Annons:
Etikettövrigt
Läst 2291 ggr
Amandla
4/19/13, 12:10 PM

Läst på facebook...

Såg just den här statusen på facebook… 

" (angående periodisk fasta) 5:2 slå upp det på nätet och följ det strikt och dom 24 timmarna ska vara helt utan kalorier bara vatten eller TE/kaffe och inget fusk…du kommer garanterat att tappa kilo och det ganska snabbt efter ca 2ndra veckan börja må super.Ät vad du vill resten av dom andra 5 dagarna.Det fungerar jag är ett levande bevis på det."


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Gia91an
4/19/13, 1:05 PM
#1

Min pappa går på 5:2 dieten fick jag reda på. Eftersom jag själv är ganska säker på att min far skulle ÄLSKA LCHF med kött och feta såser blir jag lite ledsen. Orkar inte ta striden. Tror inte alls att 5:2 funkar bra i längden. Suck…

Men jag har inte heller läst in mig. Kanske funkar skitbra. Vad vet jag. Men jag fortsätter med LCHF…

Ary
4/19/13, 1:08 PM
#2

Jag har kört 5:2 från och till och gick väl ner lite i vikt men vet inte om det är fullt så mirakulöst ur viktminskningperspektiv, dvs det tar tid som allt annat. Svullar man inte ohejdat, man skulle väl inte gå över 2000 kcal för kvinna, 2500 för män de 5 dgr man äter som vanligt tror jag att man både går ner i vikt och får hälsovinster i längden, bättre kolesterol, mindre fett runt organ.

Du kan ju googla eat fast and live longer. Eller någon kanske har länken till 5:2 videon med Michael Mosley?

Gia91an
4/19/13, 1:23 PM
#3

Ja alltså, det funkar säkert om man gör rätt och äter okej under de där fem dagarna. Men jag känner min far. Och han äter nog allt onyttigt han kan tyvärr… :P Annars är jag helt för fasteperioder.. ^^

nyborjare08
4/19/13, 1:28 PM
#4

Vetenskapens värld före påsk handlade om olika typer av fasta eller lågkaloridagar blandat med ätardagar. 5:2-metoden fanns med och med den och andra typer av fasta eller lågkaloridagar skulle man få mätbara förbättringar av hälsan enligt flera forskare. Det finns tydligen många studier på det. Jag tycker att området är intressant och om metoden passar och man mår bra - varför inte? Det återstår väl att se om det funkar i längden.

Jag och min man kör varannandagsmetoden, dvs en dag med bara ca 600 kcal och nästa dag med vanligt ätande, sedan vi såg Vetenskapens värld. Maten vi äter är enligt liberal lchf. Det funkar för oss och mig har det hjälpt att särskilja riktig hunger från sug. Så jag är nöjd än så länge.

 

 

Gia91an
4/19/13, 1:33 PM
#5

#4 Härligt att höra att det går bra för er :)

Amandla
4/19/13, 7:24 PM
#6

Det är just det där med "Ät vad du vill resten av dom andra 5 dagarna." som jag vänder mig emot, ska det vara okej att leva på stripes och cola de dagarna? Han som sa det kanske inte gör det, för han tränade visst ordenligt men gör man ett sånt uttalande så får man allt förklara mer utförligt för det finns folk som gärna tar enklaste vägen och utläser det som så.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Gia91an
4/19/13, 8:41 PM
#7

6# Jo det är lite det jag menade med. Själva fastan har jag inget emot, bara "ät vad du vill" delen. Vilket jag även tror min far tar väldigt bokstavligt.

Ary
4/19/13, 9:15 PM
#8

Jag håller med er. Någonstans i infon säger man max kcal men det betonas inte så mycket, bara ät så mycket du vill.

Käkar man bara skräpmat och godis och dessutom alldeles för mycket har jag svårt att tro att man både får bättre hälsa och lägre kolesterol. Bristfällig information är ett farligt verktyg i fel händer..

Själv äter jag vettigt och lowcarb på ätdagarna, ja de flesta iaf 😈. Sedan märkte man efter ett tag att man ville inte ha lika mycket mat de vanliga dagarna.

Amandla
4/19/13, 9:20 PM
#9

Så mycket hälsovinst kan man nog inte räkna med om man överhuvudtaget äter sånt skräp som chips och sånt…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: