1/13, 4:59 PM
#10

#5 Vilken säsong skall man gå efter om man bor i ett land som har fin frukt året om? Vilket vi torde vara just skapta för.

savonit
5/1/13, 5:26 PM
#11

#9 Jag är mycket skeptisk till att man ens kan göra en vettig genomgående studie över vad som är klimatsmartast då det är ganska lång sträcka produkten skall ta och en massa saker att ta hänsyn till.

Tex källsorterar konsumenten förpackningen, äter konsumenten upp produkten? Cycklade konsumenten till produkten, är produkten kyld i butiken med kyl med eller utan lock. Äts produkten upp färsk, kyld eller fryst.
Det finns en massa parametrar att ta hänsyn till som är svåra att titta in på.

Att snacka om miljo och klimat påverkan på kost, när vi kör bil dagligen, tittar på tv och låter datorer så igång dygnet runt, när vi reser till varma länder årligen, när vi skiter i att källsortera, när vi skickar föremål ut i rymden för skojs skull. När vi slänger mat för 24 miljarder ca 56 kilo ätbar mat per hushåll.

Känns i mina öron ganska larvigt, och vilken mat slänger vi mest av?
I mitt hem slänger vi inget kött i alla fall, så resterna är skräp och endel grönt.
Som man kan se är det mycket svårt att mera än teoretiskt beräkna hur och vad som är bäst.

Hur har man sedan räknat? Utsläpp per kilo mat eller per kcal eller per vitamin och mineraltäthet?

Nej miljö, klimat och kost är nog inte det vi skall lägga fokuet på.
Sedan måste man även titta på andra aspekter vilken kost eller produkt håller och friskast? KAn trots högt eget utsläpp ge en friskare individ vilket gör mindre utsläpp på andra ställen som minskat blikörande tillförmån för promenader och cyckling, minskat medicin intag. Kan även innebära en högre ämnesomsättning och därav en känsla av en varmare kropp som i sin tur innebär lägre innomhustemperatur osv.

Gronstedt
5/1/13, 5:27 PM
#12

#9. Som vanligt jämförs sämsta variant av det författaren vill berömma med sämsta variant av det författaren vill förkasta. Inte heller uttalade sig författaren lika kategoriskt som du.

Jojomaja
5/1/13, 6:30 PM
#13

Så här verkar kosten se ut, exempel på en dag med 80/10/10: 

 Frukost

1 melon

 Lunch

Smoothie på frukt, bär och gröna blad eller 6 bananer

Eftermiddag

1 ananas

Middag

Grönsallad med några körsbärstomater och skivad paprika. Antingen en halv avokado till eller 1 msk olivolja som dressing.

Nu snackar vi den diametrala motsatsen till LCHF! Jag undrar för övrigt hur magen funkar med en melon till frukost och 6 bananer till lunch … Toa i närheten, tack! Men för dem som vill gå ned i vikt är det säkert en garanterad metod. Se bara på tjejen som driver den här sajten, inte många gram fett där: http://www.villduhaenapelsin.nu/ide/

Annons:
savonit
5/1/13, 9:28 PM
#14

#13 energimässigt har jag svårt att tänka mig att man skulle komma upp i någon störremängd, så viktmässigt så skulle man ju svälta sig ner i vikt.

Fasta har tidigare visat gynsamma hälso effekter på kropp och själ så även där borde man ju kanske ha lite att vinna, frågan är dock om inte LCHF med ev periodisk fasta och minimalt kh intag och bara tillräckligt med protein skulle ge samma effekt på kroppen pga IGF1 och diverse andra värden.
Dock har LCHF en fördel, troligtvis påverkas inte IGF1 av högt energi intag i form av fett. Så man kan bomba kroppen även med energi borde bli win win.

Jojomaja
5/1/13, 11:00 PM
#15

#14 Ursäkta min okunnighet nu, men jag vet inte vad IGF1 är.

Trule
5/2/13, 6:23 AM
#16

#11 Vi vet ju inte ens hur studien är gjord! Länken gick till en artikel i Världen idag, inte till forskningsrapporten.

Är jag kategorisk för att jag hänvisar till en artikel jag läst? 

Här är en annan artikel i samma ämne ur Svenska Dagbladet som publicerades för ett par dagar sedan - som ni kanske tycker är bättre skriven? Om inte, så häng inte mig! 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/liten-klimateffekt-av-narodlad-mat_8129490.svd

[tick]
5/2/13, 7:39 PM
#17

#5, det är inte bukspottskörteln som tar hand om fruktos, det är levern.

savonit
5/2/13, 7:40 PM
#18

#15 Nu skall jag vara helt ärlig och säga att jag inte är jätte insatt i IGF1 men här finns lita att läst om betydelsen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin-like_growth_factor_1

Jag snappade upp IGF1 första gången i Vetenskapens värld tror jag i ett program om fasta. Och hur man på "enkla" "fusk" sätt kunde bli mera hälsosam. Ett av hälsovärlderna var då IGF1 som jag förstår det handlar det om att ju mera IGF1 man har ju mera delar sig cellerna i kropper och är på så vis en faktor till cancer mm. Programet handlade eg om hur man kunde få ett långt och lyckligt liv på enklaset sättet. Det dom då testade var hur man kan sänka IGF1genom olika typar av fasta, men mellan fastan kunde man leva som en skit och äta vad som helst.

Jag vet nu inte exakt hur IGF1 påverkas av olika livsmedel men troligtvis stimuleras det av högt  insulinpåslag, därav troligtvis kh och protein.

I programet var det mycket viktigt att äta mycket lite energi ca 900 kcal, frågan är dock om det är en sanning om man istället minskar livsmedel med ett högt insulinpåslag som protein och kolhydrater borde inte insulinet påverkas mycket av fett som energi källa således går det nog att få fastans positiva egenskaper genom att äta LCHF.

Trule
5/3/13, 10:18 AM
#19

#13 Jag blir inte riktigt klok på den där fruktarianens sida/blogg. När man kollar runt så dyker det upp recept med bröd, linser, quinoa, grönsaker…

Ja, hon ser helt klart anorektisk ut.

Det måste finnas någon sorts förklaring till alla dessa bananer. Är det därför de innehåller protein (om än bara 1 gram)

Jojomaja
5/3/13, 10:22 AM
#20

#19 Det är tydligen essentiella amionsyror och fettsyror i banan som man inte får i sig genom annat frukt och grönt, så jag antar att det är för den skull man är bananoman.

Annons:
Ary
5/3/13, 1:32 PM
#21

#13 en melon, en ananas, en grönsallad och en smoothie även om på 6 bananer lät ju mättande. 😉 Du såg inte vad för kcal innehåll det blev på en dag? För den där tjejen på bloggen såg ju ut att underäta rejält…

Verkar inte speciellta allsidigt heller.

Jojomaja
5/3/13, 7:00 PM
#22

#21 Jag har inte räknat på det men en jäkla massa socker blir det ju, så det kan nog bli tillräckligt med kalorier. 1 medelstor banan innehåller väl 105 kcal och ananas är ju en av de sötaste frukterna.

Trule
5/3/13, 7:13 PM
#23

#22 Men ananas ingår ju nästan alltid i olika bantningsmetoder. Vet inte varför, men den verkar vara viktreducerande, sockret till trots.

savonit
5/4/13, 11:02 AM
#24

2200 kcal blir det på en dag, 10 g fett
480 g kh
32g protein

Inget a vitamin
Inget d vitamin

Inget b12
För lite b2
För lite b3
För lite kalcium
För lite zink
För lite selenm

4,5 kilo vatten

Låter som en mycket ja dålig diet troligtvis är nästan alla kh fruktos med så nästan ½ kilo socker om dagen.

Jojomaja
5/4/13, 11:57 AM
#25

Från Wikipedia: 

… Ananasen innehåller ett enzym som heter bromelin. Bromelin är ett proteinförtärande enzym och därför irriteras både hud och slemhinnor vid kontakt med enzymet.

Bromelin extraherat från ananasen används inom medicinen bland annat som ett antiinflammatorisk medel som appliceras utvärtes. Forskning visar även på att bromelin potentiellt kan användas vid behandling av tarmcancer …

Proteinförtärande? Låter otäckt men resten kanske är ett skäl till  fruktarianer gillar att överkonsumera just ananas?

Upp till toppen
Annons: