Annons:
Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 14177 ggr
Valin
2013-04-21 23:06

LCHF-bröd, absoluta favoriten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har testat många LCHF bröd, men jag har bara hittat ett som jag tyckt varit riktigt bra. Därför tänkte jag dela med mig av receptet:

http://mariahealth.blogspot.ca/2012/07/toasted-sub-sandwich-and-panini.html

Jag tycker att det är viktigt att man använder Finax psyllium istället för Fiberhusk för att slippa eftersmaken. Jag tog dessutom bara 2.5 msk istället för 5, och det reste jättebra ändå.

Annons:
[Annamaja27]
2013-04-22 08:00
#1

Tack för tipset!

Har också ett favvobrödrecept men det finns alltid plats för fler 🙂

Ser jättegoda ut!

[Petronella Pip]
2013-04-22 09:32
#2

Ser jättefina ut men din kommentar om fiberhusk kontra finax psyllium är lite märklig  tycker jag, då Finax psyllium och  fiberhusk  är

exakt

samma sak!! Det enda som möjligen skiljer är malningsgraden!

[Petronella Pip]
2013-04-22 09:37
#3

http://www.lindroos.net/produkter/glutenfritt/fiberhusk

http://se.finax.com/product/finax-psyllium/

läs innehållet

Finns det förresten nån som kan upplysa om vad MARINARA är som man ska ta istället för kokande vatten om man vill göra Basilika-tomatmacka!?

[Annamaja27]
2013-04-22 11:45
konichiwa
2013-04-22 11:45
#5

Bullarna står i ugnen nu, spänd på att få smaka dem!

Lilltilda
2013-04-22 12:02
#6

#2: det har uppmärksammats då och då i olika trådar att det av någon outgrundlig anledning blir lite olika resultat beroende på vilken husk man använder i bakningen. Jag tror att Marianne (mat och bak) har uppmärksammat detta i sin blogg bl.a.
Det kan ha att göra med att de olika märkena är olika "kompakta" dvs en matsked kan väga olika mycket beroende på sort.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
[Petronella Pip]
2013-04-22 12:06
#7

tja… jag har ibland det ena och ibland det andra och har inte märkt någon skillnad alls, och här var det smaken som skulle skilja sig åt, ja jag har iaf inte märkt någon som helst smakskillnad heller.

Valin
2013-04-22 12:15
#8

De är från olika plantor. De skriver bara "psyllium plantago" som är ett gruppnamn. Och jag tycker det är stor smakskillnad. Men det är nog olika från person till person.

konichiwa
2013-04-22 15:33
#9

Recension:

Brödet klart och avsmakat.

Jag använde 3 msk psyllium istället för 5 och det var helt OK.

De blev väldigt uppblåsta vilket inte är vanligt med LCHFbröd, bra!

Kanske lite för uppblåsta för när de togs ur ugnen så föll de ihop på en del kanter, de största luftbubblorna antagligen som kollapsade.

Jag gjorde 5 frallor, 95 gram deg per bulle som jag plattade ut på plåten och det var nog ändå för mycket eftersom de var färdiga upptill men lite degiga i botten. De stod inne i 45 minuter i 175 grader och hade då fått lagom färg.

Nästa gång ska jag göra 10 stycken istället och kanske sänka värmen lite, till 160 grader ca. Men ugnar är ju olika så man får prova sig fram.

Smaken blir ju aldrig som 'riktigt' bröd men det kan man kompensera med MYCKET smör och pålägg. Konsistensen på de här blev lite 'hal' i munnen som det blir med mandelmjöl. Blir heller aldrig som 'riktigt' bröd men de här var de bästa hittills!

Kanske ska jag byta ut lite av mandelmjölet mot pofiber nästa gång också.

Sesamfrön ovanpå blev gott.

[Petronella Pip]
2013-04-22 15:58
#10

Det står så här lite ner i receptet: NOTE!  If you get a hollow bread, use less psyllium.  We found that even within the same brand of psyllium (Jay Robb in our case) it can vary by how much it will rise.  It there is a bubble the psyllium is too active and wants to rise too much.  We had to cut back to 2 Tablespoons in our case and then it was great. The batter will be pretty sticky and almost runny but it will work (you can add an extra 1/4 to 1/2 cup almond flour if you want a less sticky dough and maybe slightly denser result).

Kan vara så att "ditt" psyllium vill jäsa för mycket så det blir bättre med mindre ändå!

konichiwa
2013-04-22 17:47
#11

#10

Tack, jag såg inte det där! Jag ska ta 2 msk psyllium nästa gång.

grottLisa
2013-04-23 07:03
#12

Har ett på gång redan nu, tyvärr hade jag lite för lite bakpulver, men hoppas på bra resultat ändå :) Återkommer :)

Anders-S
2013-04-23 07:59
#13

Alla som lägger ut recept med fiberhusk och psyllium bör lägga med en varning. Psyllium kan vara livsfarligt.  Olämpligt för barn och gravida.  Undvik vara ensam när du äter sådant som innehåller psylliumfrö.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anafylaxi

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14700444

Sök på "psyllium death" "psyllium anaphylaxis"  "psyllium anaflaxi"

Allergieffekten kan vara ackumulerande. I FASS varnar man t.o.m personalen som riskerar att andas in psyllium när de ger det till vårdtagare. Så här skriver man som om ett psylliumpreparat:

"Ispaghula (psyllium) preparat innehåller potenta allergener. Exponeringen för dessa allergener kan ske via oral administrering, hudkontakt och, i pulverform, också genom inhalation.

Till följd av den allergiska potentialen kan individer som exponerats utveckla överkänslighetsreaktioner som rinit, konjunktivit, bronkospasm och i vissa fall anafylaxi.

Hudsymtom som exantem eller pruritus har också rapporterats.

Särskild uppmärksamhet bör iakttagas hos personer som hanterar pulvret rutinmässigt. "

Annons:
grottLisa
2013-04-23 08:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, fick en stor luftbubbla medan resten av brödet är en tjock klump i botten.

Såhär gjorde jag iaf… Börjar ge upp lc bröd :/

0.5 dl kokos mjöl
1,25 msk psylliumskal pulver
1 tsk bakpulver
0,5 tsk Celtic havssalt
4 äggvitor
1 dl Kokande vatten

[Petronella Pip]
2013-04-23 08:23
#15

Men Anders samma gäller väl isf ägg, eller vad som helst.  Ägg är också livsfarligt för dem som är allergiska mot det.

Det måste ju vara den som äter dets ansvar, så är det väl alltid, annars skulle man ju behöva skriva varningar om precis allt som KAN orsaka allergi.

[Petronella Pip]
2013-04-23 08:33
#16

Däremot kan man tycka att producenterna borde skriva detta på sina förpackningar och hemsidor, vilket jag inte kan se att de gör, men att lägga det kravet på dem som skriver recept tycker jag är att kraftigt överdriva!

Anders-S
2013-04-23 10:01
#17

Skillnaden är att de som är allergiska mot ägg oftast vet om det och vet vilken mat de ska undvika.

Psyllium har inte varit vanligt att använda tidigare.  Dessutom är det lurigt att man kan vara symtomfri första gången och sedan råka illa ut:

"Första gången personen exponeras för ett allergen behöver det inte bli en reaktion, men kroppen bildar ändå antikroppar mot ämnet. Vid nästa tillfälle som personen utsätts för ämnet finns antikropparna kvar och orsakar en reaktion."

Anders-S
2013-04-23 10:30
#18

Re #15 skrivet av Petronella Pip

Eftersom många recept är tänkta att användas för att bjuda andra personer som vanligtvis inte informeras om vad som ingår, kan det vara bra att nämna vilka ingredienser som kan vara tveksamma.

[Petronella Pip]
2013-04-23 12:40
#19

Och det förutsätter att alla (som använder det i sina recept) vet om det.   Har aldrig hört detta tidigare!

Valin
2013-04-23 13:49
#20

GrottLisa: Sådär har mina också sett ut innan jag fick till dom. Kanske ska du testa att ändra husk mängden? Jag fick trixa en del innan jag hittade rätt ratio, men det var värt det enligt mig.

Annons:
grottLisa
2013-04-24 23:13
#21

Valin: Jag får väl ge det något mer försök, såg ju otroligt gott ut på din bild:) Tror du jag ska ha mer eller mindre husk?

Valin
2013-04-25 00:29
#22

Jadu det kan vara både och, antingen att det är för tungt (för lite husk) eller för mycket (kan ge hål i bröder pga för mycket "jäsning")… Sååå… Hm, till en halv smet (som du gjort) hade jag nog 1,5 msk finax husk. Så om du har samma märke, försök med lite mer? Dock så använder jag mandelmjöl så vet ju inte om det fungerar på samma sätt med kokosmjöl.

grottLisa
2013-04-25 06:48
#23

Okej, ja jag får helt enkelt testa mog fram :)

therese.b
2013-05-13 15:39
#24

#14

Om inte jag tolkar receptet helt galet så har du i för lite kokosmjöl kontra antalet ägg. Borde bli ½ cup = 1,2 dl

Kanske kan ha inverkan.

konichiwa
2013-05-13 17:52
#25

Tillbaka till TS recept: nu har jag testat med 2 msk husk och 1 tsk bakpulver.  Jag gjorde 8 bullar som jag plattade till innan jag satte dem i ugnen och de blev kanske lite platta men goda! Det här är det bästa brödet hittills, mitt favoritbröd :-)

aknr1
2013-05-26 23:12
#26

Alltså, när man bakar detta på mandelmjöl, är volymerna 1/4 cup mandelmjöl eller 1 och en 1/4 cup mandelmjöl enl receptet? Tot 1/4 cup eller 1.25 cup? Ignorera - insåg missen nu.

aknr1
2013-05-26 23:14
#27

Och har någon testat blanda i pofiber? Tänkte provbaka dessa imon med mandelmjöl. Några förslag på hur mkt pofiber man kan våga ha i?

Annons:
[ZIZZIAS]
2013-05-27 08:29
#28

#13 skrivet av Anders-S  TACK, för jättebra, värdefull information! som jag tror fåtal känner till. Speciellt värdefull information i sajter, typ denna, där tips om recept där psyllium ofta ingår ofta förekommer.

Jag är extremt känslig för mycket - har reagerat på psyllium, och därför slutat använda. Trodde orsaken till reaktionen berodde på att jag är så känslig, nu vet jag mer och bättre!

TACK ÄN EN GÅNG.

[ZIZZIAS]
2013-05-27 08:31
#29

13 skrivet av Anders-S 

PS. Det skulle vara bra om inlägget fanns i en separat tråd - PSYLLIUM - VARNING! Både under "Bakning" och "Hälsa":

konichiwa
2013-05-27 10:04
#30

Jag använder xanthangum istället för husk i många recept och det fungerar perfekt! Då byter jag ut mängden psylliumhusk mot drygt hälften xantangum. Det finns att köpa på iHerb.

Anledningen att jag bytt är att jag är väldigt känslig för 'sandkänslan' i munnen.

[ZIZZIAS]
2013-05-27 13:40
#31

#30 skrivet av konichiwa "använder xanthangum istället för husk". Vad är det - vad är det gjort av, kommer från? 

Cara…. nånting som ofta finns som förtjockningsmedel, bl a laktosfri grädde, kan jag inte äta.

konichiwa
2013-05-27 14:02
#32

Här: http://en.wikipedia.org/wiki/Xanthan_gum

Kolhydraterna tas inte upp av kroppen.

Upp till toppen
Annons: