Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 1979 ggr
[myrholingen]
4/14/13, 10:58 AM

Börjat om för 76546356347 gången

första gången jag provade på LCHF var som för många i rent viktminskningssyfte. Men som typ 1 diab märker jag att jag mår bra av detta på många plan..

Jag gick ner ca 10 kiol och har sen dess minska något, trivs okej med vikten men skulle behöva minska ca 5-10 kilo till för att orka bättre.

Men jag faller alltid efter en period, funderar på om jag är sockerberoende för när jag äter strikt tappar jag godissuget men fuskar jag lite blir det lätt mycket.

Jagr har haft en del motgångar nu (särbon gjorde slut i påskas och det har varit kämpigt i relationen ett tag innan det också och så vantrivs där jag bo, svårt att flytta pga av barnen)

När separationen var ett faktum grävde jag ner mig några dagar sen bestämde jag mig för att kämpa med maten igen, jag vill må bra. En vecka har gått nu och jag har haft huvudvärk och yrsel, aldrig haft övergångsbesvär innan utan trott fram till idag att det var pga av mitt psykiska mående. När jag gick in här insåg jag att det kan bero på omställningen.

Nu brottas jag med småätarsug, stoppa i munnen behov… blir lite köttbitar någon tsk kokosfett men suget är där… Tycker jag är hungrig jämt, men det är jag inte, känner skillnad på riktig hunger och sug även om de liknar varandra.

Vet inte vad jag vill, skriva av mig mest tror jag.

Annons:
Caywin
4/14/13, 11:57 AM
#1

Jag skulle lyssna på din kropp och äta när den tycker det. Ett alternativ kan även vara att öka fettandelen i samband med måltid för att se om det hälper. Kaffe med kokosfett och grädde efter en måltid kan få dig att hålla dig mätt längre.

Själv kör jag två matskedar MCT-olja i kaffet efter maten, väldigt sällan jag blir hungrig under kvällen då.

Suzanne56
4/14/13, 12:52 PM
#2

Ät riktig mat och mycket fett! De första dagarna är värst. Kanske är det den här gången du kommer att fixa det :-)

Om inte så kommer det fler gånger…

Läs: Ett sötare blod av Ann Fernholm (och hennes blogg:ettsotareblod.se).

Lycka till!!

[myrholingen]
4/14/13, 1:35 PM
#3

Tack

Kaffe dricker jag inte så tyvärr går de tipsen bort. Men vad är MCT-olja? Försöker äta måltider ordentligt även om det mest blir när jag jobbar. Men hungrig när jag åker hem och det tar en tim och tyvärr passerar jag en affär halvvägs… men den här veckan har jag klarat mig från att stanna.

Jag hoppas jag fixar det nu, har ju hattat fram och tillbaka  i fem år nu =O ibland i ganska långa perioder.

Ska kika på tipsen 🙂

side98
4/14/13, 3:11 PM
#4

Gör äggmjölk det mättar jättelänge. Mixa 2 ägg med 50 gr smör eller kokosfett. Blanda med 3 dl kokande vatten.

Smaksätt med olika saker, tex vanilj, kanel, kardemumma, kakao.

Kajak11
4/14/13, 5:14 PM
#5

om du drycker te finns det en recept på alltomlchf.se på drycken Chai te. Olika kryddor och grädde ingår.

Emmson
4/15/13, 10:25 AM
#6

Ölkorv åt jag mycket som lite snacks eller mellanmål i början när jag var sugen ofta. Sedan gick det över och nu blir det sällan något annat än te utöver de ordinarie måltiderna :)

Annons:
Suzanne56
4/15/13, 12:11 PM
#7

Ha med dig ett kokt ägg eller nån ölkorv som du kan ta som mellanmål innan du kommer hem så blir det lättare att stå emot…:-)

Caywin
4/17/13, 12:15 PM
#8

#3 MCT-olja är medellånga triglycerider som utvinns ur kokosfett. Oljan går direkt in i levern där den förbränns, och bidrar alltså inte till lagring. Iom att den gör det så ökar den termogenes vilket i sin tur kan bidra till en ökad förbränning. Det bästa med den dock är att ketonvärdena skjuter i höjden vid regelbundet intag, vilket är ett tecken på att insulinnivåerna är låga.

Jag har alltid legat på väldigt låga ketonvärden fastän jag försökt ändra kosten på alla möjliga sätt. Efter MCT-olja på morgonen, samt efter middagen så ligger nu ketonvärdena på stabila 1,5mmol på morgonen, vilket är hög ketonomvandling.

Går bra att ha oljan på sallader eller i mat, samt Te om man hellre dricker det istället.

[myrholingen]
4/19/13, 8:57 AM
#9

tack för alla svar, det har gått bättre med suget men en ölkorv att äta innan jag åker hem kan nog vara en bra idé. brukar ibland ta det som snabblunch om jag inte är hemma.

Haft kokta ägg i kylen så frukosten har gått lätt också, har ofta svårt för frukost nu för tiden så får tvinga i mig.

Var får jag tag i MCT olja?

Zepp
4/19/13, 5:22 PM
#10

Köp kokosolja i närmaste välsorterade livsmedelsaffär!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: