Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Medlemmar -

Jossans tråd

2013-04-15 10:41 #0 av: jossa5

Hej alla,

Idag börjar jag med lchf. Har redan ätit frukost, som blev två ägg och 2 små ostkuber. Om ett tag dags för lunch, och då blir det bacon med nån sås till. :)

Tänkte att det är lika bra att starta en tråd om mig, så att jag har några att "svika". Dvs, erkänna när det går dåligt för, men även få positiv feedback och liknande när det går bra.

Mitt mål med lchf:en är dels att gå ner i vikt (så jag tänkte skriva upp min startvikt, tänkte dock inte skriva ner mina mått), och dels att få bukt med huvudvärk. Har nu huvudvärk ca 5-6 gånger/vecka. Det är på tok för mycket!

Så min startvikt är 100,1 kg, och jag tänkte försöka ta mig ner till 65 kg när allt är klart. Rör inte så mycket på mig nu, men tänkte börja promenera och motionera allt eftersom.

Har dock en fråga såhär i starten, trots frukost som jag fortfarande är mätt av (nästan 2 timmar senare) så känner jag ett sötsug just nu. Hur har ni gjort när det kommer på? Tänker ju vara stenhård och inte ge efter, men det kan vara trevligt med något tips.

Det var allt för mig så länge. :) Hoppas på att träffa trevligt folk här inne!


Anmäl
2013-04-15 10:48 #1 av: [WickedAlly]

I början när mitt sötsug hängde kvar så försökte jag sysselsätta mig med något som krävde mycket koncentration. Drack även mycket te, men det har jag alltid gjort i och för sig, men det hjälper i alla fall :)

Anmäl
2013-04-15 11:39 #2 av: Siggebus

Jag körde med fet ost i några skivor med ett lager Bregott på. Rulla ihop i rullar och tryck i dig när suget är som värst. Det är förstås inte det som din hjärna vill ha - men tvinga dig till det så är jag övertygad om att suget går över! Funkade på mig varenda gång. Cool
Det gäller att ha bra saker att ta till när sockermonstret slår till. Bäst är förstås att lära sig att låta bli att äta något när man inte egentligen är hungrig men det kommer senare - ostrullarna är till för det "akuta" skedet.

Anmäl
2013-04-15 15:51 #3 av: vonki_13

Välkommen!

Du kan ju alltid söka på "omställningsbesvär" här på siten eller på google, så kan du sätta dig in lite i vad du har att vänta och kanske få en del tips om hur man hanterar dessa :) Vad gäller just sötsuget så försvinner det efterhand, så oroa dig inte! =) 

Startade precis som dig på strax över 100-sträcket och har också ca 65kg som mål! Är för tillfället nere på 89 ungefär :) Har en egen tråd under medlemmar som du gärna får följa så kan vi peppa och hjälpa varandra! Tråden heter "Vägen till mitt framtida jag".

Får jag fråga varför du inte vill skriva ner några mått? Det kan jag varmt rekommendera, dels till veckor då vågen inte visar resultat men måttbandet gör det, och dels för att det helt enkelt är en extra motivation!


Lycka till Blomma

Anmäl
2013-04-15 15:54 #4 av: jossa5

#3 Den ska jag kolla in, och tack för tipset om "omställningsbesvär", ska ta en titt.

Jodå, jag har skrivit ner dom, men vågar inte visa upp dom offentligt. :P Så tänkte mäta/väga en gång i veckan. Är ju medveten om att det är inte alltid vågen visar förändring, särskilt inte när man börjar träna. :)

Anmäl
2013-04-16 16:11 #5 av: jossa5

Dag två har gått bra. Nu väntar bara middagen, som blir en sallad med nån smarrig hemmagjord dressing av nåt slag, och ev kvällsfika. Inget socker alls idag. Känns bra.

Dock en huvudvärk på g, men det kan bara vara det vanliga. :P

Anmäl
2013-04-16 16:15 #6 av: vonki_13

sallad? vad tänkte du ha i den? fetträdd? =) tror inte att det är så vanligt att LCHF:are äter sallad, eventuellt att man har en sallad vid sidan av som ett slags tillbehör i sådana fall... Själv äter jag sallad som tillbehör, och vid enstaka tillfällen en kebabsallad när resten av familjen/kompisarna äter pizza... men då brukar inte vågen bjuda på någon jätterolig siffra den veckan heller.. Förlägen

Anmäl
2013-04-16 16:17 #7 av: [WickedAlly]

Jag äter sallad ibland, stoppar i ägg och annat gott. Och en fet dressing på det :)

Anmäl
2013-04-16 16:22 #8 av: jossa5

#6 Uhm... Grönisar. :P Tänkte även stoppa i ägg och lite bacon och så, samt en fet dressing! :)

Anmäl
2013-04-16 16:24 #9 av: vonki_13

Ok! :) Tänkte bara påpeka det! :) ha gärna lite riven ost eller typ fetaost till om du gillar det, bra sätt att tillföra extra fett och smak :)

Anmäl
2013-04-16 16:27 #10 av: MimLan

Sallad är perfekt! T.ex. fetaost/tonfisk i olivolja/rödlök/oliver/tomat etc.

Det är bara att se till att gröna blad inte är huvudkällan till näringen.

Anmäl
2013-04-16 16:33 #11 av: jossa5

#9 Aa, tack det var snällt. :) Ska komma ihåg att köpa lite fetaost till nästa gång. Just nu har jag lite riven ost i kylen. Så kastar på lite sånt med. :)

#10 Ska komma ihåg det! :D

Anmäl
2013-04-16 18:10 #12 av: Siggebus


Jag har ofta lite sallad (några tomatskivor, rödlök, lite grönt) till min lunch och i där har jag makrill eller tonfisk eller köttrester, ägg etc. I med några klickar majonäs så blir det fett och bra Glad

Anmäl
2013-04-16 18:43 #13 av: vonki_13

Jag inser nu att jag kanske uttryckte mig på väldigt fel sätt :D Självklart äter vi sallad, men jag trodde att du syftade mer på typ isbergssallad+tomat+rödlök+paprika och massa annat xD Menade mest bara att du ska se upp om du ska äta sallad då det lätt blir för mycket kolhydrater vilket kan resultera i att man inte får det resultat man hoppats på utan att man riktigt förstår varför Tyst

Anmäl
2013-04-16 19:29 #14 av: jossa5

#13 Jo, lätt att det blir missförstånd på internet. Men tar ju emot alla tips med glädje, så bra att du skrev och förklarade!
Tar inte illa upp, då vi alla gör olika, fast på liknande sätt. :)

Anmäl
2013-04-16 19:35 #15 av: vonki_13

Ja, och ibland skriver jag snabbare än jag tänker också ;) Egentligen vill jag bara väl och hjälpa dig som är ny för att du ska stanna vid den här kosten och allt ska gå bra för dig! Förlägen

Kan för övrigt tipsa om Bladspenat, ligger lägre i kolhydrater än isbergssallad och annat, och smakar väldigt gott till sallader! Jag älskar att ha sallad med rödlök, fetaost, bladspenat och tomat som tillbehör till en köttbit eller liknande! Dessutom innehåller bladspenat mycket magnesium och annat som är mkt bra för kroppen :) Jag gillar inte spenat annars, till fisk och sånt, så jag var länge skeptisk till att testa men det är riktigt gott!

Anmäl
2013-04-21 16:52 #16 av: vonki_13

Hur går det för dig?

Anmäl
2013-04-21 17:01 #17 av: jossa5

#16 Jodå... Hade några jobbiga dagar, så det blev lite fusk. Blev tvungen att ta bort min hamstertjej, och orkade inte riktigt tänka på maten. Men nu är det tillbaka till lchf, och jag ligger fortfarande lite minus på vågen, även om det inte är lika mycket som före fusket. :P

Så till veckan blir det stenhårt och inget fusk alls! Men det känns bra, med allt, även fast det blev lite fusk. :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.