Annons:
Etikettövrigt
Läst 11991 ggr
Jojomaja
4/26/13, 8:39 PM

Lattefällan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kollegorna sörplar latte ur pappmuggar stora som blomvaser vid skrivbordet på morgonen och jag försöker hålla tand för tunga när de klagar över sin vikt. Det är jag som kallas onyttig för att jag har en skvätt vispgrädde i mitt kaffe och folk har så svårt att förstå varför jag vägrar dricka kaffe med mjölk utan envisas med att dricka mitt fika svart när vi går ut på café. Jag fick frågan häromdagen varför det skulle vara så farligt att unna mig en latte då och då bara för att jag kör LCHF. Det är ju så gott, varmt och bekvämt och dessutom känns det lite lyxigt att glida in på Wayne`s och höra espressomaskinen väsa, känna doften av nymalda bönor och få sin pappmugg med ångande vuxenvälling bestående av 75% mjölk. För grejen är just mängden. Ingen jag känner tar bara 1-2 tsk mjölk i sitt kaffe. Med grädde kan man göra det och få samma milda smak, men med mjölk krävs det betydligt mer. 

I närheten av där jag jobbar ligger kaffehusen med sina gigantiska espressomaskiner nästan staplade på varandra. Det är Wayne`s Coffee, Subito, Kofi, Fresco, Espresso coffee house, Subway, Café Albert, Coffee cup, Le Café, Roberts Coffee, Café Stureplan och ungefär typ hundra till. Det märkliga är att det nästan alltid är fullt med folk i dem alla när man går förbi. Man skulle kunna tro att marknaden borde vara mättad på Östermalm, men det växer hela tiden upp nya fik i vartenda gathörn. Knappt en människa syns runt Stureplan på morgonen utan en lattemugg och den obligatoriska färdigpackade frukostpåsen i handen. Till och med Seven Eleven hivar ut lattemuggar i parti och minut tillsammans med bake-offmackor. Nu fattas faktiskt bara Starbucks i kvarteret, men än så länge finns den kedjan inte i innerstan utan bara på Arlanda flygplats där deras andra Coffee House öppnade i måndags. Men om de kommer till Stockholm City så lär det garanterat bli runt Stureplan någonstans. Där är det ju mest troligt att folk är beredda att hosta upp 45 kr för en stor latte bara för att kedjan har så extremt upphaussad latte och man kan dessutom välja att betala extra för någon av alla trettioelva olika syrups. Bara namnet får mig att rysa! Smaksätta kaffet med sockerlösning fylld med artificiella aromämnen? Som om det inte vore illa nog ändå … 

Lite kuriosa: Om man räknar att man skulle köpa en stor latte per dag från Starbucks (som är den dyraste kaffekedjan), varje arbetsdag så hamnar man mellan 10-11.000 kronor på ett år. Det är inga småpengar men det som bekymrar mig är faktiskt inte kostnaden. Jag är helt övertygad om att de som köper latte över disk varje dag inte skulle göra det om de inte hade råd. Kan man köpa en Silver Cross Balmoral barnvagn med latteställ för 20.000 kr så pallar man nog att pröjsa för sin dagliga latte. 

Nej, jag funderar mer över om folk är medvetna om vad de egentligen drar i sig i energi och kolhydrater. Man tänker att "Det är ju faktiskt bara kaffe … " men en stor latte på Espresso Coffee House innehåller t.ex. 230 kcal och 19,3 gram kolhydrater. Om man istället väljer lättmjölk så blir det 152 kcal och 19,7 gram kolhydrater. För mig som kör strikt LCHF innebär det att om jag ska "unna mig" och sörplar i mig en stor latte till frukosten, oavsett mjölksort, har jag förbrukat i princip hela mitt normala dagsintag av kolhydrater. Det tror man inte om lite java och en skvätt mjölk, eller hur? 

Och de flesta stannar inte där. Till det kommer alla dessa kolhydratsstinna mackor, wraps, bagels och subs som hör till lattepimplandet. En bagel innehåller visserligen bara 4 gram fett enligt reklamen, men föga anar folk att den faktiskt ger hela 324 kcal och 47 gram kolhydrater, och då tillkommer pålägget. Frukostpåsarna som står färdiga att langas över disken redan vid sjutiden på morgonen innehåller dessutom ofta en juice och/eller en sockrad yoghurt. Allt för att kicka igång morgontrötta stockholmare på väg till kontoret med stärkelse- och sockerbomber. 

Sen ska vi inte tala om alla överdimensionerade muffins, jättelika chocolate chip- och mashmallowcookies, brownies, chokladbollar och cupcakes som lockar i montrarna när man står i kassan. Hallon och kardemummamuffinsen på bilden från Espresso House ser ju rätt nyttig ut, med bär och allt. Eller? Jo visst. Om man har råd med 504 kcal och 44 gram kolhydrater för några tuggor. Vips! Där försvann två dagars kolhydratsranson till … Det är lätt att det drar iväg.

Så, mina vänner. Jag dricker svart kaffe när vi går ut på café och det lär jag fortsätta med tills den dagen jag ser en kanna med fullfet 40% vispgrädde stå framme på disken. En mugg bryggkaffe med vispgrädde ger mig visserligen runt 60 kcal, men bara 1 gram kolhydrater. Det kan jag unna mig!

(Källa till näringsinnehåll: http://www.espressohouse.se/paa-menyn/innehaall/naeringsaemnen/?)

Annons:
Kajak11
4/26/13, 8:54 PM
#1

ja det är häftigt…trodde inte det blev så mycket kolhydrater i en latte. Har hittat dom med espresso cortado. En liten stärks kop kaffe med lite mjölkskum i. Men det är inte var enda vecka jag smaker en. Annars bara svart kaffe. Tåler inte grädde var dag.

Mooniq
4/26/13, 8:59 PM
#2

Bra inlägg - visst finns det mycket gömda kalorier.. men såna här utlägg har jag ibland med vänner o på jobbet, inte om lchf -utan om alla onödiga livsmedel som våra affärer är proppade med..

Jag önskar såå att jag hade all denna kunskap redan som tonåring, så mycket problem jag hade sluppit i mitt liv då…😃

Men nu kan jag o livet är lätt. En arbetskollega till mig kör Rawfood och vi diskuterar fram o tbx. jag berättade om magic bullet coffee/cocoa och hon blev helsåld.. kul när vissa saker funkar över gränserna, oavsett vad man äter/inte äter.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Kajak11
4/26/13, 10:14 PM
#3

Magic bullet eller bara smör i kaffet är bra. Jag har det inte bra med kokos fett i kaffet. Får lite kvalm känsla i magen på förmiddagen. Ja det är bra att inspirera andra.

odjuren
4/26/13, 10:34 PM
#4

Mycket bra och intressant inlägg! Jag själv dricker inte kaffe alls utan dricker c-vitamin på brus som dock innehåller sötningsmedel men jag får inte i mig vatten annars :( 
Är så glad att de inte finns nå sånt här uppe, vi har några få caféer men inga stora, tror de finns 5 caféer i hela stan, såå skönt! Ska jag unna mig något här hemma eller på jobbet blir de en Celcius apelsin eller en VitaminWater Ignite!! Dom är goda och har inte så jäkla mycke kolhydrater! och en del koffein dessutom :D Lär behövas i morron när jag ska upp en timme för tidigt!

//Odjuren

www.odjuren.com

yvonnel
4/26/13, 11:01 PM
#5

#0

Det var ju jätteroligt hur du beskriver det "sociala vardagsnätverket" - för det är ju vad det egentligen är, detta att så många skaffar sådana vanor, det tror jag inte bara beror på att dom har råd till det ekonomiskt, värre är att så många tror att det är ett måste att umgås eller att synas bära omkring på det "där tillbehöret". Hemskt är det, även dessa överstora bullar och muffinsmonster säkert med extra gluten för att växa/jäsa i ugnen.

För ca 15-20 år sedan så var det mobiler med antenner som alla tuffa skulle ha lite nonchalant nerstoppat i jeansjackan, sedan blev det alla möjliga sorters grejor som hade lurar att sätta i öronen och så kom vattenflaskorna. LCHF är bättre för oss alla isf all denna onödiga påfrestning på hälsan.

Lilltilda
4/27/13, 11:43 AM
#6

Undrar lite om detta främst är ett storstadsfenomen? Ser ytterst sällan nåt liknande i våra norrländska städer. Men hur som helst är det intressant att tänka på fenomenet. Det göms mycket osynliga kolhydrater i till synes "oskyldiga" produkter och visst skulle många må bra av att tänka till. Speciellt de som klagar på sin vikt bör nog tänka till.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
[Marja-Liisa]
4/27/13, 2:32 PM
#7

Jag skulle hänga på om man kunde köpa Magic Bullet kaffe.

Men jag bor ju på landet och får fixa mitt hemma.

odjuren
4/27/13, 5:11 PM
#8

Här, i Gällivare Lappland, har jag då inte sett några caféer med stora lattes! :P Kanske om Statoil eller OK har..

//Odjuren

www.odjuren.com

Kajak11
4/27/13, 6:24 PM
#9

jag tar bara smör direkt ner i kaffet. Inte någon mixar eller annat. Smör nästan som grädde. Här vänjat mig. Det är dyrt och det blir för mycket mjölk om man drickar latte. Så sant och att det är storstads fänomen är ochså visst.

Jojomaja
4/27/13, 6:31 PM
#10

Ja, visst är det ett storstadsfenomen, och kanske även lokalt på fina Östermalm bland Pradakostymer och Hermèscarfs. Ibland blir man imponerad över att folk klarar av att balansera både latte, frukostpåse och portfölj samtidigt som de pratar i mobilen … 😉

Jag skulle gladeligen kosta på mig några tior då och då för en MB-kaffe på stan. Hoppas verkligen att någon smart affärsman eller affärskvinna inser potentialen och köpkraften hos oss LCHF:are!

Rasken90
4/27/13, 6:42 PM
#11

På tal om alla lattes och sånt..Tänk mcdonalds med då med sina milkshakes, hur mycket är det inte i dem då? :o Var sugen på en milkshake häromdagen, gick in på ica och hittade en loka med smaken chocolate shake..Tyckte det var skumt, men  när man smakar på den..Det är verkligen som att dricka en choklad milkshake! :-)

Så vanliga milkshakes kan man ju bara hälla ut för den lokan känns ju mycket nyttigare att dricka :-)

Jojomaja
4/27/13, 6:57 PM
#12

#11

Jag har också provat Lokas tre nya sorter. Gillade chokladshakesmaken och jordgubbsglassmaken bättre än citronpaj men alla var goda. En varning dock: Om man låter den med chokladsmak bli avslagen så både smakar och luktar den FOTSVETT! 🤮

Kollade just … En stor milkshake choklad på Donken innehåller för övrigt 400 kcal.

  • Protein 11g
  • Fett 8g
  • Kolhydrater 70g, varav socker 60g

Plötsligt inser jag att Espresso Coffee House:s drycker är rena hälsokosten …

odjuren
4/27/13, 7:01 PM
#13

våga vägra milkshake!! :P

//Odjuren

www.odjuren.com

Annons:
Jojomaja
4/27/13, 7:06 PM
#14

#13 Ja, tack och lov har mina barn aldrig gillat milkshake och inte jag heller … 

Se på denna då! 

McDonalds Milkshake päron stor: 

  • Kalorier 425
  • Protein 10g
  • Fett 8g
  • Kolhydrater 78g, varav socker 70g

Man trycker alltså ned drygt 18 sockerbitar i en päronshake, förutom det befintliga mjölksockret etc ..

Rasken90
4/27/13, 7:11 PM
#15

Haha, ja fyfan :-p det är ju inte klokt!

Kajak11
4/27/13, 7:14 PM
#16

har också smakt choklad smaken från Löken. Det är ju bara för konstigt. Tyckte den smakte choklad kaka men den var på något sätt bra. Var för nyfiken:-) Köper inte Ofte vatten men drycker hälst kranvatten. Svensk vatten bättre änn danskt.

Kajak11
4/27/13, 7:16 PM
#17

choklad smaken från Loke:-)

odjuren
4/27/13, 7:18 PM
#18

jag är ibland glad att jag inte gillar kolsyrat vatten, men de hade ju varit smidigt ibland, men skulle aldrig testa dom som smakar choklad eller liknande de skulle kännas fel.. :/

//Odjuren

www.odjuren.com

Pussgurkan
4/29/13, 9:52 AM
#19

Vilken rolig tråd!

nyborjare08
4/29/13, 12:50 PM
#20

Hihi! Vad bra och målande du skriver jojomaja!

Här i Norrköping har jag inte allt märkt av lattetrenden… När jag tänker efter så vet jag inte ens om kaffekedjorna har öppet i frukosttider. Men jag pendlar till en annan stad så jag kanske missar ruljansen.

 

 

Annons:
SpurtAnne
4/29/13, 12:51 PM
#21

Jag gör egen milkshake, det är jättegott och nyttigt!

2 dl vispgrädde
1 rått ägg
lite kakao/pulverkaffe/lakritspulver eller vad som passar
lite stevia
Mixa

Inkanyezi
4/29/13, 1:38 PM
#22

Latte är ett märkligt fenomen. Jag vet inte om drycken har det namnet i något annat land. Den heter inte så i Italien, eftersom det betyder mjölk utan kaffe.

Men det som är säreget är att man använder avfettad mjölk här, och jag tror att den trenden kommer från USA, där skräcken för fett är endemisk. Jag har väldigt svårt att tänka mig att det skulle härröra från den italienska kaffemjölken, som jag antar görs likadant som i Spanien och Frankrike, alltså vanlig fullfet mjölk med kaffe.

Jag dricker gärna kaffe med mjölk, och jag vet att mjölken innehåller kolhydrater, men energiinnehållet i mjölkens fett är ungefär dubbelt så stort som i kolhydraterna. Jag tål det där mjölksockret och vet att det ingår i det jag stoppar i mig. Men jag kan inte med den skummade mjölken som används i kaféerna, så det är väldigt sällan jag dricker en "latte" ute. Det är ju helt sjukt att fettet ska tas bort i alla livsmedel. När jag var i USA nyligen var jag väldigt störd av just det. Vi har inte kommit lika långt i fettskräck här i Sverige, och jag hoppas att trenden vänder mot mindre processad mat. Mjölk där man har tagit bort fettet är ett förfalskat livsmedel. Det innehåller inte det som det ska innehålla. Det som saknas är en av de viktigaste beståndsdelarna.

Och var den sockrade milkshaken kommer in i lattesammanhanget förstår jag inte riktigt.

Rasken90
4/29/13, 3:25 PM
#23

#22 Vad jag tänkte på är att man kan få milkshake både på espresso house och mcdonalds och andra ställen..Och att det kunde komma fram hur mycket kolhydrater och socker den innehöll..Samt då för att se om någon annan tyckte som jag angående Loka chocolate shake.

Det var den enda tanken, även om den blev lite OT..

Kajak11
4/29/13, 4:12 PM
#24

#22. Det varär möjligt att få full fett mjölk i café lätt på café i Danmark till orientering. Har tänkt lite i samma banar med mjölk men det blir för mycket mjöl k och det har varit ersättning för en lunch.

Jojomaja
4/30/13, 5:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Tänka sig att man faktiskt börjar tänka lite "Low Carb" på frukostfronten även runt Stureplan. (Bild: Wiggo nere i T-banan, Östermalmstorg) Men personligen skulle jag nog skippa, apelsinjuice, smoothie, fil och färsk frukt. Och yoghurten är garanterat inte fetare än 3%, om ens det så det är tveksamt såvida man inte rör ut den med vispgrädde innan förtäring …  Men ett ägg för en femma kan jag ju kosta på mig! Undrar om de skulle nobba mig att bara köpa 3 kokta ägg för 15 spänn och inget av det andra?  😉

odjuren
4/30/13, 5:58 PM
#26

De e ju bara att fråga :P Hoppas att dom går med på de!

//Odjuren

www.odjuren.com

Mozzarellan
4/30/13, 6:19 PM
#27

😃😃😃 Bra inlägg. Var just i Stockholm och det som slår mig är att man äter vid alla klockslag vad som helst. Efter över 20 år i Italien så äter man väldigt regelbundet, typ halv ett och sen efter 19.00( klart man kan ha skift eller nattpass) Men och äta pizza kl halv 5 var ju för oss lite udda. Och visst var stan helt full av kaffeställen och väldigt många med en stor latte i handen. Personligen gillar jag frukost hemma i lugn och ro och att få borsta tänderna innan man går ut😁

Annons:
Kajak11
4/30/13, 7:55 PM
#28

ja inte behövs vi andra äta hela tiden:-)

Jojomaja
5/4/13, 4:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Tacka vet jag en bulletkaffe! Minimalt med kolhydrater, gott om fett, får ordning på magen därtill! 😃

(Dricker denna ångande och nymixad just nu. Mums!)

Kajak11
5/4/13, 8:37 PM
#30

ja visst ser det bra ut. I dag inte bra i magen men smör i kaffet och ost i morse. Var ju inte klok i går. Kom att drycka rötvin och sedan en skiva kladdkaka och grädde. Ja det hände.. Sedan choklad. Förstört natt. Det var den jobb seminar. Men rolig var det:-)

crikarlshamn
5/4/13, 9:32 PM
#31

27, slog mig likaså när jag var i Sverige nyss. Samt 'dagens' som på varge restaurang verkar vara i storlek supersize. Tycker jag äter stora portioner men dessa dagens gick inte ned. Bad om mindre mat för det känndes jobbigt att slänga mat. Det blev till slut en hel del doggybags som nu ligger i en frys ;-)

[WickedAlly]
5/4/13, 10:42 PM
#32

#31 På jobbet är dagens enorm tycker jag. Skulle aldrig någonsin få ned en hel portion längre. 

När vi har potatisgratäng så tycker jag att vi lägger för tre pers på varje tallrik och folk äter upp, inte undra på att så många är tjocka :o

Upp till toppen
Annons: