Annons:
Etikettövrigt
Läst 1553 ggr
Loria
4/19/13, 11:00 AM

När man slutat predika

Jag började äta lågkolhydratkost 2003. Jag gick ner i vilkt, slapp ont i magen och fick ett mycket bättre humör. Självklart blev jag frälst och som nyfrälst gav jag mig ut i min närhet och började predika. Intresset och förståelsen var fruktansvärt låg och jag fick ofta höra att jag skulle dö utan potatis och allt det där andra som säkert ni andra hört. På den tiden fick man till och med förklara sig en extrapengar när man ville ha sallad istället för ris/pommes till kebabben. Kebabbsallad fans knappt på menyn någonstans. Med åren har jag slutat att predika. Jag läser inte på så särskilt mycket längre heller, så ja känner knappt att jag kan argumentera. För jag mår bra av det ja äter både själsligt och kroppsligt och för mig finns det ingen anledning att äta "vanlig mat". Men ibland när det pratas kost på jobbet ska det oftast sägas med lite extra hög röst att set är fettets fel när folk dör i åderförkalkning osv. Ibland funderar jag på att fråga upp om de vet hur mycket socker o margarin dessa människor ätit osv. Men ja orkar bara inte. Inland känner ja mig som en riktigt dålig människa som inte kan "bjuda" dem på riktigt bra argument så att de får chansen att förstå att de är ute o cyklar. Är det någon annan som känner så här?

Annons:
[Moa-]
4/19/13, 11:06 AM
#1

Låt människorna äta det de vill, människor som skall "predika" och tvinga på andra sina åsikter är det mest störande som finns!

Siggebus
4/19/13, 11:13 AM
#2

Nää, jag bryr mig inte - de får fortsätta att vara feta och sjuka (förlåt men så känner jag) om de vill för jag tror ärligt talat inte det finns så särskilt många som tror det är nyttigt med allt socker de sätter i sig.
Däremot sticker det i ögonen på dem när en sådan som jag (lchf:are) äter det jag gör och går ner 43 kg samt blir piggare och piggare och i princip aldrig blir förkyld. 😉
Predikar gör jag inte för var och en får faktiskt börja tänka själv precis som jag fick göra en gång däremot kan jag dräpa till med något bitskt om de går på mig om min kost för de vet inte vad det talar om 🙂

[Moa-]
4/19/13, 11:22 AM
#3

Siggebus; det är den inställningen som gör att ni LCHF;are döms ut som påfrestande och irriterande människor. Jag tror att er kosthållning på sikt är skadlig, men alla har rätt till sina egna val och det finns ingen anledning att döma ut någon eller se ned på någon genom dessa. 

Få människor skall "predika" och tvinga på andra människor sina åsikter så som människor som gått med i "LCHF-sekten" som det faktiskt ofta blir. Konstruktiva diskussioner är ej möjligt, utan enligt många (absolut ej alla) som äter LCHF så finns det inga som helst brister eller tveksamheter kring kosten. När någon tror att något är helt fulländat och brister saknas så blir det sällan trovärdigt.

(Sedan att vara piggare efter att ha blivit av med 43 kg övervikt har nog inget med kosten att göra, utan att du slipper bära runt på 43 kr hela tiden. Denna effekt hade uppstått oavsett på vilket sätt du gått ned den vikten.)

konichiwa
4/19/13, 11:29 AM
#4

Moa: 🎧

Suzanne56
4/19/13, 11:49 AM
#5

Se där kom sekt-argumentet! Varför så ilsk?

#Loria - känner oftast som du jag med. Men jag har erövrat en konvertit till sekten: min 23-årige svärson som äntligen efter 10 år med diabetes typ 1 äntligen har ett normalt blodsocker utan enorma svängningar. Fast visst ja, det har ju inget med kosten att göra😉

Siggebus
4/19/13, 11:56 AM
#6

Moa:

"Vi" lchf:are är INTE en homogen grupp utan individer som alla andra.
Du har valt att totalt missförstå vad jag menade med mitt inlägg (medvetet?).

Jag dömer inte ut någon - var och en får göra sina egna val MEN ts började tråden med att berätta vilka reaktioner man kan få när man äter lchf - folk tar sig rätten att kommentera högt och ljudligt i mycket negativ ton och varnar för än det ena och än det andra. Du kan inte ana så jobbigt det varit många gånger när folk lägger sig i vad man har i lunchlådan och samtidigt som de gör sig lustiga på min bekostnad.

Jag har gått ner 43 kg nu ja, men mina hälsovinster kom inte nu utan de kände jag av kort efter starten och har ingenting med de 43 kilona att göra.

Jag betackar mig verkligen för att bunkras ihop i någon "sekt"-bunke eftersom jag ALDRIG predikar om lchf för andra så länge de inte är uppriktigt nyfikna och ställer frågor om hur just jag äter.

Vad exakt i min kosthållning är skadligt föresten? Vet du vad jag äter under en dag?
Jag kan tala om för dig vad jag åt igår under hela dagen så kanske du kan upplysa mig om vad som är skadligt där?

Morgon: en kopp kaffe samt ett kokt ägg . (Är aldrig hungrig på morgonen.)
Lunch: sallad bestående av tomat, isberg, rödlök, 1 ägg, gul paprika, en burk tonfisk samt några små klickar majonäs.
Kvällsmat: Levergryta med kokt blomkål, broccoli, gröna bönor samt smörstekta champinjoner.
Ps. Vad åt du?

Annons:
evion
4/19/13, 11:59 AM
#7

jag har aldrig predikat, bara berättat för dom som är intresserade.

Till en början försvarade jag mig dock när folk kom med påhopp om LCHF. Nu orkar jag inte längre. Jag bara nickar och flinar. Jag vet ju varför dessa människor har en envis kula på magen, får blodsockersvängningar och annat. Men dom får skylla sig själva. Dom är precis lika kapabla som jag är att läsa på ordentligt om riktig hälsosam kost.

kaisakavat
4/19/13, 12:00 PM
#8

Moa- Och hoppsan, här kommer du och angriper oss. Utifrån din tro. Det blev ju lite lustigt, liksom..

Du är medlem i 'anti-äta-LCHF-sekten'!! 😃

kaisakavat
4/19/13, 12:12 PM
#9

Jag ligger ofta lågt, ungefär som Siggebus. Ger sig nån på mig, eller kommer med uppåtväggarna felfakta, så händer det att jag säger till. Frågar: Hur menar du nu? Eller Var har du läst det där? Sällan kan de uppge nåt vettigt till sitt arguments försvar och då hör ju alla närvarande det.

Det är kul att studera omgivningen. Ofta, om jag väljer att 'djupandas' och hålla klaffen så tystnar de felinformerade. Det är som om min tystnad hörs. Men det funkar inte på alla med tystnad, endel tar det som kvitto på att man vill höra dem mala vidare.

Det omvånda händer också ibland - att folk 'sätter mig på piedestal: "Kolla på henne, så himla duktig, och TÄNK att du klarar av att.. och GUUUU vad coolt och…" Och det blir ju jobbigt åt andra hållet - jag vill inte vara den utpekade 'apan' jämt och samt. 

Snarare Mowgli.. "Låt mig vaa.." 😉

[Moa-]
4/19/13, 12:19 PM
#10

Jag kommer inte att ge mig in en diskussion om rätt eller fel kost på detta forum, detta då det som sagt saknas möjlighet till en konstruktiv diskussion. Jag har skrivit tydligt i mitt inlägg ovan, jag nyttjade ord så som "många" och förstärkte detta med "inte alla" trots detta tar samtliga i tråden åt sig? Jag vet inte hur detta skall tolkas.

Kolhydrater är en viktig del av hjärnans bränsle och jag tror att det är skadligt att utesluta dessa allt för mycket under en lägre tid. Däremot att minska intaget av socker och snabba kolhydrater tror jag absolut leder till hälsovinster i längden. Allt måste ske balanserat och med måtta, det är min absoluta övertygelse (och innefattar såväl socker som fett). 

Vad jag argumenterar är att man måste kunna se flera sidor av samma mynt, vilket sällan förekommer på denna mycket ensidiga ifokussida. 

Jag äter vegetariskt men skulle aldrig angripa någon som valt att äta kött, jag tror på det individuella valet och att alla har rätt att fatta sina egna beslut.

Siggebus; är det viktigt att veta vad jag åt så inledde jag dagen igår med en frukostsmoothie (juice, havremjölk, frysta bär, linfrö och fiberhavregryn). Lunch, en sallad med grönsaker, mozzarella och tzay och middag klyftpotatis helt utan tillsatt fett, en marinerad qournfilé, tomater och haricots verts.

Mooniq
4/19/13, 12:23 PM
#11

Tja, jag har märkt i min omgivning att ordet LCHF är laddat.. Skarpladdat!!

Jag hävdar att man ska äta riktigt mat - och då håller folk med, man ska äta hemmalagad mat - då håller folk med, man ska låta bli socker, godis, läsk, saft, snacks och snabbmat - då håller folk med…jag berättar om E-ämnen som inte alltid är av godo -och folk håller med.

När jag för 2 år sen fick igenom att köpa gårdsägg till kaffekassan på jobbet så skulle vi bara testa det en period - den perioden fortsätter än. Vi köper ägg från kaffekasan, kokar, steker, gör omeletter. När jag jobbar så kokar jag många ägg och lägger i en liten skål - andra kan då ta kokt kallt ägg och skära upp o lägga på smörgåsen - mitt argument till att köpa gårdsäggen var att vi skulle äta mindre mängd frysta färdigrätter, nästan omgående slutade folk ha med dessa färdigrätter - de kände helt enkelt att äggen var godare och de blev mer mätta av dessa..

.. så jag säger att äkta mat är bra mat.. och folk håller med 😃

Min chef har testat sesambröd, och ibland när vi har möten så har hon bakat - jag blir rörd in i hjärtat faktiskt. Till jul och påsk får vi en godispåse på jobbet, och även här har chefen tänkt till. Mörk choklad och olika typer av nötter - förr var det skumtomtar och alladinask. Min chef och en annan kollega kör rawfood och vi jämför och smakar på varandras mat - jag förklarar att jag måste hålla mig från söta frukter och de accepterar. 

sen om jag själv väljer att köra strikt så håller jag det för mig själv. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ary
4/19/13, 12:28 PM
#12

#3 Men det går väl ändå inte att förneka att LCHF hjälpt många diabetiker att få både stadigare och lägre blodsocker, insulinresistenta, överviktiga och många med ätstörningar att få kontroll över sitt ätande?

LCHF var det ända som hjälpte att stoppa min skenande viktökning när jag slutat röka eftersom den mängden kolhydrater jag åt bara skapade en ond cirkel med hunger/mer mat. Att jag gick ner 12 kg är väl bara en bonus även om det tog en halv evighet. 😉

Om du läser lite mer och nogrannare här på forumet skulle du se att de flesta inte predikar.

Innan du dömmer ut mig som fanatiker kan jag meddela att jag inte för tillfället äter enligt lchf utan lowcarb. Att äta ett par hundra kolhydrater eller mer enligt livsmedelsverket skulle inte gör varken mig eller min vikt någon tjänst.

Lilltilda
4/19/13, 12:28 PM
#13

Jag argumenterar sällan. Känner inte behovet av att överbevisa någon. Jag blir sällan ens trött över eventuella pikar eller ifrågasättanden.
Jag kan möjligtvis visa ett foto av mitt "gamla jag" och säga att jag tror att jag gjort större hälsovinster än hälsoförluster genom mitt val.

Visst pratade jag mycket lchf i början då min egen hjärna var uppfylld av tankar och funderingar och jag började märka resultat på vågen, MEN jag tror inte att jag försökte "omvända" andra (?). Var och en gör ju sitt eget val gällande kosten. Dessutom var jag verkligen inte positiv i början. Min omställningsfas var lååång och jobbig och jag var nog mer gnällig än euforisk under många månader. Sanningen är att jag än i denna dag måste säga att det enda jag är lyrisk över är siffrorna på vågen.
 Jag berättar däremot gärna om lchf för de som nyfiket undrar om jag gjort en gpb-operation eller hur jag, som alltid varit tjock, annars burit mig åt för att tappa mer än 40 kg.
Skulle jag träffa någon som tycker sig testat allt och nu är inne på att göra en gbp så skulle jag nog fråga om de testat lchf med och sedan ge en utmaning om att testa strikt i en månad och se vad som händer på vågen.
Det var så jag kom in i det själv. Jag blev utmanad av en kollega till en vän som bad mig att testa i en månad och se om det gav bättre resultat än min andra metod att bara avstå socker, välja magrare fiberrika produkter och motionera. Och det gjorde det.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Halvdansken
4/19/13, 12:36 PM
#14

Moa, att komma med argumentet att detta är en "ensidig ifokussida" är kanske lite märkligt eftersom det är en sajt för oss som äter LCHF/lowcarb.

Hjärnan klarar sig utmärkt bra med det bränsle levern tillverkar, och de kolhydrater man får i sig av maten. Man måste inte äta bröd, pasta, ris och potatis för att kunna tänka.  Dessutom är det low-carb, inte no-carb. Helt kolhydratfritt är nog nästan omöjligt att få till.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Siggebus
4/19/13, 12:42 PM
#15

#10
Jag är inte heller intresserad av att diskutera med dig vad som är "rätt eller fel" eftersom vi har olika åsikter och vad du tycker får stå för dig.
Men du inledde ditt inlägg till mig med **"det är den inställningen som gör att ni LCHF;are döms ut som påfrestande och irriterande människor."

**Du bunkar ihop oss i en enda hög med de orden och det vänder jag mig absolut mot eftersom jag som person ALDRIG lägger mig i vad andra äter.

Nej det är inte viktigt för mig att veta vad du äter men jag vill gärna höra vad det är i det jag åt igår som är så farligt? Vad tror du egentligen - att jag sitter och äter kilovis med kött och slevar i mig smör med en spade?

[Marja-Liisa]
4/19/13, 12:51 PM
#16

Om  någon är intresserat berättar jag gärna om min hälsoresa, lånar ut böcker och om jag inte får dom tillbaka köper nya på rea. Jag fyller 70 år snart, har nu ätit LCHF fem år, blivit av med min astmamedicinering med starka inhalationer, diabetes2 syns inga spår längre, hypotyreosbesvären har försvunnit under resans gång efterson insulin/leptinresistens har gett vika. Jag har inte gått ner så mycket, under 10 kg så att detta förbättringar skulle bero på det, vinsterna kom innan. Jag behöver inga mediciner, har inte haft ens en förkylning på länge. Just nu kom in efter att klyvt ganska hårda björkstockar med yxa.

Så Moa,  jag undrar när blir jag sjuk av att äta LCHF?

Mooniq
4/19/13, 12:53 PM
#17

# 16 Marja-Liisa

Härlig berättelse. Fina hälsovinster. Roligt att läsa !! 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Effie
4/19/13, 2:03 PM
#18

Jag försöker också undvika att predika. Det ligger inte för mig att tala om för andra vad de ska göra, och jag vill gärna vara något så när säker på att jag kan stå för det jag säger.

På jobbet är det ingen som lägger sig i vad jag äter, och jag säger inget om de andras mat heller. Kommer det upp diskussioner om kost och hälsa talar jag om vad jag kan och vet och tror, men håller det väldigt dämpat.

Så har jag en kompis, som bestämt hävdar att hon inte kan äta "allt det där fettet". (OK, men gör inte det, då..  - sedan bjuder hon mig på alldeles utmärkt LCHF-mat och äter själv och tycker det är helt normal mat fast utan pasta) Och man kan visst bli frisk av vilken mat som helst, viktväktarkost och vanlig mat.. (Jaså? Aldrig hört talas om, men jag vet ju inte allt). Och LCHF-are är absolut en sekt, för de är så övertygade, men jag tror inte på den kosten!! (OK, jag har testat och vet hur jag mår, du har inte testat men tror..OK). Så brukar hennes argument och mina tankar gå; säger jag emot brukar jag mest få höra "nähä, så är det inte!". Jag tjafsar inte emot, utan väntar tills läget är rätt. Så jag måste ju genom mitt exempel bevisa att LCHF funkar.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

nyborjare08
4/19/13, 2:19 PM
#19

Inte heller jag predikar längre och det är sällan jag ens orkar bemöta uppenbart felaktiga argument. Man får välja sina strider ibland, speciellt bland kollegor som man behöver arbeta "fredligt" med en lång tid framöver Tyst

Sen är jag själv ingen "poster-girl" för lchf eftersom jag inte har gått ner just nåt i vikt trots stor övervikt och att jag har hållt på i många år (lång historia med sockerberoende som stor bov i sammanhanget) och då faller ju liksom alla mina eventuella argument platt. Så jag är tyst. Numera pratar visst mina kostintresserade kollegor om kostmodeller när jag INTE är där och byter tvärt samtalsämne när jag dyker upp, enligt en av mina kollegor… Men jag tolkar det bara som att de är rädda för en debatt med en som faktiskt vet och kan och inte bara "tror" Skrattar

 

 

[WickedAlly]
4/19/13, 2:36 PM
#20

Jag struntar i vad min omgivning äter och de verkar strunta i vad jag äter. Brukar säga att jag tagit bort kolhydraterna bara om någon frågar hur jag gör för att gå ned i vikt och då säger de bara "Aha, duktigt" och inget mer. Jag kanske har öppensinnade människor omkring mig, vad vet jag :)

Jag älskar lchf och skulle gärna se att min familj och vänner åt på liknande sätt istället för att stoppa i sig så mycket socker och annat onyttigt. Men jag skulle aldrig börja äta deras kost om de började predika om den, så varför skulle det vara tvärtom egentligen? Så jag säger ingenting. Enda jag roar mig med är att glo i folks kundvagnar och det är ju rätt oskyldigt :)

Annons:
Seglarina
4/19/13, 4:07 PM
#21

#10 skrivet av Moa-

" Jag kommer inte att ge mig in en diskussion om rätt eller fel kost på detta forum," 

-varför gör du det då?

Jag skulla aldrig komma på tanken (förrän nu då 😉) att gå in på vegeterian i fokus och hävda att dom måste äta animalisktprotein, annars blir dom sjuka (som jag hävdar är rätt). Folk får vara vegeterianer om dom vill, eller veganer. Jag tycker att, liksom vi har religionsfrihet i detta land så ska vi ha nödoämnesfrihet (eller vad vi nu ska kalla det).

Varför du går in här och kastar skit på oss och hävdar att vi är en sekt förstå jag inte. Är du inne på katter i fokus också och säger att dom är kattfixerade? Det är ju bara dumt!

Ts - Jag har också slutat prata om hur jag äter, utom när jag ska bli bjuden på mat, då brukar jag säga att jag inte äter socker och vetemjöl. Som jag skrev ovan så är det var och ens ensak hur man äter. Men visst gör det ont, när man ser väldigt feta människor, eller de som har diabetes, som hävdar att motion är viktigare än vad man äter. Sen har jag inte heller lyckats gå ner i vikt, fast jag har bra värden och känner en otrolig lättnad att slippa äta på blodsockerdipparna utan när jag är hungrig.

Lurtz
4/19/13, 4:10 PM
#22

Om någon frågar så svarar jag, annars bryr jag mig inte nämnvärt.

Upp till toppen
Annons: