Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3384 ggr
RonjaSonja
4/25/13, 4:14 PM

Från ohälsa till hälsa-kost, insulin,d-vit mm.

Hej alla!

Ta sats nu, för det här kan bli långt 😉

För fyra månader sedan började jag med Lchf, har varit inne i svängen förut så hade inga problem med att komma igång. Har inga kilon jag vill tappa men söker andra hälsovinster. 

Har mått dåligt de senaste tre åren med muskelvärk, ont i skelettet, yrsel, enorm trötthet, muskelsvaghet, hjärtklappning, svårt att sova, stresskänslighet, torra ögon, försämrat minne och ja, som ni ser, allt möjligt "gott och blandat". Har varit hos flera läkare och lämnat väldigt mycket prover och gjort diverse olika tester men jag är tydligen helt frisk. Synd bara att jag inte kan njuta av det…

Självklart har jag googlat. Nåt måste man ju göra. Det första som slog mig som trolig orsak var d-vitaminbrist. Den första läkaren jag nämnde det för skrattade mig rakt i ansiktet, det gjorde även den andra. En annan läkare sa att "det är normalt att ha lågt d-vitamin i Sverige, inget att bry sig om."För ett lågt värde, det hade jag, fick jag reda på efter att jag mer eller mindre mordhotat mig till ett test. Ganska korkat resonemang tyckte jag så jag gick och köpte tabletter och efter ca 2 månader försvann yrseln och skelettvärken.

Gjorde ett nytt test nyligen och det var högre än innan men fortfarande hyfsat lågt. Så nu har jag ökat dosen rejält och hoppas på att mina andra besvär ska ge med sig. Så, är det någon annan här som testat d-vitamin och som har skördat hälsovinster? Eller någon annan som känner igen mina besvär som vill bolla lite tankar? Vet att kostdoktorn rekommenderar just d-vit så tänkte att det kanske finns andra lchf folk som testat. 

Nu, till kosten. Den främsta anledningen till Lchf var mitt blodsocker. Jag var hungrig jämt! Kände mig väldigt konstig efter jag ätit, stressad på något sätt, och aldrig mätt. 10 min efter en måltid var det som jag aldrig ätit, hungrig, energilös och sugen på socker. Om detta är ett tecken på lågt blodsocker eller högt vet jag inte. Någon som har någon teori? Med Lchf har det blivit mycket bättre! Det går fortfarande lite upp och ner men överlag är det en enorm skillnad. Nån som känner igen sig? Hoppas även kosten på sikt kan hjälpa mina andra besvär. Är inte riktigt lika frusen längre. Undra vad det beror på?

Jag är enormt tacksam för alla svar, tankar och funderingar kring detta. Skönt att få ventilera och kanske finns det någon som känner igen sig lite?

Tack å bock!

Annons:
[Marja-Liisa]
4/25/13, 4:40 PM
#1

Innan jag började med LCHF märkte jag att när jag tog solsemester sent på hösten så orkade jag på jobbet mycket bättre under vintern, trodde att det kanske var som ljusterapi, nu tror jag att jag fick en dos av D vitamin som räckte ganska länge, på sommaren är jag ju mycket ute här.

Nu äter jag 125 mcg - 5000 IU 5dagar/vecka under vintern och mår mycket bra.

Blodsockret blir ju jämnare med LCHF, du kanske får en lite för stor insulinrespons om du äter mycket kolhydrater, blodsocker går upp, insulin utsöndras och sänker blodsockret fort ner, då mår man inte bra och blir hungrig.

Mooniq
4/25/13, 4:45 PM
#2

jag äter D-vitamin sen 3 år tillbaka. Aug - april 2000 IU varje dag, Holistic. Jag har inte längre några vinterdepsressioner, vilket jag är oerhört tacksam för. Nu är vintern en axelryckning och ett  - jajadå, jag går väl ut o skottar eller går en promenad. Förr så blev jag helt apatisk och isolerade mig enormt. När första snön kom så grät jag floder… Nu är det bara ett konstaterande - det är vinter och så är det inte mer med det. Jätteskönt😃

Lchf'at i 5 år, började pga svår IBS och sömnstörningar - mår toppenbra och sover som en sten.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zolunia
4/25/13, 7:54 PM
#3

"Jag var hungrig jämt! Kände mig väldigt konstig efter jag ätit, stressad på något sätt, och aldrig mätt."

Jag kände något liknande. Jag kände mig stressad innan jag åt och när jag väl åt, kunde jag inte sluta förrän magsäcken var proppad. Huvudet kunde bara inte fatta att jag hade ätit och kunde bli mätt innan. Nu äter jag lugnt och lagom. En portion är tillräckligt, och att laga mat är en njutning, inte ett stressmoment. 

Heja sann hälso-kost! 👍

odjuren
4/25/13, 8:26 PM
#4

#2 Mooniq, dels undrar jag vart du får tag på d-vitamin e de ån man köper på ica eller coop eller är de apoteket?

skulle vara bra att kanske testa sånt till nästa vinter! Jag dricker c-vitamin (tyvärr med sötningsmedel men har svårt att få i mig vatten som de är och älskar c-vit) varje dag och tänkte att de kanske finns d-vit i likande!

LCHF har hjälpt mig med min ibs OCH laktosintolerans!!! äter inte längre laktosfritt och magen mår kanon!

//Odjuren

www.odjuren.com

Mooniq
4/25/13, 8:30 PM
#5

#4 odjuren

jag köper min D-vitamin på bodystore.com men det finns många säljsidor, kolla på kostdoktorn.se jag tror han tipsar om andra sidor att handla på och vilken sort som är bäst. jag tror att holistic ligger bra till men är osäker på om den är allra bäst.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

KarinJ46
4/25/13, 9:31 PM
#6

Jag köper mina Holistic D-vitamin (5000iu) hos hälsokostkedjan LIFE som jag tror finns över hela Sverige.

Annons:
stepside88
4/25/13, 10:51 PM
#7

Kul med hälsovinster!

Prova lite solarium, funkar för mig iaf

även om en resa till Thailand hade varit

att föredra 🙂

Sover inte bättre men blivit hundra

ggr piggare iaf.

//Tommy

odjuren
4/26/13, 7:21 AM
#8

Solarium hade ju varit bra om de inte va så nedrans varmt i dom! Snart är sommaren här, inget mörker o en jäkla massa värme :/  Värme är INTE min grej iaf! Men ska kolla hos Kostdoktorn även på bodystore o andra "träningssiter"

//Odjuren

www.odjuren.com

majsan332
4/26/13, 8:10 AM
#9

D-vitamin köper man helst från Shopping4net. Den som de säljer där har i test fått bäst resultat gällande innehåll. Jag äter 2 / dag vilket är 5000 ie. Tror vibehöver det oktober till april.

Suzanne56
4/27/13, 11:54 AM
#10

Jag äter mellan 4-5000 ie per dag mellan september och maj. Förra sommaren som var så dålig åt jag 2500 ie varje dag faktiskt. Har gjort så i flera år och det hjälper verkligen till så att man inte "går ner sig" under de mörka månaderna. Även förkylningarna håller sig borta eller blir i alla fall lindrigare och kortare. Åkte faktiskt på influensa nu på sluttampen men även den höll sig på en hyfsad nivå även om det fortfarande tog 2 veckor att återhämta sig helt. Men jag blev i alla fall inte sådär tvärsjuk med nära-döden upplevelser som jag kommer ihåg att det var sist jag hade "flunsan"

Upp till toppen
Annons: