Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har/har haft fibromyalgi

Artros

2013-04-18 11:58 #0 av: mumsan

Jag har artros och undrar vad som är bäst vad gäller kosten. Har ätit LCHF sedan 2006. Strikt sedan 09. Är sockerberoende och undviker komjölkprodukter. Får bakslag och äter chocklad och grädde förutom den angivna mängden jag ska äta för att hålla vikten. Jättejobbigt och har gått upp 7 kg. 

Detta under några år i samband med östrogenbehandling pga. klimakteriet.

Frågan är nu om någon har  artros och om LCHF är optimalt för mig.

Får hela tiden kommentarer om att äta mera allsidigt!!

Anmäl
2013-04-18 12:46 #1 av: dufva

D-vitamintillskott + kalcium + magnesium skulle jag vilja rekommendera om du inte redan nyttjar dylika tillskott

Förutom Lchf-kost kan du tänka på att få i dig bladgrönsaker nötter fisk/skaldjur för att få så mycket bra byggstenar (mineraler) till kroppen som möjligt

Anmäl
2013-04-18 12:54 #2 av: MimLan

Viktigt att tänka på är att ha kvalitet och allsidighet i kosten. Allsidigt innebär i mina ögon skaldjur, bra nötkött, lever och att ben och långkok används. Tyvärr svänger många sig med allsidigt utan att förstå att det missas viktiga saker när vi inte äter hela djuret som är vardagligt i vår tid.

Anmäl
2013-04-18 13:41 #3 av: mumsan

Tack för svaren. Äter Magnesium och kalcium och glucosamin. Har varit slarvig med lever, långkok på ben tänkte jag på idag. Skulle behöva recept, kryddor som passar så det blir gott. Kan tänka mig dricka buljongen. Skaldjur gillar jag inte. Med allsidig kost var det kritiskt mot lchf menat från de jag blev tillsagda. Rotfrukter bär och frukt och bröd mm. skulle jag äta, men är inte överens med dem. Känns fel. Hur gör ni med c-vitamin? Finns lite i lchf förutom i surkål.
Har kraftiga smärtor i stortån och vill ju äta rätt mat för att inte artrosen ska bli värre.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.