Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7893 ggr
marina1m
2013-04-18 13:12

Koeton-färg på urinen? :)

Är de någon som vet vilken färg på urinen det är om man är i ketonfas?

Gul?

Alltså om man bara tittat på urinen och ej använder ketonstickor, ja fattar f_n inte stickan, den blir ju bara lite orange :)

Tacksam för svar :)

Annons:
hemul
2013-04-18 17:04
#1

Det syns nog inte på färgen. Aceton är ju färglöst även i stark koncentration. Man kan nog anta att de andra ketonerna inte heller har några knallfärger.

hemul
2013-04-18 17:06
#2

P.S. Äter du lite kolhydrater är du per definition i ketos. Vore du inte det skulle du dö av energibrist.

Rasken90
2013-04-18 17:15
#3

Stickorna är ju busenkla att använda..pissa i en mugg eller glas behöver inte vara mycket, utan tillräckligt för att täcka båda "Kuddarna". 15 sekunder väntar du och tar upp stickan..Sedan jämför du med vad som syns på förpackningen. :-)

hemul
2013-04-18 17:45
#4

Hon undrar nog inte därför att hon inte fattar hur hon ska göra utan för att hon inte får något utslag. 😃

marina1m
2013-04-18 21:09
#5

Ja de stämmer, får inga utslag :( vilken färg har ni på stickorna när ni e i ketos?

Tror ni de kan va väldigt gult i urinen när e i ketos, de ska ju va helt färglöst om man äter som vanligt enligt kostcirkeln typ, men nu sen lchf e de knall gult/lite brunt :(

Tack alla ;)

Rasken90
2013-04-18 21:13
#6

Jag brukar ligga på lila färgen alltså överflödigt av ketoner, men sen äter jag väldigt strikt lchf och brukar sällan komma över 10kh per dag, förutom vissa dagar då jag kan unna mig lite mer( Dagar då jag har träning). Mitt brukar också vara lite gulaktigt, men dricker man lite mer vatten så blir det inte lika gult :-)

Annons:
marina1m
2013-04-19 18:20
#7

Tack snälla :)

Zepp
2013-04-19 18:50
#8

Om man säger som så.. stickan mäter koncentrationen av en viss ketonkropp i urinen!

Dricker du mer vatten späder du ut urinen och halten minskar, dvs mindre utslag!

Men nu menar du ju att färgen är gul.. ju gulare ju mer koncentrerad urin.. dvs mindre vatten.. såå då borde även ketonhalten vara högre!

Såå.. du är inte i ketos.. eller så förbrukar du alla ketonkroppar och kissar inte ut några!

Men det brukar ta några veckor innan man hamnat i det tillståndet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
2013-04-19 19:02
#9

Troligt att man dricker för lite vatten ifall kisset är mycket gult. Har inte med ketoner att göra..

LCHF-mat innehåller mindre vatten än normalkost, så man kan behöva dricka mer för att hålla balansen.

[Petronella Pip]
2013-04-19 21:42
#10

Mitt kiss är jättegult även om jag dricker två liter vatten per dag, ofta mer!! Har i princip ALDRIG ljust kiss!  På morgonen drar det åt grönt!

kaisakavat
2013-04-19 22:57
#11

Ja, det varierar ju förstås. Fler än en faktor spelar in.

Upp till toppen
Annons: