Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter

Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har koncentrationssvårigheter

Lågt B12

2013-04-17 15:42 #0 av: Gronstedt

... borde man väl inte kunna få som notorisk kött-, fisk- och skaldjursätare?

Jag har tjatat mig till att få B12 kollat pga tilltagande luddskalle och befanns ligga i "nedre normalområdet", och det har dessutom sjunkit sedan 2011, då det kollades sist. Kan det verkligen göra det om man har normal upptagsförmåga, eller är man störd på något sätt i så fall?

Även P-Kalium och P-Kreatinin låg strax över bottenstrecket, men det vet jag inte vad det tyder på ...

Anmäl
2013-04-17 16:38 #1 av: Lisabet

Jag har ingen aning om vilket värde jag skulle haft på ett B12-test, eftersom jag inte har fått det testat.

Men en naturläkare sa att jag skulle ta B12-tabletter mot min värk i benen. Det var för 6-7 år sedan, och jag tar fortfarande en tablett om dagen. Jag har ibland låtit bli några dagar, men tycker att benen genast blir sämre, de är helt OK numera annars, tack och lov.

Min tolkning är att jag har dåligt näringsupptag, jag har hypotyreos.

Anmäl
2013-04-17 18:03 #2 av: Wildrat

Man har bara höga värden om man tar upp B12 från tarmen. Vi tillverkar inget själva utan är beroende av födan. Man behöver nåt som heter intrinsic factor (mer kan du läsa här: http://www.1177.se/Norrbotten/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Blodbrist-pa-grund-av-for-lite-vitamin-B12/) och av någon anledning slutar vissa tillverka det och man får perniciös anemi (dödlig blodbrist).

Problemet då är att man behöver mer än vad som finns i maten för att ta upp tillräckligt. Jag tar 5mg varje dag, RDI är 2 mikrogram, för att få bra värden.

#1 "Personer som har andra så kallade autoimmuna sjukdomar, som exempelvis typ 1-diabetes, sköldkörtelsjukdomar, Addisons sjukdom, viteligo och myastenia gravis, har oftare den här speciella formen av inflammation i magslemhinnan än andra." (Länken ovan) 

Anmäl
2013-04-17 18:12 #3 av: Gronstedt

#2: Det trodde jag man var född med - menar du att man kan förlora förmågan att tillverka det?

Jag har fipplat runt på nätet och fått ihop att lågt kalium, lågt kreatinin och lågt B12 ofta förekommer samtidigt och bland annat kan sammanhänga med leverproblem ... Tydligen är järnbrist inte ovanligt i sammanhanget, och där låg jag på 39 (normalintervall 9-120), vilket är ganska lågt med tanke på att jag lagat ALL mat i gjutjärnsgrytor de sista 4 åren.

Kanske, kanske är jag äntligen något på spåren efter 3 års långsam färd in i dimman? Ska ta kompletterande prover i morgon.

Anmäl
2013-04-17 18:31 #4 av: odjuren

#0 Om du ligger inom normal B12 värde så är de inget att oroa sig för, så länge de inte sjunker! Sjunker gör de bla pga skörbjugg/ensidig kost och kan då ge depressioner och ångest. Jag har själv haft extremt lågt B12 och fick chockhöjas..

Anmäl
2013-04-17 18:34 #5 av: Gronstedt

#4: Som jag skrev i #0 har det sjunkit sedan senaste mätningen, trots mycket B12-rik kost. Skörbjugg trodde jag man fick av C-vitaminbrist?

Anmäl
2013-04-17 19:02 #6 av: odjuren

av skörbjugg får du vitaminbrist över lag, jag fick extremlångt b12 och dom trodde att jag saknade massa blod :P

be dom kolla de regelbundet på vc

Anmäl
2013-04-17 21:15 #7 av: yvonnel

Vill bara påpeka att om du tar B12 varje dag så kommer det inte att visa sig på blodprovet om du egentligen faktiskt har en brist. Alltså, om du har en tid för provtagning så avstå från extra B12 tabletter 3-4 dagar innan.

Anmäl
2013-04-17 21:50 #8 av: Gronstedt

#7: Jag tar inga tillskott i nuläget, men tack ändå :-).

Anmäl
2013-04-17 23:44 #9 av: Wildrat

#3 Japp, man kan förlora förmågan när som helst.

Jag tänkte på, de har väl kollat homocystein också? Om det är högt så har du B12-brist även om B12 fortfarande är inom normalintervallet.

Anmäl
2013-04-18 07:45 #10 av: Gronstedt

#9: Jag antar att det är ett av de kompletterande proven jag ska iväg och ta nu ;-).

Anmäl
2013-04-18 09:37 #11 av: Gronstedt

Tillägg: Det var "S-metylmalonsyra" de tog prov för - tydligen också en indikator för B12-brist. Svar om 10-14 dagar, trodde de.

Just nu vill jag helst av allt rusa iväg och köpa en stor hink B12-tabletter, för symptomen är riktigt otäcka, men det är väl bäst att hålla sig och vänta på resultat även av detta prov. Om jag har tur så kommer läkaren att ringa i morgon, då kanske jag får fler ledtrådar.

Anmäl
2013-04-18 09:54 #12 av: spirit

Hinka iväg du och fixa B12 nu om du vill, att du äter B12 nu ändrar inte labvärdet som redan är taget. 

Gör man en anemiutredning så kan en enda järntablett tagen före proverna sabotera hela anemiutredningen. 

Anmäl
2013-04-18 10:00 #13 av: Gronstedt

#12: Jag tänkte mest att det kanske behöver tas en massa ytterligare uppföljande prover framöver. Men jag kan ju i alla fall snaska i mig lite lever och se om det hjälper. Synd att det smakar f*n, bara Lipar.

Någon som vet om det är nyttigare med rå lever än tillagad?

Anmäl
2013-04-18 10:09 #14 av: Wildrat

#13 Rått är nästan alltid nyttigare än tillagat...

Om du vill börja med B12-tillskott så gå till Apoteket och köp Behepan eller Betolvidon. Det är nån av dem du kommer få på recept om du har brist. De står inte i hyllan med vitaminer tror jag utan du får nog fråga efter dem.

Jag hade fel på doseringen, de är på 1mg men det är iaf rejält mer än RDI...

Anmäl
2013-04-19 11:17 #15 av: Gronstedt

Enligt läkaren fanns det ingen som helst anledning att tro att B12 hade något med mina problem att göra, men vi ska i alla fall avvakta resultatet av det senaste provet. Jag antar att jag ska vara tacksam att hen alls noterade den sjunkande trenden från tidigare prov.

Jag funderar på att ta en rejäl B12-dos på eget bevåg och se om jag märker någon skillnad. Samtidigt måste man ju - tyvärr - vara rädd om en läkarkontakt som i alla fall hjälpligt bryr sig, så jag vill inte gå emot hen för mycket heller. Om jag tar B12, hur lång tid tar det för det att göra skillnad och hur lång tid tar det för det att gå ur kroppen igen?

Anmäl
2013-04-19 12:41 #16 av: stargazinglily

Hej Gronstedt,

det är många människor som har problem med låga b-12 nivåer. Låga nivåer kan bero på många olika saker, men den mest kända - om än inte den mest förekommande - är den sjukdom som kallas perniciös anemi. När man har perniciös anemi (vilket jag har) kan kroppen inte ta upp b12 från föda, därför att man har antikroppar mot parietalceller och/eller intrinsic faktor. Parietalcellerna har två stora uppgifter i magen; att tillverka intrinsic faktor (som är det protein som binder b12 ur föda för att det ska tas upp av kroppen) och att utsöndra saltsyra. Minskad antal parietalceller leder till minskad saltsyreproduktion, vilket i sin tur leder till förhöjt ph-värde i magsäcken. Det förhöjda ph-värdet leder i sin tur till att de flesta med "äkta" perniciös anemi ofta också lider av järnbrist (vilket jag gör), eftersom saltsyran behövs för kroppens upptag av bl a järn och zink (och ofta många andra vitaminer och mineraler också).

Andra mycket vanliga orsaker till b12-brist är malabsorption, celiaki eller Chrons sjukdom, mediciner (särskilt protonpumpshämmare) och genetiska defekter (vilket gör att kroppen inte kan använda sig av det b12-förråd som faktiskt finns).

Svaret på din fråga är alltså att man kan lida av b12-brist fast man i princip enbart lever på kött. B12-brist har inte något med C-vitamin eller skörbjugg att göra.

Som framgår (Wildrat) är det vanligt med mer än en autoimmun sjukdom samtidigt och perniciös anemi förekommer ofta tillsammans med Hashimotos sjukdom (autoimmun sköldkörtelsjukdom - som jag också har).

Personligen tycker jag att du skall vänta till du har fått ett besked av din läkare innan du medicinerar på egen hand, det kan du ju överväga igen om din läkare anser att du inte har b-12 brist. Om du tar b-12 tabletter och läkarna sedan vill göra ytterligare test avseende antikroppar kan b-12 tabletterna visa falskt negativt resultat. Du har också lågt kalium-värde. Om du börjar med b-12 kan kaliumvärdet sjunka ytterligare (du kan läsa om detta om du går in på www.internetmedicin.se (sajt för förskrivande sjukvårdspersonal) och söker på b-12, perniciös anemi, megaloblastisk anemi. Hypokalemia (för lågt kalium) är mycket allvarligt och kräver vanligen akut sjukhusvård.

Rent generellt är de labb-värden som anger "normala värden" för  b-12 för lågt satta. Det finns mycket internationell forskning som visar att neurologiska symptom kan förekomma även inom det lägre "normalområdet". OM du bestämmer dig för att självmedicinera tycker jag du ska gå med i PAS - pernicious anemia society, som är en internationell organisation för människor med denna sjukdom eller b-12 brist till följd av andra orsaker.

Länk www.pernicious-anaemia-society.org

Följande böcker är också bra läsning:

"Could it be b-12?" av  Sally M Pachlok & Jeffrey J Stuart

"Pernicious anemia: the forgotten disease"  av  Martyn Hopper

Om du har autoimmun b-12 brist med neurologiska symptom krävs ofta b-12 sprutor inledningsvis, men det verkar som praxis varierar mycket mellan olika länder och i Sverige mellan olika landsting. Behandling i tablettform förekommer främst i Sverige och Kanada. I andra länder ges ofta "loading doses", ca 7-10 sprutor under 2 veckor och därefter sprutor varje varje, varannan eller var tredje månad, beroende på vilken sorts b-12 som ges i injektionsform. Detta behandlingsschema har inte fungerat för mig, numera ger jag mig själv subkutana injektioner med methylcobalamin (den bioaktiva formen av b-12) varje eller varannan dag, men jag blev i och för sig diagnosticerad på ett mycket sent stadium (b-12 under 100 ug) och hade omfattande neurologiska problem, första preliminära diagnosen var MS.

Förvänta dig inget "mirakel" när du börjar med b-12 behandling. Om man har megaloblastiska förändringar i blodet tar det flera månader innan blodcellerna bytts ut till nya med normal form och neurologiska symptom kan ta mellan 1-3 år att förändra. Allt beror dock på vilket stadium du befinner dig när behandlingen börjar.

Anmäl
2013-04-19 13:00 #17 av: Gronstedt

#16: Tack för uttömmande svar!

Jag har tämligen omfattande problem, men det är ju inte i närheten av vad du hade! Har du märkt någon förbättring med B12-tillskott?

Eftersom det tydligen ändå inte blir någon omedelbar förbättring, och man inte på ett par dagar kan se om det gör nytta, så får jag väl vänta på provsvar. Men det är svårt, när jag nu äntligen fått tag i något som ser ut som en ledtråd till vad problemet kan vara. Jag är liksom rädd att de sista stackars hjärncellerna ska stryka med medan jag väntar Ledsen.

Anmäl
2013-04-22 00:01 #18 av: yvonnel

16skrivet av stargazinglily

Tack för din fina väl sammanhållna beskrivning/uppsats/artikel.

Imponerande!

Tag det lugnt med egenmedicinering, har du problem som kan spåras med hjälp av vårdcentral så är det mycket bättre när det kommer till möjlig behandling/medicinering, om du nu har sån tur att du får ha en och samma läkare som skriver en bra journal och kan remittera dig vidare vid behov. Jag tar numera B12 i tablettform, men har haft i i injektionsform under rätt lång tid, tar även folacin för "hjärndimman". Men diagnosen megaloblastiska förändringar i blodet fick jag hos Dr. Öckerman som även gav mig recept för injektion och jag gjorde det själv efter att jag gått till distriktssköterska några ggr och lärt mig hos henne. Dock har jag uppfattningen att VC inte gillar detta på ungefär samma sätt som allt som har med hypotyreos att göra. 

Anmäl
2013-04-22 21:26 #19 av: stargazinglily

18 Tack Yvonne!

Hej igen !

Ja, jag har märkt enorm skillnad med B-12 injektioner/behandling och har full förståelse för att du snabbt vill ha förändring när det gäller minnet osv. Jag vet precis hur det är, det var mina minnesproblem som slutligen ledde till att jag (ännu en gång) sökte läkare för min "hypokondrie-lista". Ett typiskt exempel: Tar bilen för att hämta barnen i skolan & köra dem till träningslokalen. Glömmer att hämta barnen och sitter på parkeringen utanför träningslokalen och kan för mitt liv inte komma på varför jag är där. Inte roligt, den saken är säker.

Jag tror dock det är väldigt viktigt att få en ordentlig diagnos om det är möjligt, eftersom konsekvenserna av obehandlad b-12 brist är så allvarliga. Obehandlad är, som namnet antyder,  perniciös anemi en dödlig sjukdom, och sjukvårdens inställning att detta är så lätt att upptäcka och behandla är kanske inte en myt, men definitivt mer komplicerat än så för oss som får detta relativt tidigt. Överallt står det att främst äldre människor (över 60) får perniciös anemi, vilket i mitt fall innebar att det var en diagnos som inte övervägdes alls eller prover togs för, trots jag sökt för diverse besvär i mer än 10 års tid. PAS, som jag nämnde ovan, har gjort en medlemsundersökning som visade att medelåldern vid diagnos vid autoimmun perniciös anemi var 40 år och många hade precis som jag varit sjuka/haft symptom under lång lång tid dessförinnan.

För mig började det hela med trötthet, vilken min läkare trodde berodde på järnbrist, efter tvillinggraviditet. Därefter följde år med besvär som med tiden blev allt allvarligare. Ca 4 år innan diagnos började jag svimma/tappa medvetandet och gjorde bl a två CT-scans och MRI för att utesluta tumörer. Jag hade besvär med stickningar & domningar i händer, armar och fötter, fruktansvärda smärtor under fötterna, migrän & kräkningar, låg feber (runt 38) i veckor i sträck, balansen påverkades (ramlade ett flertal gånger riktigt illa), problem med synen, ont i leder (främst på högra sidan av kroppen), huden i ansiktet hyperpigmenterades, min vilopuls gick från 55 till 85, fast jag tränade regelbundet, blodtrycket gick i taket, sista åren innan diagnos hade jag "magsjuka" (trodde jag) minst 2 gånger i månaden. Magproblemen beror på att B-12 behövs för uppbyggnad av alla celler i kroppen och när det inte finns tillräckligt mycket påverkas särskilt slemhinnorna där cellerna omsätts fortare än i andra delar av kroppen. Konsekvensen av detta är atrofisk gastrit (dvs slemhinnan i magsäcken blir inflammerad). Jag hade också stora problem med slemhinnorna i munnen och tungan. Jag var också fruktansvärt trött, hjärtat slog fruktansvärt fort, kunde inte sova och måste hela tiden dra djupa andetag, eftersom det kändes som jag inte fick tillräckligt mycket luft. Problemet med alla dessa OLIKA typer av symptom är förstås att varken patienten eller läkaren tror att alla dessa fakstiskt hänger ihop.

B-12 brist leder som framgår inte bara till hematologiska problem (förändringar i blodet, anemi) utan  dessutom till neurologiska problem, magproblem (risken för cancer i magsäcken ökar ungefär tre gånger enligt de studier som gjorts) och problem med det kardiovaskulära systemet.

När man börjar med b-12 behandling är det väldigt viktigt att man även tar folsyra och järntillskott, eftersom dessa behövs för blodbildningen och behovet av båda ökar. Jag hoppas att Du snart får svar och att Du får adekvat behandling om det visar sig att Du har B-12 brist!!

Anmäl
2013-04-23 00:22 #20 av: Wildrat

#19 Oj, då hade jag verkligen tur. Jag sökte hjälp för att jag frös så mycket, de tog prover och de sa att jag hade brist. Fick piller som jag äter sen dess. Frusenheten hjälpte det inte alls mot men jag inser nu att det nog redan då var hypotyreos som spökade. Jag har alltså aldrig haft symptom av B12-bristen... Enda gången jag haft tur med sjukvården tror jag.

Anmäl
2013-04-23 08:30 #21 av: Gronstedt

#19: Jag har inte valsat runt med mig "hypokondrie-lista" fullt så länge, men några år är det ju nu. Jag har fått skallen röntgad och knäna knackade och blivit uppmanad att skriva alla ord jag kan komma på som börjar på S - och jag är sååååå normal. Än har jag inte glömt ungarna någonstans, men det beror nog bara på att jag inte har några (såvitt jag minns Generad i alla fall). Toppnoteringen var nog igår, när jag kollade i telefonen, såg att ditt inlägg dykt upp, öppnade det och skulle hälla upp en kopp te innan jag läste. Och glömde handen med tekannan, började läsa och inte mindes teet förrän det plaskade på golvet.

Men minnesproblem är något nytt. Det värsta är ostadighetskänslan och luddskallen, som bara blir värre. Åratal av värk och feber som kommer och går känner jag också igen, och för några år sedan (ungefär samtidigt med att yrseln och luddigheten blev riktigt besvärande) hade jag oförklarade hjärtrytmstörningar, så att pulsen kunde braka upp i 150 utan orsak, trots att jag har ganska bra kondition. Hjärtat har dock lugnat ned sig hyfsat sedan dess. Jag har också kronisk candidaöverväxt sedan tiotals år, och det finns tydligen tecken som tyder på att det kan ha samband med samma störning som gör att man inte kan ta upp B12 korrekt.

Jag hoppas innerligt att det ÄR B12-brist, annars vet jag ju inte var jag ska leta vidare efter orsak.

Anmäl
2013-04-23 10:07 #22 av: stargazinglily

Hej,

candida kan precis som andra typer av tarmsjukdomar orsaka b-12 brist, pga minskad upptagningsförmåga.

Jag hoppas de har tagit prover på både metylmalonsyra och homocystein. Det är uppbyggnaden av homocystein i blodet (det är b-12 som möjliggör omvandlingen av homocystein till en ofarlig aminosyra) som starkt ökar risken för kardiovaskulära sjukdomar (inklusive stroke), eftersom för höga homocysteinvärden får blodkärlen att förlora sin elasicitet och orsakar uppbyggnad av kolesterol i desamma. Enligt nyare forskning är höga homocysteinnivåer starkt förknippade med kognitiva problem (eller för att använda Ditt eget ord "Luddskallen" Skrattar), demens och Alzheimers.   

Takykardi (hjärtat som rusar) beror förmodligen på anemi, om Du har b-12 brist, eftersom hjärtat måste jobba hårdare. B-12 bristen leder ju till megalablastiska förändringar i blodcellerna, vilket kort och gott innebär att de blir större och plattare än normala röda blodkroppar. I normala fall finne det en liten urgröpning i de röda blodkropparna och det är där syret transporteras, men när de plattas ut minskar syretransporterings-förmågan. Ett normalt MCV (blodvolymen)  brukar ligga mellan 80-100 och MCV över 100 indikerar megaloblastisk anemi. Obs. dock att om man har låga järnnivåer kan MCV ligga inom normalintervallet därför att man har både b-12 brist och järnbrist samtidigt. För att kunna se om så är fallet krävs ett gammalt hederligt blodutstryk som man tittar på i mikroskop. Detta var ett av de bidaragande problemen till sen diagnos för mig, eftersom jag hade just MCV inom ref.intervallet pga grav samtidig järnbrist. Vet Du hur ditt MCV ser ut?

Om Dina värden kommer tillbaka "normala" måste Du absolut hålla koll på hur de utvecklas, eftersom det faktum att Dina B-12 värden kontinuerligt fallit de sista åren, definitivt gör att Du löper stor risk att utveckla B-12 brist om Du inte redan har det.

Anmäl
2013-04-23 10:20 #23 av: Gronstedt

Nix, inget homocystein utan bara metylmalonsyra. Jag går hos den beramade "Närhälsan" i min lokala by, men blir det inte tydliga besked snart så kanske jag ska söka mig till en privat vårdcentral och själv diktera vilka prov jag vill ha tagna.

MCV var mitt i normalintervallet (91), järn 39 (av 9-120) trots att jag lagat all mat i gjutjärnsgrytor i åratal. De där grytorna skaffade vi ungefär samtidigt med att hjärtat mitt skenade som värst, och de kanske hade ett samband med att det lugnade ned sig?

stargazinglily, jag kan inte nog tacka dig för dina kunniga och vänliga inlägg! Det är väldigt skönt att veta att det finns folk där ute som faktiskt tänker kring problematiken och inte bara klappar på huvudet. Oavsett om B12 har med mina problem att göra eller inte, så är det härligt att kunna ventilera hypoteser.

Anmäl
2013-04-23 10:34 #24 av: Wildrat

#23 Har de bara kollat hb eller har de kollat ferritin också? Hb kan vara ok men ferritinet lågt och då har man blodbrist då ferritinet är järnlagret. Är järnlagret slut så mår man inte heller bra även om hb är ok. Men ditt värde var ju inte superbra, det är långt mellan 39 och 120...

Anmäl
2013-04-23 10:38 #25 av: Gronstedt

#24: Nu har jag visst virrat till det igen - det är ferritin som är 39 (ferrum = järn tänkte jag). HB var 130 (av 117-153), så det är ju mitt i prick.

Anmäl
2013-04-23 11:35 #26 av: stargazinglily

Tack för de vänliga orden Gronstedt, glad om jag kan hjälpa till i någon mån.

Precis som Wildrat skriver är S-ferritin värdet på 39 väl lågt. PAS rewkommenderar sina medlemmar att försöka få upp järnförrådet (S-ferritin) till minst 80 om man är kvinna och ca 100 om man är man. Vidare rekommenderas att folat ligger i den övre delen av mätintervallet, så det är också bra att kolla. Observera att man aldrig får börja ge enbart folat om det finns misstanke om b-12 brist, eftersom folattillskott kan rätta till förändringarna i blodet, men inte förhindra vidare neurologiska skador (subakutkombinerad degeneration av ryggmärgen sekundär till perniciös anemi kan leda till allt från små perifera nervskador till allvarliga skador på centrala nervsystemet, eftersom myelinet kring nervändarna förstörs och när detta pågått under en längre tid kan det inte återställas även om b-12 behandling ges).

Så vänta även med folattillskott tills du har dina resultat. Ditt låga ferritin-värde indikerar dock att Ditt MCV förmodligen är lägre än det skulle varit om järnförrådet varit högre, vilket pekar mot möjlig b-12 brist.

För den som är intresserad finns här en ny film från början av 2013 som tydligt visar vad konsekvenserna av b-12 brist kan bli:
http://www.youtube.com/watch?v=BvEizypoyO0

eller sök på   "Diagnosing and Treating Vitamin B12 Deficiency" på Youtube. 

Anmäl
2013-04-23 11:59 #27 av: Gronstedt

Shit, den länken var inte rolig ... jag har det kolossalt bra jämfört med de stackars människorna. Har inte sett hela, men den står på i bakgrunden medan jag jobbar.

Folat är 16 (av 6-35).

Som partnern sade, när vi talade om detta: Det kanske är så att enda orsaken till att jag fortfarande kan klä på mig själv är att jag äter LCHF-kost lagad i järngryta ...

Väntar med spänning på provresultat, måste jag säga.

Anmäl
2013-04-23 12:41 #28 av: Wildrat

#27 Hoppas bara att du får gehör, ibland är de envisa i vården. Dina värden är ju inom referens även om de inte är bra och då kan de vara hopplösa.

Ännu värre är att du förmodligen skulle må bäst av att få injektioner av både B12 och järn till en början och av någon anledning är de extremt restriktiva med detta trots att det är effektivast... Särskilt för att få upp ferritinet, det tar tid att få upp det med tabletter och, vad jag vet, omöjligt med mat. Fast min erfarenhet är med gravida och det är ju lite speciell omständighet...

Anmäl
2013-04-23 17:53 #29 av: yvonnel

Denna länk var nog en av de bästa jag sett, se den alla ni som har funderingar om hälsan, det är ju nästan alla sjukdomar som B12 har ett finger med i spelet, iaf alla de s.k. moderna diagnoserna. Är nog öht så att vitaminer, mineraler och spårämnen samt fettsyror har större betydelse än vad som erkänns av skolmedicinen idag.

Jag kände igen flera av symtomen som nämndes i länken liksom flera som ni har nämnt här i tråden, bara synd att man ska bli så trött och vara så luddig i huvudkontoret att man "bara inte orkar" ta itu med och ställa krav med underbyggda fakta. Ibland är det långt emellan att jag skriver ett ord för att jag måste gå upp från datorn och leta efter det.

Eller att jag i samtal bara inte hittar rätt fast jag vet att jag tänkte rätt och visste precis vad jag ville säga, att jag då kan göra en sorts undanmanöver och försöka mig på att beskriva ordet jag vill ha fram, ibland funkar det om motparten är "på hugget". Irriterande är bara förnamnet på den känslan som då kommer.

Egentligen skulle jag nog behöva hjälp med just formuleringen, ord för ord och gå till sjukvården för hjälp, men det förutsätter ju att det finns någon att gå till och det är jag tveksam om. 

Anmäl
2013-04-26 13:54 #30 av: Gronstedt

Hej igen!

Efter en massa tjat har jag fått reda på att metylmalonsyra ligger på 0,05, vilket tydligen inte är förhöjt. Om jag har tur nedlåter de sig till att skicka ett papper med provsvar, men detta är vad jag kunde få ut på telefon. Utesluter då detta att B12-brist kan ha med mina problem att göra?

Anmäl
2013-04-26 17:50 #31 av: stargazinglily

Hej,

för att kunna göra en ordentlig tolkning av Ditt värde måste man veta vilka gränser labbet använder sig, eftersom de varierar mellan olika labb. Jag antar dock att detta värde hänför sig till ett serum-test (blod), vilket anses vara mer osäkert än ett uMMA (metylmalonsyra i urin). Tyvärr utesluter inte ett normalt MMA värde b-12 brist, detta gäller särskilt om man har b-12 värde inom "gråzonen" (lågt men inte brist enligt labb-intervallen).Enligt Pacholok&Stuart svarar patienter med denna profil väl på b-12 behandling och de anser att risken för neurologiska skador till följd av att b-12 faller ytterligare och slutligen får MMA att stiga är så stor att behandling bör prövas och många av de patienter inom denna grupp som inte behandlas kommer senare tillbaka. MMA testets tillförlitlighet är också omdebatterad, följande är ref till artikel i Blood Journal (hematologi, kan hittas på nätet):

Solomon L R: Cobalamin-responsive disorders in the ambulatory care setting: unreliability of cobalamin, methylmalonic acid, and homocysteine testing" Blood 2005;105:978-985

Vårdcentralerna brukar ju tyvärr inte vara så samarbetsvilliga om blodtester kommer tillbaka inom normalintervallen. Det man skall tänka på då är att de lägsta och högsta normalvärdet alltid är ytterlighetsvärden, dvs när de konstruerades hade någon person dessa värden, men majoriteten av alla testade faller i mitten av rangen. Kanske skall Du försöka pressa VC till att göra ett homocysteintest också ? En sak är dock säker; om man inte har några kända riskfaktorer som mediciner osv och huvudsakligen äter lchf (dvs den mat som innehåller b-12), vilket bör innebära att intaget överstiger RDI många många gånger, så är det konstigt att b-12 nivån faller år efter år.

Frågan är sedan hur Du skall tackla detta. Det troligaste om Du skulle få brist i framtiden är ju att VC skulle skriva ut b-12 i tablettform, vanliga vitamintabletter hjälper inte om man av någon anledning inte kan ta upp b-12 i maten. Behepan är receptfria på apoteket, även om de brukar gömmas undan för oss missbrukare ; ) Många läkare och konstigt nog även apotekspersonal som borde veta bättre tror att det går att överdosera b-12. Det är dock inte sant, det finns inget högsta RDI satt för b-12, eftersom det inte har gått att påvisa någon högsta farlig nivå. Som kuriosa kan nämnas att behandlingen vid förgiftning av brandrök är 5 GRAM b-12 i injektionsvätska (normalbehov ca 3 mikrogram och i behepan och liknande 1000 mikrogram) och ännu har ingen rökskadad brandman avlidit. Den sorts b-12 som finns i Behepan är cyanocobalamin, en syntetisk form som naturligtvis är den billigaste. För att kroppen skall kunna använda den krävs att den först omvandlas till hydroxocobalamin och därefter till de bioaktiva formerna methylcobalamin och adenosylcobalamin. Det går att köpa methylcobalamin i sublingual form (lägga under tungan), tex www.iherb.com. De bästa märkena är Solgar och Jarrow. Enligt många studier, framförallt i Japan, som ju har en snabbt åldrande befolkning, är methylcobalamin effektivare när det gäller att läka neurologiska skador. I Sverige går det inte att köpa b-12 för injektion, men faktum är att injektionslösning säljs fritt utan recept i Europa, bl a i Tyskland, Frankrike och Spanien, och köps också av många medlemmar i PAS och i den holländska patientföreningen från några tyska internetapotek (hydroxo och cyano) . Det finns även ett apotek i Munchen som tar emot order via telefon eller mejl på samtliga sorter i injektionsform, det använder jag mig av för att köpa methylcobalamin som inte blandas i Luxemburg där jag bor. Allt med min läkares gokännande.

Anmäl
2013-04-26 17:51 #32 av: stargazinglily

Anmäl
2013-04-26 19:53 #33 av: Gronstedt

Tack än en gång! Jag har även på annat håll läst att icke förhöjt MMA inte bevisar så mycket vid måttlig brist eller tidig brist. Tyvärr har denna läkare, helt utan underlag i form av prover eller undersökningar, bestämt sig för att jag inte har varken demenssjukdom eller "boxardemens", utan - även det helt utan underlag i form av prover eller undersökningar - bestämt att jag dricker för mycket. Och B12-brist är det ju bevisligen inte. Det enda jag fått ut av detta är en alkoholiststämpel och telefonnumret till en terapeut.

Just nu är jag något till vansinnig...

Anmäl
2013-04-28 10:05 #34 av: Wildrat

#33 Träffa en annan läkare kanske? Och en anmälan på denna vore inte helt fel heller...

Om du har råd kanske du skulle köpa B12 själv, det går ju tydligen att få tag på bättre grejjer än det man får på recept här.

Hittade en intressant text: "Det kan vara svårt att diagnostisera B12-brist eftersom blodserumnivåerna av B12 kan uppvisa normala resultat vid test. Att man har B12 i blodet innebär inte att det används på rätt sätt av kroppens celler. Vissa läkare menar att ett test som mäter a-nivåerna av metylmalonyl koenzym i urinen ger en mer korrekt bild av kroppens tillgång till B12."  http://www.fibromyalgi.se/1.0.1.0/96/1/?item=art_art-s1%2F325

Anmäl
2013-04-29 01:34 #35 av: yvonnel

#31skrivet av stargazinglily

----------------------------------------------------------------
"Behepan är receptfria på apoteket, även om de brukar gömmas undan för oss missbrukare ; ) Många läkare och konstigt nog även apotekspersonal som borde veta bättre tror att det går att"

---------------------------------------------------------------------- 

Ursäkta, men är det jag som inte förstår att det finns en gliring eller syftning i dessa rader om missbrukare, eller är det jag som är känslig? Nämligen blev jag vid bukspottskörtelinflammation nummer 2 behandlad för att vara alkis, med en del nesättande ord utav en av läkarna och fick extra vitaminer förutom B12 både isprutat i droppet och någon extra intramuskulär. Eftersom det inte stämmer med verkligheten så var det en skymf som jag upplevde rent smärtsamt i den utsatta position jag då hade, kanske än mer eftersom min far var hemskt mycket alkoholist. Minnet kom väldigt starkt tillbaka när jag sedan läste dessa rader av #33 Grönstedt :

" Det enda jag fått ut av detta är en alkoholiststämpel och telefonnumret till en terapeut".  

Man kan ju undra. Det verkar vara så att läkarna är i behov av ännu ett påpekande från patienthåll. Som med hypotyreos och några tilllllllllllllllll............

Anmäl
2013-04-29 08:51 #36 av: Gronstedt

#35: Jag tror stargazinglily använde ordet "missbrukare" som en drift med dem som äter B12-tabletter trots att läkarvetenskapen "vet" att deras problem inte beror på B12-brist  Jag tror inte det var tänkt som en känga åt personer som har eller beskyllts för att ha ett "riktigt" missbruk.

Nog ska jag gå vidare med detta. Jag anser att denna läkare har begått flera fel. Inte minst att hen, om hen nu anser att jag har alkoholskador, inte tagit några prover för att fastställa omfattningen, ännu mindre gjort något för att vårda och bota.

Anmäl
2013-04-29 09:38 #37 av: stargazinglily

Hej Yvonnel!

Om du läser igen så ser Du att det står "oss missbrukare ; )", dvs mig själv inräknad. Jag har egen erfarenhet av att be att få köpa Behepan på apoteket och bli ifrågasatt ungefär som att jag "missbrukar" B-12 (vilket inte är möjligt), så sarkasmen var riktad mot apotekspersonalen och självklart inte mot dem som köper tabletterna. Jag är ledsen om det inte framgick ordentligt och för att Du har sådana ledsamma erfarenheter från Din sjukhusvistelse.
Det är tyvärr vanligt med leverproblem när man har låg b-12nivå och Grönstedt är inte den förste att bli ifrågasatt. Mina värden var heller inte så bra (men ok nu efter sprutor), men mina läkare gick vidare med prover på leverenzymer och ultraljud av levern som klart och tydligt visade att jag inte har några problem med levern och därefter har denna fråga aldrig varit föremål för diskussion.  Det mottagande Grönstedt fått är ju fruktansvärt, man kan ju inte grundlöst framföra påståenden om alkoholism och sedan dessutom bara släppa patienten vind för våg. Vissa läkare verkar inte ha insett vad arbetsuppgifterna syftar till, nämligen att HJÄLPA människor.  

Anmäl
2013-04-29 09:51 #38 av: Gronstedt

Det vore en sak om jag blev ifrågasatt utifrån knackiga levervärden, men nu blir jag ifrågasatt utan att några som helst leverprover har tagits, vilket gör saken ännu mer bedrövlig ... Jag sitter som bäst och väntar på att de ska ringa från VC så jag kan boka samtalstid med läkaren och be hen förklara vad hen har för grund för sina påståenden.

Anmäl
2013-04-29 10:12 #39 av: stargazinglily

Hej G,

jag tror att det kan vara Ditt låga kreatinin-värde som fått läkaren att misstänka alkohol. Om du tittar på JJ:s story i filmen igen så framgår att han också hade leverpåverkan, men eftersom han var väl ung för att vara alkoholist (runt 9 år eller så) misstänkte läkarna istället att han hade Wilsons disease. Stå på Dig och give hen hell (skämt) när du får tag på läkaren!

Anmäl
2013-04-29 10:18 #40 av: Gronstedt

#39: Absolut. Det var nog den misstanken som fick hen att förklara att alla mina värden var heeeelt normala och att det inte fanns någon anledning att gå vidare ...

*ironi*

Anmäl
2013-04-29 12:49 #41 av: Gronstedt

Nu ringde de till sist från VC och läkaren ska ringa mig 2013-05-13. Det tycker jag är orimligt länge att vänta, så jag ämnar skriva till Patientnämnden utan att vänta på detta samtal. Ingen förklaring kan ju ändå ändra det bemötande jag redan fått. Eller är jag för hård nu?

Anmäl
2013-04-29 13:14 #42 av: Wildrat

#41 Nej, det är helt rätt. Läkare har, i mina ögon, ett serviceyrke men de är allt annat än seviceminded...

Anmäl
2013-04-29 13:25 #43 av: kaisakavat

Läkare (många av dem) vill gärna uppfatta sig själva som 'Guds högra hand'.. Något verklighetsfrämmande, men tyvärr har de makt. Trots så ofta båd okunnighet och oproffessionalitet. Makt att antingen göra vad de kan för att hjälpa.. eller att låta folk må sämre än de behöver göra.

Den här tråden inspirerar även mig att stå på mig, tack.

Anmäl
2013-04-29 17:48 #44 av: kaisakavat

Apropå just b12.. Jag var alldeles nyss in på ett Apotek o frågade efter den bästa/renaste varianten av b12-tillskott. De erbjöd Behepan, vilken ju innehåller b12-varianten cyankobalamin 1 mg per tablett. Inga trista kommentarer eller neg attityd, men 'förmaningar' om att egentligen är detta ngt som man 'normalt' får utskrivet av läkare och..

Jag frågade - lätt retoriskt - om de är receptfria. Jodå, det är de ju..

Sen nämnde jag för apoteksmänniskan att 'det finns trögstartade läkare' som inte agerar trots symtom hos pat och att numera får man ofta - om något ska hända nånsin - provmedicinera på egen hand och ta upp sina eventuella intressanta 'fynd' med vederbörande i efterhand. Varpå vederbörande möjligen vaknar.

Apoteksmänniskan glodde på mig, sa inget. Vet inte om reaktionen berodde på min norrbottniska dialekt (är på rymmen till huvudstaden) eller det jag sa.. :)

Anmäl
2013-04-29 17:52 #45 av: Gronstedt

#44: Berätta gärna om du märker någon skillnad av att äta dem! Jag är bra sugen på att prova själv, men jag ska försöka tvinga mig till att få mitt homocystein kollat först.

Jag frågade efter kalium på apoteket i lördags och fick veta att det är receptbelagt?!

Anmäl
2013-04-29 18:24 #46 av: kaisakavat

Rapporterar gärna om ngn är intresserad. :)

Detta är nog 'för bra för att vara sant' - har ingen som helst aning om huruvida det kan ge effekt snabbt - men ca en halvtimme efter första tabletten togs 1 milligram tvärförsvann det mesta av den 'hjälm' av dumskalle-överbelastningströtthet-dån (går det hajja denna konstiga beskrivning?) som jag går omkring med jämt' kring/i skallen. Är så van vid den att jag inte liksom märker den annars. Men nu- oj.. Sitter här - helt förundrad.. :O

Men det är alldeles för tidigt att tro nåt alls ju, egentligen..

Anmäl
2013-04-29 18:31 #47 av: Gronstedt

#46: Oh ja, jag hajjar. Don't I ever! Den där hjälmen som kanske lättar lite ibland men som på det hela taget känns lite trängre för varje vecka, år efter år efter år ... Så jag hoppas att du INTE inbillar dig - både för din skull och för min!

Anmäl
2013-04-29 18:41 #48 av: stargazinglily

# Apoteksmänniskan kanske inte förstod vad Du sa Skämtar. Skämt åsido, även om attityden inte är arrogant så måste tydligen alla som vill köpa Behepan förmanas ordentligt, vilket är märkligt när det rör sig om en receptfri produkt. 

#45  Det är lika farligt med för högt som för lågt kalium och elektrolyt-balansen/mekanismen i kroppen är väldigt känslig. Det går att köpa från USA, men innehållet i varje tablett är väldigt litet, bara ca 2-3% av dagsbehovet. Jag måste vara väldigt uppmärksam på lågt kalium, eftersom jag tar b12-sprutor varje dag, så jag är  noga med att äta mat med högt kaliuminnehåll. En avocado innehåller 1/5 av dagsbehovet  och andra bra källor när man äter lchf är nötter och frön (valnötter, pistagenötter, solroskärnor), biff, naturell youghurt, musslor och spenat.

Anmäl
2013-04-29 18:48 #49 av: kaisakavat

Hehe.. Inbillar mig gör jag inte. Jag har inte lyckats inbilla bort det här förut, trots - tro mig- gedigna försök. :)

Tänkte mer på slump - att det skulle sammanfalla med nåt annat som påverkar som jag inte tänkt på (men har ingen aning om vad det skulle kunna vara).

Ngt som gav effekt tidigare var sköldkörtelmedicin, dvs Levaxin o Liothyronin, men måste säga att detta är snäppet vassare när det gäller 'uppklarnande väder'. Känns tom som om jag HÖR mycket bättre - frånvaro av störande trötthetsdån..

Sen vette ju sjutton om det dyker upp biverkningar. Fast det verkar vara låg risk enligt info.

Anmäl
2013-04-29 18:50 #50 av: Gronstedt

#48: Jo, jag vet. Men dels är det ganska bra med kalium i kött och fisk, dels är de grönsaker jag äter just de kaliumrikaste - alltså nötter, frön, spenat och olika sorters kål - jag äter något av det praktiskt taget varje dag. Ändå ligger jag lågt i kalium, så jag tänkte kolla lite vad som fanns i fråga om tillskott.

Hur vet du om du får för lågt kalium? Känns det på något sätt, så du kan ta en avokado om du känner att det sjunker?

Anmäl
2013-04-29 18:59 #51 av: stargazinglily

# 50    Jag får kramp i vaderna och ja, jag brukar äta avocado när det händer. Det farliga med lågt kalium är att det ger muskelpåverkan (spasmer, kramp, utmattning) och hjärtat är därför i riskzonen. Kaliumtabletter kan köpas från www.iherb.com Heter potassium på engelska. Såvitt jag känner till är 99mg/tablett det max tillåtna innehållet i USA.

Anmäl
2013-04-29 19:08 #52 av: Gronstedt

#49: Du kan väl vara snäll och skriva här någon gång emellanåt, så jag får veta om den goda verkan håller i sig? Eftersom du kännt av den där hjälmen förstår du säkert hur desperat jag är att hitta bot. Men än har jag hopp om att få prova på recept, jag ska träffa en annan läkare 15/5.

#51: Bra att man får lite förvarning Blinkar. Jag har ofta kramp, men det brukar lätta med magnesium.

Jag har knåpat ihop ett brev till patientnämnden angående den första läkarens agerande, nu ska jag bara våga skicka det också ...

Anmäl
2013-04-29 19:17 #53 av: stargazinglily

#  49 Kaisakavat
Läste Din profil. Har Du ME/CFS (kroniskt utmattningssyndrom) ? Många på www.phenixrising.me (forum för ME/CFS) vittnar just om den effekt av b12 som Du beskriver. Har du aldrig läst om methylation (orkar inte leta efter någon översättning, men den process i kroppen där b12 omvandlas till energi i cellerna) tycker Du skall kika in och läsa under TREATMENT om methylation. B12 är en del av behandlingen för ME/CFS i Canada enligt en av de kanadensiska moderatorerna på PAS. Alltså oavsett om någon B12-brist föreligger inte enligt blodprov.

Anmäl
2013-04-29 20:52 #54 av: kaisakavat

#52 Ja, återkommer..

#53 Tack för tips stargazinglily. Och för visat intresse.

ME får nog sägas vara vad man kallar huvudmisstänkt i mitt fall, åtminstone av mig. Men den förklaringsmodellen har fått ligga på hyllan ett tag medan annat testats; d-vitamintillskott och sköldkörtelmedicin. De här projekten har hjälpt mig, men frisk är jag ju inte. Så man får söka vidare.

Har aldrig fått respons kring ME-saken av någon läkare. Det går inte. Ingen av dem jag träffat hittills har ens trott på att sjukdomen finns. Har försökt bli remitterad, har lämnat länkar till forskning, skrivit ut rapporter, e t c.. - men icke!

Har tagit upp B12 även på andra sätt, utan att nämna ME men utifrån att många av mina symtom verkligen skulle kunna förklaras av t ex b12-brist. Men jag har ju ingen brist i blodet - det gamla vanliga dåliga argumentet som läkare anser vara fullt tillämpligt. Så nej. Och när jag har envisats och sagt att det ju inte gör någon skada och kan vara värt ett försök, så fick jag en gång en föreläsning om att 'sprutor är en allvarlig sak'.

Totalpuckon! *pardon min franska* Samma läkare (x antal stycken) har med stor envishet försökt pracka på mig kilovis med starkt beroendeframkallande 'psykmediciner' av olika sorter - som jag varken behövt eller velat ha - men vitaminer; nejjöh!! Jätteläskigt.. Denna nätta lilla 'underlighet' brukar jag kommentera när jag liksom fått nog. Ibland kan jag inte riktigt hålla truten.. TystadGlad

'Kampen' går vidare. Men jag orkar inte hålla på hela tiden. Det får bli pauser - och så ny framryckning när motivation och ork mobiliserats en tid.

Sånt är tydligen livet. Glad

Anmäl
2013-04-29 20:54 #55 av: Gronstedt

http://www.vitavivacious.com/xda/vitamin-b12-methylcobalamin-5000.html?gclid=CKXHhYrE8LYCFSt8cAodqAQAJA

Hoppas länken funkar... Om jag förstått saken rätt borde detta vara åtskilligt bättte än apotekets Behepan?

Anmäl
2013-04-29 20:57 #56 av: kaisakavat

#55 Å  väldigt bra!

Ja, enligt vad jag läst på många ställen, är metylkobalamin bättre.. Hjälper mer konkret och har bättre effekt över tid.

Anmäl
2013-04-29 21:40 #57 av: stargazinglily

Hej, de här sublinguala B12-tabletterna använder jag, avsevärt billigare.

http://www.iherb.com/Solgar-Sublingual-Methylcobalamin-5000-mcg-60-Nuggets/14221

http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas-Methyl-B-12-5000-mcg-60-Lozenges/117

Methylcobalamin har fördelen att det är redo att användas i kroppen direkt utan att som tex cyanocobalamin först behöva omvandlas, det är särkilt viktigt om någon del av denna mekanism är blockerad.

# 56 Kaisakavat, det har skrivits oerhört mycket om methylation och hur man skall gå tillväga på det forum jag länkade. Jag har inte själv denna problematik, men hittade all information om methylation/s k b-12 protokoll vid utmattningssyndrom när jag letade information om acne-liknande utslag när man tar b12-injektioner (jag är 44, så jag har normalt inte det problemet...). Svenska läkare anser ju att detta beror på allergi eller föroreningar under tillverkningsprocessen, men på det här forumet framförs en annan teori (för utslagen är väldigt vanliga hos personer som injecerar b-12) som jag har provat och som fungerar (i allafall på mig), vilken innebär just att en speciell del av methylerings-processen blir blockerad pga av att det saknas sk co factors när man tillför kroppen mycket b12.

Huvudtesen som drivits av Rich Van Konynenburg, Ph.d (tyvärr nyligen avliden) och Fredd Davirs är att ME/CFS delvis orsakas av att delar av methylerings-processen är blockerad.

Här finns en länk till något som kallas Active B-12 protocol:

http://forums.phoenixrising.me/index.php?threads/active-b12-protocol-basics.10138/

Dr Myhill, http://www.drmyhill.co.uk/, har en fantastiskt bra hemsida och behandlar många patienter med ME/CFS.

Anmäl
2013-04-30 00:39 #58 av: Wildrat

#54 Visst är det underligt att de är så emot naturliga och även kroppsegna ämnen men alla möjliga kontgjorda piller kan man få till höger och vänster. Hoppas en pusselbit i ditt mysterium hittats, jag är glad att du hade nytta av länken jag skickade.

Det är bra med såna här forum också, vilken kunskap folk sitter med och gärna delar med sig. Jag lär mig väldigt mycket nästan varje dag. Synd att det inte fanns när jag började bli sjuk, vad mycket tråkigheter man hade sluppit.

Anmäl
2013-04-30 10:44 #59 av: kaisakavat

#57 Tack igen. Jag har börjat botanisera efter de länkspår du lägger ut. Intressant. Tummen upp

Fast jag orkar inte vara riktigt effektiv i läsandet medan jag är på resande fot.. splittrad och har inte sovit ordentligt på några nätter. Men det blir, vill ju läsa på och ha en aning koll om jag ska kunna ta det med nuvarande stolpskott.. eh.. doktor.

#58 Ja, det där är underligt. Saknar logik/förnuft, den enda 'förklaring' jag fått när jag frågat, är ungefär: "Vi har riktlinjer att följa (injektioner är alltid en allvarlig sak)."  Fegt.. kan man tycka. Som om den egentliga -dolda- huvudpolicyn är: Gör man inget så riskerar man inget.. skit samma hur folk mår. Till det kan man kanske lägga: Gör man inget så får ngn annan ta kostnaden..

Jag hade nytta av länken du skickade. Tack. Påminde mig om det 'spåret' i min utredningsprocess och var konkret info.

Håller med dig om såna här forum - ovärderliga!! Så många duktiga och hjälpsamma människor.

* *

Klarheten i skallen bestod dagen ut igår. Huvudvärken försvann nästan helt när jag hade lagt mig - en indikation om att det nog rör sig om stres/trötthet. Det är ju lite livat att bo hos syrran - småbarnsfamilj - och jag är mycket ljud-/sinnesintryckskänslig. Och saker händer i ett kör.

Men jag inte kunde sova. Så nu är jag helt 'överkörd' och mår o-bra. Avvaktar med B12-testrapporter tills jag har hämtat mig från övrigt.

Anmäl
2013-04-30 11:23 #60 av: stargazinglily

#59  Man får ta så många steg man orkar, även om det är två steg fram och ett tillbaka ibland. Det tog i runda slängar ett decennium för mig att få reda på varför jag mådde så dåligt, men äntligen ser jag lite ljus i tunneln. Fast jag hade förmodligen fortfarande varit odiagnosticerad om inte min bästa väninna tvingat i väg mig för att ännu en gång ta nya blodprover för att jag såg så hemsk ut... Hon skrev själv vilka prover som skulle tas och inkluderade b-12 som aldrig tidigare testats. Min väninna är för övrigt tandläkare (!!) och inte läkare...

Anmäl
2013-04-30 19:15 #61 av: yvonnel

#54 Kaisakavat

Här i Mölndal, grannkommun till Göteborg finns det en specialistmottagning för fibromyalgi ME/CFS. Den mottagningen heter Gottfries kliniken/mottagningen. Professor Gottfries som är psykiatriker är nog närmare 85 år nu och jag vet inte om han fortfarande jobbar men för 4-5 år sedan var jag patient hos honom för detta med fibro. Dock tror jag mottagningen finns kvar och att någon annan håller på med någon avhandling. Jag tror att du kan ha någon hjälp av dem emot i diskussioner med FK för den mottagningen ska var förankrad från regeringshåll, sedan vet jag tyvärr inte hur man gör i allt detta för att ta vara på sina rättigheter osv. det är faktiskt djävla skitjobbigt att vara luddig i hjärnkontoret.

Men jag fick min diagnos där iaf. och sedan blev ju jag folkpensionär så det har ju inte haft någon ekonomisk betydelse för mig.

Anmäl
2013-04-30 19:38 #62 av: kaisakavat

#60 Tja.. man kanske skulle börja gå till tandläkaren med sina åkommor! Glad

Jag brakade ihop år 2000 och gick till doktor i mars 2001. Men innan dess hade jag uppvisat ordentligt med skumma symtom i åratal. Utan att få förklaringar till dem. Så det tar tid..

Kanske kan vissa av oss 'konstiga' inte bli friska igen - helt och hållet - men att det går så långt som till att man är helt ointressant, att man inte ens är värd symtom'kontroll/-lindring?! Jag har slaskdiagnoser, som märkligt nog ändras ibland utan att någon vidtalar mig om saken.. men i stort sett är det samma. Senaste läkarintyget:  'Stressreaktion' och 'neurodysfunktionellt smärttillstånd'.

Stressreaktion på vaddå liksom?? Det vet de inte, men..  De tycker jag ska vara nöjd med förtidspension och läkarintyg. Liv, livskvalitet, att slippa onödigta bördor - va e de??

#61 Tack! Jo, jag känner till Gottfrieskliniken. Det är ett tag sen, men det var bl a dit jag försökte bli remitterad. Vissa landsting har avtal med dem, men inte mitt landsting. Så jag fick förstås nej. Eller.. egentligen fick jag inte nåt svar alls.. typ. Och icke-svar är ju nej i praktiken. Med nåt luddigt om att sjukdomen ju ändå typ inte finns, så..

Man skulle kunna säga att det finns skäl att flytta..

Vi får se. Glad

Anmäl
2013-05-01 12:10 #63 av: Wildrat

#61 Men du kanske ska testa igen? Det ska väl ha blivit lättare att få besöka andra nu på senare år?

Anmäl
2013-05-01 23:39 #64 av: yvonnel

'neurodysfunktionellt smärttillstånd'.

Vilken fantastisk diagnos, Det diskuteras ju så mycket numera om D- vitamin och C och magnesium, kalium osv. allt möjligt i den vägen kommer ju fram och görs betydande på fler sätt än vi tidigare trott och mycket har väl med den låga kvaliteten på livsmedel som vi haft under många år, det kanske har gjort oss känsligare. Hoppas att du hittar någon bättre hjälp snart.

Anmäl
2013-05-02 08:12 #65 av: Gronstedt

Jag var på Gottfries-kliniken för många år sedan, sedan jag diagnosticerats med fibromyalgi. Där konstaterade de att hade jag fibromyalgi så var den otypisk, vilket faktiskt var till hjälp för mig, för då slapp jag snöa in på denna diagnos. Och idag har jag faktiskt inte fibromyalgi, om jag nu någonsin haft det.

Anmäl
2013-05-02 10:58 #66 av: Gronstedt

Förresten, om inte min matematik sviker mig borde man kunna uppfylla dagsbehovet på 2000 ug kalium genom att inta 10 g Seltin, som ju innehåller 40 % kaliumklorid. Eller räknar jag bort i tok nu igen?

Anmäl
2013-05-02 16:03 #67 av: yvonnel

Är ni thédrickare så får ni kalium på köpet.

Anmäl
2013-05-03 10:35 #68 av: kaisakavat

Tack söta ni för tips och engagemang!

* *

Om tillskott utöver käket.. Jag har tänkt till under vintern och kommit fram till att vissa saker nog behöver boostas: Så jag kör, per dag:

• ett glas vatten med 1 tsk seltin. Jag saltar maten med seltin men tar alltså extra, bl a för just kalium
  • magnesium 125 mg - får lite ont i magen av dem så jag tar halv tablett. Hoppas (fåfängt?) detta möjligen kunde förbättra min jobbiga muskelstumhet - och möjligen, möjligen ha effekt på mina rätt trista och oroande känselstörningar (än mer fåfängt?)
  • D-vitamin (misstänker jag haft rätt ordentlig brist här)

B12..

Är hemma igen, och har sovit ut i egen säng (vilken skillnad, skönt) utan att bli väckt x antal gånger av högljudda söta små barn.. Jag var sliten tidigare i veckan, men känner mig nu förvånansvärt återhämtad med tanke på.

B12-testet fortgår från idag.

Tog 1/2 tablett för ngn timme sen - och detta förunderliga att 'hjälmen-trycket-dånet' i kring skallen lättar. Frihetskänsla. Lätthet.. Men inte lika övertydligt som på en hel tablett (1mg). Tog en halv för att testa utifall en hel är onödigt mkt, men kanske inte det då.. Har pillrat i mig andra halvan nyss.

Anmäl
2013-05-06 08:27 #69 av: Gronstedt

Den senaste veckan har jag varit noga med att inta kalium och magnesium och jag har känt mig mindre luddig. Naturligtvis inte ett statistiskt säkerställt samband, men intressant ändå. Är det någon av er kunniga som kan säga vad det tyder på?

Anmäl
2013-05-13 09:12 #70 av: kaisakavat

Hur går det Gronstedt??

Jag har varit helt utslagen igen, vansinnigt förkyld med feber i ett antal dagar och med luftvägspåverkan så att jag knappt har kunnat andas. Nu börjar jag vara någorlunda igen, och kan kanske börja spåna i effekterna av B12-tillskottet.

Första gångerna var ju effekten markant.

Sedan har effekten planat ut, men jag känner ändå att 'något händer' ngn halvtimme efter intaget. Det lättnar liksom.. i dimma och 'motstånd' i min varelse.

Fortsätter såhär iaf tillsvidare. På sikt kanske läge att prova höja dosen, eller prova annan sort (Mekobalamin).

Anmäl
2013-05-13 14:20 #71 av: Gronstedt

#70: I eftermiddag har jag telefontid med den första läkaren, och jag ska be hen förklara hur hen har tänkt vid sin diagnos och sin slutsats att jag inte behöver vidare utredning. På onsdag ska jag träffa en annan läkare och förhoppningsvis kunna övertala vederbörande att kolla homocystein, så jag kanske kan få veta om B12 är inblandat i mina problem eller inte.

Hoppas den goda verkan består för dig, kaisakavat. Men återgår du till "dimmigheten" mellan doserna? Du kanske ska ta 2 gånger om dagen?

Anmäl
2013-05-13 17:12 #72 av: Gronstedt

Jaha, nu har jag pratat med läkaren. Eftersom demenssymptom inte anses föreligga om inte närminnesproblem OCH annan kognitionsnedsättning samtidigt förelegat i minst 6 månader uteslöt hen demenssjukdom - trots att sådant förelegat i högre eller lägre grad i mer än 3 år - men det "mindes" hen inte att vi hade sagt.

Vidare vet hen att det inte finns något medicinskt korrelat mellan nedsatt blodcirkulation i hjärnan och nedsatt funktion. Angående skada till följd av yttre våld "mindes" hen inte att det hade nämnts, men 2010 års skiktröntgen uteslöt det i alla fall - trots att 3 eller 4 av skadetillfällena ägt rum efter det.

Hen hade minsann varit på en utbildning där hen fått veta att homocystein inte korrelerar till B12 på något sätt utan metylmalonsyra är det enda och allena giltiga provet och enligt det har jag inte B12-brist. Man ska inte tro allt man läser.

För övrigt hade hen aldrig påstått att alkohol kunde ha med problemen att göra. Under djup suckan gick hen med på att låta kolla min leverstatus, även om hen inte kunde förstå varför det var av intresse i sammanhanget.

Och så avslutade hen med att eftersom min problembild är så komplex visste hen inte hur den skulle kunna utredas och förklarade med ytterligare en suck att i så fall fick man väl remittera mig någonstans, fast inte visste hen vart det skulle vara ...

På min påpekan att mina problem är obehandlade och outredda meddelade hen att samtalstiden tyvärr var slut och att det uppenbarligen inte gav något att fortsätta, men ett minnestest kunde kanske utföras, även om hen var säker på det inte skulle ge något. Det tror inte jag heller att det kommer att göra, de där testen är avsedda för folk som glömmer vägen mellan frukostägget och munnen, inte dem som "bara" glömmer ord och kortkoder och tangentbordskommandon ...

På onsdag ska jag till en annan läkare på en annan vårdcentral - vi får se hur det kan gå.

Anmäl
2013-05-13 17:32 #73 av: Mooniq

Gronstedt:

Jag har inte läst hela inlägget, men har under senare veckor läst om B-vitaminer - allesammans.. Jag har även stött på några artiklar angående Candidasvamp som tar över i kroppen och då har kroppen svårt att ta till sig B-vitaminerna.. 

Äter du bara B-12 eller äter du fler b-vitaminer? Jag har läst på www.greatlife.se angående att man bör äta alla B-vitaminer tillsammans då de hjälper varann i kroppen - ska nämnas oxå att greatlife även säljer vitaminer o mineraler - så artiklarna kanske är lite vinklade??

Jag har nu efter 5 år med lchf fått problem med Candida som går bärsärk i min kropp och samtidigt har jag under senaste tiden kännt mig urlakad och matt - så din artikel är intressant för mig att följa - och jag ska nu sätta mig o läsa alltsammans.. 

SolGlad

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-05-13 17:37 #74 av: Gronstedt

#73: Jag äter inga tillskott alls ännu, jag hoppas fortfarande kunna få en ordentlig utredning innan jag börjar trixa.

Anmäl
2013-05-13 17:55 #75 av: yvonnel

Jag vill gärna påpeka att det finns en superlurig sjuka som kallas Borrelia och har en otroligt lång lista over symtom och möjliga feltolkningar till andra namngivna sjukdomar. Kolla på Fb där finns mycket att läsa. 

Anmäl
2013-05-13 17:56 #76 av: Gronstedt

#75: Tjatade mig till ryggmärgsprov avseende borrelia för länge sedan - negativt. Som så mycket annat, inklusive min inställning till svensk sjukvård just nu ...

Anmäl
2013-05-13 18:41 #77 av: kaisakavat

Gronstedt - Ojdå. Din doktor påminner väldans mycket om min doktor. Din upplevelse - som tonar fram på och mellan raderna i det du skriver - är lik min, varje gång jag har med 'dem' att göra.

Jag brukar säga sammanfattningsvis och metaforiskt.. att 'det svarar liksom inte när man spikar'.

Hoppas verkligen din doktor på onsdag har mer att komma med.

*

I mitt fall.  Tilskottet ger effekt men inte lika tydligt som först i samband med att jag tar det. Kan ju förstås innebära att effekten håller i sig, att jag inte längre behöver väckas från ett sämre läge, kan vara så för det värsta 'trötthetsdånet/trycket/pannkakssmeten' har inte känts av..

Men allt känns svårbedömt då slitenheten är så markant efter hemska förkylningen. Ruskigt, ruskigt trött. Avvaktar med doshöjning tills jag hämtat mig lite till.

Anmäl
2013-05-13 23:15 #78 av: Wildrat

#72 En del läkare borde inte få träffa patienter... Hoppas den andra läkaren är bättre (har svårt att tro det kan bli sämre men man vet aldrig Snopen). Funkar inte den heller så leta upp ytterligare en.

Vad menar läkaren med att hen inte vet var du ska remitteras? Det är ju superenkelt, medicin tar emot allt "övrigt" och det är väl vad du har... Annars hade det ju varit självklart var hen ska vända sig. Nä en anmälan är vad denna läkare behöver.

Anmäl
2013-05-13 23:19 #79 av: Wildrat

#72 Hade de kollat sköldkörteln? När jag var som värst glömde jag många olika saker tex en klasskompis namn. Helt bortblåst, kunde inte ens associera fram det som jag brukar, vi hade ju bara gått i samma klass i tre år eller så...

Anmäl
2013-05-14 07:10 #80 av: Gronstedt

#78-79: Visst är det en härlig inställning? "Dina problem är så komplicerade så dem ids jag inte hantera ..." Hen kunde åtminstone säga att jag är galen och skicka mig till psyk, om inte annat.

Sköldkörteln är kollad, men bara de första, "vanliga" proverna. Jag vet att det är någon djupare undersökning som bör göras (är det T3? det var det där med minnet), men det har jag inte lyckats övertala någon till att göra.

Anmäl
2013-05-15 13:31 #81 av: Gronstedt

Det är skillnad på läkare och läkare! Idag var jag till en annan läkare, på en annan vårdcentral. Jag beskrev mina besvär och att min förra VC sagt att det "inte finns något att utreda". Läkaren frågade om de gjort några prover och jag visade papperet med provresultaten. Läkaren frågade hur jag åt och när hen fick veta det sade hen genast att det var märkligt låga värden för en som äter mycket animalier lagade i järngryta. Efter många ytterligare frågor om alkohol, droger, motion, sömn och sjuklighet i släkten sade hen att lågt B12 kan ge symptom som mina även inom normalområdet och att det första och enklaste utredningssteget är att jag käkar Behepan i 3 månader och sedan görs en ny utvärdering.

Visst är det förunderligt att man ska få så olika besked av två läkare inom 10 km från varandra?

I alla fall, jag for till apoteket och fick mina burkar (ska ta 2 om dagen i 1 månad, sedan 1 om dagen i 2 månader) och slök förstås ett piller direkt utanför apoteksdörren.

Har någon av er andra upplevt "övergångsbesvär" när ni börjat med B12?Jag upplevde ingen tydlig lättnad i hjärndimman, men däremot en del andra konstigheter. Mina tidigare besvär verkar ha förvärrats. Min känsla av att jag inte vet hur lång jag är, eller att mitt brytningsfel varierar så jag inte riktigt vet var marken är, blev så stark att jag höll på att falla när jag klev ur bilen. Jag har den obehagligaste känsla av att ansiktet håller på att smälta, eftersom mina ständigt spända käk- och ansiktsmuskler slappnar av. En blixtrande huvudvärk lurar runt bihålorna och det kryper och ilar i "bakbenen" ...

Jaja, jag kanske inbillar mig, men det verkar ju som om NÅGONTING händer. Frågan är bara vad ...

Anmäl
2013-05-15 20:38 #82 av: Gronstedt

Uppdatering: Efter att ha sovit några timmar känner jag mig nu som jag brukar en bra dag - jag kan hålla ihop tankarna och prestera vettigt i mitt jobb. Detta ska bli spännande ...

Anmäl
2013-05-15 21:26 #83 av: kaisakavat

Goda nyheter då. Bra läkare och troligen god effekt av tillskottet. Ser fram emot att läsa fler rapporter.

De där konstigheterna du drabbades av efter första pillret.. känner jag inte igen.

Jag har tagit två omgångar idag - och känner mig klar i skallen mer än annars. Men jag tycker inte de biter helt bra på morgonen, bättre effekt på eftermiddagen.

Anmäl
2013-05-16 00:15 #84 av: Wildrat

Jag märkte inget av mina piller, men jag märkte aldrig av sjukdomen heller...

Däremot när jag bytte sköldkörtelmedicin... Men den sjukdomen har jag symptom av.

Va bra att du hittade en bra läkare. Det är himla dåligt att man ska behöva prova en hel massa för att hitta en bra. Hoppas "medicinen" hjälper (det är ju eg ingen medicin, det är ju en vitamintablett) och att du slipper gå till läkaren i fortsättningen på bra grunder.

Anmäl
2013-05-17 08:42 #85 av: Gronstedt

3:e dagen. Även detta en "bra" dag var hjärnan beträffar - det vill säga att jag lyckas arbeta även om jag inte på något sätt är briljant. Kroppen känns matt och tung, som om muskeltonus har gått ur mig ... Jag har i tiotals år gått och spänt mig på olika sätt, det känns mycket märkligt när spänningarna inte finns där längre.

Igår på träningen kände jag ett stort "motstånd" att ta mig igenom innan pulsen steg och svettningen kom igång - alltså innan kroppen började reagera normalt på ansträngning. Men när det väl kom igång så gick det bra, även om jag svettades som en gris.

Candidan skenar. POFF - över dagen i går fick jag blödande sår inte bara i ljumskarna utan långt upp på magen.

Jag kombinerar med magnesium och kalium och senare ska jag se om jag hittar något lämpligt sammansatt B-vitaminkomplex att komplettera med. Jag misstänker att denna ovana muskelavslappning kommer att frigöra mängder av slaggprodukter.

Anmäl
2013-05-17 09:42 #86 av: Mooniq

kolla www.greatlife.se de har bra b-komplex vitaminer.

Om Candidan skenar så läs om MSM organiskt svavel. 

www.bravara.se har en bra artikel om MSM. 

beställde även MSM  på greatlife och bara efter några dagar så känns det som en kran av energiflöde är på skruvat i kroppen. Man kan dock känna av msm och kanske vänja kroppen vid det för det städar ut slaggprodukter ur kroppen. 

Har även läst på om att göra egen mandelmjölk och sötmandel innehåller bra fetter och bra mineraler - ska testa i em. 

Anmäl
2013-05-17 09:47 #87 av: Gronstedt

#86: MSM köper man bäst i hästbutiker - helt andra priser än i hälsokosten ...

Anmäl
2013-05-17 10:03 #88 av: Mooniq

va bra! jag kollar vidare i hästbutikerna. Glad

Anmäl
2013-05-17 10:16 #89 av: Gronstedt

#88: http://www.eminab.com/sv/produkter/fodertillskott/18-msm-100.html

Även andra mineraler, vitaminer och andra tillskott kan vara prisvärda härifrån.

Anmäl
2013-05-17 11:53 #90 av: kaisakavat

#85 Kul att du är igång. Det är bara hoppas på fortsatta framsteg.

Väldigt intressant läsa det du skriver om upplevelsen vid träning. Jag har ju också haft och har problem vid fysisk ansträngning - stumhet, smärta, stor brist på uthållighet. Detta trots viss styrka i muskler t ex, så länge jag gör punktinsats. Men sen pannkaka för det håller inte - den nyss tydliga styrkan plötsligt väck och mjölksyra upp till hårfästet!

Men - vissa gånger jag är aktiv händer något, kroppen kommer igång efter en stund, stumheten och smärta/motstånd ger med sig och jag kan hålla på rätt länge utan att lida pin. Har även noterat att jag faktiskt då kommer igång med att svettas, ngt som inte har fungerat som det ska på väldigt länge. 

Svettningskruxet har jag relaterat till underfunktion i sköldkörtel - för när jag började medicinera med Levaxin så blev det bättre. Kunde möjligen indikera att du kan ha en påverkan på skk du åxå. Och det i sin tur kan indikera att en form av brist/problem i kroppen ger återverkningar på fler än ett sätt. Sköldkörteln kan, men behöver inte vara 'originalproblemet', skk kan vara sekundärt påverkad. Men det här är ju spekulation, inte kunskap. Tänkte jag skriver ner funderingen ifall det säger dig nåt.

Har inte lyckats lista ut vad som styr det där med att klara/inte klara fyspass, har ingen aning i förväg om det ska funka eller haverera just den dagen.

Igår gjorde jag ett rätt ordentligt dagsverke, för att vara jag. Idag smått ledbruten och påverkad även kognitivt (jo, blir ofta 'korkad' av fysisk aktivitet.. Kan också t ex få väldigt ont i armarna av att ha ansträngt benen.. Yrar), men inte alls så illa som jag blivit förut. Ngt är bättre på senare tid, men oklart hur/vad/varför.

Anmäl
2013-05-17 13:17 #91 av: [Annamaja27]

Håller helt med. Köper i stort sätt alltid i hästaffärer.

Kolla bara att det inte är tillsatt socker. Ofta kan det vara så för att det ska vara godare för hästen.

Anmäl
2013-05-17 13:59 #92 av: Mozzarellan

#86.

Angående mandelmjölk så har Christina lagt in en video om hur man gör i min tråd " lchf i annat land"
Har inte kunnat testa ännu då min blender har total pajat efter 30 år !!

Anmäl
2013-05-17 14:03 #93 av: Mozzarellan

Ner i min tråd, #179 nånstans där finns videon. Låter väldans gott.

Anmäl
2013-05-17 14:18 #94 av: Mooniq

Mandelmjölk är helt ok att göra smoothis på.. Sötmandeln är inte framträdande i smaken och jag låter finhacket/raspet gå med i smoothisen. Testade lite avocado och sesamfrön och ½ banan, helt ok för varma sommardagar.. Har lite frysta hallon, blåbär, björnbär hemma som oxå kommer att funka fint.. det får bli årets nästanglass Cool

Anmäl
2013-05-20 08:00 #95 av: Gronstedt

Varför, o varför, måste VARTENDA vitamin- och mineraltillskott vara fulltryckt med kalcium? Medan inte ett enaste ett innehåller kalium?

Anmäl
2013-05-23 07:55 #96 av: Gronstedt

Dag 9: Ingen väldig förbättring, men heller inga dåliga dagar sedan start. Yrseln och svaghetskänslan känns värre, men overklighetskänslan och känslan av att inte veta var marken finns är borta. I stället för att gå och blänga på marken och gå med benen brett isär för att hålla balansen. klampar jag på som vem som helst och kan titta mig omkring och lita på att marken är där periferiseendet säger.

Jag har fått nytt SIM-kort till telefonen och nytt bankkort med ny kod - och ännu inte glömt någon av koderna! DET är en stor grej. OCH jag kommer fortfarande ihåg en boktitel jag memorerade igår.

Gamla "onda ställen" bränner och kliar ibland - inte bara "lårkakan" i ändan sedan jag ramlade av samma häst i samma vinkel 3 gånger samma vecka i vintras, utan också den eviga myosen i skuldran sedan en arbetsskada för 20 år sedan.

Magen svider som ett svart hål, fullt ut lika illa som det värsta av den gamla onda kolhydrattiden, och jag är "på äten" som jag inte varit på åratal.

Sammanfattningsvis: Nog händer det grejor! Men jag vill inte ta ut något i förskott ändå ...

Anmäl
2013-05-23 08:00 #97 av: Mooniq

Bra att det går framåt.. heja dig!! Jag ska inte tjata men har du läst om att B-vitaminer samarbetar med varann, varför det är bra att äta alla b-vitaminer samtidigt... goola: b-vitaminer samarbetar 

SolGlad

Anmäl
2013-05-23 08:06 #98 av: Gronstedt

#97: Jag kompletterar med ett vitaminkomplex (alla B-vitaminer + C, D, E och K, tror jag det var) Ler. Plus magnesium och kalium.

Anmäl
2013-05-23 08:11 #99 av: Mooniq

bra! Skrattar

Anmäl
2013-05-27 23:15 #100 av: yvonnel

Ville BARA SÄGA ATT DEN HÄR TRÅDEN ÄR VÄLDIGT TREVLIG.

Anmäl
2013-06-03 18:12 #101 av: Gronstedt

Dag 20: Fortfarande ungefär samma förbättringsnivå - alltså ingenting drastiskt bättre men inte heller de djupaste dipparna. Ibland glimmar det dock till lite grann, så att jag liksom anar att det finns en värld utan den där "hjälmen" som kaisakavat nämnde.

Jag binder mer vatten i kroppen än jag brukar, så jag ser lite tjockare ut. Men häromkvällen släppte det plötsligt och jag travade fram och tillbaka till badrummet halva natten. Efter det har jag lagt på mig lite mer igen, men inte så mycket som förut.

En ny grej är att jag blir fruktansvärt sömnig ibland - alltså riktigt riktigt zzzznark-sömnig så jag måste lägga mig en stund. Jag vill gärna tro att det beror på att läkningsprocesserna kräver sitt Blinkar.

Levervärdena kom förresten tillbaka fullständigt oklanderliga - men tro för all del inte att läkaren återkommit på något sätt. Jag har inte kunnat bestämma mig för att anmäla hen till Socialstyrelsen, men någon näpst borde hen ha ...

Jag köpte en burk metylkobalamin 1000 mikrogram för att se om det skulle göra någon våldsam skillnad, men det gör det inte - det tuffar på likadant. Så antingen tar jag upp cyanokobalamin utan problem eller så inbillar jag mig hela förbättringen. Jag har också fått tag i kaliumkapslar, som var och en innehåller 29 % av RDI, och tar 1 eller 2 sådana om dagen.

Anmäl
2013-06-08 23:02 #102 av: kaisakavat

Jag har inte heller ngn jättedrastisk förbättring, men nånting är det allt. Gjorde experimentet att skippa tabletten ett par gånger. Klart sämre måste jag säga. Trött, initiativlös.. det där konstiga kring/i skallen som gör att man liksom domnar - t o m liksom tryck-/tyngdkänsla fysiskt -  enormt ansträngande och man orkar typ knappt kämpa emot. Minsta nytta gjord - och sen vill jag gå och vila igen.

Och sen tog jag pillret och märkte skillnad redan inom en timme. Det jobbiga lättar tydligt.

Anledningen att jag testade att ta bort det, är att jag har haft lite bekymmer med sömnen på sistone. Sover ytligt och drömmer skumt. Icke-utvilad om morgnarna. Avskyr det..  Och ville försöka utröna ifall det hänger ihop med B12-tillskottet på något sätt. Men har inte kommit fram till något då.. inga förändringar för att jag testade ta bort dem. Så vad är det då fråga om? Önskar nånting nån gång nånsin var lite lätt.. Funderar

Anmäl
2013-06-15 18:59 #103 av: Gronstedt

Dag 32 och det är dags att går från 2 Behepan per dag till 1.

Har haft några dåliga dagar, vilket förstås väcker oro att detta inte är rätt spår.

Takykardin är dock tillbaka efter 2 år utan sådana tendenser, och jag har mått bedrövligt illa av och till dessa dagar. Slak som en kokt spagett i armar och axlar, skallen känns visserligen för trång men samtidigt kryper det i skulten.

Antingen är det alltså på väg åt h*****e med god fart, eller så går jag baklänges genom insjuknandesymptomen på väg mot bättre tider. Initialförsämring är ju ofta ett gott tecken. Typ.

Anmäl
2013-07-28 14:28 #104 av: kaisakavat

Det är varmt ute och jag mår riktigt O-BRA på ett antal sätt. Järnbeslagen runt nacken och skallen och den blygrå dimman inuti det, är av det värre slaget. Tog 2 st Behapan för en stund sen - och lättnaden är riktigt tydlig. Det blir inte helt bra, men när jag är såhär dålig märks skillnaden verkligen tydligt - tydligare än annars. Som första gången jag provade - radikalt uppklarnande väder - då jag också var dålig.

Börjar ta slut i Behapan-burken. Så jag klickade på länken till iHerb i #57 härovan och lade en beställning på denna produkt

140-nånting (144 har jag för mig.. kort minne) svenska kronor har dragits från mitt konto, inklusive frakten från USA. Valde billigaste flygpostalternativet för bara 4 dollar. Trolig leveranstid är 8 dagar enligt iHerb - helt ok för det priset och från andra sidan jordklotet. 

Återstår att se vilken effekt de kommer ge. Hoppas.. 

Anmäl
2013-08-13 10:06 #105 av: Gronstedt

Jaha, då har jag varit på återbesök efter 3 månader på Behepan. Kobalaminet har stigit från 181 till 455, folat från 16 till 36, B-trombocyter/BTPK (tror det är samma sak?) från 339 till 398, medan Hb sjunkit från 130 till 123. Allt annat som kollats både före och efter är i stort sett lika.

Jag har blivit bättre, synrubbningarna är i stort sett borta, känslan av att skallen är deformerad likaså. Jag har många fler hyfsade dagar och väldigt få riktigt dåliga. Jag har till och med en del riktigt, riktigt bra dagar. MEN yrseln är värre än någonsin och jag verkar gå baklänges genom gamla symptom, så att jag just nu har de kvävningskänslor och svårigheter att svälja som jag hade våren 2011, i kombination med den oprovocerat skenande puls jag hade hösten och vintern 2010 ...

Läkaren tyckte att jag skulle fortsätta med Behepan ett halvår till, eftersom skador kan ta lång tid att läka ut även efter att kobalaminhalten återställts. Angående kvarstående besvär mumlade hen någon om det psykiska, men mitt psyke är det just inget fel på - bara på min kropp! Men jag får väl ge det en chans. Jag får mystiska, pirrande rysningar i skinnet på olika ställen på kroppen, och ibland våldsamma, skärande smärtor i gamla skador och myoser, så någonting händer ju fortfarande i nervbanorna.

På den positiva sidan kan man se att jag gått ned nästan 2 kg på dessa 3 månader, att blodsocker, blodfetter och levervärden var perfekta vid båda mätningarna, att blodtrycket är utmärkt och pulsen mitt på dagen är 60. Trots BMI 37 och trots att jag är en sådan där förtappad LCHF:are Blinkar.

Anmäl
2013-08-13 10:13 #106 av: Mooniq

Ska inte pracka på dig något men det kan vara värt att läsa lite om MSM - organiskt svavel. Det hjälper kroppen med otroligt mycket, tex att ta upp b-vitaminer och c-vitamin extra bra. Googla msm eller gå in på www.bravara.se och läs om MSM. 

jag har ätit det i 3 månader nu och ser massa förbättringar, då har jag förvisso inga hälsoproblem som du har men har fått massa positiva reaktioner i kroppen. Mer energi, går fortare på promenader, slätare hud då MSM ökar cirkulationen i bindväven, inget knaster i tår/fötter. Inget snytande eller nysande i närheten av gräsmattan längre.

Bra att du märker förbättringar, hejar på Skrattar

Anmäl
2013-08-13 10:16 #107 av: Gronstedt

#106: Det står en 1 kg burk på matbordet, bredvid Behepanet ...

Anmäl
2013-08-13 10:16 #108 av: Mooniq

Skrattar va bra! då hoppas jag att du oxå får massa positiva reaktioner i kroppen som jag har.. 

jag kör 3 tsk/dag ihop med en ½ banan, jordnötssmör, vatten som en smoothie, inget gott att dricka bara i vattenGlad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.