Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

Träning/motion

2013-04-15 22:10 #0 av: ingemarekb

Hej vänner!

Har en fråga, Sedan jag började med LCHF (ganska strikt) har jag märkt att när jag t.ex. spelar golf (en runda tar ca 4 timmar, underbar motion) tappar jag orken/koncentrationen när jag avverkat så där halva banan! Detta var inget jag tänkte på tidigare, men efter att avstått från söta drycker eller bananer och annat vet jag INTE hur eller vad jag kan komplettera med? Känner ju att jag måste få i mig något som hjälper och ökar upp energin.

Har INTE slarvat med mat innan jag går ut på banan.

Tips efterlyses!

Anmäl
2013-04-15 22:48 #1 av: goliath

Om det är energi du behöver är det bara fylla på med den lchfmat du annars äter, på golfbanan.

Du säger du ätit bra i förkant av golfen. Kanske se över de 10 timmarna innan golfen en gång till och säkra dig om att du tillgodesett ditt energibehov?

Var det nyligen du började med lchf/slutade med bananer och söta drycker? Då kan det vara så att din fettmetabolism fortfarande håller på att uppreguleras och att du därför inte har "full tillgång" på dina fettdepåer ännu, utan reagerar med hunger och önskan om att fylla på via munnen. I så fall så bara agera på den hungern och mätta den med LCHF kost.

Anmäl
2013-04-15 22:51 #2 av: Zepp

Eller så väntar du ut hela omställningen och blir helt omställd till fettdrift.. då kan du spela flera dagar i sträck.

För det kan inte handla om något annat än glukosbrist.. du äter ju rätt lite kolhydrater!

Ett knep är att ladda med cocosfett innan, det går mer eller mindre direkt till leven där stora delar omvandlas till ketonkroppar.. som ersätter stora delar glukos.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-04-15 22:54 #3 av: Pussgurkan

#2 förstår jag dig rätt att om man har en energi dipp så kan man ta kokosfett istället för tex sockergodis som jag gjorde innan.

Anmäl
2013-04-15 23:05 #4 av: Zepp

Mnjae.. några timmar före då i stället så man har cirkulerande cocosfett i blodet att ta till.

Fett är ju det som tas upp långsammast.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-04-16 00:21 #5 av: goliath

Bra råd med cocosfett från Zepp!

Relativt snabb energikälla och bra vid fysisk aktivitet!

Anmäl
2013-04-16 01:59 #6 av: aussiemia

Min man spelar golf ett par ggr i veckan (18 hål) och hans golfpartners tycker fortfarande (efter flera år) att det är märkligt att han kan gå hela rundan utan något än vatten. 

Han dricker MBC på morgonen och thats it. Efter rundan så käkar dom lunch och då har de andra redan proppat sig fulla med bananer, energidrycker och annat skit. 

Precis som med annan aktivitet så är det planering som gäller. Tex så dricker han alltid te på kvällen med minst en msk kokosolja i, det i samband med fettkaffet samma morgon räcker. 

Om du är relativt nybörjare, så bör du nog ge dig lite tid. Energin kommer. 


Anmäl
2013-04-16 13:43 #7 av: CissiLu

Jag spelar en hel del golf. Brukar ta med mig kokta ägg eller oopsies med ost och smör. Nåt att äta på känns det som man behöver. Kan vara en mental grej och inlärt beteende, men oftast är man på banan mycket längre än 4 timmar och då kanske det är trevligt att kunna äta nåt.

Anmäl
2013-04-16 14:09 #8 av: Beate

Jag är också golfare och lågkolhydratätare (dock ej lchf) och om jag känner behov av nåt under rundan så brukar det bli lite nötter, en bit mörk choklad och ev babybel-ost. Kaffe efter 9:an brukar sitta bra också. Dock tycker jag ofta det funkar bra med bara vatten och lite kaffe under rundan, brukar smaka gott med mat efteråt! Det är nog mycket en vanesak, det är ett jäkla ätande med vissa man spelar med (mina svärföräldrar t ex). Ler

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.