Annons:
Etikettövrigt
Läst 4621 ggr
smurfan37
4/15/13, 4:21 PM

Trött på negativt om lchf!!

Jag blev magsjuk i helgen o genast e det många som säger att det beror på min kost! Jag är inte alltid helt 100% hård, jag unnar mig iblan lite bröd eller potatis. Vilket jag klarar utan större problem. men i Lördags hade jag ätit lite bröd mitt på dagen o på kvällen fick jag magsjukan. O de flesta runt mig säger att det e därför jag blev sjuk för jag äter för lite kolhydrater! jag blir så tröt!! Jag ville bara skriva av mig, blir så ledsen när folk tycker att jag får skylla mig själv nästan när jag blir sjuk. Jag kan ju få magsjukan som alla andra, som alltid äter massa onyttiga kolhydrater! Känner ni igen detta? Råkar ni utför detta oxå?

Annons:
Suzanne56
4/15/13, 4:31 PM
#1

Suck! Folk är tröttsamma ibland, och opålästa! Man kan visst bli sjuk på LCHF! Även om det känns som en mirakeldiet ibland så är det ju inte det 😉

Lilltilda
4/15/13, 4:31 PM
#2

Nej jag känner inte igen mig. Jag har däremot fått nyfikna förfrågningar varför jag aldrig drabbas av sjukdomarna som alla andra fått och jag har förklarat att det antagligen beror på min kost.
Men såklart att även vi lchf-are kan få magsjuka m.m. och det borde väl vem som helst förstå.
Däremot måste jag fråga om du verkligen fick magsjuka eller om det var en reaktion på att du åt något som kroppen inte var van?
Jag får nämligen skarpa reaktioner om jag får i mig majsstärkelse. Det blir ont i magen och diarre av det.
Du kanske reagerar på bröd nu om du inte är van det.

~God loves you, and I´m trying! ~

smurfan37
4/15/13, 4:52 PM
#3

Det e just så folk säger, men jag e ju inte helt hundra stenhård. Visst kan jag få ont ibland av något men aldrig magsjuk.

Lilltilda
4/15/13, 4:58 PM
#4

#3 Va trist att du upplever negativt bemötande! Kritiserar de vegetarianer (som blir sjuka om de får i sig kött) också och menar att de äter för lite kött?
Jag har aldrig hört någon säga till mig att jag äter för lite kolhydrater. Jag har förklarat för de som undrar att jag, precis som vegetarianer, gjort ett aktivt val att äta en kost som jag känner att jag mår bra av. När någon frågar om jag inte kan fuska "för en gångs skull" så säger jag att det inte är värt det pga att jag, precis som en vegetarian, vant mig av med viss mat och därför riskerar att må dåligt på den. Jag har nog aldrig fått ett bemötande då som på något sätt varit negativt. Inget tjat om att jag äter för lite kolhydrater utan mer ett snällare accepterande av att jag undviker dem, även undantagen, för att jag inte vill få några reaktioner av det jag ätit.

~God loves you, and I´m trying! ~

goliath
4/15/13, 5:09 PM
#5

#ts

Jobbiga folk asså..

Jag har aldrig upplevt nått sånt själv.. För mig har det alltid vart obroblematisk att äta lågkoliskost (i de perioder jag gjort det). Tvärtom tackar jag ofta nej till koliskällorna med en slags stolthet.. Folk blir ofta nyfikna och frågar varför.. Jag upplever att folk ganska fort blir intresserade och gärna vill veta mer…

Kajak11
4/15/13, 7:35 PM
#6

Om man frågar dom som inte äter LCHF eller low carb och frågar till hur dom mår i magen har många faktisk magproblem, utan att dom sättar det i relation med något bestemt. Så tänkte jag ju själv.

Och jag kan ochså äta bröd och lite annat om det skulle vara, men innom 24 timmar- gärna på nätterne har jag fått magknep av detta. Så det är det inte hellt värd. Men, klart att alla kan få magknep av något, om man har ätit "gammal mat" i ett offentligt kök, typ. Eller på restaurang..

Annons:
RobinEH
4/15/13, 8:58 PM
#7

Dessa människor. De som äter kolhydrater blir ju aldrig sjuka… 🤫

Undrar om de har någon fysiologisk förklaring eller om det bara är så.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Pussgurkan
4/15/13, 9:17 PM
#8

#4 Vilket bra argument att säga att precis som vegetarianer har jag/vi tagit ett val. DET ska jag använda mig om - mäst mot/till mig själv!

Essaka
4/15/13, 9:48 PM
#9

Kan absolut känna igen mig i det du skriver.

Jag möter motstånd av nära och kära som upplever mig som besvärlig och undrar när jag ska börja äta som vanligt…

Hört kommentarer av okända som säger att jag kommer dö i förtid vänta bara på den forskning som lär komma osv osv.

Såå trött på det!!!

Lurtz
4/15/13, 11:16 PM
#10

Rätt märklig företeelse det där, att om någon är vegetarian/lchf:are/något annat och blir sjuk är det kostens fel, om någon som äter blandkost blir sjuk är det bara "för att alla blir sjuka ibland." Folk är som de är.

Lilltilda
4/15/13, 11:30 PM
#11

#9 DET känner jag igen mig i, att nära och kära undrar när jag kan äta vanlig mat igen. Däremot så är de inte negativa till själva kostvalet, utan att jag blir lite besvärlig och inte alltid kan äta allt som de vill bjuda på.

~God loves you, and I´m trying! ~

[WickedAlly]
4/15/13, 11:34 PM
#12

Jag har aldrig fått höra något negativt, enda jag fått är lite nyfikna frågor och det är bara kul tycker jag. 

Dock är jag aldrig sjuk, har kanske Sveriges kortaste sjukdomshistoria. Var aldrig sjuk när jag åt blandkost heller. Men jag hoppas att jag slipper sådana kommentarer dock om det någon gång kommer hända för jag kan tänka mig att man tappar lusten lite. 

Tråkigt att du fått sånt bemötande, tycker inte att någon ska behöva försvara personliga val.

goliath
4/16/13, 1:38 AM
#13

Bara erkänn! Jag vet att ni sneglat i nästmannens handlekorg på ICA med avsmak och fördömande blickar och tänk på allt socker och alla färdigprodukter som denna ovetande och oupplysta personen köpt.

Eller till vänner sagt:

"vet du hur mycket socker det är i den där"?

"Det där är rent gift"

"ät riktig mat istället"

😈

Annons:
[WickedAlly]
4/16/13, 1:51 AM
#14

Haha, första att erkänna sig skyldig är väl jag då. Fast jag säger inget, jag stirrar bara lite fult.

Att glo i andras kundvagnar är lite som en drog, tittar och förfäras.

Trippelmormor
4/16/13, 6:26 AM
#15

#13 och #14! Tack, jag börjar dagen med ett gott skratt😄😂

Siggebus
4/16/13, 7:31 AM
#16

#13
Det gör jag varje gång jag handlar! 😎
Men jag skulle aldrig få för mig att kommentera - inte ens om det är någon nära jag känner 🙂…..men mina tankar…….

kickili
4/16/13, 7:46 AM
#17

Ha ha ha, vad skönt att inte vara ensam om att glo i andras kundvagnar. Man blir ju beklämd dock när man ser en kundvagn full med skitmat och en hålögd blek unge sitter och skriker och kastar sig av och an i sitsen på vagnen och sträcker sig efter en paket chokochipkakor. Utspelades i går på en stormarknad här i Göteborg. Hade bilden i huvudet hela dagen sedan…..så trist.😡

Zolunia
4/16/13, 8:03 AM
#18

Hahaha! 

Jag glor också! Men måste erkänna att jag också har fått ett par blickar som inte är svåra att tolka. Att köpa kilo paket med smör och en-liters förpackningar av grädde plus en hel del kött… Ja, det drar blickar, hihi! Iaf i den lilla håla jag kallar hem.

Måste dock hålla med trådstartaren. Detta hände mig också. Blev magsjuk efter en Cesarsallad med bacon. Självklart blev det baconets fel och min kost. Min kära halva som annars är så stöttande fick spader. Det tog ett tag innan jag lyckades få honom att förstå att det troligen var salladen som inte var sköljd ordentligt… tror jag…

Mozzarellan
4/16/13, 8:45 AM
#19

Skoj där….kollar oxå i andras kundvagnar och frågar mejeriansvarig om han kan ta in fetare yogurt än Total på5% …. Min man har stöttat hela dessa 9 veckor men igår börja han knorra….. Saltar du inte för mycket, är det inte lite väl mycket fett….. Och nu har jag fått yrsel som han förknippar med maten och mitt ätande. Frågade tillbaka bara…så då skall alla som äter lchf ha yrsel då??

Effie
4/16/13, 9:03 AM
#20

Kollar också andras kundvagnar, men diskret. Enda gången jag kan tänka mig säga något är om jag har någon med mig och handlar "..och så ska vi ha smör..riktigt smör, inte sån där smörja, det är inte nyttigt!" 🙂 Och så ser jag med glädje när de säljer ut lättmargarinet för en femma eller tia, för då är det uppenbarligen svårt att bli av med.

Blir jag sjuk, brukar det vara efter ett avsteg - tror jag, för jag har inte fört någon statistik, vilket jag borde.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
nyborjare08
4/16/13, 11:10 AM
#21

Jag ägnade mig nog åt att stirra i andras varukorgar förr. Och förfärades. Nu försöker jag anta en lite mer ödmjuk hållning… FörlägenHyscharVisst kan jag titta och fundera, men samtidigt försöker jag tänka på att jag dels inte själv vill bli dömd, därför försöker jag att inte dömma andra, dels att vi lågkolisare fortfarande är en liten grupp i samhället och att många är skeptiska till lchf som koncept. Och många anser sig (tyvärr) inte ha råd att köpa vettig mat, kolisar eller ej. Det är också en stor bov, tror jag. Jag berättar för den som undrar men annars håller jag nog en ganska låg profil numera.

 

 

[WickedAlly]
4/16/13, 1:31 PM
#22

#21 Det där med "Jag har inte råd" tycker jag är jätteintressant, har funderat på det många gånger. Ibland när jag berättar vad jag äter så undrar folk hur jag som student kan ha råd med detta (främst köttet de hänger upp sig på). Sen när jag berättar att jag äter för runt 1300 i månaden så tror de mig inte. 

Många av de som frågar är själva studenter så vi har ju samma förutsättningar. Bad en vän en gång att räkna ut sina egna matkostnader och hon hamnade på över 2200 eftersom det var hämtmat hit och hämtmat dit. Egentligen ingen riktig mat i mitt tycke men det sa jag inte.

Jag spar ju massa pengar på att inte köpa chips, coca cola och power king i mängder och dessutom lösgodis ovanpå det. 

Fast nu blev det väldigt OT, sorry :)

nyborjare08
4/16/13, 1:43 PM
#23

#22 Visst är det så och det vet ju "vi frälsta". Men gemene man vet inte det och "tror" oftast inte det. Det är bekvämt och enkelt att trampa i bekanta fotsteg. Kosten är en stor del av ens liv, och många tar det ytterst personligt och kan faktiskt också lätt bli kränkta av dylika diskussioner.

Men jag tycker förstås att denna respekt ska gälla båda vägar. För mig är det inte ok att påpeka någons (främlings) smör-/lättaval men det är heller inte ok för någon annan att ifrågasätta min lchf-mat. Inom familjen och med vänner kan förstås diskussionen ibland komma och då tar jag den (och vinner den Skämtar).

Lev och låt leva! Cool

 

 

smurfan37
4/20/13, 4:26 PM
#24

Hahaha har inte kunnat kika in här förrän idag. Nu e jag frisk o jag äter min Lchf som vanligt :) Skönt att höra att flera råkat ut för samma kommentarer som mig.

O tyvärr kan jag nog oxå erkänna att jag kikar i korgarna runt mig i kön på konsum, vilka konstiga grejer de har i sina. men jag tror nog dom tycker att det e lika mycket konstigt i min, med allt smör o fett :)

Lillmajsan
4/21/13, 9:59 AM
#25

Själv jobbar jag på en liten ica och kan ibland inte hålla mig för skratt när kund efter kund lasta på en massa kollisar på bandet. Ni skulle bara veta hur mycket godis, chips och annan skit som folk köper. Och hur ofta. Blir mörkrädd bara jag tänker på det.

Upp till toppen
Annons: