Annons:
Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 14067 ggr
AVigortsson
2013-04-19 21:18

Skillnad i smak? (kokosmjöl Risenta/Aman Prana)

Jag köpte hem en påse av Risentas kokosmjöl när jag började med lchf, tänkte testa att göra ett vitt bröd av det. Mjölet luktade ungefär som kokostoppar när jag öppnade påsen så jag var något skeptisk. Blev dessvärre ganska besviken på resultatet, brödet "växte i munnen" och jag fick kväljningar så att göra bröd för smörgåsbruk vet jag inte om jag gör om. 

Ska testa att blanda med mandelmjöl och se om det känns bättre, annars kanske det funkar i pannkakor och liknande. Satt och kikade på LCHF-butikens sida och de har Aman Pranas mjöl med 4 kh/100g istället för Risentas 19. Har någon erfarenhet av båda sorterna och skiljer det mycket i smak? Drar mig lite för att beställa när det blev så trist sist 😞

Annons:
Zepp
2013-04-19 23:23
#1

Du får kika på vår bakexperts blogg för råd!

http://mariannslchf.se/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lilltilda
2013-04-20 01:39
#2

Nu tillhör jag de som är allmänt negativa till lchf-bakning med undantag för vissa fröbröd, men jag blev som du väldigt besviken på kokosnötsmjöl och jag har provat båda sorterna. De som säger att det smakar "precis som vetemjöl" har fått det om bakfoten. Kokosnötsmjöl har en sötaktig bismak. Utgå från att lchf-bakat ALDRIG kommer att smaka precis som det du är van då gluten saknas i all bakning och oavsett mjöl så får det du bakar en "fibrig" känsla i munnen. Ägg, fiberhusk och andra knep för att få mjölet att ta ihop och inte bara smula, ger inte den rätta konsistensen tyvärr. Du kan möjligtvis skapa något som påminner om originalet och som kan fungera som en acceptabel ersättning, men tänk bort alla föreställningar av hur bröd och bakverk har smakat förr så blir du mindre besviken.
I början av min lchf-karriär så testade jag baka men gav till slut upp tanken då alla mina försök alltid slutade i besvikelser för att smaken och konsistensen aldrig motsvarade det som jag ville ha och då tyckte jag att det var bättre att vara utan.
Nu då jag ätit lchf i ett år har jag prövat igen och nu smakar det en aning bättre. Kanske för att en del av smaken från de kolhydratsrika motsvarigheterna fallit i glömska.

~God loves you, and I´m trying! ~

hemul
2013-04-20 01:51
#3

Gillar inte heller den söta kokossmaken. Tycker man får bort den genom att blanda med pofiber dock. Ungefär 50-50 brukar bli bra. Inte lika många gram eller matskedar alltså, utan halva den mängd kokosmjöl som man skulle ha tagit om man bakat på bara det och halva den mängd pofiber man skulle ha tagit om man bakat på bara det. Ungefär alltså. Jag bara höftar tills det blir bra konsistens.

Marianns LCHF Mat & bak
2013-04-20 09:31
#4

I bakboken Baka med LCHF så skriver jag att den påminner om vetemjöl i sina bakegenskaper, smaka vetemjöl gör den ju givetvis inte.

De allra flesta upplever ingen kokosmak i färdig produkt, men det finns de som inte tycker om smaken av kokosmjöl, precis som det finns de som inte gillar havresmak, rågsmak osv osv.

Givetvis har allting "sin egen smak" här handlar det om en ny smak att lära känna.

Ang frågeställningen så fungerar Risentas mjöl att baka med precis som Aman Pranas, det tvistas ännu om detta Aman Pranas mjöl och dess kh-halt. Framtiden får utvisa vad som gäller.

Jag blev tvungen att baka Lussekatter och Frökusar med Risentas kokosmjöl då jag var bjuden att hålla bakkurs i Uppsala i höstas och det funkade finfint.

Om man vill omvandla mjöl för att minska ner eller uteslut mjöl så har jag en liten tabell/skola här i detta.

AVigortsson
2013-04-20 09:58
#5

Stort tack Mariann :) Har precis sparat ner omvandlingstabellen som pdf och ska testa att blanda upp kokosmjölet lite tror jag. Tack för alla bra tips, bästa  forumet med snabba svar 😃

Marianns LCHF Mat & bak
2013-04-20 10:37
#6

#5 gör så att du tar bort hälften och provar, vart efter som du vänjer av smaklökarna med vete smaken och den kick och den konsistens som vetet har är glömd, så funkar nog det utmärkt att bara baka med kokosmjölet.

Det har ju ändå sin fördel att kunna det ibland, då omega 6 halten är hälsosamt låg i kokosmjöl jämfört med mandelmjölet. Även fytinerna kanske man vill ta hänsyn till också.

Vill man ha kokossmak bör man tillsätta flingor.

Lycka till med din bakning!

Annons:
Upp till toppen
Annons: