Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 12160 ggr
[Shettisar]
4/23/13, 12:42 PM

Frukt/bär eller inte?

Hur är det nu? Kan man äta frukt som de är eller i ex paj eller inte? Jag ska börja med LCHF för viktminskningens skull även min man ,men jag blir inte klok på detta med frukt.Ena inlägget så bör man inte äta det och i nästa så ska det bakas paj med bär och frukt i..Är jag extremt insnöad eller vad gäller?🤦‍♂️

Annons:
Wildrat
4/23/13, 1:10 PM
#1

Vill du gå ner i vikt är det bäst att hålla sig borta från det. Frukt i synnerhet men ofta även bär. Spara bären till fest och liknande.

Ary
4/23/13, 1:19 PM
#2

Bär är bättre/mindre socker än frukt. Hallon tex.

Nej det är inte du som är förvirrad, det verkar vid första anblick som mycket splittrat här. I min mening kan man festa till det med lite bär någon gång men inte varje dag. Ungefär som lördagsgodis. 😉 Eller som några gör ett par hallon för att piffa till en frukost el  vispad grädde. Om det är lchf det handlar om. Beroende på vem man pratar med kan detta även gälla nötter, vispad grädde och choklad. Saker man kan äta men begränsad mängd. Desserter och paj är inte heller några dagliga händelser det är nog mest recept som finns för att man ska kunna njuta utan att gå för långt från sin kost när det ska vara lite festligt.

Jag har börjat köra lowcarb för att jag tröttnade på bristen på variation och att jag ändå slutat gå ner i vikt. Då kan man kosta på sig en del bär och rent av en halv frukt om dagen. Räknar med att få hålla i kalorierna då vilket jag iofs gjorde innan med. Vet dock inte hur det kommer se ut med viktnedgång på lång sikt än.

Summan av kardemumman är att man får testa ut vad som passar bäst och köra på det. Kom bara ihåg att det tar ett tag innan man vet effekterna av det, så en testperiod bör nog vara en månad iaf.

[Shettisar]
4/23/13, 1:31 PM
#3

Okej,tusen tack nu är jag nog ute från snön lite ialla fall😃

Jag funderar också på om jag i huvudsak ska försöka hålla mig ifrån Kolhydraterna i största möjliga mån och sedan äta som vanligt ändå.Jag är GBP opad och är lite "känslig" för fet mat men även socker.Men min man är ju inte opad men vill gå ner i vikt  men vi får prova oss fram.Det svåra är ju att komma in i det hela så att följa recept i början måste jag för annars blir jag nog alldeles snurrig.

Ary
4/23/13, 1:46 PM
#4

Har du varit inne och kollat på gbp i den grå kolumnen till vänster, långt ner.

Jo du lär inte kunna få råd hos en dietist om du inte kittar en med lchf inriktning. Tror att du får testa dig fram och se var din gräns ligger för fett per måltid, hur mycket mjölkprodukter etc etc. Det borde vara bra kost för dig eftersom den är näringstät, att en liten mängd kan hålla dig mätt och med lägre kolhydrater triggar kosten för många inte att överäta.

Kan rekommendera att hålla ett öga på de saker som triggar att äta för mycket om du har sådana och inte äta dem ofta.

Länge sedan du opererade?

Zepp
4/23/13, 5:10 PM
#5

Altså.. frukt o bär är sk riktig mat.. eller rättare sagt riktiga efterätter/godis!

Är man inte speciellt känslig kan det ingå som en del av måltider med riktig mat!

Vad varningarna handlar om är snarare att de inte skall utgöra någon större del av ens energiintag.. för då blir det trots allt ändå som att äta socker.. för energiinnehållet är trots allt kolhydrater.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tyroidea
4/23/13, 6:48 PM
#6

Jag äter max 25 gram kolhydrater per dag och inom detta ryms en knapp dl blåbär varje morgon! Jag läste redan för 10 år sen eller så att möss som fick blåbär levde 30% längre än sina muskamrater som inte fick några. Forskaren åt efter detta försök själv blåbär varje dag.

Nu har jag läst mycket annan forskning om blåbär också och jag blir allt mer övertygad om att de är supernyttiga! Min hy tex har varit perfekt trots att jag har hypotyreos vilket brukar leda till torr hy. Blåbär sänker blodtrycket, skyddar magslemhinnan, ögon mm. 

Om man väljer kolhydratfattiga livsmedel är det inga problem att äta upp till 5oo gram per dag. Jag brukar ta grönsaksjuice med salt, gurkmeja och olivolja till frukost också!

Annons:
kaisakavat
4/23/13, 7:01 PM
#7

Thyroidea - Blåbär är nog bra, men möss är vi inte.. 🙂

Tyroidea
4/23/13, 7:14 PM
#8

Nix, men i det här fallet är jag beredd att chansa på att det faktiskt är bra för oss människor också! Bättre att äta blåbär och lägga sina kolhydrater där istället för att ta mer grädde tänker jag!

Fyller snart 50 men har inga rynkor, om det beror på blåbären låter jag vara osagt! Bra för magen är det i alla fall!

[Shettisar]
4/23/13, 7:16 PM
#9

#4 Ja det är 5år nu,men jag ska testa mig fram.Om det blir bär så blir det som "festpaj" längre fram,när jag lärt mig att hantera övrigt intag.

Synd bara att kokosmjöl och fiber husk osv ska vara så dyrt…

[WickedAlly]
4/23/13, 7:34 PM
#10

#9 Lidl har kokos-och mandelmjöl som inte är så dyrt. Fiberhusk är ju väldigt drygt så en påse räcker länge.

Själv äter jag förövrigt frysta hallon och jordgubbar ett par dagar i veckan, ibland med smetana till och ibland bara som de är. Äter 4-5 hallon och 1-2 jordgubbar åt gången oftast. Min kropp är snäll och samarbetar ändå som tur är :)

Kajak11
4/23/13, 9:56 PM
#11

blåbär är nog ochså bra för ögonen har jag läst…Har man sett möss med glasögon? Nej skojar så klart. Ja blåbär har vissa bra egenskaper i sig. Om det inte trickar sötsug och extra ätandet då vil jag äte mer av detta. Har blåbär på sommaren men hoppas på dom egna. Om du köper bär då kok lite vatten och släng på dom. Till reduktion av bakterier.

Tyroidea
4/23/13, 10:08 PM
#12

Blåbär är väldigt sura i smaken. Jag har svårt att tro att de triggar något. Hallon och jordgubbar är betydligt sötare i smaken på min tunga i alla fall.

Här är några länkar om studier

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/blabar-skyddar-mot-tarminflammationer

http://www.epochtimes.se/articles/2013/03/12/24789.html

http://www.bjorn-lieden.se/blog/?p=2116

Kajak11
4/23/13, 10:24 PM
#13

ja blåbär är sura ibland men inte dom självplockade. Har en svaghet för bär och vispa grädde till dom och plötslig blir det en rejäl portion .men det är bra med lite blåbär. Tack för links.

Annons:
berittis
4/28/13, 8:50 PM
#14

Observera att det finns olika sorters kokosmjöl! Det kan skilja en hel del i kolhydratsmängd. Aman Pranas innehåller 4g kolh/100g medan Seltons innehåller 16g kolh/100g.

[Petronella Pip]
4/28/13, 8:53 PM
#15

Fast det var någon som köpt Aman Pranas rätt nyligen där det stod … var det 9 gram tro, så det är tveksamt om 4 är rätt!

berittis
4/28/13, 9:11 PM
#16

Ok, men på min påse står det 4. Hur som helst så finns det kokosmjöl som har betydligt mera kolhydrater så kolla på påsen.🙂

Upp till toppen
Annons: