Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 10858 ggr
Mooniq
2013-04-23 15:05

Robotgräsklippare - helt OT !!

Jag undrar om någon här har robotgräsklippare av märket Huskvarna, Stiga eller Bosch - vad är era åsikter? (pris inom 10000-15000 kr)

Jag ska köpa en nu till sommaren, min tomt är ca 650 kvm och har hittills tittat på en Huskvarna..nånting..305- postivt är att jag har köpställe med egen verkstad i närheten.

Fler åsikter mottages gärna!! 

😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
dufva
2013-04-23 15:26
#1

Köp ett får istället 😉

Mooniq
2013-04-23 15:29
#2

#1 Dufva - mina grannar skulle få spader….😂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zepp
2013-04-23 17:03
#3

Byt grannar! 

Eller låt dem klippa ditt gräs!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mooniq
2013-04-23 17:10
#4

#3 Zepp

Mja, nu försöker jag ju hålla en vänlig stil mot närboende och jag avskyr, verkligen avskyr att klippa gräset.. fastan att det är plan mark.. och i 4 år har jag önskat mig en robot.. Några hus längre bort på gatan så har de haft en robot hela förra sommaren, och deras gräsmatta är WOW, grön, tät och helt jävla mossfri… bara en sån sak….😃. så jag har tunnelseende maximalt för inköp när skattepengarna landar…😂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zepp
2013-04-23 17:16
#5

Jag har bara 1500 kvadrat att klippa. skogsgräsmatta.

Sen så tycker jag inte det är något problem med gräset, men man får klippa ofta innan mossan blivit en decimeter.. och alla kottar o grenar!

Får det vara ett tag så blir det skittrögt.😕

Sen så är inte timotejen att leka med heller, den kan bli en meter hög, då klipps den inte utan bara lägger sig ner.😡

Grejen är du behöver en väldigt slät och fin gräsmatta för att roboten skall kunna köra.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mooniq
2013-04-23 17:25
#6

#5 Zepp… jag avundas dig inte… jäklar vilken gräsmatta du verkar ha.

Jag har en helt plan gräsmatta och de robotar som jag läst om klarar olika lutningar 14- 24 grader. jag är medveten om att jag först får köra ner gräset och mossan till minimum 2-3 cm, och sen släppa lös roboten, men den klipper varje dag, solsken som regn (Huskvarnas variant i alla fall) och även att den zick-zackar så blir det klippt till slut överallt. Kanterna får jag såklart gå över med trimmer.. kan tänka  mig det jobbet för det tar inte speciellt lång tid… 

det som är riktigt bra med roboten är att klippet blir så litet att det direkt går ner i mattan som gödning - alltså slipper jag även att kratta eländet..🙂 och de sniglar som nu visar sig med päls o ryssmössa - lär slajsat upp rätt snyggt..😇

Jag ser på den gräsmattan som haft robot ett år.. som en golfgreen, jag lovar.. snyggaste och grönaste gräsmattan i hela området och det är INTE bara jag som är avis… 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
opssk
2013-04-23 18:57
#7

Jag är också avis på min granne som skaffade sig en förra sommaren…just nu är min man min gräsklipparrobot och han klipper inte riktigt lika ofta som jag vill att han ska göra det;) ska bli kul att få höra vilken du valde och hur bra den är, glöm inte att rapportera till oss! Kanske jag också måste köpa en…men nu i år blir det att fixa ett växthus så det lär inte bli extra pengar över den här sommaren…

Mooniq
2013-04-23 19:02
#8

#7 opssk

jadå, jag återkommer med James - som jag redan har döpt den till. Även döda ting behöver namn.. gräsmattan heter gräsmattehelvetet - och kommer nog alltid att heta det… 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zepp
2013-04-24 01:08
#9

Lie.. sägs vara det allra senaste.. och så samlar man hela släkten till skördefest.. när väl gräset är häsjat.. altså de som var med o skördade!

Samtidigt kan man passa på och hamla träden.. när man har tillgång till arbetskraft.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

yvonnel
2013-04-24 01:36
#10

Jag som brukar avundas alla andra som har en härlig gräsmatta att gå runt på - iaf när solen skiner.

Trippelmormor
2013-04-24 05:13
#11

Tänker med fasa tillbaka på gräsmatteperioder i livet, tacka vet jag min balkong!

Mooniq
2013-04-24 06:35
#12

#9 Zepp

Lie e fina saker -och om jag ska använda den så räcker ju 2 klippningar per säsong.. Men mina grannar skulle ge mig onda ögat då.. eftersom jag redan ligger efter och inte har en perfekt gräsmatta….🙂

Om du hässjar gräset - har du djur så det blir nytta med nöje? Kul med skördefest, när jag var barn så var min familj hos vänner på landet och då var det massa folk samlade och hässjade på både störar och längder.

Med en James i mitt liv så kan jag nog ge mina rabatter lite mer kärlek och omvårdnad.. jag erkänner gärna att jag e lat eller bara motvalls när det kommer till gräsmattehelvetet.. mest motvalls.. tror jag…😕

och sen en sak till.. i bostadsområden så har ju vissa saker en förmåga att sprida sig.. och om det installeras fler James'esar så blir det oxå tystare då många pensionerar sina motorgräsklippare, vilket skulle vara en fröjd för örat… 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2013-04-24 07:06
#13

http://www.husqvarna.com/se/products/robotic-mowers/husqvarna-robotic-mowers-for-homeowners/?gclid=CLaY3evD4rYCFQd6cAod6mEAbA

Jag har kollat på en 305 eller 308.. de ligger i prisklass som jag tycker verkar vara ok.. ska även kolla Bosch, Gardena och Stiga. Huskvarna var dem som kom med robotgräsklippare först på marknaden 1995, så barnsjukdomarna är nog bortbyggda i generation 3 (hoppas jag).

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
starhawk
2013-04-24 08:22
#14

Har ingen erfarenhet av en robotgräsklippare, att flytta in i en lägenhet från ett radhus var underbart just för frånvaron av trädgård, man slipper klippa gräs och sånt!

Men åter till ämnet, jag har erfarenhet av robotdammsugare och är mycket nöjd med min, den knallar omkring och skrämmer skiten ur dammråttorna medans jag kan ägna mig åt nåt roligare. Varför kasta bort tid på urtråkiga rutinsysslor som en robot klarar av?

P.S. Har även en skurarrobot o köket den är lite svårstartad men när den väl är igång fungerar den också bra

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Mooniq
2013-04-24 08:47
#15

#14 starhawk

mja, städa tycker jag e helt ok så där önskar jag ingen robot .. men visst är det skönt att bli avlastad, helt klart…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Record
2013-04-24 10:36
#16

Mooniq

Får nog hålla med Dufva att ett får med sele o lina till ett tjuder är det bästa, kanske en bagge för att du skall slippa byta namn på den. du slipper dessutom att gräva ner slingor i marken för att den skall lämna din gräsmatta, kanske rentav gå tillbaka till Husqvarna.😂

Mooniq
2013-04-24 10:39
#17

#16 Record

Vad baserar du dina fakta på? Varför skulle en gräsrobot inte funka? Jag gräver gärna ner slingan, det ser jag inte som ett problem. Utan jag vill veta om de som redan äger en tycker att de är bra, driftsäkra och om de är nöjda med köpet. Jag har lagt in samma tråd på Trädgård.ifokus och där är ett par supernöjda med sitt inköp som gjordes förra året,.

I området där jag bor så har ett par en äldre modell av huskvarna och den surrar runt i trädgården varje dag, den låter nästan inget alls, bara ett svagt surr - och jag kan lova att deras gräsmatta är den finaste i området.

Just Huskvarna har utvecklat sina modeller att klippa både i regn och solsken, vilket gör dem otroligt attriktiva, eftersom klippet blir så himla smått och går ner i jorden som näring direkt.

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Record
2013-04-24 11:04
#18

#Mooniq

Förmodade att din gräsmatta saknade träd o buskar och planteringar, hur gör roboten då den hittar sådana? De övriga argumenten var bara för att namnen skulle passa. Lie-mannen var kanske något jag glömde samt rengöring av roboten efter klippning.

Mooniq
2013-04-24 11:07
#19

man lägger slingan så att roboten känner av slingan innan väggar, buskar, träd etc..den känner av slingan och backar lite o svänger lite o sen kör den till den känner av slingan igen, backar ändrar riktning och kör igen…sen när batteriet går ner så går den tillbaka själv o laddar upp, sen ut o jobba igen. En gång om året lämnar man in den för rengöring o service, jag har serviceverkstad 15 km från bostad.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2013-04-24 11:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Här är en schematisk bild över en trädgård. Slingan är den brandgula strecken som bildar en bubbla runt trädgården/träden/hinder och börjar/slutar vid laddstationen. Det finns även en tråd man lägger ut som  är till för att roboten lättare ska hitta tillbaka till laddstationen. Jag antar att det är en svag strömstyrka i tråden som roboten känner av.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Paukku
2013-04-24 11:37
#21

Ooh låter härligt! Som mamma till 2 små och en villa med 2000kvm tomt blir inte liiiite avundsjuk hihii!! Skulle gärna ta en såndär dammsugare också : D

Mooniq
2013-04-24 11:41
#22

#21 Paukku

tja, jag har längtat i 4 år, och nu ser jag ljuset i tunneln om man säger så.. nu vill jag bara ha in mer åsikter.. 

Men för mig så blir det nog en Huskvarna 308, dels för att jag har försäljningsställe/verkstad väldigt nära där jag bor, jag får alltså en personlig kontakt, vilket jag tror är bättre än att köpa på internet, för om något går sönder så kan kontakten bli väldigt svår och vissa internetsäljare håller inte heller allt som lovas innan köp. 

Jag kollade på blocket, finns några begagnade ute som verkar bra. De verkar driftsäkra och enkla och just Huskvarna är utvecklade för att även klippa när det regnar. 

Någon skrev att om det åskar bör man nog dra ur sladden till laddaren/tråden annars kanske blixten söker sig dit. 

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

starhawk
2013-04-24 12:35
#23

Har hört att den inte är så lyckat att klippa gräset när det regnar, och då var det inte risken för blixtnedslag det handlade om. Praktiskt det där med "vägvisaren" till laddaren. Min dammsugarrobot hittar tillbaka till laddaren om den dammsuger samma rum, annars stannar den bara där den är och man får bära tillbaks den till laddaren och trycka på Dock, då vaknar den och glider fram till laddaren och kopplar upp sig

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

yvonnel
2013-04-25 03:25
#24

Klippare har jag sett några ggr igång och de gräsmattorna såg verkligen snygga och jämna ut, men jag låter mig inte luras att tro man slipper jobba någonstans inom klippajobbet.

Vad gäller dammsugarerobotar så har dom väl genomgående ett ganska "förlåtande" uttalande om kvarvarande dammtussar osv. men allt maskinellt som eg är bra brukar ju utvecklas till bättre kvalitet/standard så jag skulle inte ha alltför bråttom att köpa.

Mooniq
2013-04-25 05:26
#25

#24 yvonnel

jag är väl medveten om att klippjobb kvarstår.. kanter  och lite pyssel MEN jag slipper det största och tråkigaste jobbet 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

starhawk
2013-04-25 07:40
#26

#25: Samma sak här!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Record
2013-04-25 10:14
#27

# Mooniq

Får erkänna att du är duktig på att ta fram fakta på saker du undersöker. Det jag kan bidra med är faran av att åska slår ut din robotslinga om den inte är mittjordad slinga för avledning av överspänning. Typen av batteri tycks 308'an klara med blyacc och inte lithium en varm o solig dag, så ditt val är bra. När du efter de första körningarna ser grannars intresse för din maskin kanske stöldrisken är stor även med pin-kod. Då tror ja att en bagge skulle ingen våga gå nära under hans arbete och skulle de vara så får du ta in den i huset.

Där vinner robotklipparen då den inte stör. Lycka till med ditt val !

Annons:
starhawk
2013-04-25 10:42
#28

#27: Det beror väl på om man vill använda gräsmattan till nåt, en bagge skiter ju ibland det gör knappast en robotgräsklippare

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Mooniq
2013-04-25 14:41
#29

#27 Record

Tack, jag lär mig hela tiden, och eftersom man e tjej så får man ha mer kött på benen annars blir man grundlurad.. är min erfarenhet genom livet . 

Mina grannar är guld! och jag bor i ett ganska öppet område där alla ser in till alla, så jag tror nog att jag kan lämna dörren öppen en vecka o åka på semester.. 🙂 

Vi är otroligt "vakna" om någon okänd rör sig i området och vi frågar varann angående bilar och folk vi inte känner igen. Men säker kan man aldrig vara - jag ska slå en pling till mitt försäkringsbolag oxå och höra vad dom har att säga. 

Ska kolla om det är jordat.. jag vet att pappa har gett mig ett speciellt uttag att sätta i eluttaget för min gräsklippare är el med sladd - tror den har med jordning att göra.. tack för tipset..

Besökte XL Bygg och frågade om deras Boschmaskiner men grabben som jobbade där visste inte ens vad en robotgräsklippare var för något, än mindre kunde han svara på ev service, reparationer slitdelar etc… Så mitt val hamnar nog hos Huskvarna eftersom de är byggda att tåla och jobba i regn oxå, andra maskiner har regnsensor och går i strejk direkt och kör tillbaka till laddplattan. 😟

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2013-04-26 06:59
#30

Var inne hos en 4e försäljare igår, och fick då titta på Gardenas robotar. Eller som försäljaren förklarade - det är en Huskvarna undercover. Samma koncern och de mindre modellerna Huskvarna - Gardena är relativt lika förutom chassit. Gardena är lite billigare - men i mångt o mycket samma teknik, enligt försäljaren.. Klarar att klippa i regn oxå.

Gardena relativt nya på att bygga robotar, men tillhör samma koncern som Huskvarna - så de nyttjar nog en hel del samma teknik och delar. Har serviceställe/verkstad inom 10 km men min personliga åsikt är att Gardena verkar mindre stabil än Huskvarna, den är billigare än Huskvarna men den känns inte gedigen.

Stiga utgår pga att jag helt enkelt inte har nån verkstad att vända mig till om något trilskas.

Bosch utgår pga av för mycket teknik - och att den har regnsensor -de arbetsvägrar när det regnar helt enkelt och jag har heller ingen verkstad/serviceställe att vända mig till där jag bor.

Robomow är ett märke som har gjort robotgräsklippare längre än Huskvarna enligt en försäljare och deras robotar ska visst vara väldigt bra - men återigen - jag har inget serviceställe/verkstad att vända mig till om något krånglar.

LMR - nje - produkten är defitivt billig och nog bra, men Biltema har inte mitt förtroende när det gäller teknik, jag väljer även bort Jula, Rusta, Clas Olsson - och liknande affärer som bara vill sälja och som sen inte bryr sig om kunden när saker går sönder - jag har tyvärr upplevt mycket negativt när det gäller reklamationer…

Huskvarna automower 308 - klipper i regn, min gräsmatta är ca 650 kvm, den är anpassad till 700kvm, verkar tåligast eftersom den klarar regn o fukt. Jag har verkstad/serviceställe 15 km från bostad. 

Inte tungt att bära på kunskap - men man blir lätt förvirrad om man grottar ner sig för mycket märker jag… 😃

har lärt mig massor på dessa dagar.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

ashe
2013-04-26 14:06
#31

I sommar har vi två döttrar hemma som kommer att mutas på lämpligt sätt att klippa. Men nästa sommar…

Jag tar glatt del av ditt kunskapssökande, vi har ungefär samma förutsättningar. Skall bli spännande att se vad du väljer och hur det går sedan.

Om getter vet jag bara en sak; de rymmer, alltid och hur man än stängslar in dem.

Record
2013-04-26 14:22
#32

#29 Mooniq

Du har så rätt när det gäller service, det är tydligen en "bra stad" du bor där grannarna hjälps åt, själv så bor ja på en bergssluttning så då får det nog bli en "stenget" istället.

Elutaget du har är nog försett med en jordfelsbrytare vilken slår ifrån vid för hög ström i nolla/jord den är lite för långsam för att skydda mot ett blixtnedslag i närheten. Det finns lite olika sätt att mata den slingan för att stoppa roboten, oftast är det en enkel transformator, men behöver vara ett balanserat system med mittnolla förbundet till ett jordspett för att skydda. Men enklare kanske att bryta slingan vid laddningsstation när det åskar.

Såg att Husqvarna kommer med en GPS-styrd robot, men det är nog att köpa problem i dag, 308 är nog tipset när du har fabrikanten i din stad. Men får o getter eller kanin blir bra mat vinterhalvåret för LCHF-ätare.

Mooniq
2013-04-26 14:45
#33

#32 Record

jag lär dra ur sladden vid risk för åska.

kollade nu med försäkringsbolaget och en gräsrobot omfattas av den försäkringen jag har. Jag bör stöldmärka den, men det var inget krav.

På tal om kanin.. grannens kanin smet för 6 år sen, och han är oerhört noga med att inte bli infångad. grannarna har mat och torr plats där han kan vara men så fort minsta rörelse sker i grannskapet så försvinner han. Ibland är han på min gräsmatta - ca 1 meter lång och ligger o solbadar.. ingen duktig gräsklippare det inte.. Min katt surar och morrar när han ser kaninen…😃 Själv är jag för blödig för att ha gulledjur o sen nacka dom o lägga dom på tallriken.. jag fixar inte det…😭

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Record
2013-04-26 23:17
#34

Mooniq

Det är nog bättre att ta ur trådslingan (och jorda den) när den kan vara flera hundra meter fångar den upp en stor del av blixten energi vilken sedan fortplantar sig till basstationen för roboten.

En kanin räcker inte under krigsåren hade mor o far säkert ett tiotal för att få mat, mor var dessutom sömmerska och sydde "Muffar" mm av skinnet. Att äta dem kommer jag inte ihåg så mycket av, jag är oerhört beundrande av katter o deras krav på uppassning. Hör med intresse din vidare forskning på ämnet.

Annons:
yvonnel
2013-05-02 16:18
#35

#34

Kaniner, det hade vi också under krigsåren, vi bodde  söderförort I Stockholm dom åren, sedan flyttade vi till skåne och därifrån minns jag att det ofta tillagades vildkanin, eller om det var hare. Morfar jagade och mammas broader också så det kom ofta vilt på matbordet under min barndom.

Mooniq
2013-06-04 15:29
#36

.. så har då skattpengen landat och idag har jag beställt min Husqvarna 308… Företaget/verkstan trodde på leverans i mitten av nästa vecka.. Guuuuuu så länge o vänta…….

Har varit duktig och gödslat gräsmattehelvetet och klippt med vanliga gräsklipparen under maj månad. Även inköpt ny trimmer och trimmat kanter som aldrig förr - mina grannar tror jag har fått spader.. 

Pappa bygger litet vindskydd för James - som roboten redan är döpt till. 

Me happy today!! 😂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Marianns LCHF Mat & bak
2013-06-04 16:09
#37

och här vandrar just en Huskvarna groda och han har väl blivit 17 dagar gammal nu, får väl snart ha en namngivningscermoni 😉

Vi är supernöjda och hur han gör för att hinna vara överallt på ca 1 dag är för mig en gåta…. han får lov att vila sig lörd o söndagar…

korseett
2013-06-04 16:41
#38

mina vänner döpte sin robotgräsklippare till Husfriden 😉

Mooniq
2013-06-04 16:59
#39

#37, vilken modell har ni köpt?

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Marianns LCHF Mat & bak
2013-06-04 18:00
#40

305 vill jag minnas det var.

Mooniq
2013-06-04 18:12
#41

#40 kul att höra att ni är nöjda, det är den eller storebror 308 som jag lurade på och nu har jag beställt 308:an. min gräsmatta är ca 650 kvm och jag tror den blir bäst…🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Marianns LCHF Mat & bak
2013-06-04 18:15
#42

Troligtvis ska du ha den större varianten, vår matta är på knappt 400 kvm.😃

Mooniq
2013-06-04 18:17
#43

#42, sant. men ändå riktigt kul att höra att ni är nöjda och att du skriver att den hinner klippa hela gräset på 1 dag.. 

jag ser fram mot hösten då jag har gödslat min gräsmatta många gånger och förhoppningsvis så har mossan decimerats rejält.. Det ska bli härligt. 🙂☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

kaisakavat
2013-06-04 18:21
#44

Det här är ju riktigt spännande. Jag har jämt undrat över hur bra/dåligt dessa funkar.

Hoppas vi får rapporter om James bedrifter. 🙂

Marianns LCHF Mat & bak
2013-06-05 07:32
#45

#43 Det upplevs så iaf… 😉

nospnt
2013-06-05 20:56
#46

Vi har precis installerat en Gardena för max 400 m2. Vår gräsmatta är ca 250-300 m2. HELT suveränt måste jag säga. Gräset har aldrig varit så fint och klipparen är tyst o effektiv… Efter en veckas erfarenhet är jag såld… Jag rör mig gärna o tränar en del men jag vill själv bestämma NÄR och vill kunna åka bort UTAN att behöva tänka på gräset. Nu kan jag det. Önskar att ALLA i villaområdet skaffade en så man slapp höra alla dessa maskiner kvällarna/ helgerna. KÖP en ninsom bor i villaområden!

Mooniq
2013-06-25 17:35
#47

Idag har jag fått min gräsrobot.. har klippt gräsmattehelvetet för sista gången i år hoppas jag.. nu blir det bara kanttrimning resten av säsongen. har lagt igen en liten rabatt som roboten ska ha dock-stationen istället.. och dom kantstenarna vägde satan att få loss ur blåleran.. pust… sen ska det läggas ut kabel och en tjock instr-bok att läsa.. i morgon blir en kul dag!!! 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

ashe
2013-06-26 00:45
#48

Vi håller också på att installera en. och läsa instruktionsboken…Tufft jobb. Vi har 3000m2 men den är bitvis för ojämn så vi börjar med att klippa en mindre del.

Funderar på hur huset skall se ut. Trevligt bekymmer.

Annons:
Mozzarellan
2013-06-26 07:11
#49

Hoppas den gör det den skall din nya robot så slipper du klippa allt gräs mera. Nu får du tid till annat roligt istället. Syrrans granne har en och den "paddan" gör ett suveränt jobb på stor yta.

Mooniq
2013-06-26 07:14
#50

#49 ja, slipper jag den uppgiften så kan jag ju göra annat i trädgården som är roligare, helt klart..🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2013-06-26 07:36
#51

#48 köpte ni Husqvarna oxå?. man kan köpa till hus men plasthöljet är ganska dyrt tror jag… papsen får snickra ihop nåt till min så länge. Jag har spikat tråd på min 700kvm och det känns i knäna idag.. just idag är jag glad över att inte ha större tomt än så.. 

självklart glömde jag öglan, där inhämtningstråden ska kopplas in så jag får lätta på tråden och dra den en lång bit så det blir ögla… gör om - gör rätt!! 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

starhawk
2013-06-26 07:51
#52

Låter intressant det här, det skulle nästan kunna  få mig att ompröva mitt beslut att bo i lägenhet för att slippa trädgården och dess bekymmer. Den största fantasten för trädgård i våran familj var mor, men det var inte så mycket hon som påtade i den, istället var det jag, brorsan och farsan som fick göra jobbet under hennes överinseende. Tyckte det var underbart att flytta hemifrån till lägenhet och högaktningsfullt strunta i allt vad trädgård hette.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Mooniq
2013-06-26 07:54
#53

#52 ja gillar man inte trädgård så är det inte kul att behöva greja där när någon annan säger att man måste… 😕

jag älskar inte trädgårdsarbete, så jag har ju växter som är tåliga och ogräset går jag på 2 -3 gånger /säsong, så det är nog lite vildvuxet ibland måste jag säga.. men att få slippa klippa gräset.. Underbart!! Jag tycker det är helt ok att gå o trimma kanterna.. men att gå där med klipparen.. fy så tråkigt.. Idag ska jag göra resten av installationen och sen ska han släppas på grönbete… 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

ashe
2013-06-30 20:04
#54

Nu tultar den runt! Verkar klara av tuvor, knöligheter, trånga passager och labyrinten i det som skall bli woodland. Hörs knappt, litet vinande bara. Snart skall vi våga ställa den på lite lägre klipphöjd.

Enda felet är att vi inte fick den för 20 år sedan…

Att installera begränsningskabel tog sin tid, men var inte svårt. Fick köpa mer kabel och märlor. Grävde ner ca hälften. Där vi vet att vi kommer att ändra, satte vi märlor. Höll på ca tre dagar, med paus för regn, handla, och lite annat. Det mesta gjorde maken själv. Jag "grävde" lite med kantskärare.

Mooniq
2013-07-05 10:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Nu har jag haft igång roboten i en vecka.

Överlycklig!! 😂 Det bara funkar.. och jag önskar att jag hade pengar att köpa den redan för 3-4 år sen såklart. Lite meck med kabeln och att jag även har fått gå och efterspika tråden med fler märlor, jag har förvisso mycket mossa i gräsmattan så jag upplevde att tråden växte med mossan upp, inte ner mot jordytan som försäljaren sa. Men med massor av spikade märlor så är jag nu helt nöjd. Där jag saknar staket har jag gjort ett lågt staket av kompostgaller som jag klippte ner och stack i backen. Blev kanonbra. Nästa år ska jag nog renovera om på utsidan och då blir det stenkant istället. så kompostgallret är en nödlösning. Enligt instr.boken ska det finnas staket av något slag ifall strömmen försvinner ur kabeln. Roboten vänder vid kabeln eller där det tar emot. Så risken att den rymmer är nu obefintlig.

roboten är värd varje krona! Den är tyst, bara ett lågt surr när den kör förbi. Om den kör fast i en grop så går den till pausläge och stoppar. En arb.kollega har en billigare variant inköpt på Coop och hans fastnade förra sommaren i ett litet nerförslut mot en buske - då brände ena motorn. Den klipper när det regnar och katten har äntligen accepterat den. Jag säger bara HUSKVARNA ÄGER….😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
kaisakavat
2013-07-05 11:00
#56

Så härligt att du är nöjd! :D

yvonnel
2013-07-05 11:32
#57

Järnsulfit (-Fat?) tar bort mossan och later gräset andas, det kan bli sååå fint, men behöver gödlas också.

starhawk
2013-07-05 11:53
#58

Kul att du är nöjd med den, hörde emellertid på radion i morse att en hel del såna här snotts! så det är nog säkrast att hålla koll på den och nogrannt låsa in den på natten

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Mooniq
2013-07-05 12:04
#59

Järnsulfat är fina grejer.. har 2 säckar a 20 kg st. 🙂 kör både NPK och järnsulfat och kommer att göra det under större delen av sommaren.

Ja, det blir nog en boom med snodda robotar men jag tror att det blir de dyrare - över 20 000 kr som snos först.. Men vem är korkad o köper en robot utan garanti, laddstation, märlor och slingtråd. O så måste man ju ha pinkoden… men det finns klåfingrar överallt tyvärr.. Här i området så är vi otroligt vakna och under de sista 10 åren är det bara 1 gammal saab som blivit stulen.. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: